_JGC_:
Ik heb een Barracuda ATAIII en een ATA IV in RAID-0 op een promise controller staan. Deze twee samen (elk 20 GB) zijn meer dan 2x zo snel als een enkele Medalist 40GB.
Nogal logisch, een beetje een raidcontroller heeft een buffer, waar ie ook heel veel data uit kan plukken. Dit kan je dus opvatten als een extra level tussen je HD en je RAM.
_JGC_:
5400RPM-oude disk vs 7200RPM-nieuwe disk is zelfs nog VEEEEEL groter. Ik heb een 5400RPM 4GB UDMA disk vervangen door een 7200RPM 4,5GB U-SCSI disk, seektimes gingen door de helft en transferrate ging een dikke 2x over de kop. Niet omdat het SCSI is, maar omdat die 7200RPM een stukkie nieuwer was.
De gemiddelde seektime is sneller als je naar een hoge RPM disk gaat. Gemiddeld draait de schijf toch immers 1/2 rondje voordat ie bij de gevraagde data is. dus dat is gemiddeld 1/2 maal 1/1800 minuut minder tijd.
Dat jij nog veeel betere resultaten haalt, komt waarschijnlijk gewoon omdat je oude HD brak was, ofzo. Of je Scsi kaart heeft gewoon oon zo'n databuffer waar die een "oneindig snelle" toegang tot heeft.
Dat de transferrate omhoog gaat heeft lijkt me geen uitleg nodig.
Luxx
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.