Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een Hager omschakelaar in mijn groepenkast, waarmee ik de PV tussen de PAP en SAP kan schakelen.
Nu wil ik de PV daar af halen, en de laadpaal op die wijze kunnen schakelen.
Reden:
scenario 1: PV overschot op PAP, de thuisaccu is vol > terugleveren voorkomen bij negatief en in de auto stoppen
scenario 2: Laden op dynamische tarieven maar wil de thuis accu niet in de weg zitten, dus naar SAP

Nu heb ik nog geen idee verder over hoevaak zo'n wisseling zou voorkomen, met name in de zomermaanden lijkt me, maar toch.

Nu bestaat er van oa ABB een gemotoriseerde omschakelaar, 2300 euro :X
En ze zijn er van de hele trits Chinezen voor 54 euro 8)7 maar ik kan daar geen DIN variant van vinden.
Voor de goede orde: ik schakel om zonder last.

Nu heeft Schneider bijv dit soort contactors, ook op 18A en 25A
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/h/t/https---att-2ba-nl-8712423008878-master-PPI-20240504003410662_297411029-jpg.png
En ook bestaan er uitbreidingen om de N mee te laten schakelen naar 'de andere kant'. (of reverse, zo je wil)

Dat moet volgens mij het zelfde bewerkstelligen, maar dan zit ik al aan 10 posities breed voor een omschakelaar van 4 posities, en de aansturing van de droogcontacten moet daar nog bij. (Shelly pro 2 bijv)

Zijn er geen 'ruimte vriendelijkere' oplossingen op DIN?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
Hoeveel amp heb je nodig?
Kan je iets met een insteekrelais + houder (DIN)?

https://www.se.com/uk/en/...-a-4-co-with-led-24-v-ac/
https://www.se.com/uk/en/...clamp-terminals-250-v-ac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
16A volstaat, maar ik schakel zonder last erop.
Het gaat er meer om dat de magneetschakelaars eigenlijk geen 0 stand hebben, en dat uit de aansturing moet komen. Een shelly heeft wel een "interlock" functie (rolluik stand) waardoor (in theorie) ze nooit beiden aan kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oe!

Kan ik ze hiermee galvanisch gescheiden houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8L9zyWrzH4n-JvCwOBjFdzffjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hI014j6hFt0CA0FuHm9Z3Hl6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik heb niet de datasheet uitgeplozen, maar heb je zoiets nodig (maar dan eentje die voldoet aan je 16A eis)
https://nl.farnell.com/im...-230v-din-rail/dp/2834142

[ Voor 3% gewijzigd door OnTracK op 07-10-2025 12:42 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
edit: niet zeker op basis van wat @jeroen3 hieronder zegt

[ Voor 153% gewijzigd door OnTracK op 07-10-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:24
Siemens heeft wel wat kleiners, maar dit blijft gewoon groot vanwege de potentiële vermogens en vermogensverliezen van de contacten.
Ze kunnen een flinke stroom schakelen in de juiste categorie. Omkeren of ster/driehoek is vaak nuttig voor motoren, en een ATS schakelt onder last. Pieklasten dus. JIj hebt dat niet, dus je kunt in principe underraten, maar dan moet je wel echt goed de datasheets lezen en de AC-20 ratings controleren.

Die combi die je daar toont is ook mechanisch interlocked. Ze kunnen fysiek niet tegelijk in.
Het is ook belangrijk dat je break-before-make hebt, anders last de boel vast.

Die signaalrelaistjes die @jj85 linkt zijn ongeschikt, de voorafgaande zekering die daar bij nodig is zal veel te klein zijn voor de lasten die je hier noemt. Als die een paar keer per ongeluk onder last schakelen is het kapot.
Maximum switching capacity 3750 VA
420 W
Zo'n brug voor een omkeerschakelaar verbindt aan één kant de drie fasen met elkaar, maar dan met een verdraaing erin. Dat elementje links is dan de mechanische interlock. De spoel zal flink heet worden als hij niet kan sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:48:
Siemens heeft wel wat kleiners, maar dit blijft gewoon groot vanwege de potentiële vermogens en vermogensverliezen van de contacten.
Ze kunnen een flinke stroom schakelen in de juiste categorie. Omkeren of ster/driehoek is vaak nuttig voor motoren, en een ATS schakelt onder last.

Die combi die je daar toont is ook mechanisch interlocked. Ze kunnen fysiek niet tegelijk in.
Het is ook belangrijk dat je break-before-make hebt, anders last de boel vast.

Die signaalrelaistjes die @jj85 linkt zijn ongeschikt, de voorafgaande zekering die daar bij nodig is zal veel te klein zijn voor de lasten die je hier noemt.

Zo'n brug voor een omkeerschakelaar verbindt aan één kant de drie fasen met elkaar, maar dan met een verdraaing erin. Dat elementje links is dan de mechanische interlock. De spoel zal flink heet worden als hij niet kan sluiten.
Ik zie dat ABB compacte schakelaars heeft, want 4P (ipv 3P zoals bij schneider)
Sowieso is me nog niet helelmaal duideljk of die N uitbreiding van schneider nou wel meeschakelt of niet. Dat is wel essentieel natuurljk.

Dus als ik kijk bij ABB AF16 bijv (4P 16A) en daar twee van naast elkaar zet, dan kan ik met een VM4 (?) mechanische interlock nooit beide aan hebben. Dat moet dan verder voldoen toch? :)

dus 2 x deze
Afbeeldingslocatie: https://www.plc-city.com/shop/237034-large_default/abb-1sbl177001r1310-nfs.jpg
en dan deze ertussen?
Afbeeldingslocatie: https://www.plc-city.com/shop/237373-large_default/abb-1sbn030105t1000-nfs.jpg

en ik zie dat ik met de VEm4 zelfs het NC ook nog schakel
Afbeeldingslocatie: https://www.plc-city.com/shop/237374-large_default/abb-1sbn030111r1000-nfs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als hij 4p is schakelen alle 4p. Maar dat blijft even groot.

Al die contactoren hebben deze maat om, 1: interchangable te blijven met de concurrent, en 2: omdat de natuurwetten moeilijk te breken zijn.
Daar kun je wel over liegen, chinezen zeggen altijd ja, maar dan is het jouw risico.

Ze passen allemaal wel op DIN rail trouwens, alleen niet "meterkast" din. Dus je zult daar een kastje voor moeten regelen.

*die extra VEm4 module is de elekrtische interlock via hulpcontacten

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:02:
Als hij 4p is schakelen alle 4p. Maar dat blijft even groot.

Al die contactoren hebben deze maat om, 1: interchangable te blijven met de concurrent, en 2: omdat de natuurwetten moeilijk te breken zijn.
Daar kun je wel over liegen, chinezen zeggen altijd ja, maar dan is het jouw risico.

Ze passen allemaal wel op DIN rail trouwens, alleen niet "meterkast" din. Dus je zult daar een kastje voor moeten regelen.

*die extra VEm4 module is de elekrtische interlock via hulpcontacten
ik bedoel meer: de Schneider is 2 x 3P.
Die schakelt de N niet meer toch?

Die VEm4 is icm met een shelly 2 Pro dan wel the veiligste combi lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt de nul er dan niet eens op aansluiten, dus nee dan schakelt deze niet. Daar moet je een railklemmetje voor organiseren.

Any twee 3p contactoren met interlock kunnen voor jouw toepassing mits ze de last aan kunnen.
Je hebt mogelijk extern een los SPDT relais nodig als je maar één output op je shelly wil gebruiken.
(de interlock is de laatste bescherming, die moet je niet functioneel benutten)

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:08:
Je kunt de nul er dan niet eens op aansluiten, dus nee dan schakelt deze niet. Daar moet je een railklemmetje voor organiseren.

Any twee 3p contactoren met interlock kunnen voor jouw toepassing mits ze de last aan kunnen.
Je hebt mogelijk extern een los SPDT relais nodig als je maar één output op je shelly wil gebruiken.
(de interlock is de laatste bescherming, die moet je niet functioneel benutten)
2 van deze moeten wel een Hager Vision passen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDiQQDfVyGxzaHTNCg9asX2oczg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeJAqbRV7vBqGQXpsN3w4OJc.png?f=fotoalbum_large

en 4P

edit:
Daar kan de mechanische interlock dan weer niet op :(
wel met een LADT0 vertrtaagde ! O II schakelaar.

edit edit:
"mechanische vergrendeling" *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFiYpmQGG32ob0ADFakDFw9wRD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2UUBJmDqfr1jce0Cy84n1Kb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 07-10-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Die passen allemaal niet in hager vision.
Daarvan is de buitenmaakr namelijk 89 en deze contactoren zijn al totaal 85 mm hoog.
Om binnen zo'n kast te blijven moet je onder de 44mm blijven.

In zo'n hager passen alleen installatie contactoren, eg: Hager ERC425.
Maar die zijn er niet in interlocked varianten.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 19:42
paQ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:26:
scenario 2: Laden op dynamische tarieven maar wil de thuis accu niet in de weg zitten, dus naar SAP
Hoe zit dit elkaar wel of niet in de weg afhankelijk van via welke meter dit loopt? Een SAP loopt toch via dezelfde hoofdzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:52:
Die passen allemaal niet in hager vision.
Daarvan is de buitenmaakr namelijk 89 en deze contactoren zijn al totaal 85 mm hoog.
Om binnen zo'n kast te blijven moet je onder de 44mm blijven.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/writeonwithmissg.com/wp-content/uploads/2017/06/thief-of-joy-lol.jpg?resize=698%2C390

;)

Soms zou je willen dat er een Chinese variant is die gewoon past :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
-Niels- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Hoe zit dit elkaar wel of niet in de weg afhankelijk van via welke meter dit loopt? Een SAP loopt toch via dezelfde hoofdzekering?
Zelfde hoofdzekering, maar ander telwerk, en daarom achter een andere hoofdschakelaar.
Fasebewaking is voor beide hetzelfde.
De EMS van de accu werkt op een eigen 3f MID meter achter Hoofdschakelaar 1.
Als mijn lader achter Hoofdschakelaar 2 zit, dan ontlaad ik niet de thuisaccu om de auto mee op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Sorry, dat is mijn werk. Ik heb hier ook een lade vol met de LC1D... dingen, dus...

Maar...
https://www.elektramat.nl...er-lege-kast-k432-270x180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:52:

Kan dus wel, maar dan ben ik afhankelijk van de werking van de Shelly, en heb ik geen mechanische veiligheid...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:09:
Sorry, dat is mijn werk. Ik heb hier ook een lade vol met de LC1D... dingen, dus...

Maar...
https://www.elektramat.nl...er-lege-kast-k432-270x180
Ik ben alleen maar blij met je kennis hoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als het dezelfde hoofdzekeringen zijn kun je misschien weg komen zonder interlock.
Dan zou je dus twee normale installatie contactoren kunnen gebruiken die alleen elektrisch (niet softwarematig!) tegen tegelijk inschakeling beveiligd zijn. Je kunt immers geen sluiting maken of terugvoeden mochten ze toch tegelijk in zijn.
Mits je de fase volgordes goed houdt.
Als ze wel tegelijk in blijven krijg je een meetfout en je zet twee automaten parallel.

De vraag is nu of dat van de regels ook mag. Die weet ik zo niet.
Ik zou het niet willen. Puur omdat je mogelijk in de toekomst mogelijk wel twee hoofdzekering krijgt, of de volgende bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:14:
Als het dezelfde hoofdzekeringen zijn kun je misschien weg komen zonder interlock.
Dan zou je dus twee normale installatie contactoren kunnen gebruiken die alleen elektrisch (niet softwarematig!) tegen tegelijk inschakeling beveiligd zijn. Je kunt immers geen sluiting maken of terugvoeden mochten ze toch tegelijk in zijn.
Mits je de fase volgordes goed houdt.
Als ze wel tegelijk in blijven krijg je een meetfout en je zet twee automaten parallel.

De vraag is nu of dat van de regels ook mag. Die weet ik zo niet.
Ik zou het niet willen. Puur omdat je mogelijk in de toekomst mogelijk wel twee hoofdzekering krijgt, of de volgende bewoner.
Die 3x25 wordt echt geen 2 x 3x25.
De mechanische ontkoppeling spreekt me wel aan.
Van de andere kant: Als er toch een aparte kast moet komen, dan (even vloeken) is een chint met alles automatisch ook wellicht nog een optie.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 07-10-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Heb je al eens in de catalogus van Finder gekeken?
Die hebben best veel, soms niet zo goed vindbaar door hun rare nummers.

Die hebben bijv 22.74.0... een twee module breedte 4 polige installatie contactor die jouw ratings wel aan kan.
Daar kun je ook hulpcontactjes bij krijgen voor je elektrische interlock.
Dan kun je in theorie met 5-6 modules klaar zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:36:
Heb je al eens in de catalogus van Finder gekeken?
Die hebben best veel, soms niet zo goed vindbaar door hun rare nummers.

Die hebben bijv 22.74.0... een twee module breedte 4 polige installatie contactor die jouw ratings wel aan kan.
Daar kun je ook hulpcontactjes bij krijgen voor je elektrische interlock.
Dan kun je in theorie met 5-6 modules klaar zijn.
Zat al ver te bladeren, maar vond nergens een mechanische interlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
paQ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Als mijn lader achter Hoofdschakelaar 2 zit, dan ontlaad ik niet de thuisaccu om de auto mee op te laden.
Dan heb je op beide allocatiepunten een duidelijk ander energiecontract neem ik aan? Anders lijkt mij het punt verleggen waarop je thuisaccu meet makkelijker/logischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
-Niels- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Dan heb je op beide allocatiepunten een duidelijk ander energiecontract neem ik aan? Anders lijkt mij het punt verleggen waarop je thuisaccu meet makkelijker/logischer?
Andere leverancier, maar beide dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
paQ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

Andere leverancier, maar beide dynamisch.
is dit dan niet software matig op te lossen in je thuisaccu?

Als je je laadpaal naar je SAP overschakelt zul je nog steeds aan loadbalancing moeten doen voor je laadpaal lijkt me.
een thuisaccu volpompen met 3x16A op je PAP en een laadpaal met 3x16A op SAP gaat nog steeds niet goed lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
-Niels- schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

is dit dan niet software matig op te lossen in je thuisaccu?

Als je je laadpaal naar je SAP overschakelt zul je nog steeds aan loadbalancing moeten doen voor je laadpaal lijkt me.
een thuisaccu volpompen met 3x16A op je PAP en een laadpaal met 3x16A op SAP gaat nog steeds niet goed lijkt me?
zeker :)
Maar dat staat los van het schakelen PAP / SAP of diens reden.
De loadbalancing heb ik in de aansturing van de lader (in HA) ingebakken.
(en stroom kan sowieso aan de auto zijde ook nog beperkt worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@jeroen3
:')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ_jP3yAhtgabbGqkSD3no1IQtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlL4jD6IF1EvV6bPMywQ2S2S.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij doet dit wel alles wat ik wil :D
Alleen het woordje "ononderbroken". gaat dat nog gedoe opleveren als ie binnen 50 ms omschakelt?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 07-10-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Check even zo’n video van bigClive die zo’n goedkope ali schakelaar open trekt. Om te huilen.
Wel een ats zie ik: YouTube: Automatic generator changeover switch (with schematic). die valt nog wel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:58:
Check even zo’n video van bigClive die zo’n goedkope ali schakelaar open trekt. Om te huilen.
Wel een ats zie ik: YouTube: Automatic generator changeover switch (with schematic). die valt nog wel mee.
Die is gemotoriseerd. Volgens mij die wifi variant niet.Zal dan een soort mechanische interlock zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Bij 3 fase omschakelaars lees je geregeld dat er bij de goedkope varianten tijdens omschakelen gedurende een heel kort moment 400 volt op je 230 Volt installatie kan komen (zwevende nul).
Met deze handbediende omschakelaar van Kraus und Naimer voorkom je dat: https://www.amazon.nl/Nai..._source=1#customerReviews

Met relais lukt dit niet (ná- ijlende en vóór-ijlende nul contact)
Je kan de gok nemen uiteraard.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Is dit het scenario wat je zou willen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea8hsFa_qVnMKsg-0hRWm_Vfj5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHKv9APkqlXH9613bEqVX0q7.png?f=fotoalbum_large

K2 is altijd actief, tenzij je K1 vanaf de shelly activeert, dan schakelt hij om naar K3, maar dat gebeurt pas als het hulpcontact van K2 af is gevallen.

Stel dat beide toch in komen, dan ontploft je relais niet, mits de fasevolgordes hetzelfde zijn, mogelijk tript er een aardlekschakelaar omdat de stroom er dan omheen kan.

Bovenstaand zou je kunnen maken met van die kleinere Finder installatie contactoren met hulpcontacten.
Kost je dan 6 modules o.i.d. Dus minder dan die enorme schneider jongens. Ze zijn alleen niet mechanisch vergrendeld, maar het is dan ook geen formele transfer switch, je schakelt alleen van kWh meter om.

Het enige is, alle relais kunnen blijven plakken. Die grotere schneider jongens blokkeren dan mechanisch. Die Finder niet.

Dit zou je nog wel kunnen knutselen. De contactoren moeten dan na alle beveilgingen gemonteerd zijn. Dus
PAP -> aardlek -> automaat -> relais -|
SAP -> aardlek -> automaat -> relais -|-> EV lader
Maargoed, als je dit kan, dan kan zo'n aliexpress ATS ook. Net zoveel risico imho.
Documenteer het in ieder geval wel goed als je zoiets bouwt. Tekeningetje erbij enzo.
En goed markeren dat het dit stuk verdeler behuizing van twee kanten voeding krijgt.
(Want dit mag je formeel niet in dezelfde verdeler behuizing combineren)
offtopic:
Bovenstaand heb ik met QElectroTech even geknutseld.
Ik heb wel twijfels hoe economisch zinvol dit is. Maar dat heb je zelf waarschijnlijk al overwogen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:43
Wat je ook kiest, wees alert op het risico van een zwevende nul of een niet verbonden nul, dat geeft hele spannende effecten op apparaten in je huis. Dwz 400v op 230v apparaten.

Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437 4-polig is een hele veilige, niet automatisch overigens, zo'n goedkope Chinees , een Gaya, Elektramat , Geyer of whatever zou ik geen seconde over nadenken.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:14:
Is dit het scenario wat je zou willen maken?

[Afbeelding]

K2 is altijd actief, tenzij je K1 vanaf de shelly activeert, dan schakelt hij om naar K3, maar dat gebeurt pas als het hulpcontact van K2 af is gevallen.

Stel dat beide toch in komen, dan ontploft je relais niet, mits de fasevolgordes hetzelfde zijn, mogelijk tript er een aardlekschakelaar omdat de stroom er dan omheen kan.

Bovenstaand zou je kunnen maken met van die kleinere Finder installatie contactoren met hulpcontacten.
Kost je dan 6 modules o.i.d. Dus minder dan die enorme schneider jongens. Ze zijn alleen niet mechanisch vergrendeld, maar het is dan ook geen formele transfer switch, je schakelt alleen van kWh meter om.

Het enige is, alle relais kunnen blijven plakken. Die grotere schneider jongens blokkeren dan mechanisch. Die Finder niet.

Dit zou je nog wel kunnen knutselen. De contactoren moeten dan na alle beveilgingen gemonteerd zijn. Dus
PAP -> aardlek -> automaat -> relais -|
SAP -> aardlek -> automaat -> relais -|-> EV lader
Maargoed, als je dit kan, dan kan zo'n aliexpress ATS ook. Net zoveel risico imho.
Documenteer het in ieder geval wel goed als je zoiets bouwt. Tekeningetje erbij enzo.
En goed markeren dat het dit stuk verdeler behuizing van twee kanten voeding krijgt.
(Want dit mag je formeel niet in dezelfde verdeler behuizing combineren)
offtopic:
Bovenstaand heb ik met QElectroTech even geknutseld.
Ik heb wel twijfels hoe economisch zinvol dit is. Maar dat heb je zelf waarschijnlijk al overwogen.
Volgens mij wil ik dat idd.
Absoluut zeker zijn dat ze galvanisch gescheiden zijn van elkaar.
De 2x4P versie van Schneider lijkt me tot nu toe de meest kant en klare versie dan, en anders die van ABB met de interlock ertussen. Schneider specificeert niet of de N trouwens ook geschakeld wordt, maar ik ga er haast wel van uit eigenlijk. Wat me aan het twijfelen brengt is dat bij de 2 x 4P versie, de losse mechanische interlock namelijk de N niet schakelt. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
rvdgaag schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:46:
Wat je ook kiest, wees alert op het risico van een zwevende nul of een niet verbonden nul, dat geeft hele spannende effecten op apparaten in je huis. Dwz 400v op 230v apparaten.

Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437 4-polig is een hele veilige, niet automatisch overigens, zo'n goedkope Chinees , een Gaya, Elektramat , Geyer of whatever zou ik geen seconde over nadenken.
Is ook, en de Hager omschakelaar die ik nu heb kan ook onmogelijk I en II doorverbinden, want er zit een mechanische schakeling op de O. Break before make.
Dat is eigenlijk nog een veiligere uitvoering dan de Schneider of ABB magneetcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hager en ABB hebben beide een dergelijke schakelaar die gemotoriseerd is, maar kosten resp 3400 en 2300 euro 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:43
paQ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Is ook, en de Hager omschakelaar die ik nu heb kan ook onmogelijk I en II doorverbinden, want er zit een mechanische schakeling op de O. Break before make.
Dat is eigenlijk nog een veiligere uitvoering dan de Schneider of ABB magneetcontacten.
De Hager is in de Duitse markt berucht om zijn zwevende nul, hij wordt afgeschakeld maar zonder vertraging dus de overspanning gebeurt regelmatig.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je 2x LC1 DT20 (TeSys D contactor - 4P(4 NO)) koopt met LAD T9R1V (Kit for assembling 4P changeover contactors) dan krijg je toch wat je zoekt?
In de catalogus staan die ook onder "For 4-pole changeover contactor pairs (3-phase distribution + neutral)".
rvdgaag schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

De Hager is in de Duitse markt berucht om zijn zwevende nul, hij wordt afgeschakeld maar zonder vertraging dus de overspanning gebeurt regelmatig.
Goeie reden om dat niet zo te bouwen dan!

[ Voor 57% gewijzigd door jeroen3 op 08-10-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
rvdgaag schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Huh? Hoe is dat fysiek mogelijk?
Als ik van I naar O schakel is alles toch 'af'?
Ik kan daarna pas naar II (en vice verse)

edit:
Ik heb nu deze he:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/938fb630a045c5089157581766e8ae5f/h/a/hager_omschakelaar_voor_aggregaat_aansluiting.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 08-10-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jeroen3 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:31:
Als je 2x LC1 DT20 (TeSys D contactor - 4P(4 NO)) koopt met LAD T9R1V (Kit for assembling 4P changeover contactors) dan krijg je toch wat je zoekt?
In de catalogus staan die ook onder "For 4-pole changeover contactor pairs (3-phase distribution + neutral)".
yep, maar alleen andere kastformaat dus, en dat wordt flink verbouwen dan. Ik kom van instalaltieautomaat hoofdschakelaar en moet naar een installatie Aardlekautomaat natuurlijk.

Deze Legrand moet overigens wel passen, en hebben ook een mechanische interlock.
Afbeeldingslocatie: https://assets.legrand.com/pim/PHOTOS-WEB/LEGRAND/41/417146-LEGRAND-1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
paQ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Huh? Hoe is dat fysiek mogelijk?
Als ik van I naar O schakel is alles toch 'af'?
Ik kan daarna pas naar II (en vice verse)

edit:
Ik heb nu deze he:
[Afbeelding]
het probleem van een zwevende nul is dat je nul niet is verbonden met het net voor een fractie van een seconde, maar bijvoorbeeld 2 of 3 fases wel. Echter de nul blijft wèl nog steeds verbonden met andere apparatuur op je eigen installatie. Als dat is ingeschakeld (en/of inrush current heeft, of wat dan ook) trekt het de nul naar zich toe. "zwaardere" apparatuur krijgt een te laag voltage voor een fractie van een seconde. Maar lichtere apparatuur tegenover zwaardere apparatuur op een andere fase krijgt een te hoog voltage totdat de nul ook met het net verbonden is.

Het is alsof je apparatuur in serie zet over 400V met geen nul om "het midden" op 230V te houden. (3-fasen dus ster eigenlijk natuurlijk)

Een visuele representatie is misschien duidelijker dan mijn tekstuele uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OnTracK schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:06:
[...]
het probleem van een zwevende nul is dat je nul niet is verbonden met het net voor een fractie van een seconde, maar bijvoorbeeld 2 of 3 fases wel. Echter de nul blijft wèl nog steeds verbonden met andere apparatuur op je eigen installatie. Als dat is ingeschakeld (en/of inrush current heeft, of wat dan ook) trekt het de nul naar zich toe. "zwaardere" apparatuur krijgt een te laag voltage voor een fractie van een seconde. Maar lichtere apparatuur tegenover zwaardere apparatuur op een andere fase krijgt een te hoog voltage totdat de nul ook met het net verbonden is.

Het is alsof je apparatuur in serie zet over 400V met geen nul om "het midden" op 230V te houden. (3-fasen dus ster eigenlijk natuurlijk)

Een visuele representatie is misschien duidelijker dan mijn tekstuele uitleg.
OK, snap ik.
Alleen zal dat niet gebeuren bij een schakelaar waarbij de N meeschakelt. Ergo: om het even welke 2 of 4 polige schakelaar dan ook... (?)

Als je bedoelt 2 of 3 ms dat het KAN voorkomen, dan is het toch om het even bij welke schakelaar dan ook?
Dat zelfde 'risico' heeft elke automaat in de groepenkast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Bij 2polige schakelaars niet. Het probleem vereist dat 2 fasen verbonden zijn en hun beiden nullen niet verbonden.

Bij 4polige schakelaars is alles mechanisch verbonden.

Het probleem zit hem vooral bij 4polige relays als de schakel-armen niet mechanisch verbonden zijn. Dan heb je potentieel timing issues. Daarom zie je vaak gemotoriseerde _schakelaars_ in plaats van relays. Bedenk ook dat veel relays alleen bij een 0-crossing daadwerkelijk schakelen, of bij te sterke slijtage kunnen "plakken".

[ Voor 11% gewijzigd door OnTracK op 12-10-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OnTracK schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:29:
Bij 2polige schakelaars niet. Het probleem vereist dat 2 fasen verbonden zijn en hun beiden nullen niet verbonden.

Bij 4polige schakelaars is alles mechanisch verbonden.

Het probleem zit hem vooral bij 4polige relays als de schakel-armen niet mechanisch verbonden zijn. Dan heb je potentieel timing issues. Daarom zie je vaak gemotoriseerde _schakelaars_ in plaats van relays. Bedenk ook dat veel relays alleen bij een 0-crossing daadwerkelijk schakelen, of bij te sterke slijtage kunnen "plakken".
alright.
Maar geen issue bij de SFT440.
En als het goed is ook niet bij een paar 4P magneetschakelaars met mechanische interlock. (Als ATS ingezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@jeroen3 Zou een 2 x FINDER 22.44 MAGNEETSCHAKELAAR + 022.63 HULPMODULE moeten werken?
Die hulpmodules zijn mechanisch verbonden met de contactor. Dus als ik die hulpcontacten kruislings doorschakel, dan heb ik in wezen een mechanische interlock (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja ik denk wel dat je in jouw toepassing daarmee een changeover swtich kan maken om een meter te kiezen.

Op basis van het verhaal van @OnTracK zou ik wel extra opletten en die interlock niet functioneel gebruiken. Dus zorg extern voor een change-over aansturing met een beetje dead-time, en sluit geen 1-fase apparatuur aan zonder surge protector.
Mogelijk kun je wat scripting in een Shelly maken voor deze toepassing?

Voor alle andere mensen die dit topic lezen, je mag hiermee nooit wisselen tussen verschillende netten. Zoals bijvoorbeeld een noodgenerator.
Pagina: 1