Hoi allen, ik heb toch besloten mijn badkamer te verbouwen, en als mensen graag mee willen denken zou ik dat zeer waarderen! Excuses voor de lange post, tl;dr/samenvatting is aan het einde van de post!
niet voor niets "tijdelijke noodreparatie".
Ben daar wel klaar mee dus tijd om de badkamer fatsoenlijk te maken. Alles is eruit gesloopt, nieuwe sleuven zijn gefreesd voor leidingen en ook meteen de kans genomen om extra sleuven/leidingen aan te leggen voor netwerkverbindingen tussen meterkast en zolder, en ook om alvast extra elektra leidingen te leggen om de slaapkamers op aparte groepen te zetten (because why not? meer groepen = beter vind ik, alles boven zit praktisch op 1 groep, behalve de zolder zelf).
Waar ik vooral mee zit is, dat de badkamer verbouwen toch wel spannend is; in de zin dat ik het echt wel goed wil doen, de 1e keer (ja ik ga alles zelf doen). Het laatste wat ik wil is dat ik alles open / af moet breken en weer moet gaan repareren. Daarom wil ik deze keer toch wel wat advies van de community inwinnen.
Wat betreft ander spul dat ik zelf heb gedaan zoals stuccen, vloeren egaliseren, vloeren leggen, nieuwe elektra aanleggen, muurdoorbraak en HEA balk erin zetten (met vergunning, constructieberekening en architect erbij), verven (muren, deuren, kozijnen), ramen vervangen voor HR++ glas, WTW ventilatie buizen en systeem installeren en configureren, e.d. dat was allemaal prima zelf te doen, en zelfs als ik iets fout deed dan is het niet zo'n "erge" fout als de badkamer fout doen, beetje bij stuccen hier, beetje bij verven daar, ander raampje bestellen dat net verkeerd is gemeten, ff nieuwe elektra kabels trekken want ergens kabelbreuk, ventielatiebuisje verleggen.. allemaal niet erge fouten die snel en simpel opgelost zijn, zonder impact op wooncomfort, en dan ben ik ook nog steeds goedkoper uit dan een aannemer het laten doen. Tot nu toe ging alles gewoon prima/goed.
Die vorige vloer die ik eruit gesloopt heb daar zat gewoon nog kit in, glas scherven, plastic zakken, oude tegels.. en het was een en al zand-boel, te weinig cement denk ik. Maar echt om te janken, dat iemand zo iets opgeleverd heeft..
En de vloer was gestort/gelegd over ouder tegels! Dus ik moest eerst de vloer eruit halen wilde ik de wand tegels er compleet af kunnen halen. Onderaan vielen ze er natuurlijk niet zelf van af (alhoewel er wel een paar gewoon los zaten).
Zeker gezien ik hier te maken krijg met continue water belasting en mogelijke lekkages, die ik dus absoluut niet wil.
De wasbak en kasten etc. heb ik al, en zal ik wel op kunnen hangen en alles aansluiten, dus dit is niet zo interessant voor dit topic. Het gaat mij puur om de constructie / opbouw van de douche (en de rest van de badkamer) in context van waterkering en lekkages./f/image/jpPsqo9co0mgIbHgPGEgINHn.png?f=fotoalbum_large)
Bij G-H-I-F moet ik een kolom maken want daar loopt de WC ventilatie (een van de drie WTW Afvoer buizen in het huis).
Daar was een kolom maar deze heb ik gesloopt om vers te beginnen zonder oude ellende.
:strip_exif()/f/image/uk0ShAJWOjOHqxL55VK1Xi3X.jpg?f=fotoalbum_large)
Links in de hoek een sleuf voor koud water toevoer (naar boven, en dan naar douche en wasbak voor koud water, ivm onderhoudstechnisch makkelijker), warm water (naar beneden), en douche-wtw-toevoer (naar CV ketel toe), en afvoerbuis voor CV-condens en WTW-condens komt daar. In het midden twee sleuven 15cm apart voor de mengkraan voor de douche.
Aanzicht vanaf punt K naar muur D-E:
:strip_exif()/f/image/Fr4UJau5LYAkP291WT6QmC7e.jpg?f=fotoalbum_large)
(die scheve frees dat is constructief uitgezocht en is gewoon OK, dus geen discussiepunt, idd liever niet gehad maar kon niet anders)
In het midden twee sleuven, 1 voor warm water en 1 voor koud water, onder beide sleuven, 1 sleuf voor afvoer die dan op een afschot 1% richting douche afvoer zal gaan. De sleuf ernaast die dat zal extra netwerk leidingen en elektra leidingen bevatten die dan naar de meterkast naar beneden zullen gaan (helaas is de meterkast niet zo breed - 70cm, terwijl de badkamer ~118 cm is). Deze zijn naar rechts geplaatst omdat de spiegel, kast en wasbak ietjes naar links komen in verband met de wasmand voor vieze kleding die ruimte nodig heeft. En we willen geen kans om omwille de ophangrail (voor de kast en spiegel) op te hangen een (netwerk of elektra)leiding te (moeten) doorboren.
Die oude leidingen gaan nog weggehaald worden.
------------------------------------------------------
Totaal oppervlak alles incl deur en raam: 20m2
Waarvan Vloer (A-B-D-E): 2.5m2
Achterwand douche (A-B): 3.2m2
Zijwanden douche (beide samen, B-C en A-G): 5.3m2
Douche vloer (A-B-C-G): 1.25m2
Alles douche totaal: 9.75m2
voorwand badkamer (D-E): 3.2m2
Badkamer vloer (C-D-E-F): 1.25m2
Zijwanden badkamer zonder douche (beide samen, C-D en E-F): 5.7m2
Raam incl kozijn: 1.2*0.8: 0.96m2
Deur incl kozijn afmeting: 2.07*0.77: 1.59m2
Zijwanden badkamer zonder douche (beide samen) - raam - deur: 3.15m2
Totaal bekleedbaar (bijvoorbeeld met tegels) oppervlak zonder deur en raam: 17.45m2
Situatie: kleine badkamer met alleen douche, wastafel, radiator aanwezig voor verwarming, raam en deur natuurlijk. Geen andere functies, geen vloerverwarming.
Ondervloer: Oude nehobo vloer uit jaren 1960'.
- Alle toevoer- en afvoer (douchegoot) waterdicht aansluiten/maken met 1%-2% afschot.
- Vloer opbouwen met afschot naar de douchegoot
- Waterkering aanbrengen
- Eindlaag aanbrengen (bijvoorbeeld tegels)
Ik heb geprobeerd daarom dezelfde stappen aan te houden, maar voor extra waterdichtheid wil ik nog eea meerdere waterkerende lagen aanbrengen; maar misschien is dat dom - ik hoor het graag.
Wat "geld verspillen" (zolang het geen duizenden euro's zijn, paar honderd is prima in te leveren) betreft maakt het mij niet zozeer uit, het moet gewoon goed gedaan worden, niet "snel en goedkoop", ik wil dus eigenlijk vooral nadruk leggen op het belang dat het nu en nog voor een hele lange tijd waterdicht en goed blijft.
.. En dat vloertegels en wandtegels niet vanzelf/makkelijk los laten zoals dat bij de oude badkamer het geval was.
Ik zat aan het volgende te denken voor die wand:
- 1x Weberad Amirol a| 26 eur (om de stucmortel waterbestendig te maken)
- 8x Weber Cementgebonden stucmortel a 100 eur
Correcte hoeveelheid Amirol bij het aanmaken van de stucmortel doen, en dan de muur in twee lagen vullen en vlak trekken. 1e laag 20mm, en na paar uurtjes "drogen" 2e laag voor vlak trekken ~10mm aanbrengen.
Ik denk dat ik daarna 4 weken moet wachten met uitharden toch?
Wat betreft waterdicht maken, deze stap zal niet heel belangrijk zijn maar ik wil toch wat watervastheid hebben hier.
Ik zat weberdry cemfast te overwegen maar deze is niet bedoelt voor continu water, dus zowel op stucmortel als cemfast moeten nog een afdichtingslaag, dan is stucmortel goedkoper voor exact hetzelfde effect toch?
Of compleet andere aanpak nodig voor uitvlakken van de muur A-B?
Dus mijn idee is:
- Op de vloer, 1x Weber Flevopol ogv (a 35 eur) grondeer aanbrengen om deze zanderige vloer wat sterker te maken en de hechting te verbeteren
- Na 24u drogen, twee lagen "weberdry cemseal topflex" (koop ik gelijk twee potten / 48 kg voor 600 eu ofzo) aanbrengen, en een "lip" maken in de hoeken naar boven
- Ook "weberdry cemseal topflex" in de sleuven aanbrengen (zal onnodig zijn maar toch, wie weet, ooit een druppel lekkage uit een leiding dan gaat t niet de muur in)
- de seal 3 dagen laten drogen, leidingen, toevoer, afvoer, installeren etc..
Vervolgens nadat de leidingen geïnstalleerd zijn heb ik gevonden dat de leidingen vastzetten / sleuven vullen met:
1x weberrep rox 20 kg a 85 eur
en dan 24u laten drogen een prima manier is om de leidingen af te werken? Om de koper leidingen zullen natuurlijk mantels zitten.
In tussentijd kan ik ook de randen afwerken, zoals topflex voorschrijft, met cemseal (1 zak zou voor deze stap genoeg moeten zijn a 50 eur), om te zorgen dat er een flexibele rand is die ook waterdicht is bij de muurverbindingen.
2 dagen laten drogen en ik kan als het goed is verder.
Zou ik hier alles correct doen of is mijn stappenplan qua voorbereiding al fout?
- Een aardingsmat te plaatsen en te verbinden (a 20 eur, goedkoop spul)
- 15x Weber Lichtgewicht zandcement 730 voorbereiden en mengen (a 200 eur), met Weber Amirol natuurlijk
Wat ik dan wil maken is een vloer met afschot naar het doucheputje, maar zoals op de tekening te zien is - lijn C-I - wil ik ook een "trapje" of "lipje" maken, zodat als er wat water zich op blijft hopen in de douche, dat het dan niet omhoog de rest van de badkamer kan stromen. Ik denk dat ik dan het beste kan beginnen bij een dekvloer van 90mm die afloopt naar 80mm, dan een stevige drop naar 70mm die dan een afschot naar doucheputje zal hebben naar 60mm. De afvoerbuis zal 40mm dik zijn, en bij de doucheafvoer wss beginnen op 50mm hoogte.. dus ik ben benieuwd hoe dat nog komt te zitten, moet het toch hoger?
dit maakt de badkamer vloer al super hoog [3cm erboven] in vergelijking met de overloop, zijn hier nog andere oplossingen die ik mis?
Is het beter om een "drempel" te maken en de vloer van 80mm naar 60mm af te laten lopen? (maar dan blijft water bij de drempel staan vanuit wasbak gedeelte richting douche..)
Die vloer zal denk ik 6 a 7 weken moeten drogen voordat ik daar iets op kan maken of zetten.
Ik wil eigenlijk:
- een bekisting maken om de buis heen van het gewenste formaat
- 6x Weber Lichtgewicht zandcement 730 (a 85 eur) voorbereiden en ook mengen met Weberad Amirol
- Dat in de bekisting gooien en goed bijtrillen
- Weer 4 weekjes wachten voor drogen
Of zou ik in deze stap ook fouten maken?
Voor zover ik weet is voor zo'n kleine ruimte een ontkoppelingsmat niet nodig, of toch wel? of alleen voor echte XL tegels? Ik, denk dat ik voor tegels kies die max 60x60 cm zijn. Tegels zijn nog niet gekozen.
2x webercol plus project (a 50 eur) zal denk ik goed en genoeg zijn.
Voor voegen 1x "Weber Voegmiddel waterdicht lichtgrijs" a 40 eur is denk ik ook voldoende, evt een extra zak erbij.
Maar mocht iemand nog afwijkende tips hebben van de algemeen bekende informatie en tutorials over tegelen op YouTube en bouwmarkt websites dan hoor ik dat ook graag!
- 1x Weberad Amirol | mengen met stucmortel | 26 eur
- 8x Weber Cementgebonden stucmortel | gaten en muren vlak maken, vooral achterwand douche (3.2m2 met oneffenheden tot wel 30mm, 96 m2mm), werken in meerdere lagen | 4 weken droogtijd | 100 eur
- 1x Weber Flevopol ogv | vloer gronderen | 24u drogen | 35 eur
- 2x weberdry cemseal topflex 24kg | vloer sealen (2.5m2) | 2 lagen (6.5kg verbruik) | 3 dagen drogen | 600 eur
- cemseal topflex ook in leiding sleuven doen | 3 dagen drogen
- leidingen installeren, incl afvoer/doucheput (a 300 eur), elektra, pvc enzovoorts (totaal ~500 eur)
- 1x weberrep rox 20 kg | alle leidingen vast zetten | 24u drogen | 85 eur
- webertile prim S of knauf betonkontakt | aanbrengen op alle oude afdichtingspasta in de badkamer die niet eraf te halen is, plus alle leidingen | 4 uur drogen | 60 eur
dekvloer aanleggen:
- 1x weberdry cemfast | hoeken afwerken / wandverbindingen | 48u drogen | 50 eur
- Weber Amirol hergebruiken in de dekvloer mortel
- Aardingsmat erin en aansluiten (20 eur)
- 15x Weber Lichtgewicht zandcement 730 | 75mm dekvloer (dikste punt) met afschot naar douchegoot | 7 weken drogen | 200 eur
kolom maken om de ventilatiebuis (15x21cm x 2.7m hoog), NIET DRAGEND:
- Weberad Amirol hergebruiken en mengen met de kolom mortel
- 6x Weber Lichtgewicht zandcement 730 | 2.2m van kolom maken met bekisting | 4 weken droogtijd | 85 eur
Rest van badkamer:
- cemseal topflex op alles in de badkamer toepassen, 2 lagen (38 kg verbruik?), 3 dagen drogen
- is een ontkoppelingsmat nodig? denk het niet, toch?
- 2x webercol plus project | tegels vast zetten / alles tegelen | 24u drogen | 50 eur
- 1x "Weber Voegmiddel waterdicht lichtgrijs 4Kg" | 24u drogen | 50 eur
Afwerking:
- Kasten en wasbak ophangen (al gekocht)
- Lampen aansluiten (al gekocht)
- Deur en kozijn verven (100 eur)
- Radiator/verwarming ophangen en aansluiten (al gekocht)
- Voegen (100 eur)
Totaal: 2000 eur plus tegels
Tegels bijvoorbeeld 17m2 @ 30 eur: 510 eur
Alles: ~2500 eur
Goed of fout voor fatsoenlijke badkamer renovatie?
Badkamer problemen
De badkamer wil ik verbouwen, o.a. omdat er 3 jaar geleden een leiding bij de wastafel is gesprongen (dus heb ik een noodreparatie uitgevoerd), de vloer in de douche is gewoon los gekomen (2 jaar geleden) met lekkage als gevolg, dus weer even snel een nieuw noodvloertje erin gebeund, en nja, recent kwamen tegels gewoon zelf van de muur. Plus mijn goedkope beunvloer voor een paar tientjes was ook al opBen daar wel klaar mee dus tijd om de badkamer fatsoenlijk te maken. Alles is eruit gesloopt, nieuwe sleuven zijn gefreesd voor leidingen en ook meteen de kans genomen om extra sleuven/leidingen aan te leggen voor netwerkverbindingen tussen meterkast en zolder, en ook om alvast extra elektra leidingen te leggen om de slaapkamers op aparte groepen te zetten (because why not? meer groepen = beter vind ik, alles boven zit praktisch op 1 groep, behalve de zolder zelf).
Achtergrond (skip als je niet te veel onnodige troep wil lezen)
Afijn; Alles gesloopt, stof van de muren geblazen, gestofzuigd, etc. De kolf in de WC ga ik ook eruit slopen en ik heb hier ook al meteen een douche-WTW pijp klaar liggen om te installeren. Dus ook alle water leidingen vervang ik meteen, splinter nieuwe waterleidingen naar de CV naar de zolder (koudaanvoer, en WTW aanvoer), en nieuwe warm water leidingen terug naar de douche, wasbak en keuken. Dat materieel is er allemaal en dat komt wel goed, solderen wat in de muur gaat met mantelbuizen eromheen, en de rest doe ik wel knellen, heb daar genoeg ervaring mee dat ik vrijwel zeker weet dat dat goed en lekvrij, en robuust, klaar komt. Hier en daar ook nog wat waterslagdempers op strategische plekken en kans dat het binnenkort fout gaat is minder dan verder gaan met deze huidige oude jaren 60 troep.Waar ik vooral mee zit is, dat de badkamer verbouwen toch wel spannend is; in de zin dat ik het echt wel goed wil doen, de 1e keer (ja ik ga alles zelf doen). Het laatste wat ik wil is dat ik alles open / af moet breken en weer moet gaan repareren. Daarom wil ik deze keer toch wel wat advies van de community inwinnen.
Wat betreft ander spul dat ik zelf heb gedaan zoals stuccen, vloeren egaliseren, vloeren leggen, nieuwe elektra aanleggen, muurdoorbraak en HEA balk erin zetten (met vergunning, constructieberekening en architect erbij), verven (muren, deuren, kozijnen), ramen vervangen voor HR++ glas, WTW ventilatie buizen en systeem installeren en configureren, e.d. dat was allemaal prima zelf te doen, en zelfs als ik iets fout deed dan is het niet zo'n "erge" fout als de badkamer fout doen, beetje bij stuccen hier, beetje bij verven daar, ander raampje bestellen dat net verkeerd is gemeten, ff nieuwe elektra kabels trekken want ergens kabelbreuk, ventielatiebuisje verleggen.. allemaal niet erge fouten die snel en simpel opgelost zijn, zonder impact op wooncomfort, en dan ben ik ook nog steeds goedkoper uit dan een aannemer het laten doen. Tot nu toe ging alles gewoon prima/goed.
Die vorige vloer die ik eruit gesloopt heb daar zat gewoon nog kit in, glas scherven, plastic zakken, oude tegels.. en het was een en al zand-boel, te weinig cement denk ik. Maar echt om te janken, dat iemand zo iets opgeleverd heeft..
En de vloer was gestort/gelegd over ouder tegels! Dus ik moest eerst de vloer eruit halen wilde ik de wand tegels er compleet af kunnen halen. Onderaan vielen ze er natuurlijk niet zelf van af (alhoewel er wel een paar gewoon los zaten).
Topic-reden
Bij een badkamer acht ik de kans aanwezig dat ik iets doms doe, of iets vergeet, en dat alles dan he-le-maal opnieuw mag/moet, wat ik graag wil vermijden -- daarom dit topic.Zeker gezien ik hier te maken krijg met continue water belasting en mogelijke lekkages, die ik dus absoluut niet wil.
De wasbak en kasten etc. heb ik al, en zal ik wel op kunnen hangen en alles aansluiten, dus dit is niet zo interessant voor dit topic. Het gaat mij puur om de constructie / opbouw van de douche (en de rest van de badkamer) in context van waterkering en lekkages.
Afmetingen, tekening en foto's
Tekening
/f/image/jpPsqo9co0mgIbHgPGEgINHn.png?f=fotoalbum_large)
Bij G-H-I-F moet ik een kolom maken want daar loopt de WC ventilatie (een van de drie WTW Afvoer buizen in het huis).
Daar was een kolom maar deze heb ik gesloopt om vers te beginnen zonder oude ellende.
Foto's
Aanzicht vanaf punt K naar muur A-B::strip_exif()/f/image/uk0ShAJWOjOHqxL55VK1Xi3X.jpg?f=fotoalbum_large)
Links in de hoek een sleuf voor koud water toevoer (naar boven, en dan naar douche en wasbak voor koud water, ivm onderhoudstechnisch makkelijker), warm water (naar beneden), en douche-wtw-toevoer (naar CV ketel toe), en afvoerbuis voor CV-condens en WTW-condens komt daar. In het midden twee sleuven 15cm apart voor de mengkraan voor de douche.
Aanzicht vanaf punt K naar muur D-E:
:strip_exif()/f/image/Fr4UJau5LYAkP291WT6QmC7e.jpg?f=fotoalbum_large)
(die scheve frees dat is constructief uitgezocht en is gewoon OK, dus geen discussiepunt, idd liever niet gehad maar kon niet anders)
In het midden twee sleuven, 1 voor warm water en 1 voor koud water, onder beide sleuven, 1 sleuf voor afvoer die dan op een afschot 1% richting douche afvoer zal gaan. De sleuf ernaast die dat zal extra netwerk leidingen en elektra leidingen bevatten die dan naar de meterkast naar beneden zullen gaan (helaas is de meterkast niet zo breed - 70cm, terwijl de badkamer ~118 cm is). Deze zijn naar rechts geplaatst omdat de spiegel, kast en wasbak ietjes naar links komen in verband met de wasmand voor vieze kleding die ruimte nodig heeft. En we willen geen kans om omwille de ophangrail (voor de kast en spiegel) op te hangen een (netwerk of elektra)leiding te (moeten) doorboren.
Die oude leidingen gaan nog weggehaald worden.
Wit spul op de foto's
Op de foto's is wit spul te zien, voor zover ik dit eraf kon krijgen heb ik dat gedaan, maar de rest is lastig zonder nog meer van de badkamer te slopen. Ik vermoed dat dit de oude waterkering is. Deze lijkt erg hard en helemaal niet flexibel. Er lijkt ook direct tegellijm op te zijn gedaan (die op veel plekken gewoon losliet).Afmetingen
Badkamer met Douche:------------------------------------------------------
Totaal oppervlak alles incl deur en raam: 20m2
Waarvan Vloer (A-B-D-E): 2.5m2
Achterwand douche (A-B): 3.2m2
Zijwanden douche (beide samen, B-C en A-G): 5.3m2
Douche vloer (A-B-C-G): 1.25m2
Alles douche totaal: 9.75m2
voorwand badkamer (D-E): 3.2m2
Badkamer vloer (C-D-E-F): 1.25m2
Zijwanden badkamer zonder douche (beide samen, C-D en E-F): 5.7m2
Raam incl kozijn: 1.2*0.8: 0.96m2
Deur incl kozijn afmeting: 2.07*0.77: 1.59m2
Zijwanden badkamer zonder douche (beide samen) - raam - deur: 3.15m2
Totaal bekleedbaar (bijvoorbeeld met tegels) oppervlak zonder deur en raam: 17.45m2
Situatie: kleine badkamer met alleen douche, wastafel, radiator aanwezig voor verwarming, raam en deur natuurlijk. Geen andere functies, geen vloerverwarming.
Ondervloer: Oude nehobo vloer uit jaren 1960'.
Aanpak
Ik heb eea uitgezocht bij badkamers bouwen, en een paar basis stappen komen elke keer naar boven:- Alle toevoer- en afvoer (douchegoot) waterdicht aansluiten/maken met 1%-2% afschot.
- Vloer opbouwen met afschot naar de douchegoot
- Waterkering aanbrengen
- Eindlaag aanbrengen (bijvoorbeeld tegels)
Ik heb geprobeerd daarom dezelfde stappen aan te houden, maar voor extra waterdichtheid wil ik nog eea meerdere waterkerende lagen aanbrengen; maar misschien is dat dom - ik hoor het graag.
Uitgangspunt
Zolang iets financieel "dom" of "ongebruikelijk" is maar wel de garatie voor waterdicht en "goed" en robuust verbeterd, heeft dat wel mijn voorkeur. Indien iets goedkoper dezelfde garanties, robuustheid en "goed" biedt, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.Wat "geld verspillen" (zolang het geen duizenden euro's zijn, paar honderd is prima in te leveren) betreft maakt het mij niet zozeer uit, het moet gewoon goed gedaan worden, niet "snel en goedkoop", ik wil dus eigenlijk vooral nadruk leggen op het belang dat het nu en nog voor een hele lange tijd waterdicht en goed blijft.
.. En dat vloertegels en wandtegels niet vanzelf/makkelijk los laten zoals dat bij de oude badkamer het geval was.
1e Uitdaging - Hechting!
Om de hechting op de oude (witte) "afdichtinglaag(?)" (die ik zoveel mogelijk verwijderd heb) te bevorderen las ik dat iets in de trend van "Knauf Betonkontakt" of "Weber Webertile Prim S" erop gesmeerd moet worden, ofwel een lijm met zand erin (quartz), waar cement op kan hechten. Goed of slecht idee? Hoe los ik dit anders op?2e Uitdaging - Uitvlakken van de douche achterwand (A-B) waar veel gaten in zitten
De achterwand van de douche was de meest fatsoenlijke muur waar best diep in gebeiteld moest worden, dus er zitten gaten in tot wel 3cm diep, ik zal dan alles dus ook uit moeten vlakken.Ik zat aan het volgende te denken voor die wand:
- 1x Weberad Amirol a| 26 eur (om de stucmortel waterbestendig te maken)
- 8x Weber Cementgebonden stucmortel a 100 eur
Correcte hoeveelheid Amirol bij het aanmaken van de stucmortel doen, en dan de muur in twee lagen vullen en vlak trekken. 1e laag 20mm, en na paar uurtjes "drogen" 2e laag voor vlak trekken ~10mm aanbrengen.
Ik denk dat ik daarna 4 weken moet wachten met uitharden toch?
Wat betreft waterdicht maken, deze stap zal niet heel belangrijk zijn maar ik wil toch wat watervastheid hebben hier.
Ik zat weberdry cemfast te overwegen maar deze is niet bedoelt voor continu water, dus zowel op stucmortel als cemfast moeten nog een afdichtingslaag, dan is stucmortel goedkoper voor exact hetzelfde effect toch?
Of compleet andere aanpak nodig voor uitvlakken van de muur A-B?
3e Uitdaging - Waterbestendige Dekvloer voorbereiding
Omdat toch alles kaal is, dacht ik dan ga ik de dekvloer ook meteen lekdicht maken zodat ik niet ooit nog een keer het plafond onder gedwongen moet verven..Dus mijn idee is:
- Op de vloer, 1x Weber Flevopol ogv (a 35 eur) grondeer aanbrengen om deze zanderige vloer wat sterker te maken en de hechting te verbeteren
- Na 24u drogen, twee lagen "weberdry cemseal topflex" (koop ik gelijk twee potten / 48 kg voor 600 eu ofzo) aanbrengen, en een "lip" maken in de hoeken naar boven
- Ook "weberdry cemseal topflex" in de sleuven aanbrengen (zal onnodig zijn maar toch, wie weet, ooit een druppel lekkage uit een leiding dan gaat t niet de muur in)
- de seal 3 dagen laten drogen, leidingen, toevoer, afvoer, installeren etc..
Vervolgens nadat de leidingen geïnstalleerd zijn heb ik gevonden dat de leidingen vastzetten / sleuven vullen met:
1x weberrep rox 20 kg a 85 eur
en dan 24u laten drogen een prima manier is om de leidingen af te werken? Om de koper leidingen zullen natuurlijk mantels zitten.
In tussentijd kan ik ook de randen afwerken, zoals topflex voorschrijft, met cemseal (1 zak zou voor deze stap genoeg moeten zijn a 50 eur), om te zorgen dat er een flexibele rand is die ook waterdicht is bij de muurverbindingen.
2 dagen laten drogen en ik kan als het goed is verder.
Zou ik hier alles correct doen of is mijn stappenplan qua voorbereiding al fout?
4e Uitdaging - Waterbestendige Dekvloer maken
Om de dekvloer te maken zou het genoeg moeten zijn om:- Een aardingsmat te plaatsen en te verbinden (a 20 eur, goedkoop spul)
- 15x Weber Lichtgewicht zandcement 730 voorbereiden en mengen (a 200 eur), met Weber Amirol natuurlijk
Wat ik dan wil maken is een vloer met afschot naar het doucheputje, maar zoals op de tekening te zien is - lijn C-I - wil ik ook een "trapje" of "lipje" maken, zodat als er wat water zich op blijft hopen in de douche, dat het dan niet omhoog de rest van de badkamer kan stromen. Ik denk dat ik dan het beste kan beginnen bij een dekvloer van 90mm die afloopt naar 80mm, dan een stevige drop naar 70mm die dan een afschot naar doucheputje zal hebben naar 60mm. De afvoerbuis zal 40mm dik zijn, en bij de doucheafvoer wss beginnen op 50mm hoogte.. dus ik ben benieuwd hoe dat nog komt te zitten, moet het toch hoger?
dit maakt de badkamer vloer al super hoog [3cm erboven] in vergelijking met de overloop, zijn hier nog andere oplossingen die ik mis?
Is het beter om een "drempel" te maken en de vloer van 80mm naar 60mm af te laten lopen? (maar dan blijft water bij de drempel staan vanuit wasbak gedeelte richting douche..)
Die vloer zal denk ik 6 a 7 weken moeten drogen voordat ik daar iets op kan maken of zetten.
5e Uitdaging - Waterbestendige kolom om WTW ventilatie leiding maken
De buis van de WTW is 100mm doorsnee, en heeft onderaan een 45 graden bocht om de WC in te gaan (in de WC gewoon netjes recht met het plafond afgewerkt hoor). Daarom komt de kolom wat breder uit (21cm). Die 15cm is gekozen omdat dat genoeg ruimte om de buis zou moeten geven voor wat stevigheid (3 cm~). Of is 3cm te weinig?Ik wil eigenlijk:
- een bekisting maken om de buis heen van het gewenste formaat
- 6x Weber Lichtgewicht zandcement 730 (a 85 eur) voorbereiden en ook mengen met Weberad Amirol
- Dat in de bekisting gooien en goed bijtrillen
- Weer 4 weekjes wachten voor drogen
Of zou ik in deze stap ook fouten maken?
6e Uitdaging - Waterbestendige badkamer
Nadat alles uit de vorige stappen droog is, en de witte oude waterkering in betonkontakt of prim S is gesmeerd, wil ik echt overal in de badkamer, op alles, twee lagen "weberdry cemseal topflex" smeren, ik vermoed dat dit ongeveer 38kg zal verbruiken. Hierna 3 dagen laten drogen en daarna tegelen.Voor zover ik weet is voor zo'n kleine ruimte een ontkoppelingsmat niet nodig, of toch wel? of alleen voor echte XL tegels? Ik, denk dat ik voor tegels kies die max 60x60 cm zijn. Tegels zijn nog niet gekozen.
7e Uitdaging - Tegelen
Het tegelen zelf verwacht ik eigenlijk niet zo denderend te zijn. Ik zal denk ik een levelingsysteem nodig hebben, natuurlijk tegels, tegellijm, voegmiddel en sanitaire kit.2x webercol plus project (a 50 eur) zal denk ik goed en genoeg zijn.
Voor voegen 1x "Weber Voegmiddel waterdicht lichtgrijs" a 40 eur is denk ik ook voldoende, evt een extra zak erbij.
Maar mocht iemand nog afwijkende tips hebben van de algemeen bekende informatie en tutorials over tegelen op YouTube en bouwmarkt websites dan hoor ik dat ook graag!
TL;dr - Te lang, ik ga dit niet lezen, samenvatting?
Aanpak:- 1x Weberad Amirol | mengen met stucmortel | 26 eur
- 8x Weber Cementgebonden stucmortel | gaten en muren vlak maken, vooral achterwand douche (3.2m2 met oneffenheden tot wel 30mm, 96 m2mm), werken in meerdere lagen | 4 weken droogtijd | 100 eur
- 1x Weber Flevopol ogv | vloer gronderen | 24u drogen | 35 eur
- 2x weberdry cemseal topflex 24kg | vloer sealen (2.5m2) | 2 lagen (6.5kg verbruik) | 3 dagen drogen | 600 eur
- cemseal topflex ook in leiding sleuven doen | 3 dagen drogen
- leidingen installeren, incl afvoer/doucheput (a 300 eur), elektra, pvc enzovoorts (totaal ~500 eur)
- 1x weberrep rox 20 kg | alle leidingen vast zetten | 24u drogen | 85 eur
- webertile prim S of knauf betonkontakt | aanbrengen op alle oude afdichtingspasta in de badkamer die niet eraf te halen is, plus alle leidingen | 4 uur drogen | 60 eur
dekvloer aanleggen:
- 1x weberdry cemfast | hoeken afwerken / wandverbindingen | 48u drogen | 50 eur
- Weber Amirol hergebruiken in de dekvloer mortel
- Aardingsmat erin en aansluiten (20 eur)
- 15x Weber Lichtgewicht zandcement 730 | 75mm dekvloer (dikste punt) met afschot naar douchegoot | 7 weken drogen | 200 eur
kolom maken om de ventilatiebuis (15x21cm x 2.7m hoog), NIET DRAGEND:
- Weberad Amirol hergebruiken en mengen met de kolom mortel
- 6x Weber Lichtgewicht zandcement 730 | 2.2m van kolom maken met bekisting | 4 weken droogtijd | 85 eur
Rest van badkamer:
- cemseal topflex op alles in de badkamer toepassen, 2 lagen (38 kg verbruik?), 3 dagen drogen
- is een ontkoppelingsmat nodig? denk het niet, toch?
- 2x webercol plus project | tegels vast zetten / alles tegelen | 24u drogen | 50 eur
- 1x "Weber Voegmiddel waterdicht lichtgrijs 4Kg" | 24u drogen | 50 eur
Afwerking:
- Kasten en wasbak ophangen (al gekocht)
- Lampen aansluiten (al gekocht)
- Deur en kozijn verven (100 eur)
- Radiator/verwarming ophangen en aansluiten (al gekocht)
- Voegen (100 eur)
Totaal: 2000 eur plus tegels
Tegels bijvoorbeeld 17m2 @ 30 eur: 510 eur
Alles: ~2500 eur
Goed of fout voor fatsoenlijke badkamer renovatie?