constant hoog gemeten gasverbruik - waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-10 00:00
Hoy,
sinds ongeveer half juni geeft mijn slimme meter constant een hoog gasverbruik aan. Ik heb de cv op zomerstand gezet (geen verwarming, alleen warm water). Het aantal personen in de woning is sinds vorig jaar niet veranderd en er zijn geen wijzigingen geweest aan zowel de meter als de CV-ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YTBPxdhCS0-Pbgg9V-7bJ1YMro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjUbKCi7z81tqjlIO2OltHFR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIPNAK8acXKCd4YGjXkeUx_M99w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EuNFXHe27KRV6oRzcfCdFtKP.png?f=fotoalbum_large
(Op 16 en 17 juli was er niemand in huis :| )
Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Lekkende installatie? Probleem met CV-ketel? Probleem met de meter?
Wie ik kan bellen om dit te onderzoeken?
...

CV-ketel is Intergas HR ECO 36 CW5, plaatsingdatum 2016-02-05
Meter is Uniflo G4SRT

VG,
Daniel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Test eens wat dingen zoals gaskraan dicht, CV ketel uit etc.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26
Als je een onderhoudscontract hebt dan zou ik die eens bellen en anders op zoek naar een goede installateur. 1 mogelijke oorzaak maar lijkt me onwaarschijnlijk dat je boiler constant water aan het opwarmen is. dan zou de watermeter ook meer moeten verbruiken dan normaal, want dan heb je een lek ergens of een kraan die niet goed afsluit en dus constant warm water vraagt.
Als de mogelijkheid er is zou ik ook eens kijken op welke momenten er zoveel gas wordt verbruikt (dus per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:02
Misschien kan proberen om een dagdeel of een paar uur geen warm water te gebruiken en een andere keer een paar uur CV helemaal uit te zetten en te kijken of er tijdens die uren verbruik is gemeten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 05:37
Staat de tap comfort stand aan? Zo ja, die zou ik dan uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44

dragonhaertt

@_'.'

Draai de gaskraan eens dicht. Als je dan nog steeds verbruik hebt is het duidelijk je meter.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35

BCC

Of een lek

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Shibal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:37:
Staat de tap comfort stand aan? Zo ja, die zou ik dan uitzetten.
Dat gaat niet ineens voor 2-3 m3 gas per dag extra zorgen toch?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Raem schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:33:
[...]

Nee zeer zeker niet z'n hoog verbruik. Dit is niet een kwestie van een instelling, tenzij het continue 28 graden in huis is.

Zoals altijd bij dit soort problemen, structureel gaan zoeken. Trek de CV ketel uit, wacht een paar uur en kijk naar het verbruik. Bij geen verschil eens goed kijken naar andere gas aansluitingen (indien van toepassing). Ook daar, kraan dichtdraaien en kijken naar verbruik. Mocht alles dicht staan en je hebt nog steeds verbruik de hoofdaansluiting dichtgooien. Heb je dan nog steeds verbruik -> Netbeheerder bellen.

En bij een van de andere scenario's kun je dan daarop acteren. Is het de ketel zelf, bel je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Lees zelf de stand even af op de meter in de ochtend en 's avonds voor je gaat slapen nog eens en reken dan zelf het verbruik eens uit. Het zou namelijk ook kunnen dat het uitleesportaal niet klopt (of misschien wel een ander huishouden meet, zou niet eerste keer zijn dat ergens een verkeerd EAN is gekoppeld).

En pak even een krukje en drink je kop koffie naast de ketel en luister/kijk eens een halfuurtje wat hij doet.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 10:10
Mijn schoonouders hebben hetzelfde gehad. Bij hun was het een gaslek na de meter. Laat dit wel snel uitzoeken, veiligheid voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 19:33
Gadgeteer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:45:
Mijn schoonouders hebben hetzelfde gehad. Bij hun was het een gaslek na de meter. Laat dit wel snel uitzoeken, veiligheid voor alles.
Zou je dat niet zwaar moeten ruiken bij deze hoeveelheden? Dan moet TS al lang verkouden zijn, want de situatie bestaat al even. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:23
3 m3 per dag is onwijs veel.
Sterker nog, ik vind je 1 m3 per dag in 2024 ook al onwijs veel.
Ik verbruik in de zomer voor alleen warm water ongeveer 4 m3 gas per maand.

Enige tijd geleden is mijn gasmeter getest door de netbeheerder.
Daarbij doet ie dan gelijk een kleine overdruk test op mijn gasleidingen in huis om op eventuele lekken te controleren.
Bij mij was alles okee.
Een gaslek zou je wel moeten ruiken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:53
Tenzij je elke dag meerdere wasjes draait is dit voor jou niet van toepassing, maar ik kwam er eerder dit jaar achter dat een aannemer bij het (ver)plaatsen van een wasmachinekraan per ongeluk de warm-water leiding gebruikt had. Verklaarde wel waarom er een wollen trui gesneuveld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Raem schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:33:
[...]

Zeker niet. Tenzij er echt iets kapot is met de comfort stand. Bij mij kost dat ~100x minder (0.03 m3 per dag). Ik had die oorspronkelijk uitgezet vanwege de verhalen hier, en ik denk dat het in gemiddelde geval nog steeds logisch is om die uit te zetten! Maar het verbruik bij mij is iig veeeeeel minder dan de verhalen hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:44:
Lees zelf de stand even af op de meter in de ochtend en 's avonds voor je gaat slapen nog eens en reken dan zelf het verbruik eens uit. Het zou namelijk ook kunnen dat het uitleesportaal niet klopt (of misschien wel een ander huishouden meet, zou niet eerste keer zijn dat ergens een verkeerd EAN is gekoppeld).

En pak even een krukje en drink je kop koffie naast de ketel en luister/kijk eens een halfuurtje wat hij doet.
Goede tip. Maar geen sigaretje bij de koffie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 10:10
dehardstyler schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Zou je dat niet zwaar moeten ruiken bij deze hoeveelheden? Dan moet TS al lang verkouden zijn, want de situatie bestaat al even. :P
Roken niets. Alleen het verbruik was opeens veel hoger. Woningbouw heeft daarop een onderzoek laten doen en toen kwam het aan het licht. Licht er maar net aan waar het lek zit en of dat een goed geventileerde ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

PoweRoy

funky!

Dit hebben wij ook gehad. 3-weg klep was kapot. Hij probeerde het interne warm water vat op temperatuur houden maar door de 3-weg klep was hij dus de verwarming aan t stoken. Dan gaat t lang duren. Bij ons zag je 's nachts ineens verbruik en warme radiatoren.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38
PoweRoy schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:41:
Dit hebben wij ook gehad. 3-weg klep was kapot. Hij probeerde het interne warm water vat op temperatuur houden maar door de 3-weg klep was hij dus de verwarming aan t stoken. Dan gaat t lang duren. Bij ons zag je 's nachts ineens verbruik en warme radiatoren.
Dat gaat in deze niet op: een Intergas heeft geen 3-wegklep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

PoweRoy

funky!

SniperGuy schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:07:
[...]
Dat gaat in deze niet op: een Intergas heeft geen 3-wegklep :)
Goed om te weten. We hebben ook een hele oude CV met intern vat. Neem aan dat die van de topicstarter ook niet heeft.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:43
*knip*
Dergelijke adviezen laten we aub.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 08-10-2025 13:24 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05
Controleer op de meter of het verbruik overeenkomt met het portaal.

Stel portaal en slimme met zo in dat je per x minuten weet wat er verbruikt wordt.

Controleer met en zonder tapwatercomfortstand.

Controleer je waterverbruik, specifiek of er geen warm water lekt.

Draai de kraan bij de CV ketel dicht en kijk of er verbruik is. Eventueel ook in keuken als je op gas kookt.

Voel/meet de leidingen bij de CV ketel: CV aanvoer en warm water.

Houdt eens (een uur) bij hoeveel de CV ketel brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Enige wat ik me kan bedenken is of een lek of dat de zomer stand een andere config file is waardoor mogelijk de warm houd stand weer aan gegaan is.
Probeer dus eens gewoon de winter stand weer aan te zetten. Bij mij staat hij gewoon het gehele jaar door op warm water + verwarming en de verwarming doet gewoon helemaal niets.
Als je dat toch niet wil even zoeken naar eco stand en die aan zetten. Je merkt er eigenlijk helemaal niets van. het kost echt honderden M3 voor een paar seconden trager warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:32:
Als je dat toch niet wil even zoeken naar eco stand en die aan zetten. Je merkt er eigenlijk helemaal niets van. het kost echt honderden M3 voor een paar seconden trager warm water.
Bij mij kost dat dus ~0.03m3 per dag. Oftewel ruwweg 1 kuub per maand, of 12 per jaar. Niet honderden tot duizend kuub per jaar die TS ziet als 'sluipverbruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Sissors schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Bij mij kost dat dus ~0.03m3 per dag. Oftewel ruwweg 1 kuub per maand, of 12 per jaar. Niet honderden tot duizend kuub per jaar die TS ziet als 'sluipverbruik'.
Bij mijn cv (remeha avanta) was het bijna 300 m3 per jaar en dat was NADAT ik de tempratuur van 75 graden naar 52 graden gezet heb toen ik hier kwam wonen. Als die aanlever temp hoog staat is dat dus nog veel meer Omdat de unit warmer gehouden word.

[ Voor 21% gewijzigd door computerjunky op 07-10-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Sissors schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Dat is aan de lage kant. Bij familie onlangs een HomeWizard P1-dongle geplaatst en daar zagen we 0,2 - 0,3m3 gasverbruik per dag, elke dag weer in een week dat ze niet thuis waren. Betreft een Remeha Calenta van 10-12 jaar oud ofzo. Met huidige tarieven toch goed voor zo'n €130 aan gas op jaarbasis, makkelijk bespaard als je het ook met de eco-stand af kan (als ketel dichtbij keuken/douche hangt bijv.).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:46
Comfort stand uitzetten. Eco zou kunnen, maar ik heb sws alles uitstaan. Scheelt mij al jaren serieus geld eind van het jaar die ik liever besteed aan mijn gezin. 2 verdiepingen lager duurt het enkele seconde voordat het warm is, nou prima toch. Ik hoef niet direct heet water.
Kraanwater temp kan naar 65gr, staat standaard bij INtergas 75gr of hoger.
Vermogen kan je ook omlaag doen, als je bv maar 1 douche hebt. CW5 Doet toch al 9L warm water pm.

CV uit en kijken wat de meter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Dat is aan de lage kant. Bij familie onlangs een HomeWizard P1-dongle geplaatst en daar zagen we 0,2 - 0,3m3 gasverbruik per dag, elke dag weer in een week dat ze niet thuis waren. Betreft een Remeha Calenta van 10-12 jaar oud ofzo. Met huidige tarieven toch goed voor zo'n €130 aan gas op jaarbasis, makkelijk bespaard als je het ook met de eco-stand af kan (als ketel dichtbij keuken/douche hangt bijv.).
Apart zulke grote verschillen, dan moet het warmteverlies van de interne boiler echt heel verschillend zijn.

Ik heb een Vaillant Ecotec Plus van denk nu net iets minder dan 15 jaar. En mijn slimme gasmeter stuurt het online door naar zo'n portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
3 kuub per dag is waanzin. Ik had een Intergas VR ketel uit 1996 met 2 liter boiler en een waakvlam, die deed 1 kuub per dag.
Of er is een lek, of de leverancier krijgt data van een andere meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:53
Heel vreemd dat het gebruik elke dag precies 3m3 is met een paar uitschieters naar 2m3 en 4m3, nooit 2,5m3 of 3,5m3.
Bekijk eens het werkelijke verbruik op de gasmeter zelf, komt dat overeen? Zoja dan denk ik dat er toch iets mis is met de gasmeter en zou ik de gasnetbeheerder vragen om te komen kijken.
Mijn slimme gasmeter is ook kapot geweest, hij gaf wel de correcte verbruikswaarde aan maar de meter kon niet op afstand worden uitgelezen waarna de beheerder zelf een kijkje kwam nemen. De gasmeter is intussen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44

dragonhaertt

@_'.'

vogelmans schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:40:
Heel vreemd dat het gebruik elke dag precies 3m3 is met een paar uitschieters naar 2m3 en 4m3, nooit 2,5m3 of 3,5m3.
Bekijk eens het werkelijke verbruik op de gasmeter zelf, komt dat overeen? Zoja dan denk ik dat er toch iets mis is met de gasmeter en zou ik de gasnetbeheerder vragen om te komen kijken.
Mijn slimme gasmeter is ook kapot geweest, hij gaf wel de correcte verbruikswaarde aan maar de meter kon niet op afstand worden uitgelezen waarna de beheerder zelf een kijkje kwam nemen. De gasmeter is intussen vervangen.
Bij mij in de greenchoice app zie je ook alleen verbruik in hele m3's
1 of 0 of soms 2.
Nooit 0.5 of 1.5

Dat is dus meer een beperking van de registratie bij de leverancier dan een probleem van de meter. Mijn Homewizard kan namelijk wél de exacte verbruiken per dag registreren.

Verder sluit ik me aan bij veel reacties hierboven, dit is een serieus probleem en je moet zsm de oorzaak onderzoeken! Jouw dagverbruik is hoger dan wat ik in een week verbruik (douchen en koken op gas).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Van TS @dano horen we niets meer, zou hij/zij ontploft zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Bij mij in de greenchoice app zie je ook alleen verbruik in hele m3's
1 of 0 of soms 2.
Nooit 0.5 of 1.5

Dat is dus meer een beperking van de registratie bij de leverancier dan een probleem van de meter. Mijn Homewizard kan namelijk wél de exacte verbruiken per dag registreren.

Verder sluit ik me aan bij veel reacties hierboven, dit is een serieus probleem en je moet zsm de oorzaak onderzoeken! Jouw dagverbruik is hoger dan wat ik in een week verbruik (douchen en koken op gas).
Wel hele getallen voor de dag info, maar ik kan ook per uur zien, dan staan er wel getallen achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
Sissors schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Apart zulke grote verschillen, dan moet het warmteverlies van de interne boiler echt heel verschillend zijn.
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid water die er op temp wordt gebracht, het aantal keren per dag en de temperatuur. Onze intergas vond een keer of 4 per dag dat ie het water moest verwarmen en ook de standaard temperatuur stond erg hoog. Het verbruik kwam daarmee ook op zo'n kuub per dag extra.

Maar 2-4 kuub per dag is wel erg veel voor zoiets, dus er moet wel iets meer aan de hand zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:43
gielie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:12:
[mbr]*knip*
Dergelijke adviezen laten we aub.[/]
We mogen geen grapjes meer maken?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1