iMac 2019 21,5 inch naar 64GB RAM upgraden

Pagina: 1
Acties:

• peterreitsmaa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-10 16:53
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en wil graag weten of mensen hier ervaring in hebben. Ik wil mijn iMac 21,5 inch uit 2019 upgraden met 64GB RAM. Apple had in 2019 een maximum van 32GB RAM voor de 21,5” maar het schijnt wel mogelijk te zijn om te upgraden naar 64GB. Gaat de iMac de RAM herkennen? En zou alles lopen hoe de iMac normaal ook zou lopen?
Ik hoor ervaringen of tips graag!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier bieden ze Upgrade Kits aan voor 64GB, dus het is gewoon mogelijk. 2x 32GB. Het zou geen problemen moeten vormen.

[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 07-10-2025 00:06 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is niet makkelijk.

Filmpje met uitleg.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is de reden dat je dit nu nog wilt doen? Meestal is RAM niet het probleem maar heeft men de illusie dat meer RAM sneller is, waar ze <80% benutten.

Deze iMac is in principe uit de ondersteuning want geen macOS 26.
Dat betekent nog maximaal 2j security updates voor macOS 15. Daarna moet-ie vervangen zijn omwille van de veiligheid.

I reject your reality and substitute my own

• peterreitsmaa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-10 16:53
@nelizmastr
Het begon eigenlijk omdat (vreemd genoeg) de USB-C-poorten wat naar binnen zijn geschoven. Daardoor wil ik de iMac openhalen om het moederbord weer netjes op zijn plek te drukken — vermoedelijk is het door vervoer een beetje uit het ‘houdt vast clipje’ gekomen.
Aangezien het moederbord er dan toch uit moet, leek het me meteen een goed moment om de iMac te upgraden naar de maximale hoeveelheid RAM.

De iMac bevalt verder nog prima, en ik gebruik hem veel voor Final Cut Pro en Motion. Met 16GB merk ik dat het soms wat krap wordt, zeker bij 4K-materiaal. Een upgrade naar 64GB lijkt me dan een mooie manier om er nog wat extra jaren uit te halen.

Om nu over te stappen naar een nieuw model vind ik wat zonde (en prijzig) — ik wacht liever nog even af of er een nieuwe “iMac Pro” komt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

peterreitsmaa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:46:
@nelizmastr

De iMac bevalt verder nog prima, en ik gebruik hem veel voor Final Cut Pro en Motion. Met 16GB merk ik dat het soms wat krap wordt, zeker bij 4K-materiaal. Een upgrade naar 64GB lijkt me dan een mooie manier om er nog wat extra jaren uit te halen.

Om nu over te stappen naar een nieuw model vind ik wat zonde (en prijzig) — ik wacht liever nog even af of er een nieuwe “iMac Pro” komt.
Ik denk dat je jezelf geld kunt besparen en dan beter 32GB kunt nemen. Meer ga je niet zinvol kunnen inzetten met een machine van deze leeftijd.

Qua iMac Pro hebben ze daarvoor de losse displays en Mac Studio uitgebracht, er is los van de eenmalige iMac Pro geen use case of zicht op een opvolging voor een dergelijke machine.

I reject your reality and substitute my own

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
peterreitsmaa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:46:
@nelizmastr

Ik zou eerder overstappen naar een Mac Mini M4, die zijn super goedkoop en daar merk je veel meer van qua performance dan een RAM upgrade.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Deze pagina kan ook nuttig zijn: https://www.ifixit.com/Gu...19+RAM+Replacement/136306
Ik heb niet gekeken of de EU-Ifixit shop deze spullen ook nog heeft. Kan ook nog een optie zijn.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:26

talin

ES-MA

zie hier voor mensen die het al uitgevoerd hebben en welke de aanbevolen modules zijn: https://forums.macrumors....r-imac-2019-2020.2248911/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:50
Archer_VC10 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:49:
Deze pagina kan ook nuttig zijn: https://www.ifixit.com/Gu...19+RAM+Replacement/136306
Ik heb niet gekeken of de EU-Ifixit shop deze spullen ook nog heeft. Kan ook nog een optie zijn.
Als je niet gewend bent om kwetsbare, priegelige, dure dingen minutieus uit elkaar te pulken dan kan het zo maar zijn dat deze klus je ruim 4-6 uur gaat kosten. Met het flinke risico dat je gaandeweg iets onherstelbaar beschadigt (glas, scherm, connectoren)....en herstel daarvan is vaak equivalent aan total-loss. (qua kosten)
Als je engelengeduld hebt en tijd over dan kun je natuurlijk een poging wagen, maar je bent gewaarschuwd.

'Als' die extra 32 al NODIG is om deze machine nog te kunnen inzetten, dan heb je eigenlijk gewoon een nieuwere, krachtigere machine nodig.. .in productie omgevingen is het niet vreemd om na 6 jaar eens de hardware te updaten naar wat er nu beschikbaar is...omdat je daarmee dus productietijd bespaart (lees; je kunt dus productiever zijn).
talin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:06:
zie hier voor mensen die het al uitgevoerd hebben en welke de aanbevolen modules zijn: https://forums.macrumors....r-imac-2019-2020.2248911/
Houd er rekening mee dat de meeste mensen in dat draadje de upgrade (waarschijnlijk meer dan 90%) hebben uitgevoerd op hun 27-inch iMac... waarbij een en ander dus echt een stuk makkelijker te doen is: LETTERLIJK een klepje aan de achterkant openmaken en de RAM-modules in de vrije sleuven steken en het klepje weer terugplaatsen.
Let er ook op dat ongeveer 99,9% van die 19-pagina's tellende draad zijn geschreven in de periode 2020-2022, kortom de tijd dat het nog zinnig was om een machine van die bouwjaren nog te upgraden. Eind 2025 is het veel minder lonend (qua verwachte resterende inzetbaarheid) om dergelijke investeringen te doen in 6+ jaar oude hardware.

Als het louter hobbymatig gebruik is en er maar beperkt budget is dan wil ik aanraden een knappe tweedehands iMac 27-inch (model 2020 !! of 2019 met SSD, geen fusiondrive of hdd) te scoren...een knappe 27" zit zo rond de 500€.... upgraden van Ram gaat daar echt veel makkelijker, je hebt een geweldig 5K scherm, snellere processor.... zo kan een en ander langer mee tegen een budgetprijs... voor jouw 21 inch kun je op marktplaats ook nog wel wat euro's vangen waardoor de investering dus voordeliger uitpakt.

[ Voor 41% gewijzigd door Pavv op 16-10-2025 12:18 ]

Pagina: 1