iMac 2019 21,5 inch naar 64GB RAM upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterreitsmaa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 01:21
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en wil graag weten of mensen hier ervaring in hebben. Ik wil mijn iMac 21,5 inch uit 2019 upgraden met 64GB RAM. Apple had in 2019 een maximum van 32GB RAM voor de 21,5” maar het schijnt wel mogelijk te zijn om te upgraden naar 64GB. Gaat de iMac de RAM herkennen? En zou alles lopen hoe de iMac normaal ook zou lopen?
Ik hoor ervaringen of tips graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier bieden ze Upgrade Kits aan voor 64GB, dus het is gewoon mogelijk. 2x 32GB. Het zou geen problemen moeten vormen.

[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 07-10-2025 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is niet makkelijk.

Filmpje met uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is de reden dat je dit nu nog wilt doen? Meestal is RAM niet het probleem maar heeft men de illusie dat meer RAM sneller is, waar ze <80% benutten.

Deze iMac is in principe uit de ondersteuning want geen macOS 26.
Dat betekent nog maximaal 2j security updates voor macOS 15. Daarna moet-ie vervangen zijn omwille van de veiligheid.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterreitsmaa
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-10 01:21
@nelizmastr
Het begon eigenlijk omdat (vreemd genoeg) de USB-C-poorten wat naar binnen zijn geschoven. Daardoor wil ik de iMac openhalen om het moederbord weer netjes op zijn plek te drukken — vermoedelijk is het door vervoer een beetje uit het ‘houdt vast clipje’ gekomen.
Aangezien het moederbord er dan toch uit moet, leek het me meteen een goed moment om de iMac te upgraden naar de maximale hoeveelheid RAM.

De iMac bevalt verder nog prima, en ik gebruik hem veel voor Final Cut Pro en Motion. Met 16GB merk ik dat het soms wat krap wordt, zeker bij 4K-materiaal. Een upgrade naar 64GB lijkt me dan een mooie manier om er nog wat extra jaren uit te halen.

Om nu over te stappen naar een nieuw model vind ik wat zonde (en prijzig) — ik wacht liever nog even af of er een nieuwe “iMac Pro” komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

peterreitsmaa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:46:
@nelizmastr

De iMac bevalt verder nog prima, en ik gebruik hem veel voor Final Cut Pro en Motion. Met 16GB merk ik dat het soms wat krap wordt, zeker bij 4K-materiaal. Een upgrade naar 64GB lijkt me dan een mooie manier om er nog wat extra jaren uit te halen.

Om nu over te stappen naar een nieuw model vind ik wat zonde (en prijzig) — ik wacht liever nog even af of er een nieuwe “iMac Pro” komt.
Ik denk dat je jezelf geld kunt besparen en dan beter 32GB kunt nemen. Meer ga je niet zinvol kunnen inzetten met een machine van deze leeftijd.

Qua iMac Pro hebben ze daarvoor de losse displays en Mac Studio uitgebracht, er is los van de eenmalige iMac Pro geen use case of zicht op een opvolging voor een dergelijke machine.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

peterreitsmaa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:46:
@nelizmastr

Ik zou eerder overstappen naar een Mac Mini M4, die zijn super goedkoop en daar merk je veel meer van qua performance dan een RAM upgrade.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:13
Deze pagina kan ook nuttig zijn: https://www.ifixit.com/Gu...19+RAM+Replacement/136306
Ik heb niet gekeken of de EU-Ifixit shop deze spullen ook nog heeft. Kan ook nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

talin

ES-MA

zie hier voor mensen die het al uitgevoerd hebben en welke de aanbevolen modules zijn: https://forums.macrumors....r-imac-2019-2020.2248911/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1