Problemen met Dexo X60

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10 20:30
In 2022 kocht ik deze set van 3. Met de komst van glasvezel en zolderverbouwing in een woning met betonnenvloeren was het tijd om kabel naar zolder te trekken en op elke verdieping een Deco X60 te plaatsen. Tot een paar maanden geleden nimmer problemen gehad.

De aansluiting is als volgt:

Router
Router naar Deco 1, Deco 1 naar switch1 op Begane Grond
Switch 1 naar Switch 2 op verdieping 1
Switch 1 naar Switch 3 op verdieping 2

Switch 2 naar Deco 2 op verdieping 1
Switch 3 naar Deco 3 op verdieping 2

Alle updates zijn keurig verwerkt (1.6.1 Build 20250912 Rel 53642)

Om onduidelijk reden zegt Deco 3 regelmatig "doe het lekker zelf", knippert de led rood, om na een minuutje weer groen te worden... daarna weer rood, etc. etc. Vraag 1: Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Zoals gezegd, het heeft altijd perfect gewerkt en alles is up to date.

Vraag 2: Wat mij misschien nog wel het meest opvalt is dat Deco 3 die dus aan de Switch 3 hangt storing lijkt te geven op de bedrade systemen die op Switch 3 zijn aangesloten (PC en spelcomputer) zodra Deco3 rood knippert! Hoe kan dat?

Vooralsnog heb ik Deco 3 losgekoppeld van Switch 3, gerest en nu pakt Deco3 het wifi-signaal op van Deco 2. Het werkt, maar niet zoals ik het bedoeld heb en ook dus 3 jaar heeft gewerkt.

Tips en ideëen zijn welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Spurrea op 06-10-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wissel deco 2 en 3 eens om
Dan weet je of het aan kabel of de node ligt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Dat had ik al gedaan voor de zomer, vergeten erbij te vertellen. Deco op verdieping 2 bleef problemen geven. Ik zal voor de zekerheid de kabel testen van Switch3 naar Deco3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:29
Ik lees elders dat mogelijk andere apparaten op dezelfde switch een probleem met de Deco kunnen veroorzaken. Je zou de rest van switch 3 er eens uit kunnen halen en dan kijken of het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als de rest van je apparaten op switch 3 ook de verbinding verliest (deco 3 zit net als de andere apparaten met een pootje in switch 3 toch?) en switch 1 en 2 blijft werken dan is dat extra verdenking op de uplink kabel naar switch 3

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marienklin
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-10 18:50
Het lijkt erop dat Deco 3 of de kabel naar Switch 3 problemen veroorzaakt. Zoals Laurens0619 zegt, kun je testen door Deco 3 tijdelijk aan een andere switch te hangen of de andere apparaten van Switch 3 los te koppelen om te zien of het probleem verdwijnt. Ook even de kabel van Switch 3 naar Deco 3 controleren kan helpen. Als het probleem blijft, kan de node zelf defect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
Als de kabel van Switch 1 naar Switch 3 defect zou zijn dan zou ik ook nu problemen moeten hebben met de pc of spelcomputer. Maar zodra ik Deco 3 loskoppel (of deze zn signaal van Deco2 laat oppakken ipv Switch3) heb ik geen problemen meer. Zie ook vraag 2. Als iemand daar nog een idee over heeft hoor ik het graag.

Vraag 1 lijkt met een kabeltester beantwoord: de kabel van switch 3 naar deco 3 geeft op draad 7 een veel lichtere led dan bij de andere. Willekeurige andere utp-kabel gaan de ledjes van de kabeltester wel volle bak aan. Kortom, kabeltje van switch 3 naar deco 3 is beschadigd/kapot.
Pagina: 1