Growatt vervangen door Victron icm thuisbatterij slim?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsnijland
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 16:10
Thuisbatterij met noodstroom – advies gevraagd (Victron, SMA of alternatief)

Ik ben van plan om een thuisbatterij met noodstroomfunctie aan te schaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.

Huidige situatie:
  • 36 × 320 Wp zonnepanelen op de schuur (totaal ±11,5 kWp)
  • Growatt omvormer (standaard netgekoppeld)
  • Jaarverbruik: ±11.500 kWh (elektrische auto + volledig elektrische warmtepomp)
  • Opwek: ±9.500 kWh, waarvan ±2.500 kWh direct eigen verbruik
  • 3 fase meterkast in de schuur, batterijen kunnen zowel binnen als buiten
Ik zou daarnaast graag in de toekomst willen handelen op de onbalansmarkt of met een dynamisch contract slim laden/ontladen.

Voorkeuren:
  • Ik zou graag de huidige omvormer vervangen voor een hybride omvormer het liefst van Europese makelij, om wat minder afhankelijk te zijn van Chinese merken.
  • Chinese batterijen vind ik geen probleem, zolang ze geen geïntegreerde (Chinese) omvormer hebben.
  • Victron spreekt me erg aan vanwege de noodstroomfunctionaliteit en het feit dat het een Nederlands merk is — maar het is natuurlijk wel een prijzige optie.
  • Ik twijfel daarom of dat de meerprijs echt waard is, of dat er betere alternatieven zijn.
Mijn voorlopige idee:
  • 🔋 Batterij (20–30 kWh) → €5.000 – €8.000
  • (bijv. Pylontech of BYD, LiFePO₄)
  • ⚡ Omvormer → €2.000 – €3.000
  • (Victron Quattro 8000 / 10000 / 15000, gezien toekomstige uitbouw en extra PV)
  • ☀️ MPPT → Victron MPPT RS 450/200 (~€1.000)
Vragen:
  • Is Victron in jullie ogen de meerprijs waard (zeker i.v.m. noodstroom en betrouwbaarheid)?
  • Zijn er Europese alternatieven (SMA, Fronius, Kostal, Studer, enz.) die een vergelijkbare functionaliteit bieden?
  • Hoe pakken jullie dit aan bij vergelijkbare vermogens (11 kWp PV + 20 kWh batterij)?
  • En hoe realistisch is het om hiermee later te handelen op de onbalansmarkt?
Benieuwd naar jullie inzichten en praktijkervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:07
Chinese batterijen hebben een geïntegreerde ecu boven op de.cellen.
Zelf hier een Solis hybride omvormer met 35 kw van dyness. En een ats naast de zekeringkast ook Chinees. Daarvoor heb je een zes kwadraat retour leiding nodig van omvormer naar ats.
Ik denk dat China niet veel interesse heeft om bij particuliere klanten de boel uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsnijland
Op dit moment niet, maar wanneer ze Taiwan gaan blokkeren/aanvallen en de EU zegt niet doen zie ik ze nog wel het een en ander plat leggen hier.

Daarom toch bij voorkeur Europees of in ieder geval niet Chinees.

Wat blijft er dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
haya schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 03:02:
Ik denk dat China niet veel interesse heeft om bij particuliere klanten de boel uit te schakelen.
Niet bij één particulier nee. Of ze het zouden doen en hoe groot het risico is kan je het over hebben, maar je gaat mij niet vertellen dat er in China geen mensen zijn die de optie om het complete Europese net plat te leggen best interessant vinden. En dat kan wel wanneer miljoenen mensen zo'n omvormer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsnijland
Precies wat je zegt :)