Thuisbatterij met noodstroom – advies gevraagd (Victron, SMA of alternatief)
Ik ben van plan om een thuisbatterij met noodstroomfunctie aan te schaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.
Huidige situatie:
Voorkeuren:
Ik ben van plan om een thuisbatterij met noodstroomfunctie aan te schaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.
Huidige situatie:
- 36 × 320 Wp zonnepanelen op de schuur (totaal ±11,5 kWp)
- Growatt omvormer (standaard netgekoppeld)
- Jaarverbruik: ±11.500 kWh (elektrische auto + volledig elektrische warmtepomp)
- Opwek: ±9.500 kWh, waarvan ±2.500 kWh direct eigen verbruik
- 3 fase meterkast in de schuur, batterijen kunnen zowel binnen als buiten
Voorkeuren:
- Ik zou graag de huidige omvormer vervangen voor een hybride omvormer het liefst van Europese makelij, om wat minder afhankelijk te zijn van Chinese merken.
- Chinese batterijen vind ik geen probleem, zolang ze geen geïntegreerde (Chinese) omvormer hebben.
- Victron spreekt me erg aan vanwege de noodstroomfunctionaliteit en het feit dat het een Nederlands merk is — maar het is natuurlijk wel een prijzige optie.
- Ik twijfel daarom of dat de meerprijs echt waard is, of dat er betere alternatieven zijn.
- 🔋 Batterij (20–30 kWh) → €5.000 – €8.000
- (bijv. Pylontech of BYD, LiFePO₄)
- ⚡ Omvormer → €2.000 – €3.000
- (Victron Quattro 8000 / 10000 / 15000, gezien toekomstige uitbouw en extra PV)
- ☀️ MPPT → Victron MPPT RS 450/200 (~€1.000)
- Is Victron in jullie ogen de meerprijs waard (zeker i.v.m. noodstroom en betrouwbaarheid)?
- Zijn er Europese alternatieven (SMA, Fronius, Kostal, Studer, enz.) die een vergelijkbare functionaliteit bieden?
- Hoe pakken jullie dit aan bij vergelijkbare vermogens (11 kWp PV + 20 kWh batterij)?
- En hoe realistisch is het om hiermee later te handelen op de onbalansmarkt?