Vloerverwarming lijkt niet op te warmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorlami
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:56
Goedenavond,

Ik heb enige tijd terug vloerverwarming laten aanleggen, waarbij de radiatoren (3) beneden zijn weggehaald en er vloerverwarming voor in de plaats is gekomen. Nu begint het wat kouder te worden en ben ik het aan het uittesten, maar het lijkt alsof de 2 meters op de vloerverwarming zelf nauwelijks bewegen. Ik stel de temperatuur van de thermostaat huis op bijvoorbeeld 21-22 graden, dan gaat de vloerverwarming pompen. Wat er vervolgens gebeurt is dat de aanvoer hartstikke heet word en het retour hartstikke koud blijft. Ik krijg dan ook de melding H0105 op mijn cv. Dus het verschil in de aanvoer temp en retour is te hoog.

Het lijkt me dan ook dat er iets is met de vloerverwarming, want als ik de witte knop omdraai naar bijvoorbeeld 30, blijven de 2 meters die in de vloerverwarming zijn verwerkt op 24-25 graden staan. Als ik er een radiator bij aan doe boven, verdwijnt de melding op de cv, maar blijven de meters op de vloerverwarming toch hetzelfde qua temperatuur.

Ik de cv ook geprobeerd aan te passen, door pompsnelheid etc etc in te stellen maar probleem blijft hetzelfde. Het volgende heb ik veranderd in mij CV van Remeha.

CP730 was 3 --> 1
PP015 was 2 --> 4
pp016 was 80 --> 60
pp017 was 30 --> 20
pp018 was 30 --> 20
GP007 was 4700 --> 2000

Hoor graag of jullie iets van suggesties hebben hierover, voordat ik een nieuwe installateur moet aansturen (ik heb helaas een akkefietje met de installateur gehad dus wil hem niet weer inschakelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbaowLdnKkOanDevWQaNg2iR4Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRJDysO3kaRETael9NkHFGPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUvU2m-PBSzbcK3a35SJkde1phs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzK2UgB7mxhW7gjomRpYDQsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fBS5EexjFhAOMY9_WvRzrEdDKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c8Ppu3XlScMUG1YdLldpgPw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door gorlami op 06-10-2025 21:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je flowmeters op de vloerverwarming? Zo ja, geven deze wel waterflow aan? Zit er niet nog gewoon een afsluiter ergens die nog dicht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:41
Het lijkt wel of je circuits dicht staan aangezien het met die radiator er bij meteen opgelost is...
Is alles goed aangesloten? (stromingsrichting e.d.)
Kan je voor nu niet alles van de vloerverwarming helemaal open zetten qua flow?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:31

Reptile209

- gers -

Weet je heel heel heel zeker dat de vloerverwarming goed ontlucht is? En dat alle kranen open staan die open moeten zijn?

En voor de volledigheid: welk merk/model ketel heb je, want een foutcode zonder merk kan niemand wat mee. En hoe ziet je systeem er verder uit: verwarmt de ketel direct de vloer, of wordt het vloer circuit indirect verwarmd? En hoe/waar zitten de twee meters die je noemt? Foto's kunnen ook helpen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorlami
Heb de fotos er nu bijgedaan, ja de flow zou goed moeten zijn, misschien dat ik nog wel iets op de vloerverwarming zelf anders moet instellen

Ohja, en systeem is ontlucht

[ Voor 10% gewijzigd door gorlami op 06-10-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorlami
@Reptile209 @Satch @Vogels60

De flowmeters zijn toch de knoppen die op de groepen staan? Deze staan open, ik heb er nu wat foto's bijgevoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:20
Weet je echt zeker dat de vloerverwarming groepen open staan?
Draai ze anders eens allemaal dicht en zet de ketel aan, vervolgens 1 voor 1 de groepen open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorlami
@Kees85 Pff, ik dacht dat ze allemaal open stonden maar volgens mij waren ze allemaal dicht. de temperatuur is nu in ieder geval aan het stijgen op het onderste metertje!

Ik heb ze volgens mij dichtgedraaid, vervolgens begon de temperatuur van de het aanvoerwater wel te stijgen. ik draai ze weer open, en de temperatuur daalt weer. Krijg weer die H0105 melding over te hoog verschil in aan voer en retour.

[ Voor 42% gewijzigd door gorlami op 06-10-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
Mengverdeler. Dus thermostaatknop lekker op 40 zetten (dat wordt hij toch nooit. En voor zekerheid aanvoer cv ketel beperken tot 45).
Ik zoe nu 30 staan? Met een mengverdeler als deze resulteert dat effectief in zon 25 graden in je vloer. Dat wordt nooit lekker warm. Zeker niet als het nog wat koudere wordt.

Daarnaast;

Pompsnelheid wat hoger zetten.
En zorgen dat alle groepen open staan.

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 06-10-2025 23:41 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:31

Reptile209

- gers -

offtopic:
Een forum werkt niet als een gewoon gesprek, waar je een korte verduidelijkende vraag tussendoor kunt gooien en een natuurlijke flow van het gesprek houdt. Het is hier makkelijker om iets meer context aan je vraag te geven, zodat de ander niet alleen je vraag kan beantwoorden maar gelijk de achterliggende informatie kan gebruiken. Kijk zo: :)
Is het lang geleden dat de verwarming ontlucht is? Want het verse water kan daarna nog opgeloste gassen verloren zijn door temperatuurschommelingen, om alsnog luchtbellen te vormen. Dus als dat wat langer geleden is, vul en ontlucht de installatie dan voor de zekerheid opnieuw.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
Check ook even de setting van je wilo pomp in je foto. Die kan je waarschijnlijk nog optimaliseren. Het is even kijken wat het beste werkt, vaak is dat een constante snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorlami
@pentaw1nz Knop staat op 40. blijft maar rond de 23 staan. Groepen staan open en pompsnelheid is aangepast.

@Wolly denk zo 3 week geleden

@Reptile209 gezien jullie reacties ga ik morgen even sleutelen om het nogmaals te ontluchten. Kan het me niet voorstellen maar ik ga wel even bezig.

@FitTiv wbt de pompinstelling zegt de leverancier dat ik dit zo moet laten, inderdaad is dit de constante snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Op je afvoer zit nog een afsluiter. Staat die wel open? Is de platte-schroefkop zichtbaar op je foto. Als het goed is moet je water horen stromen wanneer je hier voorzichtig aan draait. Ik weet niet zeker of je die er per ongeluk uit kunt draaien.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
gorlami schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:29:
@Reptile209 @Satch @Vogels60

De flowmeters zijn toch de knoppen die op de groepen staan? Deze staan open, ik heb er nu wat foto's bijgevoed
Heeft het wel gewerkt na installatie? Heb je al een warmtebeeld camera gebruikt?
Pagina: 1