Benodigheden radiator aansluiten met 22mm staal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-10 19:45
Hallo Tweakers, ik ben van plan binnenkort wat radiatoren en leidingen vervangen, echter wil ik direct goed toekomst bestendig (ltv) doen door direct de radiator en radiatorkraan in te gaan met 22 milimeter (staal).
Zijn er mensen die dit gedaan hebben en weten wat je hier precies voor nodig bent?
Bewuste keuze is geen kunststofleiding, mocht daar discussie over gaan ontstaan.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewoon het zelfde als met 15mm staal toch? alleen dan een slagje groter?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je er zin in hebt prima, maar radiatoren/convectoren kunnen prima met 15mm staal vanaf de centrale leiding worden aangesloten.

Hier moet ik dan ook de voetventielen nog flink knijpen om te zorgen dat de vvw voldoende flow krijgt. Daar is diameter/korte lussen van groter belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-10 20:23
Als je toekomstbestendig wil zou ik wel voor kunstof gaan, mocht je ooit iets met koeling willen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
22mm staal naar iedere radiator? Wat zou daar toekomstbestendig aan moeten zijn?

Zoals genoemd, 15/16 is prima tenzij het een mega grote radiator zou betreffen.

Toekomstbestendig is staal iig niet, je kunt er niet mee koelen ivm condensatie precies op de knel koppelingen. Binnen een paar jaar rot het door.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ik zou het leuker vinden dat iemand mij een antwoord kan geven wat ik nodig ben of waar ik dat vind.
Ipv onze keuzes te bekritiseren.

Om toch enigen een kort antwoord te geven:
- Koelen doet niet ter zake dat doen we wel op een andere manier mits we dat nodig vinden.
- Met 15mm kun je te weinig flow of teveel stromingsgeluiden krijgen.
- Ik kan nergens aansluitsets vinden van 22mm alleen 15mm. Dus een slagje groter gaat niet zomaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Je zou puntstukken kunnen doen ipv knelsetjes

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:02
Dat je geen aansluitsets kunt vinden is logisch: de meeste radiatoren zijn uitgerust met 1/2" bussen waar je een 1/2" puntstuk in kunt draaien. Dan ben je bij voorbaat al gelimiteerd op 15mm buis.
Toegegeven, er is ook 3/4", daar kan je 22mm in duwen, maar niet gangbaar. Bij Heimeier zal je er iig geen passende kranen voor vinden.

Vraag me serieus af wat je wilt bereiken, je kunt met 15mm zoveel water aanvoeren naar een radiator dat je die serieus moet knijpen met knop of voetventiel. De stromingsgeluiden komen dan door het knijpen. 22mm leiding gaat dat niet voor je oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-10 19:35
@Kees85 Zeker LTV moet zijn warmte ook daadwerkelijk goed af kunnen geven. Indien de diameter van de aanvoerleiding te groot is en daarmee ook de flow zal dat enkel averechts werken gezien de radiator hierdoor niet de tijd krijgt de energie ook daadwerkelijk af te geven aan de ruimte. Gevolg is dat je cv-ketel/warmtepomp te snel een relatief hoge temperatuur terug krijgt en mogelijk (zeer onwenselijk) pendel gedrag gaat vertonen.

Als je toch graag alles in 22mm aansluit zal je moeten verlopen van de standaard 1/2" radiatorkranen naar 22mm d.m.v. puntstukken/schroefbussen 1/2x22 (enkel leverbaar in geel messing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-10 00:26

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die 15 mm naar een radiator is helemaal geen bottleneck. Als dat wel zo was, was daar een mooie oplossing voor geweest. Ik snap niet waarom je dit met kunstgrepen per se 22mm zou willen maken?

Je kunt met 15mm prima de radiator voorzien van bijv. 35C water, de truc is om die warmte kwijt te raken aan de lucht. Daar heb je gewoon meer oppervlak voor nodig, of geforceerde lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Kees85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:08:
Ik zou het leuker vinden dat iemand mij een antwoord kan geven wat ik nodig ben of waar ik dat vind.
Ipv onze keuzes te bekritiseren.

Om toch enigen een kort antwoord te geven:
- Koelen doet niet ter zake dat doen we wel op een andere manier mits we dat nodig vinden.
- Met 15mm kun je te weinig flow of teveel stromingsgeluiden krijgen.
- Ik kan nergens aansluitsets vinden van 22mm alleen 15mm. Dus een slagje groter gaat niet zomaar op.
Dat komt omdat je een oplossing zoekt voor een probleem dat niet bestaat.

Inderdaad, 15mm kan krap zijn als er meerdere radiatoren op samen komen. Als aansluitleiding naar een enkele radiator heb je geen enkele last van stromingsgeluiden of tekort aan flow.
Zorg wel voor kwaliteit kranen en voetventielen, die bouwmarkt dingen maken dus wel lawaai. Ook met een 22mm leiding ;)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:39
Je zou je ring leiding helemaal in 22 uit kunnen voeren, en onder/naast de radiatoren kort naar 15mm kunnen gaan voorde aansluitingen.
Let op dat een 22mm buigijzer vaak voor koper is en bij een stalen leiding kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
De hoofdleiding gaat uit minimaal 28mm bestaan zoals de fabrikant voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ben wel benieuwd waarom je eigenlijk Staal wilt en geen kunststof / meerlagen buis..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Probeer er eens een te verzinnen ;)
Omdat alles in het zicht komt.

[ Voor 31% gewijzigd door Kees85 op 08-10-2025 20:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-10 23:35
Kees je hebt dingen in de kop die geen nut hebben en zelfs averechts werken. Verschillende mensen wijzen je daarop en je wimpelt alles af. Nog weer anderen hebben je verteld wat je nodig hebt maar dat het onnodig is. Daar geef je geen reactie op.
Vraag me dan af wat je van de forumleden verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ik kaats de bal terug, waarom discussiëren over nut of onnut als daar niet om gevraagd wordt?
Waarom hebben woningen dikwandig stalen cv leidingen van 34mm of meer, met radiator aftakkingen van 21mm?
Binnendiameter hiervan is 3 a 4mm kleiner met kranen van 3/4, moeten we daar ook wat van vinden?
Ik stel met opzet al een zeer concrete vraag om discussie te vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees85 op 09-10-2025 02:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dikwandig staal is iets uit het verleden, men laste dat ook ipv knellen of solderen. Dat vakmanschap is verdwenen sinds de komst van knelkoppelingen en later perskoppelingen.

Als ik kijk naar Heimeier zijn de kranen met 3/4 niet meer liter per uur dan kranen met 1/2. De doorvoer daarvan komt niet eens in de buurt van de capaciteit van een 15mm stalen leiding.

Verder snap ik dat je geen kunststof wilt, die koppelingen vernauwen enorm, om 22mm staal te vervangen moet je naar 26mm kunststof.

Ik heb hier 28mm staal dat verdeelt over 2 lussen van 22mm welke dan weer aftakken met 15mm naar de radiatoren. Het heeft geen nut om 22mm naar de radiator te gebruiken, de kranen en radiatoren zelf gaan lawaai maken op moment dat jij gebruik wilt maken van de extra doorstroming van een 22mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Meer dan een halve kuub per uur past er niet door 15mm.
Dat vinden de radiatoren hier niet zo lekker die willen wel graag 1 a 1.5 kuub per uur of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:08
Dan kan je beter 28 mm staal gebruiken:
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

Ben wel benieuwd wat voor radiatoren je hebt en welk vermogen opwekker je voor ogen hebt; met 1,5 m3/h en een (al lage) deltaT van 3 °C heb je 't over ruim 5 kW per radiator. Met 5 kW verwarm ik m'n hele huis hartje winter.

[ Voor 50% gewijzigd door blb4 op 09-10-2025 12:26 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
1500 liter per uur is wat ik door de hele installatie duwde met de CV ketel, niet door 1 radiator.

Ik heb hier T22 radiatoren van 300x50, die hebben vooralsnog voldoende aan 15mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
De radiatoren zijn vrij groot iets van 3m bij 1m. Het betreft ook niet een woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 17:53
Wat voor aansluiting zit er op de radiator?
3/4 of "standaard" 1/2?

Heel flauw misschien, maar als ik Google op 3/4 radiatorkraan, zien ik er diverse (3/4 - 3/4), wat je nodig hebt bij t aansluiten bij een 22mm buis tbv snelkoppeling.
Niet dat ik het dagelijks doe ofzo,maar wat voor antwoord verwacht je hier?
22mm sluit je aan met 3/4 koppelingen.
Als de radiatoren een 1/2 aansluiting hebben, lijkt t me sowieso onnodig om op 22mm te gaan.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gotenx schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:24:
@Kees85 Zeker LTV moet zijn warmte ook daadwerkelijk goed af kunnen geven. Indien de diameter van de aanvoerleiding te groot is en daarmee ook de flow zal dat enkel averechts werken gezien de radiator hierdoor niet de tijd krijgt de energie ook daadwerkelijk af te geven aan de ruimte. Gevolg is dat je cv-ketel/warmtepomp te snel een relatief hoge temperatuur terug krijgt en mogelijk (zeer onwenselijk) pendel gedrag gaat vertonen.

Als je toch graag alles in 22mm aansluit zal je moeten verlopen van de standaard 1/2" radiatorkranen naar 22mm d.m.v. puntstukken/schroefbussen 1/2x22 (enkel leverbaar in geel messing)
Vsh heeft ook vernikkelde puntstukken in het assortiment.
hfolkers schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:51:
Je zou je ring leiding helemaal in 22 uit kunnen voeren, en onder/naast de radiatoren kort naar 15mm kunnen gaan voorde aansluitingen.
Let op dat een 22mm buigijzer vaak voor koper is en bij een stalen leiding kapot gaat.
Als je cv buis wil buigen neem dan een buigijzer met rol. Als je een beetje kwaliteit buigijzer hebt met slede lukt dat ook wel.

Je kunt in plaats van knelkoppelingen ook pers gebruiken.
Dat vind ik wel mooier dan knel.
Kijk anders ook naar radiator kranen met een grotere doorlaat, dat wil per merk verschillen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
edsandje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:56:

Als je cv buis wil buigen neem dan een buigijzer met rol. Als je een beetje kwaliteit buigijzer hebt met slede lukt dat ook wel.

Je kunt in plaats van knelkoppelingen ook pers gebruiken.
Dat vind ik wel mooier dan knel.
het mooiste is alles buigen...
een 2de is voor de persbochten..
knellen is het lelijkste.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-10 19:35
edsandje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Vsh heeft ook vernikkelde puntstukken in het assortiment.
Correct echter zover ik weet en heb kunnen vinden dus wel 22x3/4 echter geen 22x1/2 (om op de radiatorkraan toe te kunnen passen)

Toch nog resultaat op een 22x1/2 puntstuk.
https://www.wasco.nl/artikel/2400140

[ Voor 12% gewijzigd door Gotenx op 09-10-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ik ga eens verder zoeken naar de zogeheten puntstukken en kranen met een goede doorstroming.
Bedankt voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:11
SMSfreakie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

het mooiste is alles buigen...
een 2de is voor de persbochten..
knellen is het lelijkste.
Niet alleen voor de mooi, maar vooral voor de stroming moet je zoveel mogelijk buigen.
Als je in je hele installatie met 90° knietjes gaat werken krijg je een hoop meer weerstand dan wanneer je alles met een mooie radius buigt.

Ook zullen de 90° knietjes wervelingen creëren wat ook weer voor stromingsgeluiden zal zorgen.
En als laatste, elk koppelstuk dat je gebruikt is een potentieel punt waar een lekkage op kan treden, dus idealiter wil je zo min mogelijk verbindingspunten in je installatie hebben zitten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1