Benodigheden radiator aansluiten met 22mm staal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-10 21:20
Hallo Tweakers, ik ben van plan binnenkort wat radiatoren en leidingen vervangen, echter wil ik direct goed toekomst bestendig (ltv) doen door direct de radiator en radiatorkraan in te gaan met 22 milimeter (staal).
Zijn er mensen die dit gedaan hebben en weten wat je hier precies voor nodig bent?
Bewuste keuze is geen kunststofleiding, mocht daar discussie over gaan ontstaan.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewoon het zelfde als met 15mm staal toch? alleen dan een slagje groter?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je er zin in hebt prima, maar radiatoren/convectoren kunnen prima met 15mm staal vanaf de centrale leiding worden aangesloten.

Hier moet ik dan ook de voetventielen nog flink knijpen om te zorgen dat de vvw voldoende flow krijgt. Daar is diameter/korte lussen van groter belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29
Als je toekomstbestendig wil zou ik wel voor kunstof gaan, mocht je ooit iets met koeling willen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42
22mm staal naar iedere radiator? Wat zou daar toekomstbestendig aan moeten zijn?

Zoals genoemd, 15/16 is prima tenzij het een mega grote radiator zou betreffen.

Toekomstbestendig is staal iig niet, je kunt er niet mee koelen ivm condensatie precies op de knel koppelingen. Binnen een paar jaar rot het door.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-10 21:20
Ik zou het leuker vinden dat iemand mij een antwoord kan geven wat ik nodig ben of waar ik dat vind.
Ipv onze keuzes te bekritiseren.

Om toch enigen een kort antwoord te geven:
- Koelen doet niet ter zake dat doen we wel op een andere manier mits we dat nodig vinden.
- Met 15mm kun je te weinig flow of teveel stromingsgeluiden krijgen.
- Ik kan nergens aansluitsets vinden van 22mm alleen 15mm. Dus een slagje groter gaat niet zomaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je zou puntstukken kunnen doen ipv knelsetjes

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat je geen aansluitsets kunt vinden is logisch: de meeste radiatoren zijn uitgerust met 1/2" bussen waar je een 1/2" puntstuk in kunt draaien. Dan ben je bij voorbaat al gelimiteerd op 15mm buis.
Toegegeven, er is ook 3/4", daar kan je 22mm in duwen, maar niet gangbaar. Bij Heimeier zal je er iig geen passende kranen voor vinden.

Vraag me serieus af wat je wilt bereiken, je kunt met 15mm zoveel water aanvoeren naar een radiator dat je die serieus moet knijpen met knop of voetventiel. De stromingsgeluiden komen dan door het knijpen. 22mm leiding gaat dat niet voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:16
@Kees85 Zeker LTV moet zijn warmte ook daadwerkelijk goed af kunnen geven. Indien de diameter van de aanvoerleiding te groot is en daarmee ook de flow zal dat enkel averechts werken gezien de radiator hierdoor niet de tijd krijgt de energie ook daadwerkelijk af te geven aan de ruimte. Gevolg is dat je cv-ketel/warmtepomp te snel een relatief hoge temperatuur terug krijgt en mogelijk (zeer onwenselijk) pendel gedrag gaat vertonen.

Als je toch graag alles in 22mm aansluit zal je moeten verlopen van de standaard 1/2" radiatorkranen naar 22mm d.m.v. puntstukken/schroefbussen 1/2x22 (enkel leverbaar in geel messing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die 15 mm naar een radiator is helemaal geen bottleneck. Als dat wel zo was, was daar een mooie oplossing voor geweest. Ik snap niet waarom je dit met kunstgrepen per se 22mm zou willen maken?

Je kunt met 15mm prima de radiator voorzien van bijv. 35C water, de truc is om die warmte kwijt te raken aan de lucht. Daar heb je gewoon meer oppervlak voor nodig, of geforceerde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42
Kees85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:08:
Ik zou het leuker vinden dat iemand mij een antwoord kan geven wat ik nodig ben of waar ik dat vind.
Ipv onze keuzes te bekritiseren.

Om toch enigen een kort antwoord te geven:
- Koelen doet niet ter zake dat doen we wel op een andere manier mits we dat nodig vinden.
- Met 15mm kun je te weinig flow of teveel stromingsgeluiden krijgen.
- Ik kan nergens aansluitsets vinden van 22mm alleen 15mm. Dus een slagje groter gaat niet zomaar op.
Dat komt omdat je een oplossing zoekt voor een probleem dat niet bestaat.

Inderdaad, 15mm kan krap zijn als er meerdere radiatoren op samen komen. Als aansluitleiding naar een enkele radiator heb je geen enkele last van stromingsgeluiden of tekort aan flow.
Zorg wel voor kwaliteit kranen en voetventielen, die bouwmarkt dingen maken dus wel lawaai. Ook met een 22mm leiding ;)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:02
Je zou je ring leiding helemaal in 22 uit kunnen voeren, en onder/naast de radiatoren kort naar 15mm kunnen gaan voorde aansluitingen.
Let op dat een 22mm buigijzer vaak voor koper is en bij een stalen leiding kapot gaat.
Pagina: 1