Hoe een leiding achter dicht maar hol knieschot leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijidik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:07
Hi iedereen,

Binnenkort wordt er bij mij een hybride warmtepomp geplaatst. De uitdaging daarbij is het netjes wegwerken van ongeveer 10 meter aan waterleidingen. Nu hebben we over de gehele lengte van de bovenverdieping (+- 10m) een knieschot lopen dat hol is, en niet dragend. Daar liggen op dit moment wat leidingen (aanvoer/afvoer water badkamer, verwarming). Mijn idee is om de warmtepompleidingen in de vliering boven de badkamer binnen te laten komen, van daaruit naar beneden het knieschot in, en vervolgens de gehele lengte van het knieschot af naar de CV-ruimte, die één verdieping lager is (vloer is daar reeds weg ivm leidingen, dus daar geen problemen meer). De vraag die ik heb, is er een manier om een touwtje of iets die 10m af te laten leggen achter het knieschot zonder dat ik daarbij alles kapot moet gaan zagen/boren en vervolgens weer dichtstucen in de slaapkamer? In het washok heb ik al een gat gemaakt en ook in de badkamer komt dus een gat.

Ik zat te denken aan een nerf-gun met een vislijntje aan het pijltje en die dan achterlangs schieten vanuit het gat in het washok :9 Hoor graag of er meer creatieve ideeën zijn. Schema hieronder te inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYbQXRJ3jnJON136A53CJkE-XCY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SpkviCppXZzihKSQgJxRcXC0.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:41
Met een ijzeren trekveer?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:56

M2M

medicijnman

Trekveer en fingers crossed dat je 'm kunt schuiven over de grond. Als het niet vlak genoeg is, tennisbal aan de voorkant

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijidik
Ik ben bang dat een trekveer vast komt te zitten tussen de leidingen die over de grond lopen (en wat purschuim dat er ligt). Maar is een poging waard inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 17:21
Hoeveel ruimte heb je voor een vaste buis er in te schuiven in het washok? Desnoods in stukken aan elkaar zetten en door duwen. Als het een groot genoeg diameter heeft kan je het misschien over de bestande buizen heen duwen.

Edit idee 2: heb je geen kat die er achter langs kan lopen met een touwtje aan de halsband? (gewoon een dun lijntje en dan er achterlangs naar de andere kant laten lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door cossy nl op 06-10-2025 19:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Als een trekveer niet stijf genoeg is, probeer het eens met 4m 16mm PVC, de gele elektrabuizen. Die kosten ongeveer €1,50 per 4m dus als het niet werkt, is daar nog overheen te komen. Die kun je zo nodig een aardig eind buigen als de ruimte er anders niet is, en zijn denk ik redelijk stuurbaar. Ik meen dat de 19mm variant er goed overheen past (zeker in combinatie met duck tape), zo kun je ze makkelijk aan elkaar maken. Dat zal wel wat steviger zijn dan de standaard sokjes.

10 meter is wel een eind overigens, maar het valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
of je maakt halverwege ook 1 gat waar je arm doorheen kan om die elektrobuis van @Wilke of de trekveer van @Vogels60 door te duwen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:18
+1 voor de elektrapijp methode.
Die heb ik al een paar keer toegepast om netwerkkabel en ymvk kabel in een al bezette mantelbuis te krijgen, waar een stalen trekveer telkens in vastliep.
Vanwege de ruimte heb ik met 2 meter lange stukken gewerkt en die met mof en ducttape gekoppeld. Zo kon ik de buis ook nog terughalen in geval van vastlopen.

Aanvulling:
Probleem is natuurlijk wel dat de waterleiding los ligt en mogelijk waterslag kan veroorzaken.
Mijn kabels hebben daar gelukkig geen last van.

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 06-10-2025 19:40 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe dik moet die leiding zijn?

Makkelijkste manier lijkt me een paar cm aan de onderkant van het knieschot weg zagen (multitool!), leiding leggen en dan afwerking met een hoge plint tot aan de grond. Ziet er nog netjes uit ook.

Zelfde principe maar dan met minder wegzagen kan ook, maar dan moet je er iets van een trekveer oid tussen werken en daar de door te trekken leiding aan koppelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
Gat in 't washok groter maken en een koter van vijf 't werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
PROnline schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:42:
Vindt die van mij nog leuk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marienklin
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-10 18:50
Met een beetje mazzel inderdaad ;)
Even serieus: als je echt overal lastig bij kunt, zou ik ook eerst proberen met zo’n gele elektrabuis (zoals @Wilke zei). Werkt vaak beter dan een trekveer als er bochten of obstakels zijn.

En mocht dat niet lukken tja, dan is een “koter van vijf” met een touwtje om de enkel de ultieme noodoplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-10 14:39

TheDudez

Usenet stofzuiger!

PROnline schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:42:
Of een poes /kat lokken met snoepjes plus touwtje aan het beest.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijidik
Helaas kind noch kat dus ik ga morgen bij de Gamma eens een paar meter aan elektrabuis, moffen, en ducttape halen. En als dat niet lukt toch maar ook met de zaag in de slaapkamer aan de gang.

Thanks allen voor het meedenken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Bij de gamma lopen toch ook kinderen rond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Twee keer een gat met een mooi afneembaar luik er voor. Scheelt een hoop gekloot.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

Beyond

Dussssss.......

Bestuurbare auto ;)

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Goede reden om een drone te mogen kopen

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:43
Ik moest eigenlijk denken aan een labrador en een koekje, dat werkte hier perfect. Moet je wel een jonge / slanke labrador nemen, niet zon maag op pootjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 14:44
Ik weet niet wat voor type leiding je gaat leggen maar hou wel rekening dat het aardig kan gaan "klappen" als je het niet beugelt of vast zet bij het openen/sluiten van een kraan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je schrijft warmtepomp waterleidingen. Dat zijn dus vaak vrij forse diameter leidingen, beetje afhankelijk van de capaciteit. 32mm is geen ongewone maat daarvoor.

Begrijp ik nou goed dat je een touwtje door het knieschot wilt trekken zodat je die waterleiding daar doorheen kan halen? Die krijg je van z'n lang zal ze leven niet erin als je er niet recht in kunt. Naast het feit dat je de leiding het liefst ook wilt beugelen (en mogelijk isoleren).

Knieschot open maken en later herstellen is vele malen gemakkelijker. Ja het is even wat ellende, maar dan is het wel netjes en correct weggewerkt. En als je dan toch bezig bent kun je gelijk wat lose mantelleidingen leggen (met touw erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijidik
Leiding + isolatie is 45mm per leiding. Ik ga het toch eerst met een touw proberen, de zaag kan er altijd nog in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:18
Misschien heb jij of iemand in je omgeving zo’n grote koepeltent met opvouwbare lange dunne tentstokken? Die lenen zich hier volgens mij perfect voor. Mocht je in midden Nl wonen, stuur maar een DM.
Pagina: 1