Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhoej
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-10 14:40
Mijn vraag
Mijn vrouw maakt fotos van haar sieraden zoals in de link te zien is.
https://www.etsy.com/listing/4381458960/
Ze gebruikt een sony a 6000 met een 15 -55 mm lens. Helaas vind zij de foto's niet echt scherp en verscherpt zij deze nog in de nabewerking.
Nu is zij op zoek naar een zoomlens die een betere scherpte en of scherpte diepte geeft.
Heb al veel gelezen en gekeken op internet maar wordt hier niet veel wijzer van.

Graag advies.

bvd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-10 22:21
De beste tips kunnen gegeven worden aan de hand van voorbeelden. Wellicht is het scherpstelpunt veranderen of een instelling aanpassen al voldoende voor een beter resultaat

Heb je wellicht een voorbeeld, waarbij je kunt aangeven op welk punt er wordt scherpgesteld en met welke instellingen de foto is gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhoej
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaUgLgGjo9uU_G1U3UNp9aHN8pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nH3QDyD1YR4AE1cZatKuLWEa.jpg?f=fotoalbum_large
scherp wordt gesteld op de voorste middelste kraal. Camera op Manual 1/20, f 22, iso auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
Dat soort foto's kun je toch prima maken met een smartphone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Voor een volledig scherpe foto is geen enkele lens in de basis geschikt. Met heel veel licht en een diafragma van ƒ22 krijg je de meeste scherptediepte, maar zullen nog steeds delen van de foto niet helemaal in focus zijn.

Productfoto's van kleine objecten die wél helemaal scherp zijn, zijn over het algemeen gemaakt met Focus Stacking. Als je vrouw deze foto's maakt met een statief, dan is dit relatief eenvoudig zelf uit te voeren. De resulterende foto's zijn dan haarscherp over het hele bereik.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42
Checks:
-Ik neem aan van statief?
-Belichting: gebruikt ze een fotobox? (Ideaal hiervoor!)
-Welke lens gebruikt ze nu? Welk diafragmabereik? (Zal wel een kitlens zijn)
-gebruikt ze zelfontspanningstimer of remote? (Doen! Dan beweegt je camera niet door t afdrukken)

Opmerking:
Instellingen zijn niet optimaal dwnk ik. Waarom iso op auto? Zou dat juist op 100 zetten. Diafragma 22 kan, rond de 15 weekt denk ik ook wel. Je sluitertijd juist op auto (je object beweegt immers niet en je camera staat op statief).

Als bovenstaande optimaal is:
Je camera is een cropsensor. Haal een prime lens. Ik ben niet thuis in t Sony gamma, maar er is vast iets van een 50mm 1.8 lens te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
verhoej schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:12:
[Afbeelding]
scherp wordt gesteld op de voorste middelste kraal. Camera op Manual 1/20, f 22, iso auto.
Er is veel ruis te zien. Waarschijnlijk hoge iso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
F22 is voor de meeste lenzen te ver en krijg je sowieso niet het beste beeld.

Waar je mee te maken hebt is volgens mij dat je best dicht op het object foto's maakt en daarmee dus toch de scherptediepte beperkt blijft en dus een deel van het object altijd uit focus gaat zijn.

Kijk eens naar een depth of field calculator (voorbeeld: https://www.photopills.com/calculators/dof) dan kun je namelijk zien hoe dicht je met je lens kunt zitten op objecten om je volledige object scherp te krijgen in beeld.

Ik denk dat dit niet primair een lens probleem is. Natuurlijk kun je met een andere lens (als je de juiste kiest!) beter beeld krijgen als die beter is afgesteld op je gebruik. Maar dit probleem moet primair op te lossen zijn met je instellen vanaf hoe ver je de foto neemt (en nadien eventueel in postprocessing de foto croppen om niet heel veel omgeving te hebben).

EDIT: bv bovengenoemde website (even wat instellingen gegokt uitgaande van je doel van de foto) als je met een a6000 op 55mm schiet met F22 op 1m afstand dan is je DoF nog geen 30cm, dat betekent dat een object wat meer diepte heeft dan 30cm nooit volledig in focus gaat zijn.

EDIT 2: overigens vind ik de getoonde foto (als dit zonder nabewerking is) helemaal niet slecht, je ziet wel vaker productfoto's waarbij een deel out of focus is om een esthetisch effect te geven aan de foto's. Ik zou me bij deze foto meer druk maken om de ruis (en dus ISO waarde lager brengen zoals iemand hierboven noemde).

[ Voor 25% gewijzigd door dangerpaki op 06-10-2025 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verhoej
Wat aanpassingen gedaan , sluitertijd op auto, iso naar 100 en diafragma lager. Foto ziet er nu beter uit. Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dangerpaki schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:39:
EDIT 2: overigens vind ik de getoonde foto (als dit zonder nabewerking is) helemaal niet slecht, je ziet wel vaker productfoto's waarbij een deel out of focus is om een esthetisch effect te geven aan de foto's. Ik zou me bij deze foto meer druk maken om de ruis (en dus ISO waarde lager brengen zoals iemand hierboven noemde).
Dat hij niet geheel scherp is vind ik best een prima effect hier, maar ik vind ook de voorgrond bij die foto nou niet echt lekker scherp. Dat valt mij persoonlijk meer op dan de ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
verhoej schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:58:
Wat aanpassingen gedaan , sluitertijd op auto, iso naar 100 en diafragma lager. Foto ziet er nu beter uit. Bedankt allemaal.
Voorbeeldje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 10:30
De foto die je laat zien is duidelijk gemaakt met een hele hoge ISO setting, de ruis hierin is duidelijk aanwezig. Ik hoop dat dit niet verkeerd aankomt, maar heb je overwogen om een fotocursus te doen om zo meer te leren over de mogelijkheden van je camera en het effect hiervan op je foto's? Onscherpte ziet er heel anders uit op foto's dan overmatige ruis, het kan helpen om hier eens meer over te leren en wat meer te experimenteren. Just my two cents of course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhoej
We gaan dit zeker overwegen, de cursus.
Pagina: 1