Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:20
Goedemiddag, hopelijk is dit het juiste forum,

Gisteren viel mijn PC opeens uit en bleef die zichzelf aan en uit zetten in een cirkel, of hij liep vast op 'Preparing automatic repair'.
Ik dacht Windows installer vanaf een USB te laden om het op te lossen, maar dat lukt telkens niet. Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Windows opnieuw installeren vanaf een USB, secure en fast boot disabled.
- BIOS geupdate
- Windows boot USB getest op een laptop, daar werkt ie prima
- MemTest gebruikt om RAM te testen, geen errors
- SSD fysiek uit het moederbord gehaald
- Alle verschillende USB poorten geprobeerd, alle andere USB apparaten eruit gehaald.
- De boot drive met zowel Rufus en Media Creation Tool gemaakt
- Legacy USB is aan in de BIOS

- Ik heb mijn PC nooit geoverclocked
- Ik weet zeker dat de juiste Windows versie op de USB staat

Met geen van deze dingen heb ik enige vooruitgang geboekt, als ik vanaf de Windows USB boot laad hij het Windows logo heel even en dan loopt hij vast, of hij komt in een oneindige aan/uit loop. Op mijn laptop gaat ie gelijk door naar de installer van Windows.

Specs:
Intel Core i7-13700F
16GB DDR5 4.800MT/s
GeForce RTX 4060 Ti
1TB SSD

Zouden jullie mee kunnen denken in een oplossing?
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 19:09
Begin eens met een "live" usb versie van een Linux distro en boot daarmee eens.

(https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started)

En reset je Bios even, of herstel even de instellingen die je veranderd hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door bramassendorp op 06-10-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
BIOS gereset naar default settings, en de Ubuntu usb werkt helaas ook niet, ik kom op dit scherm:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lj0mC3BFG0-u3hQjczMzL8cDTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE9uDhzENfUiVz8URICw4B6q.jpg?f=fotoalbum_large

En dan start hij zichzelf opnieuw op en loopt of vast op een zwart scherm of hij komt terug in dat menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt je BIOS bijgewerkt, maar hoe ver liep die achter? Had je de updates van vorig jaar augustus en later wel toegepast? Zo niet en had je een BIOS van voor die tijd, dan ben je de lul en is je Intel CPU naar de klote. Het updaten van het BIOS hersteld niet de schade die al is ontstaan, het voorkomt alleen dat het erger wordt.

Overigens is Legacy Boot (CSM) aanzetten zelden een oplossing, want het is een heel andere manier van opstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt inderdaad alsof je systeem te instabiel is om nog door te starten. Klassiek probleem van de degraderende Intel processoren die te hoog voltage hebben gehad en daardoor zichzelf langzaamaan doorbranden.

Dit kun je bevestigen door een goedkope processor aan te schaffen en die in je bord te sleutelen. Als het probleem dan weg is, weet je het zeker.

categorie: Processors

Of tweedehands:
categorie: Processors

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een voeding die het niet kan bolwerken kan deze symptomen hebben.

Ik zou de voeding doormeten met een multimeter terwijl je opstart om te zien of de spanning onder 11,4V gaat. Je kan dat makkelijk meten aan een Molex connector. Zet zwart op een van de middelste draden en zet de rode draad op een van de buitenste, met name de 12V lijn, maar ook 5V (voor USB). Meet tot op het punt waar een herstart plaatsvind.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Molex_8981_male_connector_pin_out.png/500px-Molex_8981_male_connector_pin_out.png

Pin 1 (rechts) heeft 12V, Pin 4 heeft 5V. De middelste zijn ground.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 06-10-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-10 22:51
BIOS batterij al vervangen ? (De CR2032 op het moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
Hero of Time schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:38:
Je hebt je BIOS bijgewerkt, maar hoe ver liep die achter? Had je de updates van vorig jaar augustus en later wel toegepast?
De BIOS kwam uit 2023 ergens, de versie die er nu opstaat komt uit 2024... helaas.
Ik zal proberen een goedkope processor er in te zetten om het te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
mrmrmr schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:51:
Een voeding die het niet kan bolwerken kan deze symptomen hebben.

Ik zou de voeding doormeten met een multimeter terwijl je opstart om te zien of de spanning onder 11,4V gaat. Je kan dat makkelijk meten aan een Molex connector. Zet zwart op een van de middelste draden en zet de rode draad op een van de buitenste, met name de 12V lijn, maar ook 5V (voor USB). Meet tot op het punt waar een herstart plaatsvind.

[Afbeelding]

Pin 1 (rechts) heeft 12V, Pin 4 heeft 5V. De middelste zijn ground.
Dit zal ik testen zodra ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
SkillZ4LollZ V2 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 00:41:
BIOS batterij al vervangen ? (De CR2032 op het moederbord)
Nog niet, zal ik proberen zodra ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de CMOS batterij leeg is, heeft dat alleen effect op de BIOS instellingen zelf wanneer de computer volledig van het stroom af gaat (stekker uit de voeding/stekkerblok uit) en zou dit gedrag nooit mogen veroorzaken. Ik heb het ook nog nooit gezien dat een systeem niet eens door POST komt of het OS laat crashen als deze leeg is. Hooguit als er specifieke aanpassingen zijn gedaan aan de boot methode, maar dat zou onthouden moeten blijven na het opnieuw toepassen ervan zolang de voeding niet stroomloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:49
Als je cpu echt degradatie heeft kan je proberen te vcore te locken op een redelijk hoge waarde (1,3v-1,4v) en je multiplier locken op minimaal 1000 Mhz onder de boost waard dus iets van x40. Dit voorkomt stress op de cpu en geeft hem alle ruimte en als dat wel stabiel is weet je waar je probleem zit.
Wil je de vcore niet verhogen zet hem dan gewoon op x30 multiplier dat heeft niet veel nodig om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
computerjunky schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:12:
Als je cpu echt degradatie heeft kan je proberen te vcore te locken op een redelijk hoge waarde (1,3v-1,4v) en je multiplier locken op minimaal 1000 Mhz onder de boost waard dus iets van x40. Dit voorkomt stress op de cpu en geeft hem alle ruimte en als dat wel stabiel is weet je waar je probleem zit.
Wil je de vcore niet verhogen zet hem dan gewoon op x30 multiplier dat heeft niet veel nodig om te werken.
Lijkt er wel op dat het de cpu is, heb van google al vernomen dat dit een veelvoorkomend probleem is bij deze generatie cpu's.
Begrijp ik het goed dat de multiplier op x30 zetten een manier om zeker te weten dat het de cpu is? Dus als die wel opstart met die settings dan weet ik zeker dat die kapot is?

Anders koop ik gewoon een goedkope cpu om het te testen en zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:49
Endos schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Lijkt er wel op dat het de cpu is, heb van google al vernomen dat dit een veelvoorkomend probleem is bij deze generatie cpu's.
Begrijp ik het goed dat de multiplier op x30 zetten een manier om zeker te weten dat het de cpu is? Dus als die wel opstart met die settings dan weet ik zeker dat die kapot is?

Anders koop ik gewoon een goedkope cpu om het te testen en zeker te weten.
Zeker weten? Nee maar je ontlast een deel van de cpu waardoor het mogelijk stabiel wordt en daar kan je dan conclusies uit trekken. Zonder onderdelen te vervangen kan je niets 100% uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
Hero of Time schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:59:
Als de CMOS batterij leeg is, heeft dat alleen effect op de BIOS instellingen zelf wanneer de computer volledig van het stroom af gaat (stekker uit de voeding/stekkerblok uit) en zou dit gedrag nooit mogen veroorzaken. Ik heb het ook nog nooit gezien dat een systeem niet eens door POST komt of het OS laat crashen als deze leeg is. Hooguit als er specifieke aanpassingen zijn gedaan aan de boot methode, maar dat zou onthouden moeten blijven na het opnieuw toepassen ervan zolang de voeding niet stroomloos gaat.
Ik benoemde het niet voor niets, ik had laatst een geval waar de PC in zijn geheel niet wou booten, geen post maar verder ook geen power richting toetsenbord of muis. Nadat ik praktisch alles had geprobeerd (andere CPU, andere voeding, 4 verschillende sets aan RAM) toch nog even de 2032 vervangen en hij deed het gewoon weer. Had al een nieuwe moederbord uitgezocht en een paar andere onderdelen, maar gelukkig voor niets :) het is in ieder geval het proberen waard

[ Voor 10% gewijzigd door SkillZ4LollZ V2 op 08-10-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
computerjunky schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Zeker weten? Nee maar je ontlast een deel van de cpu waardoor het mogelijk stabiel wordt en daar kan je dan conclusies uit trekken. Zonder onderdelen te vervangen kan je niets 100% uit sluiten.
Dankjewel. Ik zal het proberen en maar alvast gaan shoppen voor een nieuwe cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SkillZ4LollZ V2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Ik benoemde het niet voor niets, ik had laatst een geval waar de PC in zijn geheel niet wou booten, geen post maar verder ook geen power richting toetsenbord of muis. Nadat ik praktisch alles had geprobeerd (andere CPU, andere voeding, 4 verschillende sets aan RAM) toch nog even de 2032 vervangen en hij deed het gewoon weer. Had al een nieuwe moederbord uitgezocht en een paar andere onderdelen, maar gelukkig voor niets :) het is in ieder geval het proberen waard
Dat is wel heel raar idd. Maar zou het dan niet met een systeem van een paar jaar oud verwachten, zo'n batterij gaat over 't algemeen best lang mee. Tenzij je continue de stroom volledig van de voeding haalt, wat eigenlijk niks bespaart en uiteindelijk meer problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan het ook nog eens met de Hiren’s BootCD PE proberen.
Met of zonder HDD/SSD moet een PC deze gewoon probleemloos op kunnen starten.
Zie ook daarvoor dit topic met een soortgelijk probleem:
Mijn pc start niet meer op (i7-8700K) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
Hero of Time schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Dat is wel heel raar idd. Maar zou het dan niet met een systeem van een paar jaar oud verwachten, zo'n batterij gaat over 't algemeen best lang mee. Tenzij je continue de stroom volledig van de voeding haalt, wat eigenlijk niks bespaart en uiteindelijk meer problemen geeft.
De desktop was recent een paar keer volledig losgekoppeld om fans te vervangen, maar zeker niet elke keer na gebruik of dergelijke.
Pagina: 1