Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:47
Goedemiddag, hopelijk is dit het juiste forum,

Gisteren viel mijn PC opeens uit en bleef die zichzelf aan en uit zetten in een cirkel, of hij liep vast op 'Preparing automatic repair'.
Ik dacht Windows installer vanaf een USB te laden om het op te lossen, maar dat lukt telkens niet. Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Windows opnieuw installeren vanaf een USB, secure en fast boot disabled.
- BIOS geupdate
- Windows boot USB getest op een laptop, daar werkt ie prima
- MemTest gebruikt om RAM te testen, geen errors
- SSD fysiek uit het moederbord gehaald
- Alle verschillende USB poorten geprobeerd, alle andere USB apparaten eruit gehaald.
- De boot drive met zowel Rufus en Media Creation Tool gemaakt
- Legacy USB is aan in de BIOS

- Ik heb mijn PC nooit geoverclocked
- Ik weet zeker dat de juiste Windows versie op de USB staat

Met geen van deze dingen heb ik enige vooruitgang geboekt, als ik vanaf de Windows USB boot laad hij het Windows logo heel even en dan loopt hij vast, of hij komt in een oneindige aan/uit loop. Op mijn laptop gaat ie gelijk door naar de installer van Windows.

Specs:
Intel Core i7-13700F
16GB DDR5 4.800MT/s
GeForce RTX 4060 Ti
1TB SSD

Zouden jullie mee kunnen denken in een oplossing?
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:27
Begin eens met een "live" usb versie van een Linux distro en boot daarmee eens.

(https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started)

En reset je Bios even, of herstel even de instellingen die je veranderd hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door bramassendorp op 06-10-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endos
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:47
BIOS gereset naar default settings, en de Ubuntu usb werkt helaas ook niet, ik kom op dit scherm:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lj0mC3BFG0-u3hQjczMzL8cDTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE9uDhzENfUiVz8URICw4B6q.jpg?f=fotoalbum_large

En dan start hij zichzelf opnieuw op en loopt of vast op een zwart scherm of hij komt terug in dat menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt je BIOS bijgewerkt, maar hoe ver liep die achter? Had je de updates van vorig jaar augustus en later wel toegepast? Zo niet en had je een BIOS van voor die tijd, dan ben je de lul en is je Intel CPU naar de klote. Het updaten van het BIOS hersteld niet de schade die al is ontstaan, het voorkomt alleen dat het erger wordt.

Overigens is Legacy Boot (CSM) aanzetten zelden een oplossing, want het is een heel andere manier van opstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt inderdaad alsof je systeem te instabiel is om nog door te starten. Klassiek probleem van de degraderende Intel processoren die te hoog voltage hebben gehad en daardoor zichzelf langzaamaan doorbranden.

Dit kun je bevestigen door een goedkope processor aan te schaffen en die in je bord te sleutelen. Als het probleem dan weg is, weet je het zeker.

categorie: Processors

Of tweedehands:
categorie: Processors

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een voeding die het niet kan bolwerken kan deze symptomen hebben.

Ik zou de voeding doormeten met een multimeter terwijl je opstart om te zien of de spanning onder 11,4V gaat. Je kan dat makkelijk meten aan een Molex connector. Zet zwart op een van de middelste draden en zet de rode draad op een van de buitenste, met name de 12V lijn, maar ook 5V (voor USB). Meet tot op het punt waar een herstart plaatsvind.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Molex_8981_male_connector_pin_out.png/500px-Molex_8981_male_connector_pin_out.png

Pin 1 (rechts) heeft 12V, Pin 4 heeft 5V. De middelste zijn ground.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 06-10-2025 23:05 ]

Pagina: 1