Wachtwoorden overzetten van MacBook 2011 naar MacBook 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:53
Hallo allemaal.

Ik heb een (inmiddels) oeroude Macbook pro uit 2011. (14", I7, 16GB)
De GPU heeft het jaren geleden al opgegeven (lijnen over het scherm 'schaakbord' bij het opstarten) en de accu ziet er zeer opgeblazen uit, maar was (is) nog steeds werkbaar.
Uiteindelijk de kogel door de kerk en een "nieuwe" Macbook Pro, model 2019, gekocht (I9, 16GB i.v.m. een aantal VMware machines).
Om te voorkomen alles opnieuw te moeten installeren, een kopie van de oude Macbook gemaakt (Carbon Copy Cloner) en vanaf die disk de I9 opgestart.
En, alles werkt. Ook die weer naar de lokale SSD gekloond zodat ik die kan aanpassen voor de upgrade naar Sequoia. (lees: te oude software verwijderen zoals Office 2008 ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYmZJQAXa5RapaLNrO5tDcGJcrw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0zYgogpJU8J7iaXzbahI0Zzv.jpg?f=user_large

Echter.... De wachtwoorden in Safari zijn weg. (ook als je de 'originele' kloon draait vanaf USB op de I9)
Is de kloon toch niet zo perfect of is het iets anders?
De wachtwoorden op de I7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se-b7fkctn_9kNEYBaUlVryWUuk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qeciZw8CaXSloMuChnMBXqMW.jpg?f=user_large

De wachtwoorden op de I9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTfYdnHvWYMXu-7OJ4axab94iBQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7kRH6GaJDvtUoPpuW4mS7nfS.jpg?f=user_large

iemand enig idee hoe ik de wachtwoorden kan overzetten? (liefst zonder iCloud o.i.d.)
En nee, "export" staat niet in de lijst: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ0reu-wFFrAPPik5GDzPrJljl4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCio93sJGcGJznWlKebTmMCQ.jpg?f=user_large

Alle wachtwoorden van Firefox zijn trouwens wel keurig meegekomen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:44

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

wist je dat je migration assistant kan gebruiken om je oude profiel/apps over te zetten op de nieuwe mac..

https://support.apple.com/en-us/102613

[ Voor 12% gewijzigd door Hubert op 06-10-2025 16:49 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Hubert schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:
wist je dat je migration assistant kan gebruiken om je oude profiel/apps over te zetten op de nieuwe mac..
Dat werkt niet. (helaas)
Het opstarten van de mac is al een loterij,
Aanzetten, dan zie je een Apple-logo op verminkt scherm en de 'start-balk' oplopen, en dan 9 van de 10 gevallen herstart-ie vanzelf opnieuw of de balk blijft op ~70% hangen en moet je de aan/uit knop gebruiken of hij valt gewoon 'dood' stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaOaHKgqvnNAZ-ABJ_5SqHSksew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpOMu2lPmzZvztAx1dXIJrYQ.jpg?f=fotoalbum_large

En als je dan eenmaal een gestarte mac hebt, ben je weer in de situatie voordat je de migration-assistent startte. :(

[ Voor 25% gewijzigd door LooneyTunes op 07-10-2025 02:48 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LooneyTunes
Als er zo'n groot verschil tussen de Mac's zit zou ik juist een schone installatie aanbevelen.

En waarom koop je trouwens weer een Intel Mac, ze zijn juist bezig om die helemaal uit te faseren dus dan zit je weer met een verouderd product.

Alles zit tegenwoordig trouwens in de nieuwe wachtwoorden applicatie.

[ Voor 81% gewijzigd door Greatsword op 06-10-2025 19:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Greatsword schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:36:
@LooneyTunes
En waarom koop je trouwens weer een Intel Mac, ze zijn juist bezig om die helemaal uit te faseren dus dan zit je weer met een verouderd product.
Het is een tijdelijke oplossing vanwege nog een aantal VMware installaties die er nog op draaien (x86).
Als die zijn uitgefaseerd zal de volgende gewoon op Apple silicon (M7?) draaien.
De komende 2-4 jaar moet dit maar voldoen.
(en voor de prijs van deze occasion koop je nog net geen iPad ;) , laat staan een full-blown nieuwe Macbook Pro.)

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 06-10-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Die laatste, "In the Safari app on your Mac, choose File > Export > Passwords." werkt niet.
Zoals ik aangaf in de openingpost, er is geen 'export'. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ0reu-wFFrAPPik5GDzPrJljl4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCio93sJGcGJznWlKebTmMCQ.jpg?f=user_large

Die andere ga ik morgen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Kan het zijn dat je de passwords tab van je Safari instellingen open moet hebben staan om die Export optie te zien? Ik zie namelijk meerdere Apple pagina's waarin ze deze methode omschrijven voor High Sierra installaties. Wat voor MacOS versie draait er op je oude Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Archer_VC10 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:55:
Wat voor MacOS versie draait er op je oude Mac?
High Sierra 10.13.6. Nieuwer is niet mogelijk en Apple heeft in al zijn wijsheid besloten Safari niet los te leveren zodat je die nog los zou kunnen updaten.

[ Voor 27% gewijzigd door LooneyTunes op 07-10-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Archer_VC10 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:55:
Kan het zijn dat je de passwords tab van je Safari instellingen open moet hebben staan om die Export optie te zien? Ik zie namelijk meerdere Apple pagina's waarin ze deze methode omschrijven voor High Sierra installaties.
Diezelfde pagina's zie ik ook allemaal voorbijkomen. Dat was ook de reden voor dit topic
Mijn praktijk houdt zich niet aan de theorie ;)

Na ~ 8 herstarts deed-ie het weer. Meteen geprobeerd en wat denk je?
Geen export :( (klik voor groot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRWgB5P3fZuVlfb0q2u_gtiwrsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chVGKjnqiSqtDB8jhKQaX8EP.jpg?f=fotoalbum_large

De 'share' optie is alleen om de huidige pagina te delen. Grrrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gok dat de wachtwoorden in een Keychain staan, welke je kunt inzien via Keychain Access (Sleutelhangertoegang). Apple heeft een support pagina over hoe je Keychains kopieert naar een andere Mac, maar daar staat wel een kanttekening bij dat dit niet werkt voor wachtwoorden die in je iCloud-sleutelhanger zijn bewaard. Waarschijnlijk is dat geen probleem, anders waren ze al gesynchroniseerd naar je nieuwe Mac.

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 07-10-2025 12:30 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik ga met @Daedalus mee en gok ook op een Keychain optie. Er waren niet veel andere mogelijkheden voor die MacOS versies. Je kan het beste de support link in het topic hier meteen boven gebruiken, die staat voor High Sierra ingesteld. Ik wist toen ik de link deelde niet zeker welke versie ik moest hebben (failure to read on my side...).
Pagina: 1