Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:50
Mijn huidige cv-ketel (Bosch HRC 30/II, min. 10 jaar) begint aardig oud te worden, dus hebben we besloten om voor een warmtepomp te gaan. Nu we toch bezig zijn en meer stroom gaan verbruiken, heb ik tevens besloten mijn pv-systeem te upgraden. Ik heb al wat installateurs over de vloer gehad en wil graag jullie advies vragen.

Huidige situatie:
Vrijstaande woning uit 1957 met ongeveer 110 m² verwarmbare oppervlakte.
Vloerisolatie met beneden overal vloerverwarming, 6 groepen (60 m²).
Spouw is na-geïsoleerd met vlokken.
Plafondisolatie: 16 cm steenwol.
Overal HR++-glas.
Zolder (vlizotrap) niet geïsoleerd i.v.m. alleen opslag van spullen.
Huidig gasverbruik: ca. 900 m³, met gebruik van houtkachel (voornamelijk in het weekend wanneer het koud is).
Huidige cv-ketel staat op zolder met 30% vermogen en aanvoertemperatuur van 50 graden.
16 × 240 Wp panelen met een SMA 3600-omvormer (pannendak 30 graden op het zuiden).

Warmtepomp:
Gelukkig een installateur gevonden die meedenkt, waardoor ik neig naar het volgende:
WeHeat Sparrow op het platte dak van de aanbouw, met binnenunit op zolder.
LMNT Pura 200 L warmtepompboiler in de kelder i.v.m. vlizotrap en houten vloer op zolder.

PV-installatie:
14 × Runergy HY-DH108N12B-450 W.
Huawei SUN2000-6KTL-M1 omvormer.
Marstek Venus E 3.0-batterij, 5,12 kWh.

Vragen warmtepomp:
• Ik vind het lastig in te schatten of de Sparrow (6 kW) voldoende gaat zijn i.v.m. vertekend beeld door de houtkachel. Verbruik hout ongeveer 3 m³ per jaar.
• Wat vinden jullie van de combinatie warmtepomp en gescheiden warmtepompboiler?

Vragen warmtepompboiler:
• Gaat de 200 L boiler toereikend zijn voor een gezin van 3? Geen bad, wel regendouche.
• Nadeel van de boiler in de kelder is het leidingwerk dat normaal van de zolder komt: 20 mm warm rechtstreeks op de regendouche, wat nu eerst naar een koppeling met 16 mm zal gaan.
• Kelder is ook maar 1,85 m hoog, dus een groter vat wordt moeilijk.

Vragen pv-installatie:
• Ik kan bepaalde producten tegen inkoopprijzen krijgen, vandaar deze panelen + batterij. Heeft iemand ervaring met deze panelen (bifacial)?
• Ik heb nagenoeg geen schaduw op de panelen. Mijn SMA-omvormer had ShadeFix. Kan ik deze panelen het beste op 1 string zetten? Goede keuze omvormer?
• Ik wil eventueel mijn plat dak in de toekomst ook nog voorzien van panelen.
• Ik neig ook naar een Marstek Venus D i.v.m. de MPPT-tracker en modulaire functie.

Bedankt voor het lezen alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tasteless Heb je ongeveer een idee hoeveel m³ gas voor warmwater zijn?
Tip: Verbruik buiten het stookseizoen + een toeslag.
De 3 m³ hout kan je omrekenen in warmte (kWh) - wel rekening houden met veel verlies.
Laat de installateur de afgifte bij 35 °C aanvoer en het leidingsysteem (flow) checken.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 06-10-2025 12:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:50
@dunklefaser Als ik naar Juni kijk verbruiken we 12 m³ gas voor warm water. Dus jaarlijks rond de 150m3
Het is natuurlijk lastig te zeggen maar ik lees dat 1 m³ hout overeen zou moeten komen met ongeveer 150m³ gas.
Goede tip. Ik zal de installateur eens vragen.