[PV] Zonnepanelen zuid (en mogelijk ook noord)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:27
Voor onze woning wil ik graag zonnepanelen laten installeren (of mogelijk zelf doen). Nu twijfel ik om ook de noord zijde en de garage van panelen te voorzien gezien de hellingshoek van 55 graden (noord) en of dit de mogelijk de extra kosten waard is.

Op dit moment is in de woning een hetelucht verwarming aanwezig welke we t.z.t. willen vervangen door een kanaalairco of warmtepomp.

Wij rijden een PHEV (zo'n ~3000kWh verbuik) maar willen hier in de toekomst een 2e EV bij.
Oriëntatie
Zuid (azimuth -7,5, helling 55 graden)
Noord (azimtuh -172, helling 55 graden)
Beschikbare (dak)ruimte
Zuid: H 5,2m x B 8m - 2 dakramen aanwezig
Noord: H 5,2m x B 8m - 1 dakraam van 1m x 1m
Garage: 3,46m x 6,43m - hier moet in de toekomst nog wel een buiten unit geplaatst kunnen worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8SYpxsM_HSFTP9HRK51_p4CUCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oa2sAXfCOviQ1uGNPkASzpwW.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Noord: 3 schoorstenen
Zuid: Afvoer afzuigkap
Garage: Deels schaduw van woning en boom. Boom zal ooit gekapt worden
Jaarverbruik
~6,500 kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
• Stoppen meterkast
• 1-fase 35a

Deze wordt vervangen door 3-fase meterkast en 3x25a aansluiting
Budget en doel
• Budget: Max 5k
• Hoofddoel: besparen vaste lasten
• Zoveel mogelijk eigen verbruik
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur leverancier
Bijhouden van data
Home assistant en SlimmeLezer
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Zuid
7.280 Wp
Panelen: 16 x DMEGC 455wp Glass/Glass Bifacial N-Type
Omvormer: 1 x Huawei SUN2000L-8KTL-M1
Montage: 1 x ClickfitEvo montagesysteem
SGZE aangesloten installateur

Prijs:
• EUR 5.194,70
• EUR 0,71 Wp
Regio
Zuid-Holland

Ik vraag mij het volgende af:

• Is het het waard om noord vol te leggen? Of haal je meer uit oost-west op de garage? Of levert zuid in de toekomst ook voldoende op? Wat zijn jullie ervaringen
• Omvormer lijkt mij wat groot bemeten?
• Hebben jullie nog opmerkingen / suggesties t.a.v. de voorgestelde installatie?
• Is dit een goede prijs?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en opmerkingen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:18
Ik zou eerder west op garage leggen dan noord op je dak. Puur omdat je hellingshoek vrij steil is, dus noord levert wat minder op. Echter, zie ik een boom bijna tegen garage aan staan - om die te kappen puur voor panelen is zonde.
Je geeft aan dat je een (of twee) laad-auto's hebt, wanneer laden die? 's avonds na werktijd (donker) of overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Met betrekking tot de omvormer, als je enkel dit dak legt is die veel te groot.
Op basis van de 5 KTL, grafiek van als het perfect zonnig zou zijn op 6 okt.

Grafiek van perfect zonnig op 1 juli: zie hier ook dat je door de "kleinere" omvormer een beetje aftopt,maar enkel op het midden van de dag.

Ter vergelijking, met een 8 KTL wek je op jaarbasis bijna 100 kWh meer op, waarvan 99% in de zomer, wanneer je een overschot hebt.

Als je WEL een 2e dak wilt gaan vol leggen zal dit anders zijn, al is de 8 KTL dan nog steeds erg groot. 7 KTL is ideaal met zuid+noord. (hieronder 6 KTL gebruikt)

Op basis van de 6 KTL, krijg je weer iets van aftopping, 7 KTL heeft geen enkele aftopping, 8 KTL is te groot.
Dak Zuid + Noord (uitgaande van beide 16 panelen, geen schaduw van schoorstenen, 1 juli) De groene lijn is je noord-dak.

6 oktober: Noord + Zuid 6 KTL, groen is noord dak

Wat opvalt in oktober is dat de panelen eigenlijk je curve niet breder maakt, dus weinig nut heeft. In zomer zie je wel dat je eerder + later wat extra opwekt (2 kW), dus daar kan het nog nuttig zijn...

Tot slot, je garage... Er passen eigenlijk maar 6 panelen op, panelen zijn 176 x 113, je legt normaal niet tot de rand van je dak.
6 KTL , 1 juli, Zuid + West.

Wat opvalt, meer opwek 's avonds, zelfs in herfst zal je wat aftopping krijgen. Ik denk dat dit nuttiger is dan op noord. Met minder panelen wek je bijna evenveel op.

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 06-10-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy
99ruud99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:02:
Ik zou eerder west op garage leggen dan noord op je dak. Puur omdat je hellingshoek vrij steil is, dus noord levert wat minder op. Echter, zie ik een boom bijna tegen garage aan staan - om die te kappen puur voor panelen is zonde.
Je geeft aan dat je een (of twee) laad-auto's hebt, wanneer laden die? 's avonds na werktijd (donker) of overdag?
Helemaal eens, zou de boom ook niet kappen puur voor extra opwek. Nu 1 auto (PHEV) die inderdaad na werktijd wordt geladen.
99ruud99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:10:
Met betrekking tot de omvormer, als je enkel dit dak legt is die veel te groot.
Op basis van de 5 KTL, grafiek van als het perfect zonnig zou zijn op 6 okt.

Grafiek van perfect zonnig op 1 juli: zie hier ook dat je door de "kleinere" omvormer een beetje aftopt,maar enkel op het midden van de dag.

Ter vergelijking, met een 8 KTL wek je op jaarbasis bijna 100 kWh meer op, waarvan 99% in de zomer, wanneer je een overschot hebt.

Als je WEL een 2e dak wilt gaan vol leggen zal dit anders zijn, al is de 8 KTL dan nog steeds erg groot. 7 KTL is ideaal met zuid+noord. (hieronder 6 KTL gebruikt)

Op basis van de 6 KTL, krijg je weer iets van aftopping, 7 KTL heeft geen enkele aftopping, 8 KTL is te groot.
Dak Zuid + Noord (uitgaande van beide 16 panelen, geen schaduw van schoorstenen, 1 juli) De groene lijn is je noord-dak.

6 oktober: Noord + Zuid 6 KTL, groen is noord dak

Wat opvalt in oktober is dat de panelen eigenlijk je curve niet breder maakt, dus weinig nut heeft. In zomer zie je wel dat je eerder + later wat extra opwekt (2 kW), dus daar kan het nog nuttig zijn...

Tot slot, je garage... Er passen eigenlijk maar 6 panelen op, panelen zijn 176 x 113, je legt normaal niet tot de rand van je dak.
6 KTL , 1 juli, Zuid + West.

Wat opvalt, meer opwek 's avonds, zelfs in herfst zal je wat aftopping krijgen. Ik denk dat dit nuttiger is dan op noord. Met minder panelen wek je bijna evenveel op.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Lijkt dan inderdaad dat de garage een betere keuze zou zijn vooral omdat dit 's avonds meer opwek oplevert.

Is er nog een ander groot nadeel aan een te grote omvormer behalve de meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ligt een beetje aan de omvormer, je moet op 2 dingen letten:
1) Opstart spanning, vaak hebben grotere omvormers een hogere opstart spanning nodig. In dit geval niet, en je hebt zat panelen ;)
2) Rendementscurve. Meeste omvormers hebben een hoog rendement vanaf 30%. Normaal niet zo spannend, maar gezien je sowieso in het laatste deel van de grafiek pas thuiskomt zit je al snel bij dat 3kW opwek gedeelte.
3) Prijs. Grotere omvormers zijn meestal duurder.

https://www.google.com/ur...Vaw0VeSwOO-ibdcWWakp5qOqF voor een vergelijking (Let op, download pdf)

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 06-10-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:13
Let wel op dat de omvormer (Nu een 1 fase) straks zwaar over je 3 fase 3x25A heen gaat. Ik weet niet wanneer de meterkast wordt vervangen maar een 3 fase omvormer zou dan betere optie zijn (Of bij 1 fase blijven).

Je zou overigens aangezien de garage vrij gemakkelijk bereikbaar is hier kunnen kiezen om zelf aan te leggen en dan oost/west setup (Zoals de suggestie hierboven) met bijvoorbeeld APsystems, dit is redelijk gemakkelijk te doen en door de lage DC voltage een STUK veilig dan een string omvormer.

Een voorbereiding van de omvormer ten behoeve van een Accu zou een mooie investering extra nu zijn wat jou in de toekomst een stuk flexibeler in de keuzes maakt. de extra kosten zijn nagenoeg een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieboy
De omvormer genoemd in de offerte is een 3-fase. Voor installatie van de zonnepanelen wordt ook eerst de meterkast vervangen voor een 3-fase model. Wat bedoel je precies met dat deze te zwaar is voor een 3x25a aansluiting? Lijkt mij dat daar maximaal 17kW over kan worden terug geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:13
Daanieboy schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:09:
De omvormer genoemd in de offerte is een 3-fase. Voor installatie van de zonnepanelen wordt ook eerst de meterkast vervangen voor een 3-fase model. Wat bedoel je precies met dat deze te zwaar is voor een 3x25a aansluiting? Lijkt mij dat daar maximaal 17kW over kan worden terug geleverd?
Excuus 8)7 ik was iets te snel met 1 fase in mijn hoofd! Nee het gaat toch goed. De omvormer kan max 8kw leveren en dat is prima op 3 fase.

Ik ben zelf overigens niet heel kapot van huawei, heb betere verhalen gehoord over growatt, goodwe. Of eventueel SMA (sma de duurste maar kwalitatief A++) is meer een kwestie van smaak dus.

Wordt de meterkast ook vervangen door de zonnepaneel installateur? Scheelt weer iets in de btw / combi deal.
Pagina: 1