Domme lamp dimmen via Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:09
Goedemorgen all,

In onze woning is de benedenvloer volledig voorzien van Hue lampen. Boven ons kookeiland hebben we besloten deze lamp te gaan ophangen: https://www.tonone.com/nl/Bridge-180/6010. Deze lamp is dimbaar, maar dit is geen Hue compatible lamp en die kan hier ook niet in.

Nu is mijn vraag hoe ik deze lamp kan integreren in de Hue app en deze ook kan bedienen en automatiseren? Wat ik al heb gevonden is dat de wandschakelaar van Hue hier niet aan voldoet, aangezien die uitgaat van het aansturen van een Hue lamp.

De schakelaar op de muur voor de lamp is overigens van Gira. Kan ik een module plaatsen achter de schakelaar waarmee ik de dimming kan aansturen via de Hue app? Ik kom uit op Zigbee inline dimmers na wat onderzoek. Maar ik lees ook dat sommige alleen aan/uit kunnen, terwijl ik ook echt graag wil dimmen. Hebben jullie advies welke zigbee inline dimmers het beste hiervoor zijn? Of eventueel een andere oplossing? :)

Mijn dank is groot. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan moet je inderdaad een dimmer module hebben. Hue maakt deze niet en Hue ondersteund er ook niet heel veel. Maar bekende die Hue compatible zijn betreft die van Robbshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbatov
Septillion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:36:
Dan moet je inderdaad een dimmer module hebben. Hue maakt deze niet en Hue ondersteund er ook niet heel veel. Maar bekende die Hue compatible zijn betreft die van Robbshop.
Ah top! Dat ziet er goed uit. Bedankt voor je snelle reactie :).

Deze dan dus: https://www.robbshop.nl/r...r-traditionele-schakelaar? Want er is geen puls dimmer maar gewoon alleen aan/uit. En die kan ik dus ook dimmen via de Hue app? Toevoegen in de app ook eenvoudig? Want ik zie Robb niet staan tussen de friends van Hue in de app!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Jurbatov Correct. Schakelen met de schakelaar en dimmen via smarts.

Verder geen ervaring mee met koppelen aan Hue. Daar ga ik af op wat Robbshop en andere bronnen zeggen dat deze wel met Hue werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13

Reptile209

- gers -

Jurbatov schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
Ah top! Dat ziet er goed uit. Bedankt voor je snelle reactie :).

Deze dan dus: https://www.robbshop.nl/r...r-traditionele-schakelaar? Want er is geen puls dimmer maar gewoon alleen aan/uit. En die kan ik dus ook dimmen via de Hue app? Toevoegen in de app ook eenvoudig? Want ik zie Robb niet staan tussen de friends van Hue in de app!
Zo te zien moet dat werken voor jouw situatie. Let alleen op: als je hem achter de bestaande schakelaar bouwt, moet je daar nog een blauwe nuldraad zien te krijgen (is er meestal niet, want niet nodig voor een gewone schakelaar). En als je hem alternatief achter de lamp zet, moet daar een bruine (niet-geschakelde) draad uitkomen. Zie de aansluitschema's die op je linkje staan. Daar staan overigens ook video's voor het koppelen met Hue, dus daar kan je ook nog even een blik op werpen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:28

V-8

Overweeg ook een slimme draaidimmer, dat werkt erg handig is mijn eigen ervaring.

Heb zelf meerdere exemplaren van deze: https://www.into-led.com/...p-ivvA341vzUaAvagEALw_wcB

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurbatov
V-8 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:51:
Overweeg ook een slimme draaidimmer, dat werkt erg handig is mijn eigen ervaring.

Heb zelf meerdere exemplaren van deze: https://www.into-led.com/...p-ivvA341vzUaAvagEALw_wcB
Ja dit is wel handig, kan je altijd fysiek nog dimmen.
Reptile209 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Zo te zien moet dat werken voor jouw situatie. Let alleen op: als je hem achter de bestaande schakelaar bouwt, moet je daar nog een blauwe nuldraad zien te krijgen (is er meestal niet, want niet nodig voor een gewone schakelaar). En als je hem alternatief achter de lamp zet, moet daar een bruine (niet-geschakelde) draad uitkomen. Zie de aansluitschema's die op je linkje staan. Daar staan overigens ook video's voor het koppelen met Hue, dus daar kan je ook nog even een blik op werpen.
Ik zie ook dat er een pro versie is die een blauw draad niet nodig heeft.
Septillion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:44:
@Jurbatov Correct. Schakelen met de schakelaar en dimmen via smarts.

Verder geen ervaring mee met koppelen aan Hue. Daar ga ik af op wat Robbshop en andere bronnen zeggen dat deze wel met Hue werkt :)
Thanks. Schakelen kan neem ik aan ook via de app van Hue als je m fysiek aan hebt staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Schakelen kan dan ook met de schakelaar en smart onafhankelijk van elkaar.

En dacht dat de Pro niet vanaf de L geschakeld mocht worden maar dat kan wel. Let wel op dat dimmers zonder N soms wat lastig kunnen zijn of een bypass willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Volgens mij heb ik deze achter mijn slaapkamerlamp zitten: https://www.robbshop.nl/ecodim-draaidimmer-basic-zigbee
Werkt naadloos samen met Hue, duikt gewoon op in de app als een dimbare lamp en je hebt ook een draaiknop om mee te schakelen (indrukken) en dimmen. Heeft geen nuldraad of bypass nodig maar check even of je met fase-afsnijding kan werken (ik heb niet op de link naar je lamp geklikt). Anders moet je de pro versie hiervan hebben.
Pagina: 1