Wandmontage horizontale hygiëne boiler/voorraadvat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:02
Beste Tweakers,

Voor onze verduurzaming ben ik op zoek naar een horizontaal boiler-/voorraadvat (ik weet dat het minder efficient is maar helaas heb ik niet de ruimte voor een verticale optie) die aan de wand gemonteerd kan worden. Onze vlieringvloer is niet opgewassen tegen 200+ kg en daarom wil ik het liefst het vat aan de wand plaatsen.

Er zijn veel horizontale opties bijgekomen de laatste tijd (bijvoorbeeld Itho WPV-H 200L 3G of Nexus PAWT-200H XL-LE1) maar dat zijn eigenlijk altijd vloermodellen... Ik neem aan dat je die vanwege de aansluitingen en interne stroming niet zomaar een kwartslag kan draaien en aan de wand kan hangen.

Iemand een briljante tip?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-10 19:39
Voogel schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:35:
Beste Tweakers,

Voor onze verduurzaming ben ik op zoek naar een horizontaal boiler-/voorraadvat (ik weet dat het minder efficient is maar helaas heb ik niet de ruimte voor een verticale optie) die aan de wand gemonteerd kan worden. Onze vlieringvloer is niet opgewassen tegen 200+ kg en daarom wil ik het liefst het vat aan de wand plaatsen.

Er zijn veel horizontale opties bijgekomen de laatste tijd (bijvoorbeeld Itho WPV-H 200L 3G of Nexus PAWT-200H XL-LE1) maar dat zijn eigenlijk altijd vloermodellen... Ik neem aan dat je die vanwege de aansluitingen en interne stroming niet zomaar een kwartslag kan draaien en aan de wand kan hangen.

Iemand een briljante tip?
Heb je overwogen/onderzocht het gewicht te verdelen over de balken door het toepassen van een vloerplaat o.i.d. waardoor je het staande model wél op de vloer kunt plaatsen?
Je kunt een horizontaal vat idd niet verticaal monteren i.v.m. warmteafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:41
200 kilo is twee dikke/grote mensen. Dat kan al snel als je zoals @VonNickstein een constructie maakt met een vloerplaat of extra balk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
VonNickstein schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Heb je overwogen/onderzocht het gewicht te verdelen over de balken door het toepassen van een vloerplaat o.i.d. waardoor je het staande model wél op de vloer kunt plaatsen?
Je kunt een horizontaal vat idd niet verticaal monteren i.v.m. warmteafgifte.
Het moet sowieso horizontaal zijn ivm gebrek aan hoogte (bij een diameter van 60cm heb ik max 1m hoogte beschikbaar).
No Hands schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:52:
200 kilo is twee dikke/grote mensen. Dat kan al snel als je zoals @VonNickstein een constructie maakt met een vloerplaat of extra balk.
Wandmontage is veel minder ingrijpend dan de hele vlieringvloer opentrekken en uitzoeken hoe de balken in de wand zijn gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nja57b3nr8wMbbPNNU-nRipOrAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UGAWLXKfP5umM2CdxPTShNlL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Voogel op 06-10-2025 10:17 . Reden: Doorsnede voor verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 17:06
als je weet in welke richting de balken lopen (dat kun je vast wel achterhalen), en je legt er (om gewicht te verdelen) een vloerplaat of balken op in haakse richting, dan ben je er toch al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
cosmo_roel schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:21:
als je weet in welke richting de balken lopen (dat kun je vast wel achterhalen), en je legt er (om gewicht te verdelen) een vloerplaat of balken op in haakse richting, dan ben je er toch al?
In theorie ja maar helaas is het niet zo eenvoudig, precies op dit punt ziet ook het zolderluik dus daar verlies je ook weer een stuk van je draagkracht.

Maar terug maar de originele vraag, een horizontale wandgemonteerde boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 22:38

Illusion

(the art of)

Voogel schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Maar terug maar de originele vraag, een horizontale wandgemonteerde boiler?
Over het algemeen zijn horizontale boilers bedoeld om achter het knieschot onder een schuin dak te staan. Daar is geen wand om ze aan op te hangen.
Dat jij toevallig een exotische situatie hebt, betekent nog niet dat het voor een fabrikant uit kan om daar een massaproduct voor te ontwikkelen.

Je kan beter op zoek naar een manier om een normale liggende boiler op een paar beugels te zetten. Misschien beugels van een buitenunit van een airco? Of anders een klein framepje laten lassen ergens.

Je had het over 200L dus dan kom je er misschien wel met 300kg: https://bull-shop.com/pro...ax-300-kg-set-van-2-stuks

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 06-10-2025 10:51 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Illusion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:48:
[...]
Dat jij toevallig een exotische situatie hebt, betekent nog niet dat het voor een fabrikant uit kan om daar een massaproduct voor te ontwikkelen.
Je hebt helemaal gelijk dat dit nogal exotisch is, daarom stel ik de vraag ook hier. Als er ergens onorthodoxe oplossingen worden bedacht is het hier wel.
Illusion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:48:
[...]
Je kan beter op zoek naar een manier om een normale liggende boiler op een paar beugels te zetten. Misschien beugels van een buitenunit van een airco? Of anders een klein framepje laten lassen ergens.

Je had het over 200L dus dan kom je er misschien wel met 300kg: https://bull-shop.com/pro...ax-300-kg-set-van-2-stuks
Ahh die is best wel slim, daar had ik niet aan gedacht!!!

Pagina: 1