Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-10 14:13
Beste tweakers, heb sinds enkele dagen een probleem met mijn pc, tot vorig weekend werkte hij prima, daarna enkele dagen niet meer gebruikt tot afgelopen woensdag. Eerst update gedaan van Nvida driver en toen is het begonnen. Als ik probeer te gamen, momenteel GTA5 of RDR2 beide Steam versies starten de games op, je komt in de open wereld terecht of bij RDR2 in het intro filmpje en opeens gaat mijn monitor Alienware AW3225QF op zwart, krijg melding dat er geen HDMI signaal meer gedetecteerd wordt en dat de monitor in sleep mode gaat. Ik hoor wel nog geluid gedurende enkel minuten maar dat stopt ook. Soms moet ik de pc zelf afzetten (aan-uit knop inhouden) soms herstart die uit zichzelf. Ik heb al opgezocht en er werd aangeraden de app who crashed te installeren, wat ik heb gedaan, daaruit bleek dat iets dat nvlddmkm heet ervoor zorgt dat het crasht. Ik zit op Win11, heb dan programma gedownload Display Driver Uninstaller maar dat moet uitgevoerd worden in veilige modus, als ik mijn pc herstart in veilige modus kan ik niet inloggen op Windows want pincode kan niet ingegeven worden en ook niet gewijzigd. Ik heb topics gevonden op Nvida forums maar nergens een oplossing. Kan ik de Nvida drivers volledig verwijderen als ik niet in veilige modus zit? is er een manier om in veilige modus te geraken zonder pin? Heeft nog iemand dit meegemaakt en er ooit een oplossing voor gevonden? Alle hulp is welkom. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

Zorian

What the fox?

Je kan gewoon aanklikken dat je met wachtwoord wil inloggen ipv pincode en dan kan je gewoon inloggen in veilige modus. Je kan ook tijdens de installatie van de driver voor custom install kiezen en dan het vinkje aanzetten bij clean install, dat doet in principe hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hetzelfde geëtter hier ook gehad. Ook met nvlddmkm. Hier dan wel een crash to desktop. Mijn problemen zijn weg met de 580.88 driver.

Installeer de 580.88 driver via een handmatige install. Ik gebruik louter en alleen de driver zelf en er niets omheen; geen apps en dergelijke, puur en alleen de driver zelf. In games kun je bijna alles al regelen en hier werkt het al een tijdje volledig probleemloos.

[ Voor 7% gewijzigd door jimh307 op 06-10-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Heb de driver verwijderd, daarna de 580.88 driver geïnstalleerd, volledig schone install gedaan maar probleem bijft aanhouden, steeds nvlddmkm.sys dat crasht. Maakt het uit dat je drivers verwijdert in veilige modus of niet? Is altijd na een paar minuten. Een game als Age of Empires kan ik uren spelen zonder problemen, zonder crash maar als ik games speel die meer vragen van de videokaart crasht het systeem. Ik kan de temperaturen niet controleren want scherm gaat in sleep mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Ik zou iets proberen als Unigine Heaven (daar zie je volgens mij standaard de temperatuur rechtsboven), als dat goed gaat Furmark (lijkt me iets belastender voor je kaart). Misschien zijn er tegenwoordig al betere programma's maar die gebruik ik nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:53
driver met ddu in veilige modus verwijdren,probeer eens 577.00 drivers.

De nieuwere drivers geven wel vaker problemen.

post je hele systeem eens en dus ook de gpu bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-10 17:03
Ik neem aan dat de update versie 581.42 was? Dat is tenminste wel de laatste versie. Met deze versie had ik in ieder geval ook last van crashes, bijvoorbeeld in Forza 5. Met de hotfix 581.47 waren de crashes weer opgelost. Crashes worden ook specifiek genoemd voor deze release:
This Hotfix addresses the following:

Games may crash if the installed game directory contains Chinese characters while Smooth Motion is enabled [5537563]
Mogelijk kun je de hotfix dus proberen: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Zal display driver verwijderen in veilige modus en dan en dan de 577.00 of 581.47 drivers proberen. Heb al test gedaan met Furmark en geeft zelfde resultaat als bij games, eerste paar minuten geen probleem, daarna valt scherm uit, verlies hdmi signaal. Ga dit weekend testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 08:23
Ik heb al maanden issues met de 5090. Ik zit te denken aan een RMA, maar ik vrees dat het allemaal driver gerelateerd is.

The issue: when playing TLOU2 or The Witcher 3, the game freezes randomly and then closes whith this error message: 0x88740006: DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG

It seems to happen randomly, sometimes after a few seconds of playtime, sometimes after 20 minutes. It seems to happen more often when more demanding settings have been selected.

My Hardware:
AMD 9800X3D
Aorus Master X870E
G.Skill Trident Z5 Royal Neo (EXPO: 6000 CL26) 2x32GB
Aorus Master RTX5090
Samsung 9100 PRO 4TB
WD SN850X 8TB
Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition
Noctua NH-D15S
Fractal Design North XL

I tried already:
-Stress tested the CPU, GPU and RAM to confirm system stability
-NO Overclock, PBO, EXPO etc. to ensure system stability
-Older drivers (572.83) and the newest drivers (581.42)
-Disabling the fancy features like DLSS, Reflex, DLAA etc.
-Fresh Windows install with all drivers updated
-Manually increased page file size
-Changed PCIEx16 slot from Gen 5 to Gen 4
-Adjusted driver power management mode to "Prefer maximum performance"

There are close to 600 messages on Steam related to this issue. It seems like faster hardware (i.e. RTX 5090) is affected the most. Check Steam: https://steamcommunity.co...91767569582591972/?ctp=22

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
evandj schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:48:
Zal display driver verwijderen in veilige modus en dan en dan de 577.00 of 581.47 drivers proberen. Heb al test gedaan met Furmark en geeft zelfde resultaat als bij games, eerste paar minuten geen probleem, daarna valt scherm uit, verlies hdmi signaal. Ga dit weekend testen.
Post eens hardware specs,dit lzou ook een ander probleem kunnen zijn,wat hierboven al gezegd is of dat de kaart te heet word,of voeding bv.

reboot de pc trouwens ook gelijk op dat moment dat je zwart scherm krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:55

Dhrax

Prog Lord

nvlddmkm is doorgaans toch een error buiten de drivers om? Mijn ervaring is dat dit veelal betrekking heeft op een instabiel systeem, te enthousiaste kloks, te laag voltage e.d., zeker als je de error krijgt na 20 min. Fora staat er vol mee.

Ik heb hier zelf last van gehad bij mij replay van AlanWake2. Deze wilde gewoon niet stabiel draaien met mijn GPU undervolt die bij andere games 0 problemen gaf. De kloksnelheden iets verlaagd en de error nooit weer gezien. Zeker bij RT heavy games zie je dan toch dat je blijkbaar niet helemaal stabiel bent.

Met World of Warcraft deze ook veel gehad jaren terug, zat uiteindelijk in de CPU die toch iets meer voltage nodig had. Na aanpassing nooit weer een crash gehad.

nvlddmkm kan een hele vervelende zijn als je in de verkeerde hoek aan het zoeken bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Mijn hardware is:
AMD Ryzen 7 9800X3 (geen OC) + DeepCool AG500 BK ARGB koeler
MSI X870E Carbon Wifi
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR (2x 32gb)
MSI RTX 5090 Gaming Trio
Sound BlasterX AE-5 Plus
NZXT C1200 Gold voeding
3 M.2 SSD waarvan 1 Samsung 990 Pro 2tb, 1 Samsung 980 Pro 2tb, 1 WD Black SN850X 4tb
2 Seagate Exos Sata HDD
Sharkoon Rebel C80G RGB behuizing

Heb wel eens gezocht in c:\system32 en daar komt nvlddmkm.sys drie keer voor, kan het daarmee te maken hebben, dat ik deze moet verwijderen voor ik drivers herinstalleer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
laatste bios geinstaleerd,ook de laatste firmware versies geinstaleerd op de ssd's?

En draait het geheugen met expo aan of uit?

Dat moederbord heb ik wel vaker zien langskomen op andere forums,met problemen,dus vandaar het laatste bios

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 10-10-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:11

Umbrah

The Incredible MapMan

offtopic:
als 3090 bezitter met een HDMI audio setup en VR setup én HDR scherm... voel ik je pijn -- als 50-serie bezitter heb je echter geen optie om terug te gaan naar "goede oude stabiele 566.36" -- de 3090 was m'n laatste nVidia kaart totdat ze hun meuk fixen want het is óf instabiel, óf HDR heeft op de desktop foute kleurweergave/grijze zweem (zelfs 100% zwart is grijs -- op een OLED zie je dat), óf geen dolby pass-through, óf gare problemen met de Valve Index
Het ding met nvlddmkm is dat het wel degelijk een driver issue kán zijn. Hier wat stapjes waar je het eea mee kan fixen, of iig minder instabiel kan maken (mede de hele device hung meuk...):

- In nVidia control panel, ga naar "Manage 3d settings", "global settings", scroll naar "shader cache size" en verander dit van "default" naar iets lekker groots. Dit kan real-time shader compiles voorkomen en bovendien "wait on device" wat geïnterpreteerd kan worden als "hung" voorkomen
- Zet het power profile gelijk vast op 'max performance'
- Zorg dat alle settings op je nVidia GPU zijn ingesteld, en dat je de IGP van je CPU uit hebt staan, sommige applicaties/tools kunnen dom zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Heb Bios update gedaan, firmware van SSD's bijgewerkt naar laatste versie, AMD chipset drivers update gedaan, alles behalve Windows update. Gisteren keek ik in de System32 map en daar stonden nog twee versies van nvlddmkm, had op reddit gelezen dat ik de machtigingen moest aanpassen naar volledig beheer maar dat kan ik dus niet, kan wel eigenschappen openen maar bij de machtigingen kan ik niets aanpassen, kan de bestanden ook niet verwijderen ook al heb ik admin account. In elk geval in Nvidia configuratiescherm alles opgezet wat uit stond, shader cache veranderd van default naar het maximum dat mogelijk was (dacht 100), power profile op performance gezet. PC herstart, nog steeds zelfde probleem, enkel dat ik nu niets van beeld meer krijg, scherm blijft zwart, vind geen signaal. Heb hdmi kabel uit video kaart gehaald en rechtstreeks in moederbord gestoken maar nog steeds geen signaal, heb mijn vorige monitor aangesloten, geen signaal, heb hdmi uitgetrokken en displayport aangesloten eveneens geen signaal. Begin te denken dat moederbord defect is, alle fans draaien, alle lichten werken, alle usb apparaten werken eveneens dus krijgt stroom, enkel geen beeld, zelfs geen msi logo als pc boot. Enige wat ik nu nog kan proberen is cmos reset als dat niet werkt moet ik laten nakijken bij Alternate en ben ik pc waarschijnlijk drie weken kwijt. Wat ik ook wel gemerkt heb is als de pc voordien opstarte ik op DEL mocht duwen zoveel ik wou, ging niet naar Bios, enige manier om er te geraken was via Windows opstartinstellingen naar UEFI firmware gaan. Maar zou naar het schijnt aan toetsenbord kunnen liggen dat pas begint te werken van bij het Windows inlog scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
evandj schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 05:30:
Heb Bios update gedaan, firmware van SSD's bijgewerkt naar laatste versie, AMD chipset drivers update gedaan, alles behalve Windows update. Gisteren keek ik in de System32 map en daar stonden nog twee versies van nvlddmkm, had op reddit gelezen dat ik de machtigingen moest aanpassen naar volledig beheer maar dat kan ik dus niet, kan wel eigenschappen openen maar bij de machtigingen kan ik niets aanpassen, kan de bestanden ook niet verwijderen ook al heb ik admin account. In elk geval in Nvidia configuratiescherm alles opgezet wat uit stond, shader cache veranderd van default naar het maximum dat mogelijk was (dacht 100), power profile op performance gezet. PC herstart, nog steeds zelfde probleem, enkel dat ik nu niets van beeld meer krijg, scherm blijft zwart, vind geen signaal. Heb hdmi kabel uit video kaart gehaald en rechtstreeks in moederbord gestoken maar nog steeds geen signaal, heb mijn vorige monitor aangesloten, geen signaal, heb hdmi uitgetrokken en displayport aangesloten eveneens geen signaal. Begin te denken dat moederbord defect is, alle fans draaien, alle lichten werken, alle usb apparaten werken eveneens dus krijgt stroom, enkel geen beeld, zelfs geen msi logo als pc boot. Enige wat ik nu nog kan proberen is cmos reset als dat niet werkt moet ik laten nakijken bij Alternate en ben ik pc waarschijnlijk drie weken kwijt. Wat ik ook wel gemerkt heb is als de pc voordien opstarte ik op DEL mocht duwen zoveel ik wou, ging niet naar Bios, enige manier om er te geraken was via Windows opstartinstellingen naar UEFI firmware gaan. Maar zou naar het schijnt aan toetsenbord kunnen liggen dat pas begint te werken van bij het Windows inlog scherm.
Kleine tip. Gebruik wat alinea''s en opsommingstekens. Dat maak je post wat duidelijker.

Maak het iets als:
Heb volgende uitgevoerd:

- Bios update gedaan
- Firmware van SSD's bijgewerkt naar laatste versie
- AMD chipset drivers update gedaan
- Alles behalve Windows update.

Gisteren keek ik in de System32 map en daar stonden nog twee versies van nvlddmkm, had op reddit gelezen dat ik de machtigingen moest aanpassen naar volledig beheer maar dat kan ik dus niet, kan wel eigenschappen openen maar bij de machtigingen kan ik niets aanpassen, kan de bestanden ook niet verwijderen ook al heb ik admin account.
In elk geval in Nvidia configuratiescherm alles opgezet wat uit stond, shader cache veranderd van default naar het maximum dat mogelijk was (dacht 100), power profile op performance gezet.
PC herstart, nog steeds zelfde probleem, enkel dat ik nu niets van beeld meer krijg, scherm blijft zwart, vind geen signaal.
Heb hdmi kabel uit video kaart gehaald en rechtstreeks in moederbord gestoken maar nog steeds geen signaal, heb mijn vorige monitor aangesloten, geen signaal, heb hdmi uitgetrokken en displayport aangesloten eveneens geen signaal.
Begin te denken dat moederbord defect is, alle fans draaien, alle lichten werken, alle usb apparaten werken eveneens dus krijgt stroom, enkel geen beeld, zelfs geen msi logo als pc boot.
Enige wat ik nu nog kan proberen is cmos reset als dat niet werkt moet ik laten nakijken bij Alternate en ben ik pc waarschijnlijk drie weken kwijt.
Wat ik ook wel gemerkt heb is als de pc voordien opstarte ik op DEL mocht duwen zoveel ik wou, ging niet naar Bios, enige manier om er te geraken was via Windows opstartinstellingen naar UEFI firmware gaan.
Maar zou naar het schijnt aan toetsenbord kunnen liggen dat pas begint te werken van bij het Windows inlog scherm.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1