Help ik kom er niet uit. Ubitiqu Mesh Wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:15
Mijn vraag
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe Mesh Wifi setup. Mijn oog is gevallen op Ubitqu omdat iedereen daar laaiend enthousiast over is.
Maar ik weet niet wat ik nodig heb. Het budget is rond de € 500. Maar ik kom er gewoon niet uit. Ik zie hele kits met Cloudkeys, routers, gateways, dream machines. Allemaal spul wat kapot kan. Kom er gewoon niet uit.

Eisen:
  • Roaming tussen Mesh punten, met nu ook bereik achter in de tuin.
  • Separaat 2.4 SSID voor IoT
  • Separate Guest Wifi
  • GEEN routering verplicht dus iedere SSID zelfde IP space
  • Wifi 7 hoeft nog niet, komt over 5 jaar wel, dan is de wereld weer anders.
  • 2.5 Gbps netwerk poort (liefst 2 zodat doorgelust kan worden).
  • Geen cloud nodig voor configuratie.
  • Permanent bereikbare beheer omgeving, ook via HTTPS.
  • Beheer NIET via cloud, maar wel mogelijk, dus geen internet wel de boel kunnen beheren.
  • Geen software appliance of losse doos voor beheer.
  • Huidige routers en switches NIET vervangen.
Leuke extra’s, maar niet verplicht:
  • AP’s via PoE
Huidige situatie
Ik heb nu via Delta een Mesh set van TP-Link en deze is vreselijk onbetrouwbaar. Na heel veel zoeken blijkt er al jaren een probleem te zitten in de TP-Link producten, waarbij met name IOT devices random disconnect worden.

Op het moment is mijn situatie als volgt:
  • Beneden verdieping, ongeveer 40m2, weinig muren, hier staat de main Deco.
  • Eerste verdieping, ongeveer 40m2, in de werkkamer staat een Deco, in de slaapkamer staat een Deco.
  • Achterruin onder afdak staan 2 accu’s en 4 devices welke verbonden zijn met de Deco.
Ik heb 3 SSID’s te weten:
  • Home, 2.4 en 5
  • IoT, 2.4 Only zonder host isolation
  • Guest, 2.4 en 5 met host isolation.
Op mijn Delta router (8/8) is aangesloten op 10gbit een Microtik switch. Op de switch zijn 2 Deco’s aangesloten en de derde Deco doorgelust.
Op de Mikrotik is met een 10gbps Uplink een switch boven aangesloten.

DNS wordt afgehandeld door Mikrotik en NAS (split DNS omdat Delta geen NAT translatie door hun router ondersteund).

Ik heb een plat netwerk in de 192.168-range. En een tweeee range in separaat vlan voor mijn Hyper-V in mijn PC. Mijn NAS is via een bond aangesloten op mijn Mikrotik evenals mijn ESX server (2x2.5).

Relevante software en hardware die ik gebruik
10 poort Mikrotik managed switch (8x2.5+2x10)
8 poort Mokerlink managed switch (8x2.5+2x10)

Aangesloten via CAT 6e:
  • Werkkamer: PC1 (10+1), PC (2.5), Laaerprinter, 2x Docking (1Gbps) - Mokerlink - op de Mikrotik beneden
  • Slaapkamer: Deco + Delta tv kastje Doorgelust van Deco werkkamer
  • Deco werkkamer - op de Mikrotik beneden
  • Woonkamer: TV, Soundbar, Deco, Delta kastje (doorgelust van Deco), IKEA hub.
  • Meterkast: NAS 2x1, ESX 2x2.5
Aantal Wifi devices:
  • IoT: 16xShelly, 2xMarstek, 2xElfin, 3 camera’s, Deurbel
  • Overige: 2xAndroid tablet, 4 Android telefoons, 2 Smartwatches, 3 IOS Devices, 2 Windows laptops.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn oude Orbi setup neergezet. Echter kan je daar geen IoT netwerk op maken voor 2.4 Only.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tsja, met deze requirements bestaat er niets. Iets moet het beheer doen, voor unifi is dat een cloud key of hun router, controller in docker container of als applicatie, of cloud. Dat wil je allemaal niet. Dus dan gaat het niet door.

Je kunt capsman van mikrotik proberen, dat kan in je huidige mikrotik, maar dat is veel minder fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik zou eerst kijken of je je bestaande apparatuur aan de praat kan krijgen of wil je daar perse vanaf?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Het scheiden van IoT en gasten doe je omwille van beveiliging, dat bereik je niet door alles in één subnet te gooien, ook niet met alleen host isolation. Maar goed, dat is wellicht iets voor later dan zodat je wel een goede router, VLAN scheiding en passende firewall regels kunt inregelen.

Ook is je beheerrequirement een utopie in dit geval. Geen soft- /hardware voor beheer is bij Unifi niet mogelijk. Als je geen cloud wil wordt het automatisch een software controller (linux / windows / docker / macos).

Voor 2,5G aansluitingen op de AP’s moet je naar de U7 lijn, alle wifi 6 AP’s zijn 1Gbps. De U7 Pro is prima voor je usecase.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:53
Omdat een aantal mensen zich genoodzaakt voelen hun veel te dure Unifi spullen de hemel in te prijzen om hun eigen keuze te verantwoorden maakt het nog niet de betere keuze.
Er zijn meerdere merken die minstens en misschien wel beter zijn.

Wifi 7 is voorlopig en waarschijnlijk altijd redelijk zinloos.
Nu omdat er nauwelijks clients zijn die wifi 7 hebben en in de toekomst dat het alleen hogere snelheden haalt onder optimale omstandigheden die in de praktijk nauwelijks voorkomen.

Mesh is een andere naam voor "wireless roaming" maar als je alle AP's bedraad aansluit wil je dat helemaal niet en er zijn regelmatig problemen van bedraad aangesloten mesh sets die eigenwijs toch de wifi voor de backhaul gaan gebruiken wat zelfs netwerk loops kan veroorzaken.
En roaming heeft helemaal niets met mesh te maken, dat doet gewoon de client.

En als je alleen iot devices op de 2,4Ghz band wil hebben zorg je er toch gewoon voor dat de overige devices alleen op de 5Ghz mogen verbinden, al ben ik het met je eens dat die Orbi's belachelijk zijn dat ze geen meerdere SSID's ondersteunen.

Vlan's zijn geen security scheiding maar enkel een functionele scheiding net als verschillende SSID's.
Vlan hopping is voor een hacker echt "een fluitje van een cent".

En de alom geroepen kreet "ik wil moet een beheer platform" is enkel ingegeven door de marketing van merken zoals unifi die daar grof geld aan verdienen.
En als je wat kiest dat niet zonder kan, gebruik je gewoon de beheer software op een pc of mac om de instellingen te doen, al zou ik persoonlijk geen AP's willen hebben die niet individueel zijn in te stellen.
Een beheerplatform is enkel nuttig voor bedrijven die tientallen tot honderden AP's moeten beheren maar echt niet voor particulieren die er twee of drie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2025 09:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Ik heb mij verdiept in een aantal producten en ik ben gecharmeerd van de
Ubitiqi U7 Lite.

De vraag is, kunnen deze meerdere SSID's aan, dat kan ik namelijk niet uit de informatie halen. Daarnaast schijn je een controller nodig te hebben, alleen kom ik daar niet uit. Je hebt bijvoorbeeld de:Dit lijken mij Gateways, echter heb ik geen Gateway nodig maar wel een beheer console. Echter waar vindt ik beheer consoles voor Ubitiqi?

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Beheer doe je met een controller wat een stukje software is wat ingebakken is op de meeste gateways.

JE kunt hem echter ook los op bv een Raspberry pi installeren.
De dedicated hardware om hem in je netwerk te draaien is een Ubiqitui CloudKey
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uck-g2

Mijn advies blijft om eerst goed je probleem te analyseren voor je hardware koopt. Je quote "blijkt er al jaren een probleem te zitten in de TP-Link producten, waarbij met name IOT devices random disconnect worden." klinkt voor mij namelijk onbekend.

Als je zomaar hardware gaat vervangen, heb je misschien straks nog steesd hetzelfde probleem

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 06-10-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
WargamingPlayer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:46:
Ik heb mij verdiept in een aantal producten en ik ben gecharmeerd van de
Ubitiqi U7 Lite.

De vraag is, kunnen deze meerdere SSID's aan, dat kan ik namelijk niet uit de informatie halen. Daarnaast schijn je een controller nodig te hebben, alleen kom ik daar niet uit. Je hebt bijvoorbeeld de:Dit lijken mij Gateways, echter heb ik geen Gateway nodig maar wel een beheer console. Echter waar vindt ik beheer consoles voor Ubitiqi?
Je kunt gewoon de gratis beheer software op je PC (of mac) installeren.
De enige toegevoegde waarde van die hardware beheer dingen is dat ze statistieken bijhouden en dat doet die beheer software niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:23:
Beheer doe je met een controller wat een stukje software is wat ingebakken is op de meeste gateways.

JE kunt hem echter ook los op bv een Raspberry pi installeren.
De dedicated hardware om hem in je netwerk te draaien is een Ubiqitui CloudKey
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uck-g2

Mijn advies blijft om eerst goed je probleem te analyseren voor je hardware koopt. Je quote "blijkt er al jaren een probleem te zitten in de TP-Link producten, waarbij met name IOT devices random disconnect worden." klinkt voor mij namelijk onbekend.

Als je zomaar hardware gaat vervangen, heb je misschien straks nog steesd hetzelfde probleem
Een aantal problemen waar ik last van heb:Het grote probleem is, dat zonder aantoonbare redenen al mijn WiFi devices van het netwerk worden gegooid. Veel devices moeten dan herstart worden, of de Deco's moeten herstart worden. Wanneer een device van het netwerk wordt gegooid deze komt dan niet meer terug op het Netwerk alsof deze actief geblokeerd wordt.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb eerst mijn Oude Orbi neergezet, op 2.4 Ghz Only. Twee devices genomen welke last hadden van dit gedrag en deze op deze AP gezet. Probleem opgelost. Deze als cross reference op de Deco terug gezet. Direct issues. Toen op mijn Nokia van Delta een SSID aangemaakt,en de devices welke daar op zitten, geen problemen meer. Maar dat SSID is niet zichtbaar bij de andere probleem devices en ik wil de Wifi van mijn Nokia weer uit hebben. Ik ben ook niet voornemens om voor mijn IoT een complete tweede Mesh neer te zetten, dan heb ik straks 6 WiFi AP's staan.

Ik wil gewoon maximaal 3 AP's, want hoe meer WiFi AP's hoe vervuilder de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@WargamingPlayer
Interessant maar ik heb nog steeds mijn twijfels of dit echt een Deco dingetje is.
(veel) IoT en Wifi is sowieso geen hele lekkere combinatie. IoT wifi hebben vaak moeite met nieuwere protocollen, zoals 802.11r. Het zegt al wat dat vendoren tegenwoordig "IoT enhanced" netwerken aanbieden.

Ervaar je de problemen alleen met 2.4ghz IoT apparaten of ook met je normale devices?

Wat je topics gemeen hebben is dat ze een groot aantal apparaten 2.4Ghz IoT apparaten gebruiken. Op gegeven moment gaat naast standaard ook Airtime dwars zitten, helemaal met apparaten die een lage linkrate hebben.

Het experiment dat je hebt gedaan kan daarom ook meerdere dingen betekenen:
- Er is inderdaad een Deco probleem
- Er is een airtime probleem, door de apparaten te verplaatsen naar een rustig accesspoint werken deze weer.Niet vanwege de Deco, wel vanwege load balancing

Als test zou het daarom goed zijn om even AL je 24(?) IoT apparaten op het orbi netwerk/Delta te koppelen en kijken of dat dan goed gaat.
De oplossing zou kunnen zijn dat je namelijk toch meer 2.4ghz accesspoints nodig gaat hebben met lage zendsterkte zodat je de IoT apparaten kunt loadbalancen.

Of imho een betere oplossing: Minimaal Wifi voor IoT gebruiken maar iets als Zigbee.
Ik heb iig vaker topics gelezen dat mensen problemen kregen als ze bv een bak 2.4ghz wifi lampen hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Niets in de topics wijst op structurele issues in TP link.
Vooral mensen die klagen dat hun goedkope IoT zooi niet werkt.

Vergeet niet dat IoT spullen vaak weinig kosten, gemaakt zijn met matige ESP32 chipjes met een matige PCB antenne op onmogelijk plekken. Nu hoeven ze niet de wereld aan bandbreedte, maar als ze ver weg zijn praten ze super langzaam en dat houdt je hele netwerk op. Ik durf te beweren dat het toevoegen van meer -bedrade- accesspoints veel van deze issues kan verhelpen.

Zo'n fancy management console zal je dit vertellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqke1E1QBW9vc2PTV6fpPTnodvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vg02Z4AOyigU1mCfd33jZi9J.png?f=user_large
(Bovenstaand is van iemand die prima zo'n klaagtopic over disconnecting IoT kan starten omdat zijn lampjes in de tuin disconnecten)

Om antwoord te geven op je andere vragen:
Alleen management zit in de Cloud Key: https://eu.store.ui.com/e...k-g2/products/uck-g2-plus
Maar de meeste tweakers zullen dit in een docker container op een NAS of op een rpi draaien. Whatever je leuk vind.
Over het algemeen werkt unifi goed, het heeft alleen een enorme Apple-Factor waardoor het vrij duur is.
Zonder ook hun router te kopen is het splitsen van netwerken iets minder click-once, maar nog steeds mogelijk, je kunt meerdere SSID"s maken, bijv de U6 Lite kan er 8, en je kunt ze op een VLAN zetten.
Jouw mikrotik kan dit splitsen en bijv gasten naar een eigen bridge met nat brengen. Vergeet niet de firewall regels te maken, want wat VLAN zijn puur een sticker op het verkeer, geen veiligheid.

Je kunt ook mikrotik ap's kopen, die zelf, apart, instellen en dan kun je in theorie hetzelfde bereiken. Voor veel minder geld, maar iets meer effort en minder fancy.
Centraal beheer helpt namelijk niet in roaming. Clients moeten dit zelf regelen. Het centraal deel is puur dat alle ap's dezelfde settingen krijgen.

Je kunt er veel geld tegenaan gooien. Je kunt ook een topic openen met de huidige instellingen en vragen waarom het niet goed werkt. Meestal prutsen mensen zo veel in de settings dat het restoren naar defaults veel issues al wel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:43:
@WargamingPlayer
Interessant maar ik heb nog steeds mijn twijfels of dit echt een Deco dingetje is.
(veel) IoT en Wifi is sowieso geen hele lekkere combinatie. IoT wifi hebben vaak moeite met nieuwere protocollen, zoals 802.11r. Het zegt al wat dat vendoren tegenwoordig "IoT enhanced" netwerken aanbieden.

Ervaar je de problemen alleen met 2.4ghz IoT apparaten of ook met je normale devices?

Wat je topics gemeen hebben is dat ze een groot aantal apparaten 2.4Ghz IoT apparaten gebruiken. Op gegeven moment gaat naast standaard ook Airtime dwars zitten, helemaal met apparaten die een lage linkrate hebben.

Het experiment dat je hebt gedaan kan daarom ook meerdere dingen betekenen:
- Er is inderdaad een Deco probleem
- Er is een airtime probleem, door de apparaten te verplaatsen naar een rustig accesspoint werken deze weer. Niet vanwege de Deco, wel vanwege load balancing

Als test zou het daarom goed zijn om even AL je 24(?) IoT apparaten op het orbi netwerk/Delta te koppelen en kijken of dat dan goed gaat.
De oplossing zou kunnen zijn dat je namelijk toch meer 2.4ghz accesspoints nodig gaat hebben met lage zendsterkte zodat je de IoT apparaten kunt loadbalancen.

Of imho een betere oplossing: Minimaal Wifi voor IoT gebruiken maar iets als Zigbee.
Ik heb iig vaker topics gelezen dat mensen problemen kregen als ze bv een bak 2.4ghz wifi lampen hadden.
Ook met de 1 Google TV HD, met 1 Google TV hd 4k en met mijn TCL TV in de slaapkamer.

Overigens zag ik dat nu alle clients opeens verdeeld zijn over maar 2 Deco's en niet alle 3. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
WargamingPlayer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Ook met de 1 Google TV HD, met 1 Google TV hd 4k en met mijn TCL TV in de slaapkamer.

Overigens zag ik dat nu alle clients opeens verdeeld zijn over maar 2 Deco's en niet alle 3. Vreemd.
Zijn deze op 2.4 of 5ghz verbonden?

Ben benieuwd of deco met hun iot netwerk ook echt een netwerk op een apart kanaal zet of hetzelfde 2.4 kanaal als je thuis netwerk. Anders heb je nl, qua airtime, nog steeds lastig van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:48:
Om antwoord te geven op je andere vragen:
Alleen management zit in de Cloud Key: https://eu.store.ui.com/e...k-g2/products/uck-g2-plus
Maar management zit niet alleen meer in de Cloud Key(s). Tegenwoordig zit het management ook in de Cloud Gateways. Moet je uiteraard wel je modem kunnen/willen vervangen voor een Unifi apparaat voordat je daar het voordeel van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Zijn deze op 2.4 of 5ghz verbonden?
Deze zijn via 5Ghz verbonden via de "Home" SSID op 5 Ghz.
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:07:
Ben benieuwd of deco met hun iot netwerk ook echt een netwerk op een apart kanaal zet of hetzelfde 2.4 kanaal als je thuis netwerk. Anders heb je nl, qua airtime, nog steeds lastig van elkaar
Dat is een goede, de op IoT aangesloten devices zijn gewoon benaderbaar vanaf andere systemen. Op zich niet erg, wat ik liever heb is dat ze zelf alleen maar devices kunnen benaderen welke ik toe sta. Bijvoorbeeld 192.168.x.a en 192.168.x.b UDP/53 voor DNS om wat te benoemen. En dat mijn HA wel bij alle devices kan.

Zelfde voor Guest Wifi, daar wil ik het liefst van dat deze in een eigen VLAN komen, welke onderling niet kunnen communiceren, niet bij mijn LAN componenten kunnen maar wel Internet op.

Eigenlijk net zoals ik mijn VPN op mijn Mikrotik heb. Afhankelijk van de userID kan je ergens wel of juist niet bij op het LAN.
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:43:
@WargamingPlayer
[...]

[...]
Ik ben alle Zigbee aan het vervangen voor WiFi omdat dat gewoon helemaal niet stabiel te krijgen is. Alle Zigbee devices met een batterij vallen constant weg. Daarom heel veel Zigbee aan het vervangen door Shelly. Ik heb nu nog een kleine 12 Zigbee plugs, 4 Zigbee Sonoff temp/hum sensors te vervangen.
Dat gaat niet 1 op 1 maar per zone (Shelly Mini Gen3/4). Voor de temperatuur sensors moet ik nog een alternatief vinden. Vervanging zal ongeveer nog zo een 4 Shelly devices worden van de 12 Plugs.

[ Voor 83% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-10-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
WargamingPlayer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Deze zijn via 5Ghz verbonden via de "Home" SSID op 5 Ghz.
Zaken als fast roaming/beam forming uit staan? Dat is vaak een goede eerste stap met iot issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Zaken als fast roaming/beam forming uit staan? Dat is vaak een goede eerste stap met iot issues
Fast Roaming aan/uit maakt niks uit. Probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ok

Nou dan is het het proberen waard met een unifi, mikeotik of omada setup. Je wensen van aparte ssids/vlans kun je daarmee prima inregelen. Wel moet er dan nog een aparte router bij om die vlans functioneel en routeerbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je overgaat op Unifi dan zou ik alles overzetten anders wordt het echt een puzzel met Vlan's etc. Als je het aparte IoT SSID laat vallen kan je ook Fritz overwegen persoonlijk prima ervaring mee en erg stabiel. Shelly connect er perfect op, zonder specifiek 2,4 Ghz netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Frogmen schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:24:
Als je overgaat op Unifi dan zou ik alles overzetten anders wordt het echt een puzzel met Vlan's etc. Als je het aparte IoT SSID laat vallen kan je ook Fritz overwegen persoonlijk prima ervaring mee en erg stabiel. Shelly connect er perfect op, zonder specifiek 2,4 Ghz netwerk.
Het liefst heb ik gewoon 1 IoT met zowel 2.4 als 5. Maar mijn camera's kunnen daar niet mee overweg. Om die te configureren moet dan eerst 5 uit op de SSID dan kan gekoppeld worden. En dan kan 5 weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
WargamingPlayer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Ik ben alle Zigbee aan het vervangen voor WiFi omdat dat gewoon helemaal niet stabiel te krijgen is. Alle Zigbee devices met een batterij vallen constant weg. Daarom heel veel Zigbee aan het vervangen door Shelly. Ik heb nu nog een kleine 12 Zigbee plugs, 4 Zigbee Sonoff temp/hum sensors te vervangen.
Dat gaat niet 1 op 1 maar per zone (Shelly Mini Gen3/4). Voor de temperatuur sensors moet ik nog een alternatief vinden. Vervanging zal ongeveer nog zo een 4 Shelly devices worden van de 12 Plugs.
Oef dat gaan veel devices op een 2.4 wifi worden.
Ik ben skeptisch of je dit met een laag aantal unifi aps wel stabiel gaat krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Heel domme actie om van Zigbee over te gaan op wifi.
Wifi is helemaal niet geschikt voor iot, dat vreet bandbreedte alleen al door aanwezig te zijn.
Ook heeft wifi veel minder bereik dan Zigbee.
Grote aantallen wifi iot devices gooien je hele netwerk gewoon op slot.

Als je Zigbee niet stabiel krijgt dan gaat wifi nog veel meer problemen geven.
Zigbee is veel robuuster dan Wifi, want Zigbee is een mesh netwerk en wifi is een ster netwerk.
Met andere woorden elk Zigbee device (behalve die op batterijen) is ook een router en kan dus met elk ander Zigbee device verbinden, terwijl bij wifi je altijd via een AP moet.

Pagina: 1