Mijn vraag
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe Mesh Wifi setup. Mijn oog is gevallen op Ubitqu omdat iedereen daar laaiend enthousiast over is.
Maar ik weet niet wat ik nodig heb. Het budget is rond de € 500. Maar ik kom er gewoon niet uit. Ik zie hele kits met Cloudkeys, routers, gateways, dream machines. Allemaal spul wat kapot kan. Kom er gewoon niet uit.
Eisen:
Ik heb nu via Delta een Mesh set van TP-Link en deze is vreselijk onbetrouwbaar. Na heel veel zoeken blijkt er al jaren een probleem te zitten in de TP-Link producten, waarbij met name IOT devices random disconnect worden.
Op het moment is mijn situatie als volgt:
Op de Mikrotik is met een 10gbps Uplink een switch boven aangesloten.
DNS wordt afgehandeld door Mikrotik en NAS (split DNS omdat Delta geen NAT translatie door hun router ondersteund).
Ik heb een plat netwerk in de 192.168-range. En een tweeee range in separaat vlan voor mijn Hyper-V in mijn PC. Mijn NAS is via een bond aangesloten op mijn Mikrotik evenals mijn ESX server (2x2.5).
Relevante software en hardware die ik gebruik
10 poort Mikrotik managed switch (8x2.5+2x10)
8 poort Mokerlink managed switch (8x2.5+2x10)
Aangesloten via CAT 6e:
Mijn oude Orbi setup neergezet. Echter kan je daar geen IoT netwerk op maken voor 2.4 Only.
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe Mesh Wifi setup. Mijn oog is gevallen op Ubitqu omdat iedereen daar laaiend enthousiast over is.
Maar ik weet niet wat ik nodig heb. Het budget is rond de € 500. Maar ik kom er gewoon niet uit. Ik zie hele kits met Cloudkeys, routers, gateways, dream machines. Allemaal spul wat kapot kan. Kom er gewoon niet uit.
Eisen:
- Roaming tussen Mesh punten, met nu ook bereik achter in de tuin.
- Separaat 2.4 SSID voor IoT
- Separate Guest Wifi
- GEEN routering verplicht dus iedere SSID zelfde IP space
- Wifi 7 hoeft nog niet, komt over 5 jaar wel, dan is de wereld weer anders.
- 2.5 Gbps netwerk poort (liefst 2 zodat doorgelust kan worden).
- Geen cloud nodig voor configuratie.
- Permanent bereikbare beheer omgeving, ook via HTTPS.
- Beheer NIET via cloud, maar wel mogelijk, dus geen internet wel de boel kunnen beheren.
- Geen software appliance of losse doos voor beheer.
- Huidige routers en switches NIET vervangen.
- AP’s via PoE
Ik heb nu via Delta een Mesh set van TP-Link en deze is vreselijk onbetrouwbaar. Na heel veel zoeken blijkt er al jaren een probleem te zitten in de TP-Link producten, waarbij met name IOT devices random disconnect worden.
Op het moment is mijn situatie als volgt:
- Beneden verdieping, ongeveer 40m2, weinig muren, hier staat de main Deco.
- Eerste verdieping, ongeveer 40m2, in de werkkamer staat een Deco, in de slaapkamer staat een Deco.
- Achterruin onder afdak staan 2 accu’s en 4 devices welke verbonden zijn met de Deco.
- Home, 2.4 en 5
- IoT, 2.4 Only zonder host isolation
- Guest, 2.4 en 5 met host isolation.
Op de Mikrotik is met een 10gbps Uplink een switch boven aangesloten.
DNS wordt afgehandeld door Mikrotik en NAS (split DNS omdat Delta geen NAT translatie door hun router ondersteund).
Ik heb een plat netwerk in de 192.168-range. En een tweeee range in separaat vlan voor mijn Hyper-V in mijn PC. Mijn NAS is via een bond aangesloten op mijn Mikrotik evenals mijn ESX server (2x2.5).
Relevante software en hardware die ik gebruik
10 poort Mikrotik managed switch (8x2.5+2x10)
8 poort Mokerlink managed switch (8x2.5+2x10)
Aangesloten via CAT 6e:
- Werkkamer: PC1 (10+1), PC (2.5), Laaerprinter, 2x Docking (1Gbps) - Mokerlink - op de Mikrotik beneden
- Slaapkamer: Deco + Delta tv kastje Doorgelust van Deco werkkamer
- Deco werkkamer - op de Mikrotik beneden
- Woonkamer: TV, Soundbar, Deco, Delta kastje (doorgelust van Deco), IKEA hub.
- Meterkast: NAS 2x1, ESX 2x2.5
- IoT: 16xShelly, 2xMarstek, 2xElfin, 3 camera’s, Deurbel
- Overige: 2xAndroid tablet, 4 Android telefoons, 2 Smartwatches, 3 IOS Devices, 2 Windows laptops.
Mijn oude Orbi setup neergezet. Echter kan je daar geen IoT netwerk op maken voor 2.4 Only.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant