Bewegingsdetectie / presence detection

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
Hallo,

Wat gebruiken jullie tegenwoordig als bewegingsdetectie/presence detection?
Ik heb een ruimte van 10meter lang & 5 meter breed waar ik aanwezigheidsdetectie zou willen toepassen. Alsook een 3-tal ruimtes van 10m² waar ik aanwezigheidsdetectie zou willen toepassen.

Op bepaalde plaatsen heb ik USB C voeding liggen (Sonos ERA speakers die aan muren hangen: dus USB C beschikbaar), dus Aqara FP2 wordt wel interessant, maar lees er veel negatieve ervaringen over.

Het is vooral voor lampen en andere componenten te sturen via home assistant.

Bepaalde zones is nietveel beweging maar wel aanwezigheid: zithoek bvb (tv kijken).

Of toch maar gewoon Hue detectoren?

Budget is niet oneindig, maar ik geef liever 50 EUR meer uit voor goede detectoren dan detectoren die maar half werken en dergelijke...

Tnx.
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:31
Wat gebruiken jullie tegenwoordig als bewegingsdetectie/presence detection?
mmWave / 24 Ghz en/of 60 Ghz radio .
60 Ghz is moderner (en zou beter zijn ivm hogere resolutie) maar moet zelf nog op onderzoek uit.

Ik verwacht dat de software in de Aqara FP2 misschien ondermaats is, wie weet kan je zelf zo'n mmWave sensor programmeren en beter laten werken :)

[ Voor 28% gewijzigd door grasmanek94 op 06-10-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik moet nog even een definitieve plaats voor de mijne bepalen maar het is een Sensy One. Ding werkt uitstekend, veel mogelijkheden en te voeden via PoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:24
FP2 werkt hier voortreffelijk in combinatie met HA-automations: lichtpercentages/kleuren op basis van luxwaarden, TV pauzeert zodra ik van de bank loop, enz. Sinds vier maanden heb ik geen lichtknop meer aangeraakt (Hue-bewegingssensoren in de gang helpen mee).

Mijn grootste tip: kalibreren, kalibreren, kalibreren.
Ik heb elke FP2 in de Aqara-app zeker 10–15× gekalibreerd. Nu doe ik 1× per week een snelle herkalibratie als ik eraan denk. Of het nodig is weet ik niet, maar in de praktijk blijft alles zo stabiel.

Ik heb ook goed gelet op de manier van monteren, allemaal hoog in de hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wil je echt presence of gewoon beweging?
Voor een euro per stuk heb je Zigbee PIR sensoren op Ali, die werken perfect. Ik heb zelf bijv. een lamp die 5 minuten aan blijft als er beweging is, en die timer reset zich bij nieuwe beweging, dus tenzij je echt 5 minuten perfect stil staat werkt het prima.

Ook mmWave sensoren op Ali zijn niet zo duur en werken prima, dus je hoeft niet veel geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
Bedankt alvast allemaal.
Of ik presence of beweging wil, weet ik nog niet zo goed. Ik denk een combinatiee van beiden:
- Een 4-tal bewegingsdetectoren.
- 1 presence detectie.

Nog ervaringen ivm de Aqara FP2? Het ziet er me wel een goed product uit, maar ik lees er veel negatiefs over (in deze topic vind ik een goede ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:45
Ikea VALLHORN in combinatie met HomeAssistant. Draaien eindeloos op 2 oplaadbare AAA cellen.
Voor nog geen tientje per stuk heb ik er hier een half dozijn in gebruik.
Met 1 onder aan de trap en 1 boven wil ik voorspellen of het licht boven of beneden aan moet.
Nu nog tijd vinden voor een implementatie, voorlopig schakelen ze individueel per ruimte.
Ideaal als je in donker met volle handen je huis binnenkomt, of uit je bed stapt naar de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Wtje De VALLHORN is een bewegingsdetector, geen aanwezigheidsdetector. Ik heb zo'n op in de toiletruimte maar wanneer je te lang stil zit/staat ziet die je toch echt niet meer. Uiteraard de verlichting op een timer gezet zodat die niet meteen uitgaat dus dat scheelt.
Pagina: 1