Wat is dit voor laag in kelder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:23
Goedenavond,

Ik vraag mij af wat voor zwarte cement achtige laag ik tegengekomen ben in de kelder, zie de fotos. Het zit op de betontegelvloer van de kelder, de wanden zijn met een cement achtige gestuct en tot aan de rode bakstenen kom ik dit daar niet tegen.
Het zit voornamelijk bij de randen van de keldervloer en wand. Het is net zo hard als cement en dat het zo hard is, is ook de reden dat ik het er uit gehaald heb, de vloer is overal gescheurd en de betontegels kunnen nu weer het vocht afstaan aan de lucht. Vervolg aanpak is voor later.

De witte strepen erin zijn van de beitel.
Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Zhv72FH10gPwWlmiVJW885gUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJzSsiDoIqjc0WwnNjusuTDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oQEq0pInYk-yZmNHlFiYVFJErI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFu7XCv3K30Xddep4sSVDRx5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik je zou vertellen 'gefeliciteerd, je hebt de waterkerende sealant van je kelder weggehaald'....hoe blij word je daar van? Nou heb ik geen idee of dit het is, maar zomaar iets weghalen zonder vooraf de juiste kennis op te doen kan tot vervelende situaties leiden.

Als dit niet over de hele vloer gezeten heeft zal het wel meevallen, maar als je hier een hele laag van gestript hebt op de vloer denk ik dat je mogelijk natte voeten kunt verwachten bij een erg hoge grondwaterstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:52
Waterkerende laag weggebikt.
Hopelijk staat het grondwater niet zo hoog meer tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:23
MissingDog schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:08:
Als ik je zou vertellen 'gefeliciteerd, je hebt de waterkerende sealant van je kelder weggehaald'....hoe blij word je daar van? Nou heb ik geen idee of dit het is, maar zomaar iets weghalen zonder vooraf de juiste kennis op te doen kan tot vervelende situaties leiden.

Als dit niet over de hele vloer gezeten heeft zal het wel meevallen, maar als je hier een hele laag van gestript hebt op de vloer denk ik dat je mogelijk natte voeten kunt verwachten bij een erg hoge grondwaterstand.
Wel of niet blij.. ik voel het niet want het bodemcement wat in zeker 50 stukken gescheurd was en los zat is ook niet in orde. Ik heb liever een nieuwe laag die weer.. Zeg 50 jaar meegaat. En inderdaad 90% van het oppervlakte heeft dit niet. Daarom de rest ook lekker laten zitten in de hoeken.

De kelder is twee jaar geleden nat geweest toen er ontzettend veel regenval was en is daarna weer gedroogd. Maar ik wil graag de schimmelende kartonnen dozen stoppen. Nogmaals, een al los liggende cementvloer gaat dat niet veranderen.

Dat het zoiets zou kunnen zijn kon ik mij voorstellen, maar wat is het? Een cementmix met veel portland wordt blauwig. Dit is eigenlijk gitzwart.

Thanks voor jullie reacties! 👍🏻

[ Voor 149% gewijzigd door Riesss op 06-10-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Met ^, dit lijkt wel een waterkerende laag te zijn (zowel locatie als uitzicht wijst daar wel op).
Vroeger werd papier ingemeerd met teer gebruikt voor de muren op gelijkvloers, ook dat gaat na een tijd versterven en lekken. Dan heb je 2 opties:
- ofwel steeds 15cm vrijmaken, nieuwe waterkering insteken en dichtcementeren, en zo alle muren langsgaan.
- ofwel de muren impregneren.
Maar bij een kelder zit je met waterdruk, dus daar zijn vast andere (betere) methodes voor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:42
Lijkt erg veel op trascement waarmee de muren van de kelder zijn gemetseld. Als je de stuclaag van de muur wat hogerop weghaalt zal je daar ook de voegen met die cement aantreffen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1