Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kai Nickson
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-10 11:52
Ik heb een Sophos XG 105 firewall in handen gekregen en ben er wat mee aan het tweaken gegaan.
En ik heb gemerkt dat hoewel die geen wifi heeft (tegenover de "w" modellen) dat die wel plaats heeft op het moederbord om een PCIe connector te solderen waarop dan een wireless kaartje past.
Ik vrees echter dat er ook extra chips nodig zijn in dat geval (want ik zie ook daar voorziene plaats voor).

Ik ben benieuwd of iemand een XG105w (de variant met wifi) heeft liggen die foto's kan maken van het moederbord zodat ik kan vergelijken welke componenten die meer heeft.

Ik heb een vermoeden dat de 115(w) en 106(w) modellen ook hetzelfde moederbord gebruiken met extra componenten op. De vraag is dus wat er van nodig is voor de wireless functionaliteit en wat voor de specifieke functionaliteit van de andere modellen.

Ter referentie:
Hier een foto van het moederbord van de 105 zonder w waar volgens mij de socket en de wifi kaart moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR_x2hRt3ClqNBh3lUToDlTECT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yybbU7KsqyMC0cGrl5TMZ64.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-10 16:30
Kai Nickson schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:38:
De vraag is dus wat er van nodig is voor de wireless functionaliteit en wat voor de specifieke functionaliteit van de andere modellen.
Ik denk dat, als er extra chips nodig zijn, dat die ook geflashed moeten worden met een correcte ROM of iets dergelijks. Zo'n beetje elke chip heeft ruimte voor eigen code van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kai Nickson
Als de w variant van de 105 inderdaad extra chips gesoldeerd heeft is het einde verhaal voor dat idee.
Het zou ook kunnen dan de extra chips slechts voor de 106 of 115 modellen zijn.

Daarmee dat ik de moederborden wil vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Bijzonder dat de sticker op het moederbord SG105 aangeeft. Dan zou je bijna denken dat de SG105 en XG105 qua hardware mogelijk gelijk zijn maar zijn gescheiden qua software (omdat de SG standaard met UTM i.p.v. SFOS werd geleverd).

Helaas hebben we net alle Sophos spullen naar de stort gedaan op het werk, waaronder een stapel SG105w.

Op basis van de foto zou ik zeggen dat je een mini-pcie slot met de juiste resistors nodig hebt en daarnaast nog antennes. De W modellen hebben namelijk (antenne)kabels die van de wifi module naar externe antennes op de behuizing gaan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kai Nickson
De wifi kaart en antennes kan ik mogelijk recupereren uit een Sophos XG86w.
Die heeft wel weer een ander moederbord dus is moeilijk te vergelijken of er nog andere componenten direct gelinkt zijn aan de wireless/pcie functionaliteit.

Ik ben bijna geneigd van gewoon eens te proberen van zo een mini-pci slot op te solderen en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja als je daarmee iig de kaart al ziet in de software dan is de rest easy peasy.
Gezien het Mini PCIe is zou ik ook niet verwachten dat er concreet extra chips nodig zijn of er geleund wordt op speciale paden direct naar de CPU zoals tegenwoordig met Intel M.2 kaartjes.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1