ATAPI firmware?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Hallo tweakâhz..

Ik ben de laatste tijd nog al in de weer met mijn cd-rom en brander.. Ik heb net nieuwe firmware voor de brander opgehaald en geinstalleerd, en de brander werkt weer naar behoren. Maar de cd-rom drive nog niet. Ik heb eeb ATAPI cd-rom 40x. toen ik zocht op het internet naar firmware kon ik nix vinden... ATAPI is ook geen merk zoals ik begrepen heb.. Hoe kom ik er dan aan?

• da_rippah
ahhhhh damn, weet niemand dit?? :'(

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
ATAPI drivers kun je op de site van adaptec vinden geloof ik.

ATAPI = Advanced Technology Attachment Packet Interface

ATAPI (Advanced Technology Attachment Packet Interface) is an interface between your computer and attached CD-ROM drives and tape backup drives. Most of today's PC computers use the standard Integrated Drive Electronics (IDE) interface to address hard disk drives. ATAPI provides the additional commands needed for controlling a CD-ROM player or tape backup so that your computer can use the IDE interface and controllers to control these relatively newer device types.
ATAPI is part of the Enhanced IDE (EIDE) interface (also known as ATA-2).

Dit is wat ik allemaal kan vinden over ATAPI. helaas nog ff drivers o.i.d. ff verder zoeken.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nee ATAPI betekent zoiets als ATA (of IDE) voor CD-ROM spelers etc. Een bepaald protocol binnen de IDE standaard volgens mij... maar goed, zoals je zegt: het is geen merk...

Vaak komt er geen nieuwe firmware voor een CD-ROM speler uit, maar je zou eens je kast open kunnen trekken en dan op het etiket bovenop je speler staat vaak wel het merk + typenummer van dat ding.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 19 september 2001 15:59 schreef intert0y het volgende:
dat heeft dus nix met Adaptec te maken, jij bedoelt een ASPI Layer, dat is een soort driver zodat Windows SCSI-achtige apparatuur kan besturen. Die ASPI gebruiken brandprogramma's bijvoorbeeld om je CD-Writer aan te spreken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• da_rippah
ik wou namelijk misschien de nieuwe firmware downloaden omdat mijn cd-rom heel vaag doet de laatste tijd:

-kopieert bestanden van ongeveer 200+ niet
-cd's lezen om te branden lukt vrijwel nooit
-twiligts lezen al helemaal niet

maar is de nieuwe firmware downloaden überhaupt wel de goede oplossing voor dit k*tprobleem?

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
The Firmware Page

Kijk eerst even met DriveInfo bij de Utilities daar, wat voor ding je hebt.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 15:58 schreef da_rippah het volgende:
ahhhhh damn, weet niemand dit?? :'(
Nee :) Die zijn allemaal gevlucht.
Waar staat in godsnaam die T voor in GOT >:)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 19 september 2001 21:41 schreef changethislater het volgende:

[..]

Waar staat in godsnaam die T voor in GOT >:)
8-) 8-) 8-) hahahahaha dat vraag ik me nou ook zoooo vaak af 8-) 8-) 8-)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Trutjes ??

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1