Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scowling
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn zoon wordt in november 10 jaar. Hij speelt al jaren Minecraft op de switch, maar smeekt al heel lang om een pc. Daar willen we hem wel mee helpen. Hij zit nu in groep 6, hij zou het toch wel einde basisschool mee kunnen doen, en hopelijk wat langer.
Hij gaat voornamelijk Minecraft en Roblox spelen. Wellicht ook nog Fortnite.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua onderdelen (ex monitor, keyboard, muis, etc) wil ik max 750 uitgeven, waarbij ik hoop dat ik met Black Friday toch wel 50-100 euro kan besparen. Is dat realistisch?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, we beginnen vanaf nul.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in de BBG 1080 guide staat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Een laag geluidsniveau zou ik heel fijn vinden. Hij zal voorlopig in de huiskamer blijven staan voor wat toezicht en begeleiding.
  • Een wat blitsere behuizing zoals Cooler Master HAF 500 Black lijkt me wel leuk, maar dan wel rond 50 euro.
Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Ik zou graag wat feedback hebben over de aanpassingen die ik in de bbg guide heb gedaan. Bijvoorbeeld: past alles samen in een behuizing, pasen alle onderdelen uberhaupt allemaal op en in elkaar, heb ik goede keuze voor de videokaart, etc.
  • Er zijn aardig wat filmpjes over het in elkaar zetten van pcs. Heb het zelf nog nooit gedaan en dat maakt we wat onzeker. Hebben jullie nog tips van 'hier moet je echt aan denken', of een tip voor een Nederlandstalige youtube-film?

De basis is de BBG 1080 guide, maar die vind ik best prijzig voor een Minecraft pc. Heb dus wat rondgesnuffeld en me ook laten inspireren door o.a. https://www.logicalincrements.com.
Grote uiitdaging voor mij: hoe downgrade ik de BBG guide richting de 700-750 euro zonder al teveel concessies te moeten doen in game beleving van mijn zoon.
Er zou nog wel een paar tientjes bij kunnen, maar 700-750 euro blijft wel de focus. En hopelijk dus wat korting rondom Black Friday.

Dit is wat ik nu in gedachte heb. T.o.v. de BBG guide heb ik de videokaart, geheugen en koeler aangepast.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 123,42€ 123,42
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 101,99€ 101,99
1VideokaartenAcer Nitro Intel Arc B570 OC€ 209,86€ 209,86
1BehuizingenXPG VALOR MESH Zwart€ 46,97€ 46,97
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 35,70€ 35,70
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV516G560C40K€ 66,95€ 66,95
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 64,90€ 64,90
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 65,75€ 65,75
Totaal€ 715,54

[ Voor 8% gewijzigd door scowling op 05-10-2025 15:36 ]

Beste antwoord (via scowling op 07-10-2025 21:35)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:44

Thomg

Aww yiss

Als eerste, niet 2x 8GB DDR5 kopen. Dat is echt zonde van je geld.
Doe gewoon 1x 16GB.
uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP16G60C36U5B
Kan je altijd later nog upgraden.

Koeler is ronduit overkill en ook vrij duur. Pak iets hier.
https://www.amazon.nl/-/e...GTT6HS&xpid=xCGp2w9nQkbfO
Opties als je prime hebt of iets anders koopt zodat je over de 20 gaat:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0C4SZPPQT
https://www.amazon.nl/-/e...2C-Bearings/dp/B0B4S8JMNP
https://www.amazon.nl/-/e...2C-Bearings/dp/B0B53C9LT7
https://www.amazon.nl/-/e...-S-Bearings/dp/B0B4S93JPG
https://www.amazon.nl/-/e...700-Cooling/dp/B0DMZKLCRQ
Als je meer dan 20 nodig hebt
https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B0D97T42HR

Misschien leuk om met je zoon over te hebben welke hij het mooist vind. 4e optie heeft bijv een LCD op de koeler en is RGB wit. Laatste is de beste performer (6 heatpipes voor iets over 20 is erg goede value).
De eerste 3 zijn respectievelijk full black, neutraal en zwart met RGB.

SSD naar
uitvoering: Kioxia Exceria Plus G3 1TB

Videokaart is OK en goede value. Als je iets meer reliable wilt kan je een 7600 overwegen.
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6
Maar de B570 is nu best wel leuk geprijsd eerlijk gezegd.

Qua kast, misschien leuk om hem wat uit te laten kiezen?

Wachten op BF is uit ervaring vrij zinloos, aanbiedingen op componenten zijn vrij matig. Je ziet wel leukere deals langskomen voor randapparatuur en monitoren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als eerste, niet 2x 8GB DDR5 kopen. Dat is echt zonde van je geld.
Doe gewoon 1x 16GB.
uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP16G60C36U5B
Kan je altijd later nog upgraden.

https://www.amazon.nl/-/e...GTT6HS&xpid=xCGp2w9nQkbfO
Opties als je prime hebt of iets anders koopt zodat je over de 20 gaat:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0C4SZPPQT
https://www.amazon.nl/-/e...2C-Bearings/dp/B0B4S8JMNP
https://www.amazon.nl/-/e...2C-Bearings/dp/B0B53C9LT7
https://www.amazon.nl/-/e...-S-Bearings/dp/B0B4S93JPG
https://www.amazon.nl/-/e...700-Cooling/dp/B0DMZKLCRQ
Als je meer dan 20 nodig hebt
https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B0D97T42HR

Misschien leuk om met je zoon over te hebben welke hij het mooist vind. 4e optie heeft bijv een LCD op de koeler en is RGB wit. Laatste is de beste performer (6 heatpipes voor iets over 20 is erg goede value).
De eerste 3 zijn respectievelijk full black, neutraal en zwart met RGB.

SSD naar
uitvoering: Kioxia Exceria Plus G3 1TB

Videokaart is OK en goede value. Als je iets meer reliable wilt kan je een 7600 overwegen.
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6
Maar de B570 is nu best wel leuk geprijsd eerlijk gezegd.

Qua kast, misschien leuk om hem wat uit te laten kiezen?

Wachten op BF is uit ervaring vrij zinloos, aanbiedingen op componenten zijn vrij matig. Je ziet wel leukere deals langskomen voor randapparatuur en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-10 21:15
Voor de behuizing en koeler zou ook dit kunnen uitvoering: DeepCool CC360 ARGB Zwart en uitvoering: DeepCool AG400 BK ARGB V2, heb je ook meteen al je RGB van hetzelfde merk.
Videokaart kan ook naar uitvoering: ASRock Intel Arc B570 Challenger 10GB OC, zelfde prijs als de Acer kaart maar deze is beschikbaar bij Azerty waar je gratis verzenden hebt ipv de 7 euro verzendkosten van Proshop ;)

Voor de rest eens met wat hier boven mij word gezegd mbt SSD en geheugen. Ik zou of een paar tientjes bij leggen en meteen 32GB nemen, of nu gewoon 1x16GB en later nog een stickje erbij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scowling
Dank voor je antwoord! Bedoel je met 'overkill' gewoon niet doen, of een goedkopere nemen. Is zo'n koeler dan eigenlijk extra bovenop de koeling van de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Interessante vraag. Ik ben eens aan het puzzelen gegaan de BBG van €935 wat goedkoper te krijgen en tegelijk een GPU upgrade met 12GB Vram, want het is wel een gaming PC. het lukt net niet voor €750 maar komt wel in de buurt.
1MoederbordenASRock B650M-H/M.2+€ 81,99€ 81,99
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 269,-€ 269,-
1ProcessorkoelingSharkoon A40 RGB Zwart€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 101,58€ 101,58
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 771,75

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De kast is qua prijs echt onverslaanbaar, dus daar kunnen we heleaas niks mee, maar deze koeler is de RGB variant van die uit de best buy guide dus dan krijgt hij toch ook wat hippe kleurtjes tegen een meerprijsje van slechts €5. Verder zijn alle onderdelen denk ik prima en doet het zeker niet onder voor de BBG (op natuurlijk een nog duurdere GPU na maar daar moet je simpelweg budget voor hebben).

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-10-2025 16:07 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
DeNachtwacht schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:04:
Interessante vraag. Ik ben eens aan het puzzelen gegaan de BBG van €935 wat goedkoper te krijgen en tegelijk een GPU upgrade met 12GB Vram, want het is wel een gaming PC. het lukt net niet voor €750 maar komt wel in de buurt.
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 269,-€ 269,-
1ProcessorkoelingSharkoon A40 RGB Zwart€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 101,58€ 101,58
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 771,75
Je kan er en nog wat van af halen door een Thermalright koeler van Amazon te pakken. De 3060 te vervangen voor een Arc B580 uitvoering: ASRock Intel Arc B580 Challenger 12GB OC. En de voeding naar uitvoering: DeepCool PL650D V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Miyazono ja dat kan, maar dan heb je dus wel een Bronze voeding in plaats van Gold. Ik weet niet of ik dat zou doen. En die paar euro inwisselen om een Intel GPU te nemen zou ik toch ook niet doen, simpelweg omdat Intel eigenlijk nog helemaal niet zo lang actief is in deze markt. Nvidia is marktleider en de driversupport is goed, vrijwel alle games worden erop getest etc. Je weet bij Intel toch nooit helemaal zeker of ze over 2 jaar dit gpu avontuur toch moeten gaan afblazen wegens gebrek aan succes. Voor een besparing van €7 vind ik de betrouwbaarheid van nivdia opgeven het zelf niet waard.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-10-2025 16:15 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

scowling schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Dank voor je antwoord! Bedoel je met 'overkill' gewoon niet doen, of een goedkopere nemen. Is zo'n koeler dan eigenlijk extra bovenop de koeling van de behuizing?
Rond de 20 euro beginnen al de "goede" koelers langs te komen zonder teveel poespas. Meer heb je echt niet nodig. Om dan voor een koeler te gaan van 35 in deze budget build is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
DeNachtwacht schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:14:
@Miyazono ja dat kan, maar dan heb je dus wel een Bronze voeding in plaats van Gold. Ik weet niet of ik dat zou doen. En die paar euro inwisselen om een Intel GPU te nemen zou ik toch ook niet doen, simpelweg omdat Intel eigenlijk nog helemaal niet zo lang actief is in deze markt. Nvidia is marktleider en de driversupport is goed, vrijwel alle games worden erop getest etc. Je weet bij Intel toch nooit helemaal zeker of ze over 2 jaar dit gpu avontuur toch moeten gaan afblazen wegens gebrek aan succes. Voor een besparing van €7 vind ik de betrouwbaarheid van nivdia opgeven het zelf niet waard.
Aangezien dit nou niet echt een energie slurpende pc is ga je niet veel geld besparen op de energie rekening door een gold rated voeding te nemen gok ik. Daarnaast heeft de PL650D een silver efficiency rating van Cybenetics welke iets uitgebreider testen dan de 80 Plus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Miyazono volgens tweakers heeft hij een bronze rating, dat zou dan dus fout zijn. Maar daar bovenop zich toch ook dat de Cooler Master in de best buy guide staat en goede reviews heeft, dat geldt niet voor Deepcool. Maar idd het is misschien wel de moeite eens te zoeken of hij goede ratings krijgt als je nog €15 wil besparen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
DeNachtwacht schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:09:
@Miyazono volgens tweakers heeft hij een bronze rating, dat zou dan dus fout zijn. Maar daar bovenop zich toch ook dat de Cooler Master in de best buy guide staat en goede reviews heeft, dat geldt niet voor Deepcool. Maar idd het is misschien wel de moeite eens te zoeken of hij goede ratings krijgt als je nog €15 wil besparen.
In de pricewatch staat bij deze voeding alleen de 80 Plus rating en niet de Cybenetics rating. Hiero de review https://hwbusters.com/psu...d-atx-v3-1-psu-review/11/, het is geen spectaculaire voeding of zo maar voor deze prijs is het geen absoluut geen verkeerde budget optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

@scowling waarom een pc een geen laptop? Op die leeftijd lijkt mij een laptop makkelijker. En die spellen die op een switch draaien moeten het ook wel op een beetje laptop draaien, 1080.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@franssie een laptop presteert voor gaming simpelweg altijd minder voor elk willekeurig budget. Puur omdat je dan moet betalen voor de compactheid en mobiliteit. Er zit bij elk budget een minder stevige GPU in een laptop vs een desktop, die ook áltijd veel minder watt kan gebruiken en dus lager presteert. Bovendien kan je vrijwel geen enkel onderdele upgraden.

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-10-2025 17:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DeNachtwacht schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:29:
@franssie een laptop presteert voor gaming simpelweg altijd minder voor elk willekeurig budget. Puur omdat je dan moet betalen voor de compactheid. Er zit bij elk budget een minder stevige GPU in een laptop vs een desktop, die ook áltijd veel minder watt kan gebruiken en dus lager presteert.
Ben ik bekend mee, heb twee game laptops (wel met dedicated GPU) die rondjes draaien om een switch. En ook een game PC met en voor het zware werk.
Ik denk dat dit soort basisschool spelletjes prima op een goede integrated GPU zullen draaien.

edit: omdat veel hardware (wel herbruikbare) wegvalt is het eerder goedkoper dan duurder. Is het plan om na de basisschool scherm etc de willen hergebruiken, dan kan het anders liggen, al heeft men op de middelbare school dacht ik steeds vaker een laptop nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 05-10-2025 17:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@franssie het kan allemaal rondjes draaien om een switch, maar dat is dan ook al sinds jaar en dag een console waarbij de grafische kwaliteit veel minder belangrijk is dan de family-minded teamspelletjes die nintendo maakt.

Feit is dat voor welk bedrag je ook kijkt, of dat nu €1000 of €2000 is, een desktop PC altijd betere prestaties neerzet dan een laptop voor hetzelfde bedrag om de redenen die ik hierboven schets. Natuurlijk kan het een optie zijn als je daarnaast toch voor school ook iets nodig hebt, maar vaak zijn dat chromebooks of ipads. Maargoed, de suggestie is gegeven en de topicstarter kan daarmee kijken wat hij wil, er verder over gaan discussieren voegt hier niet zoveel toe.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-10-2025 18:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@DeNachtwacht maar dan nog, is een externe GPU volgens jou echt nodig?
Het gaat niet om FPS of flightsim games, het is op 1080.
Het lijkt mij dat een beetje Ryzen met een goede interne GPU dat ook aan moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@franssie Een laptop van €1000 met Ryzen iGPU kan best aardig gamen op 1080p (alhoewel niet geweldig), maar een desktop zoals ik hierboven heb samengesteld kost inclusief toetsenbord, muis en beeldscherm minder dan €900 en presteert veel béter dan die laptop van €1000. Een losse grafische kaart is in dezelfde prijscategorie simpelweg altijd beter.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-10-2025 19:19 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scowling
Bedankt voor alle input tot dusver! Ik ga er eens lekker op kauwen de komende dagen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scowling
Dank allemaal voor de suggesties! Ik heb uiteindelijk voor het volgende gekozen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 125,88€ 125,88
1VideokaartenAcer Nitro Intel Arc B570 OC€ 199,99€ 199,99
1ProcessorkoelingThermalright Burst Assassin 120 SE ARGB€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBE-16€ 59,99€ 59,99
1Interne SSD'sKioxia Exceria Plus G3 1TB€ 56,99€ 56,99
Totaal€ 666,61
Mijn zoon wilde eigenlijk gewoon een zwarte kast ("want staat toch onder bureau"), maar ik kies dan wel een rgb koeler vanwege de gunstige prijs 😃. En er zou nog 7 euro af gaan als ik de koeler bij amazon bestel (https://www.amazon.nl/-/e...-Technology/dp/B0D97T42HR).
En daarnaast kijk ik nog met een schuin oog naar de prijs van ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Goed lijstje, ik zou het geheugen wel naar uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBE-16 doen, is toch nog net iets sneller voor 3 euro extra. Is gewoon op voorraad bij NBB, geen idee waarom de pricewatch aangeeft dat dat niet zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scowling
ok, ben overstag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@scowling wat is de reden dat je niet voor dit moederbord gaat? uitvoering: ASRock B650M-H/M.2+
Is helemaal hetzelfde, alleen heeft 1GBit ipv 2,5Gbit LAN wat volgens mij nog steeds zat is voor normaal internet, maar dan ben je 2 tientjes goedkoper uit.
Van die besparing zou ik misschien toch voor 32GB geheugen gaan. Daarmee wordt een eventuele GPU upgrade later heel makkelijk want 32GB is voorlopig echt nog wel voldoende en dan hoef je echt niks anders te upgraden. 16GB is nu al een beetje krapjes.

[ Voor 27% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-10-2025 21:55 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DeNachtwacht schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:54:
<> 16GB is nu al een beetje krapjes.
Ik snap je overweging maar toch, uit OP
Hij zit nu in groep 6, hij zou het toch wel einde basisschool mee kunnen doen, en hopelijk wat langer.
Hij gaat voornamelijk Minecraft en Roblox spelen. Wellicht ook nog Fortnite.
Kind krijfgt nu al een power PC waar ie nog 5 jaar mee vooruit kan :P
edit: en met mazzel zit ie dan net wel of niet op de middelbare school. Groep 6 is 9 jaar oid?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 07-10-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scowling
DeNachtwacht schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:54:
@scowling wat is de reden dat je niet voor dit moederbord gaat?
Oepsie, dat doe ik wel. Blijkbaar iets niet goed gegaan met nieuwe lijstje maken :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scowling
Kind krijfgt nu al een power PC waar ie nog 5 jaar mee vooruit kan :P
edit: en met mazzel zit ie dan net wel of niet op de middelbare school.
:) uh, ja, wordt mooi pc'tje ;)
Groep 6 is 9 jaar oid?
klopt ja, hij wordt in november 10 >:)

[ Voor 3% gewijzigd door scowling op 07-10-2025 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je het geheugen nog niet gekocht hebt, je kan nu voor 15 euro 32GB krijgen ipv 16GB.
https://www.amazon.nl/Cru...topgeheugen/dp/B0CTHXMYL8

Niet dat je het nodig hebt, maar voor die prijs gaat het toch kietelen
Pagina: 1