Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSRkey
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-10 22:15
Mijn vraag
Ik het mijn Desktop op mijn LG NANO866NA aangesloten middels een displayport 1.4 naar 4k hdmi kabel. De resolutie staat op mijn beeldscherm ingesteld op 4k 3840 x 2160 60hz. Nu wilde ik middels een displayport 1.4 naar hdmi 2.1 8k kabel de vernieuwingsfrequentie op 120hz instellen. Zodat ik toch de 4k resolutie kan blijven gebruiken maar het op 120hz in plaats van 60hz instellen. Is dit überhaupt mogelijk en waar vind ik de juiste kabel voor dit. Heb er een aantal besteld maar of het waren gewoon hdmi naar hdmi kabels of dp1.4 naar 4k hdmi kabels. Dus voordat ik weer iets ga bestellen waar ik uiteindelijk niets aan heb, zou ik het prettig vinden of iemand mij kan vertellen of dit überhaupt mogelijk is en wat de juiste kabel voor dit doel is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

LG 49Nano866NA (de hoogste hdmi versie op dit beeldscherm is 2.1)
Nvidia Quadro P4000 ( deze heeft alleen displayport 1.4 uitgangen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de displayport op mijn videokaart nu met een dp 1.4 naar 4k hdmi kabel aangesloten en dat werkt perfect maar omdat ik al diverse kabels heb besteld welke niet waren wat ik besteld had, heb ik op het net gezocht of dit überhaupt mogelijk is. Wat ik heb begrepen is dat een dp 1.4 naar hdmi 2.1 8k 120hz op 4k ondersteunen en 60hz op 8k.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zie wat betreft de theorie geen bezwaren: Displayport 1.4 kan snelheden aan tot 32gigabps. 4K 120Hz in RGB-kleurenruimte heeft 24 gigabps nodig, dus dat kan via Displayport 1.4 naar buiten.

Je hebt een actieve kabel nodig. Een passieve kabel laat de Displayport-aansluiting in HDMI-mode werken en dan heb je minder bandbreedte. De Displayport-aansluiting moet gewoon Displayport naar buiten sturen en de actieve kabel moet het converteren. Als je een actieve kabel hebt die HDMI 2.1 ondersteunt, dan zou ik verwachten dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 22:51
Heb hier een paar dagen geleden toevallig wat onderzoek naar gedaan, mogelijke opties:

uitvoering: Lindy 41094 Grijs
uitvoering: Startech.com 2m DisplayPort naar HDMI Adapter Kabel, 8K 60Hz, 4K ...

De eerste heeft nog een losse HDMI2.1-kabel nodig, bij de tweede zit alles direct ingebouwd. De tweede lijkt ook een recentere converter-chip te hebben, deze werkt mogelijk wat zuiniger/koeler. Zou verder geen groot verschil mogen zijn.

(heb zelf nog geen ervaring met deze adapters en heb nog geen reviews opgezocht, dus dat zou ik wel eerst aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSRkey
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-10 22:15
Bedankt voor jullie reacties...

Ik had wat gekeken en kwam op Amazon de volgende actieve DisplayPort 1.4 naar HDMI 2.1 adapter tegen

https://www.amazon.nl/Act...MI-adapter/dp/B0DJX5HJ9F/

Deze adapter heeft afzonderlijke HDMI 2.1 kabel nodig en vroeg me dus af of de onderstaande kabel in combinatie met de adapter de klus zou klaren.

https://www.mediamarkt.nl...-kabel-zwart-1748393.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 22:51
Ik weet niet of ik deze adapter vertrouw. Tekst heeft het afwisselend over 8k60 en 8k30, waar de meeste adapters van dit type gewoon 8k60 doen zonder problemen. Reviews zijn ook wisselend, de meeste positieve reviews zijn van gebruikers die uberhaupt niet de hardware hebben om 4k120/8k60 te doen. Zie ook geen informatie over de gebruikte chipset.

Zal waarschijnlijk wel werken, maar dingen als HDR zijn wel een beetje twijfelachtig.

Ken die specifieke HDMI-kabel niet, maar dat zal geen problemen opleveren.