We gaan onze garage ombouwen tot mancave kantoor. Hierbij gaan we ook een deur-doorgang maken.
Uiteraard zit deze in de originele buitengevel vanaf de woonkamer gezien. Ofwel een draagmuur met de bekende vloerplaten & een buitenmuur. Totaal kleine 40cm
Onze woonkamer is voorzien van een verlaagde plafond en dus afgewerkt en gestuced.
Nu heeft onze aannemer welke de doorgang zou zagen last minute - 2 weken - afgezegd en gezegd. Dit jaar niet meer.
M.i. is het allemaal ook helemaal niet mega spannend, maar voorzichtigheid en met name voorbereiding is essentieel.
Stutten is een wel te doen - 3 gaten en een paar balken net boven de doorgang gestut in de garage en woonkamer.
Daarna beginnen met weghalen van de stenen.
Waar ik even mee zit is welke latei en of hoekprofiel nodig zal zijn. Doorgang zal met een deur van 93cm zijn dus met kozijn 107cm doorgang.
2x 20cm extra en je zit op een balk /latei van 147cm
Nazoek werk kwam ik dit tegen:
Uiteraard zit deze in de originele buitengevel vanaf de woonkamer gezien. Ofwel een draagmuur met de bekende vloerplaten & een buitenmuur. Totaal kleine 40cm
Onze woonkamer is voorzien van een verlaagde plafond en dus afgewerkt en gestuced.
Nu heeft onze aannemer welke de doorgang zou zagen last minute - 2 weken - afgezegd en gezegd. Dit jaar niet meer.

M.i. is het allemaal ook helemaal niet mega spannend, maar voorzichtigheid en met name voorbereiding is essentieel.
Stutten is een wel te doen - 3 gaten en een paar balken net boven de doorgang gestut in de garage en woonkamer.
Daarna beginnen met weghalen van de stenen.
Waar ik even mee zit is welke latei en of hoekprofiel nodig zal zijn. Doorgang zal met een deur van 93cm zijn dus met kozijn 107cm doorgang.
2x 20cm extra en je zit op een balk /latei van 147cm
Nazoek werk kwam ik dit tegen:
Plaats eerst de lateien in de muur.
Een paar cm boven het nieuwe kozijn.
Als het kozijn 95 cm breed maak dan een sleuf boven het kozijn een latei van 120cm.
Boor voorzichtig in het midden een steen er uit een laag boven de laag waar de latei in komt.
Doe dit binnen en buiten.
Zet daar een zware hardhouten balk en of stalen kokertje doorheen.
Stempel deze binnen en buiten.
Zaag dan het gat met een diamantzaag in de muur.
Haal waar de latei komt de stenen uit de muren.
De oplegging van de latei moet minstens 10 cm aan beide zijden zijn.
Plaats de latei en voeg hem met voegspecie van boven goed aan.
Laat dit een dag drogen
Nu kun je de rest van de muren er uit halen.
Laat de stempels totaal twee dagen staan.
plaats dan de steen waar de stempel door zat terug en voeg deze ook goed dicht.
Zo krijg je zonder problemen een gat in de muur waar het kozijn in geplaatst kan worden.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu