Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo mede tweakers,

In 2023 hebben wij een woning gekocht. Het is een twee onder 1 kap woning van 2001.
De woning was van binnen erg gedateerd (alles nog van 2001) en daarom hebben we toch redelijk wat verbouwd.

Een van onze verbouwingen is geweest om het huis wat energie zuiniger te maken en voor te bereiden op een warmte pomp/ hybride systeem. Dit hebben we gedaan door op de gehele begane grond vloerverwarming toe te passen en de verdiepingen alvast laag temperatuur radiatoren te plaatsen. Dit in combinatie met het toepassen van zone regeling omdat we ook een werkkamer op zolder hebben gemaakt.

Wij hebben aan een bedrijf dat de vloerverwarming heeft aangebracht de opdracht gegeven en zij hebben een ander bedrijf ingeschakeld om de afzonderlijke regeling te doen.

Het bedrijf heeft het Evo-home systeem toegepast waarbij de mengverdeler van de begane grond achter een klep zit en de werkkamer op zolder een eigen slimme thermostaatknop heeft. De verdieping is ook voorzien van laag temperatuur radiatoren als voorbereiding op een warmtepomp, deze radiatoren hebben allemaal een thermostaat knop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSB93CfA1e9C7IqMMrBQy-K1v6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C7Pb3sBpLzYIPr28B2dHfkfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRLjKtoa1DUjimk64CozfpKlI-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GHOn4gngJS8nyNbSKENrVuY5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWYuNVKRWuGCxDBgDOLteQ9UzEw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bndvGjh1PAjMWCYp5XlOMemA.png?f=fotoalbum_large

Na de installatie begon ons op te vallen dat de ketel heel vaak heel kort aangaat. (Intergas hre 36/30) Gevolgen een gigantisch hoog gas verbruik.
Hierop volgend de installateurs gebeld. Het bedrijf dat de vloer verwarming heeft aangelegd zegt dat hun systeem goed werkt. Het bedrijf welke de regeling heeft aangelegd zegt dat het systeem goed werkt. Ze geven elkaar een beetje de schuld of dat de systemen misschien niet kunnen samenwerken. 8)7

Zo ver ik weet is het systeem nooit ingeregeld nadat de verbouwing is gedaan.

Hierop volgend ben ik zelf gaan zoeken naar dingen.
Ten eerste heb ik de ketel instellingen aangepast naar het volgende:
3 op 30%
3. op 30%
8 op 3 minuten
c op 25%
c. op 25%
f op 50%
f. op 50%
volgens John Visser cv-optimalisatie (Youtube)
Hiermee werd het al wel wat beter. Maar nog niet zoals het hoort.

Vervolgens in het service menu van het Evo-home systeem het aantal schakelingen veranderd naar 3 per uur. Voor ons gevoel niet heel veel verandering.

Het viel mij op dat de warmtevraag vaak maar 40 graden aanvoer temperatuur was. Ik heb gelezen dat dit eigenlijk te laag is voor een ketel.

Hierop volgend heb ik nog 2 instellingen aangepast in de ketel.
E minimale aanvoer temperatuur naar 45 graden
E. omgang Opentherm -> warmte vraag beantwoorden met minimale aanvoer temperatuur.
Dit om proberen te voorkomen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan.

De ketel draait iets langer door dan voorheen maar gaat nog steeds snel naar de wachtstand (1 op het display) Het vermoeden van mij is dat het systeem niet helemaal goed ingesteld is en dat daarom de verkeerde en te vaak warmte wordt gevraagd. Maar ik ben hier geen expert in en blijkbaar de installateur die het systeem heeft aangelegd ook niet. Graag hoor ik of jullie het probleem herkennen en mogelijk zelfs een oplossing hebben?

Korte samenvatting installatie
BG
Vloerverwarming doormiddel van een mengverdeler
Geschakeld met een zone klep van Evo-home
Woonkamer heeft ook hoofd thermostaat
Verd.
slaapkamers laag temperatuur radiatoren met thermostaat knoppen
badkamer vloerverwarming via K-RTL ventiel
Zolder (werkkamer)
laag temperatuur radiator met slimme knop van Evo-home systeem

Intergas HRE 36/30 ketel (3 jaar oud)
Opentherm aansturing van de ketel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:46
De eerste fout is: waarom mengverdeler als alles geschikt is voor LTV?

Veel van die dingen kunnen niet goed omgaan met lage aanvoer, wat nu dus blijkbaar gebeurt met 40 graden, waardoor het minimum vermogen van de ketel niet weg kan, en dus pendelt.

Voor een opdracht waarbij warmtepomp geschiktheid bovenaan gestaan heeft, en ik ga ervan uit dat de aannemer op de hoogte was, vind ik dat een installatie fout :-)

En, hoe is de vloer geïsoleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 05-10-2025 13:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:51
Zorg dat de vloerverwarming beneden altijd open staat en dus niet meer door de klep afgesloten kan worden, dan zal je veel aan-uit gedrag van de ketel kwijt zijn, omdat die dan als het goed is wel z'n warmte kwijt kan. Zoals Ronald al aangeeft zou een verdeler zonder pomp beter zijn, maar ik vermoed dat je het nog wel werkend krijgt met deze verdeler, mits die klep maar altijd open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:18:
De eerste fout is: waarom mengverdeler als alles geschikt is voor LTV?

Veel van die dingen kunnen niet goed omgaan met lage aanvoer, wat nu dus blijkbaar gebeurt met 40 graden, waardoor het minimum vermogen van de ketel niet weg kan, en dus pendelt.

Voor een opdracht waarbij warmtepomp geschiktheid bovenaan gestaan heeft, en ik ga ervan uit dat de aannemer op de hoogte was, vind ik dat een installatie fout :-)

En, hoe is de vloer geïsoleerd?
Vloer heeft een RC van 3,5

We hebben de situatie uitgelegd aan de installateur en heeft deze verdeler geplaatst omdat de ketel niet genoeg stroming kan geven op zich zelf? Zo’n soort reactie werd gegeven
Oilman schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:28:
Zorg dat de vloerverwarming beneden altijd open staat en dus niet meer door de klep afgesloten kan worden, dan zal je veel aan-uit gedrag van de ketel kwijt zijn, omdat die dan als het goed is wel z'n warmte kwijt kan. Zoals Ronald al aangeeft zou een verdeler zonder pomp beter zijn, maar ik vermoed dat je het nog wel werkend krijgt met deze verdeler, mits die klep maar altijd open staat.
Dit gedrag vertoont de ketel als er warmtevraag van begane grond is, dan staat de klep al open?
Of denk je dat er misschien een overlap is dat de klep nog niet helemaal open staat en de ketel al begint te stoken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ronald92 Wanneer is de "vernieuwde" cv-installatie opgeleverd?
2 jaar garantie op de installatie?

Ik sluit me aan bij wat @Ronald schrijft:
Als in de opdracht duidelijk staat dat het om een lage temperatuurverwarming gaat
is de mengverdeler met pomp de verkeerde keuze van de installateur
- de pomp van de cv-ketel kan de benodigde flow voor de vloerverwarming en de radiatoren waarschijnlijk leveren. Wat zijn de lage temperatuur radiatoren?

En wat is trouwens een gigantisch meerverbruik aan gas?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dunklefaser schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:05:
@ronald92 Wanneer is de "vernieuwde" cv-installatie opgeleverd?
2 jaar garantie op de installatie?

Ik sluit me aan bij wat @Ronald schrijft:
Als in de opdracht duidelijk staat dat het om een lage temperatuurverwarming gaat
is de mengverdeler met pomp de verkeerde keuze van de installateur
- de pomp van de cv-ketel kan de benodigde flow voor de vloerverwarming en de radiatoren waarschijnlijk leveren. Wat zijn de lage temperatuur radiatoren?

En wat is trouwens een gigantisch meerverbruik aan gas?
Kan niet vinden wat de HRE gebruikt… gpt roept dat iets als een grundfoss upm3 gebruikelijk is… die kan meer flow maken dan je lief is.

HRE is overigens een ketel met 7kW minimum… dat is garantie voor permanent deellast

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De pomp van de CV ketel kan het niet? Als je die op 100% gooit doet die 2 kuub per uur bij ketel op de begane grond en leidingwerk tot op zolder. Hoezo is dat niet genoeg doorstroming? Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze een te smalle buis hebben gelegd naar de verdeler.

Je probleem is een 8KW ketel en zoneregeling. Als die ketel ontstoken is met alleen je radiator op zolder open is de max temperatuur bij de ketel al bereikt voordat jij met je ogen kunt knipperen.

Code1 is gevolg van te weinig afgifte. Je kunt dat verbeteren door meer open te zetten en het water sneller rond te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
De ketel was al bestaand toen we de woning kochten en het overige systeem is daarna toegepast.

Als de warmte vraag van de begane grond komt schakelt de ketel ook super snel naar de 1 stand. En dat is ca. 66-70m2 aan vloerverwarming.

Beide bedrijven geven niet meer thuis.

Ongeveer 500m3 meer gas gebruikt.

De geplaatste lage temperatuur radiatoren zijn van Jaga strada

Ik denk dat ik zo wie zo de klep voor de vloerverwarming permanent open zet om te testen.

We willen toch naar een hybride warmtepomp, zou deze plaatsen een oplossing zijn? Dat de 4kw of 5 kw unit plaatsen en die zal dan meeste van de tijd de verwarming doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hybride is onnodig bij 100% LTV, zoals je hebt... Moeten alleen eerst even vinden waar het mis gaat.

Kun je in kaart brengen voor ons, met foto's, hoe alles in elkaar steekt?

Pagina: 1