Hallo mede tweakers,
In 2023 hebben wij een woning gekocht. Het is een twee onder 1 kap woning van 2001.
De woning was van binnen erg gedateerd (alles nog van 2001) en daarom hebben we toch redelijk wat verbouwd.
Een van onze verbouwingen is geweest om het huis wat energie zuiniger te maken en voor te bereiden op een warmte pomp/ hybride systeem. Dit hebben we gedaan door op de gehele begane grond vloerverwarming toe te passen en de verdiepingen alvast laag temperatuur radiatoren te plaatsen. Dit in combinatie met het toepassen van zone regeling omdat we ook een werkkamer op zolder hebben gemaakt.
Wij hebben aan een bedrijf dat de vloerverwarming heeft aangebracht de opdracht gegeven en zij hebben een ander bedrijf ingeschakeld om de afzonderlijke regeling te doen.
Het bedrijf heeft het Evo-home systeem toegepast waarbij de mengverdeler van de begane grond achter een klep zit en de werkkamer op zolder een eigen slimme thermostaatknop heeft. De verdieping is ook voorzien van laag temperatuur radiatoren als voorbereiding op een warmtepomp, deze radiatoren hebben allemaal een thermostaat knop.
/f/image/C7Pb3sBpLzYIPr28B2dHfkfE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GHOn4gngJS8nyNbSKENrVuY5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bndvGjh1PAjMWCYp5XlOMemA.png?f=fotoalbum_large)
Na de installatie begon ons op te vallen dat de ketel heel vaak heel kort aangaat. (Intergas hre 36/30) Gevolgen een gigantisch hoog gas verbruik.
Hierop volgend de installateurs gebeld. Het bedrijf dat de vloer verwarming heeft aangelegd zegt dat hun systeem goed werkt. Het bedrijf welke de regeling heeft aangelegd zegt dat het systeem goed werkt. Ze geven elkaar een beetje de schuld of dat de systemen misschien niet kunnen samenwerken.
Zo ver ik weet is het systeem nooit ingeregeld nadat de verbouwing is gedaan.
Hierop volgend ben ik zelf gaan zoeken naar dingen.
Ten eerste heb ik de ketel instellingen aangepast naar het volgende:
3 op 30%
3. op 30%
8 op 3 minuten
c op 25%
c. op 25%
f op 50%
f. op 50%
volgens John Visser cv-optimalisatie (Youtube)
Hiermee werd het al wel wat beter. Maar nog niet zoals het hoort.
Vervolgens in het service menu van het Evo-home systeem het aantal schakelingen veranderd naar 3 per uur. Voor ons gevoel niet heel veel verandering.
Het viel mij op dat de warmtevraag vaak maar 40 graden aanvoer temperatuur was. Ik heb gelezen dat dit eigenlijk te laag is voor een ketel.
Hierop volgend heb ik nog 2 instellingen aangepast in de ketel.
E minimale aanvoer temperatuur naar 45 graden
E. omgang Opentherm -> warmte vraag beantwoorden met minimale aanvoer temperatuur.
Dit om proberen te voorkomen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan.
De ketel draait iets langer door dan voorheen maar gaat nog steeds snel naar de wachtstand (1 op het display) Het vermoeden van mij is dat het systeem niet helemaal goed ingesteld is en dat daarom de verkeerde en te vaak warmte wordt gevraagd. Maar ik ben hier geen expert in en blijkbaar de installateur die het systeem heeft aangelegd ook niet. Graag hoor ik of jullie het probleem herkennen en mogelijk zelfs een oplossing hebben?
Korte samenvatting installatie
BG
Vloerverwarming doormiddel van een mengverdeler
Geschakeld met een zone klep van Evo-home
Woonkamer heeft ook hoofd thermostaat
Verd.
slaapkamers laag temperatuur radiatoren met thermostaat knoppen
badkamer vloerverwarming via K-RTL ventiel
Zolder (werkkamer)
laag temperatuur radiator met slimme knop van Evo-home systeem
Intergas HRE 36/30 ketel (3 jaar oud)
Opentherm aansturing van de ketel
In 2023 hebben wij een woning gekocht. Het is een twee onder 1 kap woning van 2001.
De woning was van binnen erg gedateerd (alles nog van 2001) en daarom hebben we toch redelijk wat verbouwd.
Een van onze verbouwingen is geweest om het huis wat energie zuiniger te maken en voor te bereiden op een warmte pomp/ hybride systeem. Dit hebben we gedaan door op de gehele begane grond vloerverwarming toe te passen en de verdiepingen alvast laag temperatuur radiatoren te plaatsen. Dit in combinatie met het toepassen van zone regeling omdat we ook een werkkamer op zolder hebben gemaakt.
Wij hebben aan een bedrijf dat de vloerverwarming heeft aangebracht de opdracht gegeven en zij hebben een ander bedrijf ingeschakeld om de afzonderlijke regeling te doen.
Het bedrijf heeft het Evo-home systeem toegepast waarbij de mengverdeler van de begane grond achter een klep zit en de werkkamer op zolder een eigen slimme thermostaatknop heeft. De verdieping is ook voorzien van laag temperatuur radiatoren als voorbereiding op een warmtepomp, deze radiatoren hebben allemaal een thermostaat knop.
/f/image/C7Pb3sBpLzYIPr28B2dHfkfE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GHOn4gngJS8nyNbSKENrVuY5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bndvGjh1PAjMWCYp5XlOMemA.png?f=fotoalbum_large)
Na de installatie begon ons op te vallen dat de ketel heel vaak heel kort aangaat. (Intergas hre 36/30) Gevolgen een gigantisch hoog gas verbruik.
Hierop volgend de installateurs gebeld. Het bedrijf dat de vloer verwarming heeft aangelegd zegt dat hun systeem goed werkt. Het bedrijf welke de regeling heeft aangelegd zegt dat het systeem goed werkt. Ze geven elkaar een beetje de schuld of dat de systemen misschien niet kunnen samenwerken.

Zo ver ik weet is het systeem nooit ingeregeld nadat de verbouwing is gedaan.
Hierop volgend ben ik zelf gaan zoeken naar dingen.
Ten eerste heb ik de ketel instellingen aangepast naar het volgende:
3 op 30%
3. op 30%
8 op 3 minuten
c op 25%
c. op 25%
f op 50%
f. op 50%
volgens John Visser cv-optimalisatie (Youtube)
Hiermee werd het al wel wat beter. Maar nog niet zoals het hoort.
Vervolgens in het service menu van het Evo-home systeem het aantal schakelingen veranderd naar 3 per uur. Voor ons gevoel niet heel veel verandering.
Het viel mij op dat de warmtevraag vaak maar 40 graden aanvoer temperatuur was. Ik heb gelezen dat dit eigenlijk te laag is voor een ketel.
Hierop volgend heb ik nog 2 instellingen aangepast in de ketel.
E minimale aanvoer temperatuur naar 45 graden
E. omgang Opentherm -> warmte vraag beantwoorden met minimale aanvoer temperatuur.
Dit om proberen te voorkomen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan.
De ketel draait iets langer door dan voorheen maar gaat nog steeds snel naar de wachtstand (1 op het display) Het vermoeden van mij is dat het systeem niet helemaal goed ingesteld is en dat daarom de verkeerde en te vaak warmte wordt gevraagd. Maar ik ben hier geen expert in en blijkbaar de installateur die het systeem heeft aangelegd ook niet. Graag hoor ik of jullie het probleem herkennen en mogelijk zelfs een oplossing hebben?
Korte samenvatting installatie
BG
Vloerverwarming doormiddel van een mengverdeler
Geschakeld met een zone klep van Evo-home
Woonkamer heeft ook hoofd thermostaat
Verd.
slaapkamers laag temperatuur radiatoren met thermostaat knoppen
badkamer vloerverwarming via K-RTL ventiel
Zolder (werkkamer)
laag temperatuur radiator met slimme knop van Evo-home systeem
Intergas HRE 36/30 ketel (3 jaar oud)
Opentherm aansturing van de ketel