Nieuwe receiver - voldoende stereo kwaliteit en 5.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10 12:47
Bijgaand mijn situatie, ik draai een 5.1 set met Elac Vela BS403 speakers en een Arendal 1723 subwoofer.
Mijn receiver is een Marantz SR7012 en gebruik een Marantz PM-15-S2 voor de versterking van de front (HY bypass) en voor sterei gebruik ik ook de Marantz (bron vaak een BlueSound Node).

Ik merk dat de versterker het soms niet zo makkelijk heeft om de Elac's aan te sturen (deze ook ooit eens gehoord op een McIntosh - financieel overkill). Zeker bij wat hogere volumes. Nu ben ik opzoek naar een receiver (dat werkt makkelijker dan een losse stereo versterker erbij) die zowel sterk in HT is, maar ook stereo zijn mannetje staat

Ik zoek een?
Reveiver

Wat is je budget?
2.500-4.500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Receiver voor het aansturen van de 5.1 set. Dus meerkanaals bij films/series (kijk gemiddeld 3 a 4 films per week), de bron is een Apple TV 4K die 4K UHD bestanden van mijn NAS afspeelt. Tevens moet deze voor stereo worden ingezet, nu is de BlueSound Node nog een bron maar die mag eventueel ook wel weg, als ik de Receiver laat streamen

Wat heb je zelf al gevonden?
De Marantz Cinema 30 en Anthem MRX740 8k

Welke vragen heb je hier nog over?
Met welke receiver ga ik een stap maken. Kan er met roomcorrection ARC in geval van de Anthem en Audessy (of Dirac) een stap gezet worden. Zowel op HT gebied als op stereo.

Beste antwoord (via RobbieHifi op 06-10-2025 19:39)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:02
RobbieHifi schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:46:
De kamer is behoorlijk hard. Harde gietvloer.
Is wel een tapijt, maar is geen hoogpolig tapijt. Ook hebben wij geen dikke gordijnen, maar vooral dunne vitrage.

Akoestisch de kamer aanpakken is wel een optie, maar denk dat het niet door de feestcommissie komt thuis. Ben nu wel een beetje kijken naar panelen, mogelijk ook nog een nieuwe sofa in de zithoek.
Meet eens de de RT60 tjid van de kamer, als ik het zo hoor kan het wel eens een soort echoput zijn.
Dat is iets wat je echt aan wil pakken.

Roomcorrection ook voor stereo kan wat doen, maar niet alles oplossen.
Dan zal je toch de kamer aan moeten pakken met wand en of plafond panelen, als andere opties niet door de feestcommissie komen.

En die Bluesound is verder prima als je er blij mee bent, zie niet waarom er geroepen wordt dat je daar vanaf moet.
NAD T778 zoals in een eerdere post genoemd werd zou ik niet doen, heb er hier één in gebruik en ben over een aantal dingen niet tevreden voor wat het ding kost.

Dirac kan je ook op een Denon, Marantz of een Onkyo krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16

Major_ton

Shoot!

Waar liggen vooral de 'pijnpunten'? Is dit bij stereo weergave of met surround? In dat eerste geval zou je eens een streamer kunnen proberen met ingebouwde PEQ. Ga eens meten met REW (Room EQ Wizard) om te leren begrijpen hoe de frequentiekarakteristiek is op jouw luisterplek.

Ik kan het mij niet voorstellen dat je Marantz PM15S2 te weinig juice heeft om je Elac speakers goed aan te sturen, tenzij je echt debiel hard wilt luisteren, maar de kans is dan groter dat je naar vervorming van de speakers of de reflecties in je kamer zit te luisteren. Met alleen een andere versterker zal je waarschijnlijk niks winnen (of verliezen). Een dikke McIntosh gaat je daar ook niet bij helpen.

Een leuke streamer om eens te proberen is een Wiim Pro Plus. De ingebouwde DAC is goed genoeg om deze analoog aan te sluiten op je PM15S2 en je hebt een 10-bands PEQ per kanaal. Ik denk dat je hier veel meer mee geholpen gaat zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
ARC room correction, Audessy, Dirac kunnen wel wat dingen oplossen, maar uiteindelijk zijn vloerkleden, gordijnen en/of akoestische panelen vaak effectiever om geluid beter te krijgen in een kamer.

Die systemen zie ik meer als een manier om de laatste correctie te doen.
Als je de ruimte hebt, dan kan een 2e sub ook helpen om het geheel evenwichtiger te krijgen.

Qua receiver zou je ook naar Denon kunnen kijken, die zijn vaak wat goedkoper te krijgen dan de Marantz evenknie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19

Audione0

Strijdt der titanen

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Is wel een tapijt, maar is geen hoogpolig tapijt. Ook hebben wij geen dikke gordijnen, maar vooral dunne vitrage. Audessey gebruik ik voor HT en dat klinkt nog wel goed, voor stereo gebruik ik de BlueSound Node direct op de PM-15 S1. Dus geen aanpassingen, room correction etc. Misschien dat het beeld opknapt met een andere streamer.

Mn subwoofer enzo wel met REW ingemeten en aangepast. Maar dit alles voor HT niet voor stereo.

Akoestisch de kamer aanpakken is wel een optie, maar denk dat het niet door de feestcommissie komt thuis. Ben nu wel een beetje kijken naar panelen, mogelijk ook nog een nieuwe sofa in de zithoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RobbieHifi schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:55:
Ik merk dat de versterker het soms niet zo makkelijk heeft om de Elac's aan te sturen (deze ook ooit eens gehoord op een McIntosh - financieel overkill). Zeker bij wat hogere volumes. Nu ben ik opzoek naar een receiver (dat werkt makkelijker dan een losse stereo versterker erbij) die zowel sterk in HT is, maar ook stereo zijn mannetje staat
Kan je hier wat meer over uitweiden? Wat bedoel je precies dat de versterker het soms niet zo makkelijk heeft?

Je kan natuurlijk niet vergelijken met een combinatie die je ooit eens hebt gehoord, dat is de definitie van subjectieve luister herinnering.

Als je toch dingen wilt veranderen zou ik het volgende doen:

- ASAP die bluesound weg doen, vervangen voor (bijvoorbeeld) de WiiM Ultra, lees en vergelijk beide reviews:
https://www.audiosciencer...de-review-streamer.25578/
https://www.audiosciencer...amer-preamp-review.57342/
- Subwoofer ook gebruiken voor je stereo setup. Doordat de subwoofer de lage tonen overneemt van je speakers kunnen deze zich "concentreren" op de midden en hoge tonen waardoor ze beter zullen klinken. Ook de versterker hoeft minder hard te werken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
RobbieHifi schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:46:
Is wel een tapijt, maar is geen hoogpolig tapijt. Ook hebben wij geen dikke gordijnen, maar vooral dunne vitrage.

Meet eens de de RT60 tjid van de kamer, als ik het zo hoor kan het wel eens een soort echoput zijn.

Roomcorrection ook voor stereo kan wat doen, maar niet alles oplossen.
Dan zal je toch de kamer aan moeten pakken met wand en of plafond panelen, als andere opties niet door de feestcommissie komen.

En die Bluesound is verder prima als je er blij mee bent, zie niet waarom er geroepen wordt dat je daar vanaf moet.
NAD T778 zoals in een eerdere post genoemd werd zou ik niet doen, heb er hier één in gebruik en ben over een aantal dingen niet tevreden voor wat het ding kost.

Dirac kan je ook op een Denon, Marantz of een Onkyo krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
RobbieT schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Dat staat ook op de lijst, het is best een echo bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb hier de akoestische wandpanelen besteld:
https://www.easy-noisecon...n/akoestische-wandpanelen

Niet een hele goedkope oplossing, je kan dit soort dingen natuurlijk ook zelf maken.
Maar met afbeelding erop naar keuze misschien makkelijker overleggen met de feestcommissie.

De NAD T778 klinkt prima, daar ligt het niet aan.

Maar de NAD T778 heeft een aantal issues:

1. Elco’s schijnen uiteindelijk bij iedereen te sneuvelen door slechte kwaliteit, bij mij na 3 jaar (nog) niet.
2. eArc en Arc is een drama.
3. Sneeuw op het scherm.
Zo nu en dan is opeens je beeld weg, naar een andere bron en terug schakelen lost het op.
4. Display op de receiver valt uit, strepen over het scherm van de receiver. Alleen op te lossen door een complete reboot van de receiver.
5. Als je een nieuwe TV en Playstation 5 hebt, 4K @120Hz gaat niet, 8K ook niet, en de MDC kaart daarvoor is er nog niet. Komt die kaart wel, reken dan op €700 voor die kaart + verplicht laten inbouwen door Audio Service in Elst. Heb dat feestje met een T757 en een VM130 kaart al eens gedaan.

Hieronder een paar foto’s van de issues.
Beide issues worden ook door anderen omschreven op AVSforum.com.

https://www.avsforum.com/...78-thread.3123286/page-68

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-cdVP6arkGIe9q1oVMqciM49AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4ImWXYLGyoTYHwOf3OaoJKx.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dywNHD3L6GmCZk3P4ADuYp4wUuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAsQojcQGwaEgaqnZ9lOqAcH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn dus voor het grootste deel software issues die in de 3 jaar dat ik het ding heb gewoon niet opgelost zijn door NAD.
En voor een receiver van die prijs vind ik dat niet acceptabel.

Om die reden zou ik zelf nu eerder naar een Denon, Marantz of Onkyo bijvoorbeeld kijken en dan maar de Dirac licentie erbij kopen.

En dan hou ik nog dik geld over om een losse Bluesound erbij te kopen als streamer.

[ Voor 21% gewijzigd door RobbieT op 06-10-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
RobbieT schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:24:
Ik heb hier de akoestische wandpanelen besteld:
https://www.easy-noisecon...n/akoestische-wandpanelen

Niet een hele goedkope oplossing, je kan dit soort dingen natuurlijk ook zelf maken.
Maar met afbeelding erop naar keuze misschien makkelijker overleggen met de feestcommissie.
Inmiddels wel een achterpaneel gekocht, voor de wand. Even kijken wat het brengt en misschien toch eventueel wat aan het plafond.
Pagina: 1