Game of soms computer crashed.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:23
Zoals de titel meld, ik heb nu een tijdje last van game crashes of soms bluescreens, de vaakst voorkomende games die crashen zijn Unreal Engine games maar het is ook voorgekomen dat soms andere games crashes zoals League of Legends of V rising. Maar over het algemeen zijn Unreal Engine games de meest voorkomende crashes.

De vaakst voorkomende error is:

Unhandled Exception: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION reading address 0x0000000007fffff8

Met het reading address soms anders, maar deze error komt het meest voor.
...

Mijn hardware is als volgt:
CPU: Intel Core i7-14700KF processor
Moederbord: ASUSTek Computer INC. ROG STRIX 2790-H Gaming Wifi
Grafische kaart: INNO3D GeForce RTX 4080 Super 16GB x3
RAM: Patriot DDR5 Memory Viper Xtreme RGB 2x16GB
...

Wat ik al heb gevonden is natuurlijk de crashes zelf die meestal gebeuren met Unreal Engine games of de bluescreens die ik heb gehad.

Ook heb ik de Microsoft memory diagnostic tool gebruikt maar die gaf niks aan.
Daarna heb ik Prime95 gebruikt op 2 manieren:
- Large FFTs
- Small FFTs

Bij de Large FFTs ging het heel snel dan er 'workers' waren die stopte, na 1 minuut begon de eerste worker er al mee te stoppen met als error:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected running 448k FFT size.

En uiteindelijk na 30 minuten ongeveer waren er nog maar 4 workers die bleven doorwerker en wel de tests doorstaan.

Uiteindelijk de test stopgezet en toen nog een small FFTs gestart, daar ook binnen een minuut was de eerste worker alweer gestopt, bij de test ging het wel langer door voordat andere workers ermee stopte, dus uiteindelijk er ook maar mee gestopt

Weet niet precies wat ik nog meer kan gebruiken of testen maar dit is wat ik zover heb geprobeerd.
...

Als er nog meer is wat ik kan proberen of doen hoor ik dit graag, en alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06

Format-C

Tracing Rays

Wat voor voeding zit er in de pc? (Merk, type?)

Op welke instellingen draait het geheugen? (Snelheid, cas latency, voltage) (Hoe zijn de bios instellingen?)

Is de cpu overklokt of draait die op standaard snelheid? (Hoe zijn de bios instellingen -->> voltages?)

Welke koeling zit er op de CPU? Hoe ziet de rest van de koeling in de pc eruit? Hoe zijn de temperaturen?

Wat voor schijven zitten er in de pc?

Is de pc verder up to date? Nieuwste bios erop? Windows up to date? Alle drivers up to date? (Zws is het het beste om eerst alle nieuwste updates erop te zetten en het voltage en snelheden van het geheugen en de cpu even vast te zetten op de default waardes voorgeschreven door de fabrikant)

Zijn de problemen vanaf het begin al aanwezig of nadat er iets is aangepast aan de pc?

[ Voor 59% gewijzigd door Format-C op 05-10-2025 18:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07
Wel de laatste bios er op staan de 13 e 14 series hebben er last avn dat de cpu's kapot kunnen gan door verkeerde bios die te veel voltage geeft:

https://www.techradar.com...ners-may-still-be-worried

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackbeared
Format-C schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:54:
Wat voor voeding zit er in de pc? (Merk, type?)

Op welke instellingen draait het geheugen? (Snelheid, cas latency, voltage) (Hoe zijn de bios instellingen?)

Is de cpu overklokt of draait die op standaard snelheid? (Hoe zijn de bios instellingen -->> voltages?)

Welke koeling zit er op de CPU? Hoe ziet de rest van de koeling in de pc eruit? Hoe zijn de temperaturen?

Wat voor schijven zitten er in de pc?

Is de pc verder up to date? Nieuwste bios erop? Windows up to date? Alle drivers up to date? (Zws is het het beste om eerst alle nieuwste updates erop te zetten en het voltage en snelheden van het geheugen en de cpu even vast te zetten op de default waardes voorgeschreven door de fabrikant)

Zijn de problemen vanaf het begin al aanwezig of nadat er iets is aangepast aan de pc?
Sorry voor wat later antwoord, hierbij de antwoorden:
Voeding: Seasonic focus gx-1000 atx3.1 psu

Instellingen van Bios zijn als volgt: snelheid is 5500 MHz, cas latency volgens cpu-z is: 36.0 clocks, en voltage is (Als het de cpu core voltage is): 1.341 V

De koeling is een NZXT Kraken Elite 360 Black 2024 Waterkoeler en dan nog wat Fans die in de computerkast pasten. En de temperaturen zijn over 't algemeen prima gok ik. Over 't algemeen zijn ze rond de 30 & 40, soms wat hoger ( De GPU & CPU). Over de large FFTs ging de CPU temperatuur richting 75 en daar bleef hij rond hangen, soms wat lager maar niet hoger. Bij de small FFTs ging de temperatuur richting de 95 maar ging nooit hoger dan dat, wel lager.

In de computer zitten 2 SSD's, 1 oudere van Intel van 1 TB en een nieuwere van Samsung (ook een SSD) van 2 TB.

De pc is over 't algemeen wel up to date, alleen mijn Bios niet, die ga ik updaten want die was ik al een tijd vergeten, ook na aanleiding van dit bericht:
freaky35 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:18:
Wel de laatste bios er op staan de 13 e 14 series hebben er last avn dat de cpu's kapot kunnen gan door verkeerde bios die te veel voltage geeft:

https://www.techradar.com...ners-may-still-be-worried
Ik kan me niet herinneren dat de problemen er waren voordat ik mijn computer upgrade dit jaar in Januari, toen heb ik het moederbord, psu, geheugen, videokaart en CPU vervangen en een waterkoeler erbij. En 1 SSD erbij, de oude van 1 is waar de windows installatie op staat en nog in gebruik is.

Als er informatie ontbreekt of meer bij moet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Op zich ziet dat wat je post er "goed uit", zie geen rare dingen en die voeding is ook meer dan voldoende, dus ik ben wel benieuwd wat, en of, de bios update iets gaat doen. Temperaturen zijn volgens mij ook goed.

Op welke snelheid draait het geheugen? Heb je intel XMP ingesteld voor het geheugen? (Kan je eventueel een linkje naar de pricewatch geven welk type geheugen je exact hebt?)

Heb je trouwens ook crashes in Windows? Op desktop? Of alleen tijdens gamen en zware belasting?

Edit: heb je de crashes met meerdere nvidia drivers? (Heb je meerdere drivers geprobeerd? Neem aan van wel?)

Edit: ik verdenk het geheugen.... Ik zie op de QVL list van je moederbord dat er maar 3 soorten patriot geheugen ondersteund worden. Zegt niet dat setjes die er niet opstaan niet werken, maar de setjes die wel op de QVL list staan werken 100% zeker. -->Als je errors in prime krijgt is er waarschijnlijk iets met je geheugen of cpu aan de hand. Met de stabiliteit daarvan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ06mff6ct9si2t1ahOXE5bi_SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoXtSQPfHLnykCQsWvMGkriZ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je 1 van die setjes?

Edit; en heb je het geheugen in de slots zitten die in de handleiding van je moederbord staat? (Slot a2 en slot b2?)

/We wachten even de bios update af.

[ Voor 100% gewijzigd door Format-C op 06-10-2025 17:16 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
Hey

Even snel een reply hier, vanochtend mijn bios geupdate, maar nu krijg ik Blue Screen na Blue Screen.

Nu met de errors IRLQ_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Soms krijg ik de Blue Screen al voordat ik in Windows zelf kom.

Dus het gaat even lekker.

De ram die ik heb is deze: uitvoering: Patriot Viper Xtreme 5 RGB PVXR532G78C38K

Zitten in de goeie slots en heb de crashes dus ook bij Windows.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
heb je xmp aan of uit staan,7800 is namelijk wel erg hoog voor een 14700k en kan maar zo zijn dat dit niet stabiel is

De ondersteunde ram snelheid is 5600 van die cpu.
Dat moet dus stabiel werken,alles daarboven is voor de cpu een overclock

[ Voor 59% gewijzigd door freaky35 op 08-10-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
freaky35 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:10:
heb je xmp aan of uit staan,7800 is namelijk wel erg hoog voor een 14700k en kan maar zo zijn dat dit niet stabiel is

De ondersteunde ram snelheid is 5600 van die cpu.
Dat moet dus stabiel werken,alles daarboven is voor de cpu een overclock
Heb het aanstaan, en had gechecked maar ook voordat ik de bios update deed stond hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
zet die maar eens uit en check opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
freaky35 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:24:
zet die maar eens uit en check opnieuw
Net even geprobeerd maar toen wou de computer helemaal niet veel doen, liet me niks zien en moest ik hem paar x resetten voordat de computer aangaf in safe mode te zijn gestart zodat ik in de bios kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46
Controleer deze instelling in je BIOS even, die staat erom bekend om Intel CPU's zo ver over te clocken zodat ze instabiel worden. Zorg ervoor dat je die instelling op "Disabled - Enforce All Limits" hebt staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UscCGry9GEMU4abY2QE26Zq_eS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTctOgJhmNM9MjShFH5RRx7X.png?f=fotoalbum_large

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackbeared
Saeverix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:43:
Controleer deze instelling in je BIOS even, die staat erom bekend om Intel CPU's zo ver over te clocken zodat ze instabiel worden. Zorg ervoor dat je die instelling op "Disabled - Enforce All Limits" hebt staan.

[Afbeelding]
Die staat inderdaad op Disabled enforce all limits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Blackbeared schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Die staat inderdaad op Disabled enforce all limits!
Bekijk ook deze pagina even, in de nieuwe BIOS versies beschrijven ze nog een extra optie: "Performance Preferences".
https://www.asus.com/support/faq/1053456/

Oh en heb je na de BIOS update ook alles settings naar Factory Defaults gereset? Lijkt me een goed punt om mee te beginnen, daarna alle nodige settings weer wijzigen en opnieuw testen.

Mocht dat niets uithalen dan zou ik beginnen met het verwijderen van 1 van de 2 RAM modules. Test ze beide even apart van elkaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Saeverix op 08-10-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 12:18
Laat de timings en voltage zoals ze zijn van het geheugen maar zet de snelheid handmatig op 5600. En zoals gezegd, doe dit eerst met 1 module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

meljor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:48:
Laat de timings en voltage zoals ze zijn van het geheugen maar zet de snelheid handmatig op 5600. En zoals gezegd, doe dit eerst met 1 module.
En mocht het met 1 module niet werken op lage snelheid en default voltage en timings dan zou ik een ander setje RAM bestellen wat wel op de QVL staat. Ik verdenk nog steeds het ram. ("Incompatibiliteit" met jouw mobo)

Heb persoonlijk zelf in het verleden wel eens problemen gehad met asus moederborden en dat die picky kunnen zijn vwb RAM.

[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 10-10-2025 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
Toch fijn he dat Tweakers zoals @Blackbeared nog even laten weten hoe het is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:37

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Stuk voor stuk allemaal die CPU degradation problems van Intel's 13 en 14th gen, wedduh?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackbeared
Saeverix schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:50:
Toch fijn he dat Tweakers zoals @Blackbeared nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Excuses voor het niet antwoorden, nogal druk gehad.

Maar inderdaad had wat moeten laten weten, helaas nog niet opgelost. Binnenkort ga ik wat testen doen met mijn broer die er iets meer verstand van heeft. Zelf gok ik er nog steeds op dat het mijn RAM is, gezien ik soms willekeurig een blue screen krijg en bij echt elke blue screen (Zijn er meerdere) staat er altijd dat het aan de RAM kan liggen.

Maar goed niks is zeker dus hopelijk komen mijn broer en ik eruit wat er mis is.

Maar excuses inderdaad voor het niet laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien het na de BIOS update juist instabieler is geworden (wat logisch is, je draait nu op een lager voltage) is de kans groot dat je een gedegradeerde CPU hebt. Het wordt wat dat betreft tijd om een RMA te gaan aanvragen.

Je had in januari eigenlijk beter een 265K of een R7 9700X kunnen nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 23-10-2025 09:31 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met CPU-degradatie wordt bedoeld dat Intel Raptor Lake (13th & 14th gen) verrotten zoals groenten en fruit.
https://www.techspot.com/...ues-raptor-lake-cpus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
Even een update gezien vandaag mijn broer is langs geweest.

Bios is nu up to date. En systeem lijkt stabiel, toen ik het de vorige keer had gedaan kreeg ik continue blue screens zelfs bij het opstarten. Nu al gewoon de hele tijd online en nog geen blue screen zo ver.

Wel afgesproken dat ik vanavond (Als ik 't onthoudt) de ingebouwde MemTest versie aanzet en die laat draaien, gewoon om toch te kijken of dat geen errors geeft.

Tot zover dus nog geen blue screens, of de unreal engine crashes gefixed zijn weet ik ook nog niet, heb niet echt veel spelen van Unreal engine erop staan.

Maar voor nu ga ik het in de gaten houden, en anders is het contact opnemen met leverancier van de onderdelen om of RAM of CPU te vervangen gezien het nog wel in garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:12
En je workers blijven ook allemaal draaien bij Prime95?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
The Reeferman schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:41:
En je workers blijven ook allemaal draaien bij Prime95?
Helaas dat niet, workers gaan nog steeds down dus er zal nog wel iets fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je zegt dat je de hardware pas sinds januari hebt. Even voor de zekerheid: was dat nieuw of tweedehands? Bij nieuwere versies van de firmware/BIOS zou de CPU-degradatie niet meer moeten optreden, of in ieder geval veel minder snel. Bij tweedehands is de kans dus redelijk groot dat het aan CPU-degradatie ligt, en bij nieuwe hardware wat minder, al kun je natuurlijk altijd een CPU+mobo gekregen hebben die twee jaar in een magazijn hebben gelegen en dus effectief ook 'oud' zijn, oftewel oude BIOS/firmware.

Blue screens kunnen zo ongeveer altijd aan RAM of CPU liggen, dus tenzij de melding echt met zekerheid een specifieke oorzaak aanwijst is dat koffiedik kijken. Normaal gaat RAM veel sneller stuk dan de CPU dus is kapot RAM een veilige aanname, maar Intel's 14th-gen is daarin echt wel een uitzondering. Mosterd na de maaltijd, ik zou s1700 daarom al jarenlang mijden behalve eventueel voor een budget low-end PC.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbeared
bwerg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:18:
Je zegt dat je de hardware pas sinds januari hebt. Even voor de zekerheid: was dat nieuw of tweedehands? Bij nieuwere versies van de firmware/BIOS zou de CPU-degradatie niet meer moeten optreden, of in ieder geval veel minder snel. Bij tweedehands is de kans dus redelijk groot dat het aan CPU-degradatie ligt, en bij nieuwe hardware wat minder, al kun je natuurlijk altijd een CPU+mobo gekregen hebben die twee jaar in een magazijn hebben gelegen en dus effectief ook 'oud' zijn, oftewel oude BIOS/firmware.

Blue screens kunnen zo ongeveer altijd aan RAM of CPU liggen, dus tenzij de melding echt met zekerheid een specifieke oorzaak aanwijst is dat koffiedik kijken. Normaal gaat RAM veel sneller stuk dan de CPU dus is kapot RAM een veilige aanname, maar Intel's 14th-gen is daarin echt wel een uitzondering. Mosterd na de maaltijd, ik zou s1700 daarom al jarenlang mijden behalve eventueel voor een budget low-end PC.
Heb het dit jaar allemaal nieuw gekocht dus alles zou nieuw moeten zijn sinds Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26
bwerg schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:18:
Bij nieuwere versies van de firmware/BIOS zou de CPU-degradatie niet meer moeten optreden, of in ieder geval veel minder snel.
Ik zou inzetten op minder snel. Op Reddit en andere tech-fora kom je nog steeds mensen tegen die ook met de laatste BIOS-versies degraderende (met name) 14900K's hebben. Garantiegevallen die na 2 maanden weer fouten geven.

Edit:
Ik lees nu pas dat de crashes optreden bij Unreal Engine. Dat is DE trigger voor een kapotte 14th gen CPU. 90% zeker dat ook dit een gedegradeerde CPU is die vervangen moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 27-10-2025 16:47 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1