Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuis werken; Photoshoppen; schrijven; surfen. Niet veel bijzonders.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we zeggen als ballpark max 1500,- maar daar is over te onderhandelen als dat nodig blijkt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb alleen de systeemkast nodig. Randapparatuur die ik hier heb is allemaal nieuwer dan mijn huidige systeemkast.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb voorlopig genoeg aan 32GB RAM, als het maar wel uitbreidbaar is, voor het geval. Verder, bijvoorbeeld Ethernet is hier voorhanden, dus Wifi is niet nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, een kennis met verstand van computers raadt AMD aan omdat ik Linux wil draaien. Dus de processor, het moederbord en de grafische kaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een PC die lang meegaat. Die niet over drie jaar al versleten is of verouderd en dan al vervangen moet worden.
Ik hoef ook geen computer die nu het snelste van het snelste is, als hij maar wel over vijf jaar nog steeds snel genoeg is.
(Mijn huidige computer houdt het al twaalf jaar uit, en zo mag ik het graag zien. Maar die is nu wel echt aan vervanging toe.)
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb advies nodig over waar ik op moet letten. Als ik kijk naar, als voorbeeld, de Ryzen 7 processor, dan kan ik kiezen uit driehonderdzesenveertig verschillende modellen processor (ja, ik overdrijf), waarvan sommige flink sneller zijn dan sommige Ryzen 9's, en dan weet ik niet hoe ik kiezen moet. Wat is de beste gok voor eentje waar ik zo lang mogelijk van kan genieten?
Dito met alle andere hardware. Geen idee waar ik naar moet kijken. Wat is degelijke waar en wat is alleen maar een modeverschijnsel? Sommige merken ken ik nog wel en andere niet, maar ik weet niet of dat nog wat zegt, dus daar wil ik niet teveel in vastbijten.
Dan ziet mijn voorlopige lijst er ongeveer zo uit:
Maar veel van die items heb ik dus te weinig verstand van om echt te kunnen zeggen of dit wat is; of dit future-proof is en ook of dit wel goed bij elkaar past. En zie ik niks over het hoofd?
Thuis werken; Photoshoppen; schrijven; surfen. Niet veel bijzonders.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we zeggen als ballpark max 1500,- maar daar is over te onderhandelen als dat nodig blijkt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb alleen de systeemkast nodig. Randapparatuur die ik hier heb is allemaal nieuwer dan mijn huidige systeemkast.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb voorlopig genoeg aan 32GB RAM, als het maar wel uitbreidbaar is, voor het geval. Verder, bijvoorbeeld Ethernet is hier voorhanden, dus Wifi is niet nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, een kennis met verstand van computers raadt AMD aan omdat ik Linux wil draaien. Dus de processor, het moederbord en de grafische kaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een PC die lang meegaat. Die niet over drie jaar al versleten is of verouderd en dan al vervangen moet worden.
Ik hoef ook geen computer die nu het snelste van het snelste is, als hij maar wel over vijf jaar nog steeds snel genoeg is.
(Mijn huidige computer houdt het al twaalf jaar uit, en zo mag ik het graag zien. Maar die is nu wel echt aan vervanging toe.)
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb advies nodig over waar ik op moet letten. Als ik kijk naar, als voorbeeld, de Ryzen 7 processor, dan kan ik kiezen uit driehonderdzesenveertig verschillende modellen processor (ja, ik overdrijf), waarvan sommige flink sneller zijn dan sommige Ryzen 9's, en dan weet ik niet hoe ik kiezen moet. Wat is de beste gok voor eentje waar ik zo lang mogelijk van kan genieten?
Dito met alle andere hardware. Geen idee waar ik naar moet kijken. Wat is degelijke waar en wat is alleen maar een modeverschijnsel? Sommige merken ken ik nog wel en andere niet, maar ik weet niet of dat nog wat zegt, dus daar wil ik niet teveel in vastbijten.
Dan ziet mijn voorlopige lijst er ongeveer zo uit:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Boxed | € 261,99 | € 261,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B850 EAGLE ICE | € 185,- | € 185,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G | € 331,10 | € 331,10 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 138,35 | € 138,35 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 144,95 | € 144,95 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 1000W | € 155,80 | € 155,80 |
1 | Interne SSD's | Samsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB | € 229,60 | € 229,60 |
Totaal | € 1.446,79 |
[ Voor 53% gewijzigd door MrLister op 05-10-2025 23:01 . Reden: Post was niet compleet. Ontbrekende argumenten en wenslijst toiegevoegd. ]