PC slaat op tilt / bevriest en reageert nergens meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiane27
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-10 15:14
Hallo iedereen,

Al een lange tijd heb ik last van het feit dat mijn PC zo nu en dan crasht. Het scherm bevriest en ik kan dan eigenlijk helemaal niets meer met de computer behalve een harde reset. Als de PC dan weer aan is werkt alles gewoon weer naar behoren.

Dit gebeurd meestal als ik de game Baldur's Gate 3 speel. Aan het spel ligt het vrijwel zeker niet want het gebeurd heel soms ook buiten de game. Het crashen gebeurd op willekeurige momenten en het komt ook wel voor dat hij niet crasht in een game sessie.

Mijn vriend weet opzich best redelijk wat van computers en heeft me geprobeerd te helpen door bijvoorbeeld een programmaatje te laten lopen waarmee je de temperaturen kunt zien. Ook dit laat niets geks zien.

De specificaties van de computer zijn:

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
GPU: (EVGA) Geforce GTX 1070 (Driver up to date)
RAM: 16 GB DDR3

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Mijn eerste idee is het geheugen testen. Windows heeft daar tegenwoordig wat voor ingebouwd, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar memtest86+ (https://memtest.org/)

Zet het op een usb stickie, start daarvan op en laat een paar keer je hele geheugen testen.

Defect (of instabiel) geheugen kan allerlei vage crashes geven, en is redelijk eenvoudig te testen. Voeding kan ook vage klachten geven, maar is veel lastiger te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door J2pc op 05-10-2025 10:47 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welk merk en type moederbord en op welke BIOS versie draait het?

Merk en type van de voeding?

Welk OS gebruik je? Windows 10 is nog maar 9 dagen veilig te gebruiken op die pc. Windows 11 wordt officieel niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
J2pc schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:44:
Mijn eerste idee is het geheugen testen. Windows heeft daar tegenwoordig wat voor ingebouwd, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar memtest86+ (https://memtest.org/)

Zet het op een usb stickie, start daarvan op en laat een paar keer je hele geheugen testen.

Defect (of instabiel) geheugen kan allerlei vage crashes geven, en is redelijk eenvoudig te testen. Voeding kan ook vage klachten geven, maar is veel lastiger te testen.
RAM problemen geven veelal een blauw scherm met een foutcode v/d crash.

Een CPU gerelateerd probleem uit zich meestal in de manier zoals beschreven door TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiane27
J2pc schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:44:

Ik ben er vergeten bij te zeggen dat ik kort geleden de voeding en het RAM geheugen heb vervangen. Dus ik neem aan dat deze onderdelen kunnen worden uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiane27
Uszka schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:04:
Welk merk en type moederbord en op welke BIOS versie draait het?

Merk en type van de voeding?

Welk OS gebruik je? Windows 10 is nog maar 9 dagen veilig te gebruiken op die pc. Windows 11 wordt officieel niet ondersteund.
Mijn PC draait op Windows 11.
De voeding betreft: Be quiet! Pure Power 13 M 750W PSU
Het moederbord is: ASUS ROG Maximus VI Hero

Zie afbeelding hieronder voor de BIOS en moederbord versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bKU0nnresxnwV4E9dRJKc2nQsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9CY3wdTCvx5SmXytrwuP64o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Cristiane27 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben er vergeten bij te zeggen dat ik kort geleden de voeding en het RAM geheugen heb vervangen. Dus ik neem aan dat deze onderdelen kunnen worden uitgesloten.
RAM heb je niet nieuw gekocht neem ik aan. Zou zonde van het geld geweest zijn voor een platform van 12 jaar oud.

Hoe heb je Windows 11 geïnstalleerd en welke updates komen binnen. Officieel is wat je hebt niet compatibel met W11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Als je net geheugen heb veranderd is dat toch wel vrij zeker het probleem. Geheugen problemen kunnen alle vormen aan nemen.

Ik had zelf ook rare freezes door geheugen met mijn vorige pc.

XMP uit en testen en als dat stabiel is weet je wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiane27
computerjunky schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:46:
Als je net geheugen heb veranderd is dat toch wel vrij zeker het probleem. Geheugen problemen kunnen alle vormen aan nemen.

Ik had zelf ook rare freezes door geheugen met mijn vorige pc.

XMP uit en testen en als dat stabiel is weet je wat het probleem is.
Het probleem bestond al voor dat ik het Ram geheugen had gekocht. Ik heb die juist vervangen omdat ik dacht dat dat wellicht het probleem zou verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Cristiane27 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:32:
Al een lange tijd heb ik last van het feit dat mijn PC zo nu en dan crasht. Het scherm bevriest en ik kan dan eigenlijk helemaal niets meer met de computer behalve een harde reset. Als de PC dan weer aan is werkt alles gewoon weer naar behoren.
Dus een echte "freeze" zonder dat je een blauw/zwart BSOD scherm met een foutmelding krijgt te zien?
Dan ga je toch wel de CPU verdenken.
Bij fouten met geheugen/SSD of andere apparaten krijg je toch vrijwel altijd wel een BSOD te zien.
Ik zou een proberen of je het kan reproduceren met tool zoals Prime95 voor CPU/geheugen stresstest. Eventueel gecombineerd met een GPU test/benchmark.
Google: use prime stress test
Google: Furmark
Deze oudere gebruik ik ook nog vaak daarvoor:
Google: valley and heaven benchmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
The_Doman schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Dus een echte "freeze" zonder dat je een blauw/zwart BSOD scherm met een foutmelding krijgt te zien?
Dan ga je toch wel de CPU verdenken.
Bij fouten met geheugen/SSD of andere apparaten krijg je toch vrijwel altijd wel een BSOD te zien.
Ik zou een proberen of je het kan reproduceren met tool zoals Prime95 voor CPU/geheugen stresstest. Eventueel gecombineerd met een GPU test/benchmark.
Google: use prime stress test
Google: Furmark
Deze oudere gebruik ik ook nog vaak daarvoor:
Google: valley and heaven benchmark
Dat hoeft niet perse hoor. Mijn ram van de vorige pc was defect en ik kreeg daar echt hele rare problemen door inclusief dus systeem lockups zonder enige melding in event viewer of blauw scherm.
Ram problemen kunnen echt hele rare problemen veroorzaken. Mijn pc had al sinds de bouw last van rare problemen en in 6 jaar tijd heb ik nooit uit kunnen vinden wat het probleem was tot hij op een dag ineens niet meer opstartte en ik ging swappen en met 1 ram sick het weer werkte en de hiccups en mini freezes weg bleven. Het was dus al die tijd al ram ondanks dat alle tests stabiel en probleemloos waren.

Maar als het probleem er al was voor de ram swap komt je eerder bij de ssd, voeding, moederbord of chpu uit. Het is alleen verdomde lastig uit te vinden wat het probleem daadwerkelijk is zonder reserve onderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 06-10-2025 13:21 ]

Pagina: 1