Wastafel geelachtige ringen schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hallo,

hierbij een vraag over het schoonmaken van de badmeubel.

Rond de kraan ontstaan in de loop van de tijd geelachtige ringen (zie bijlage). Volgens mij komt dit door kalk maar kan ook door wat anders (mineraal?). Ik heb deze met wat azijn geprobeerd weg te halen maar dat gaat niet. Materiaal is mineraalmarmer.

De vraag is : waarmee kan ik veilig deze randen veilig verwijderen op een kunststof oppervlak?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzVHzgJ57hXh7bi0c8ajun5XLRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1cCqipF60SDlt12VTBGKPGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je met azijn gespoeld over een tijdje onder de vleoistof gezet? (Of desnoods een handdoek gebruikt die in azijn is gedrenkt)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:54:
Heb je met azijn gespoeld over een tijdje onder de vleoistof gezet? (Of desnoods een handdoek gebruikt die in azijn is gedrenkt)
Dat lijkt mij met marmer een slecht plan. Azijn op marmer bedoel ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 21:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Wolly schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Dat lijkt mij met marmer een slecht plan. Azijn op marmer bedoel ik .
Idd. Dan vernaggel je de boel. groene zeep kan wel, ook kan je wondersponsjes proberen (dat is sowieso de uitvinding van de eeuw)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Het is helemaal geen (natuur)marmer, TS geeft zelf al aan dat het mineraalmarmer is.
Dat is een (fabrieksmatige) composiet van hars en mineralen.
Het is een materiaal wat gevoelig is voor agressieve (huishoud)schoonmaakmiddelen, schuurmiddelen én hoge temperaturen (>65°C).
De gele ring lijkt op verkleuring van de hars in het materiaal.
Kun je aangeven hoe warm de kraan kan worden en wanneer de wastafel is aangeschaft?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:42:
Het is helemaal geen (natuur)marmer, TS geeft zelf al aan dat het mineraalmarmer is.
Het is een materiaal wat gevoelig is voor agressieve (huishoud)schoonmaakmiddelen, schuurmiddelen én hoge temperaturen (>65°C).
Kun je aangeven hoe warm de kraan kan worden en wanneer de wastafel is aangeschaft?
Bij mineraalmarmer moet je ook niet gaan werken met azijn op doeken en laten intrekken. Eigenlijk geen enkel zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Wolly schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:48:
[...]Bij mineraalmarmer moet je ook niet gaan werken met azijn op doeken en laten intrekken. Eigenlijk geen enkel zuur.
Waar zeg ik dat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zei dat, ik dacht dat dat met nep-marmer prima kon :) . I stand corrected.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zei in een eerdere post dat je niet met azijn moet werken met marmer. Toen kwam jij met 'het is helemaal geen marmer', ik zag dat als reactie op mijn post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:42:
Volgens mij is warmwater ingesteld standaardinstelling 60°C. Wastafel is 5 jaar oud, model is Laguna Facto 786.

En over het materiaal : Mineraalmarmer is composiet idd dus geen steen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harbo op 05-10-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
In 5 jaar tijd kan ook het het kunsthars zelf wat verkleuren.
Ik meen ook te zien dat de toplaag van de wastafel hier en daar wat beschadigd is.
Eigenlijk moet je zo'n materiaal voorzichtig behandelen, het is geen geglazuurd keramiek of natuursteen.
Warm water met een microvezeldoek of een melamine sponsje zou voldoende moeten zijn.
Wanneer de verkleuring (mede) ontstaan is door gebruik van verkeerde schoonmaakmiddelen dan krijg je het niet meer weg omdat het materiaal zelf verkleurd is, het zit in het materiaal, niet er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@Yaksa Mijn indruk is alsof toplaag aan af te pellen is. Ik voel dat deel niet glad onder mij vinger als op een ander plek. Er is geen enkel schoonmaakmiddel hierop gebruikt zeker niet agressief. Van iemand krijg ik advies om met allesreiniger te proberen maar was voorzichtig nog. Ik kan met warm water proberen met microvezel doek.

Jij noemde ook hars als de migelijke oorzaak. Op deze foto is iets geel / oranje achtig te zien wat onder de kraan komt. Ik weet niet of dit hars of wat anders is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuTqaph6XId44NAelXDuptJEW70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4i4dJ3WFluF5kx6dXTzDXO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:45
Ik heb exact hetzelfde, zag de eerste kringen na 1 jaar verschijnen.
Lijkt niets aan te doen, ik weet ook niet hoe ze zijn ontstaan. De kringen zijn enkel zichtbaar rond de kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Als ik toch over schoonmaken heb zonder een nieuw topic te openen : waarme krijg ik gele vlekken / aanslag op de siliconenkit in de douche? Met allesreinigen en azaijn geprobeerd maar gaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35
Leverancier vragen?
Neem aan dat je wel een paar jaar garantie hebt op een dergelijk blad bij normaal en goed gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Harbo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:46:
Als ik toch over schoonmaken heb zonder een nieuw topic te openen : waarme krijg ik gele vlekken / aanslag op de siliconenkit in de douche? Met allesreinigen en azaijn geprobeerd maar gaar niet.
Meestal zie je het te laat en dringt dat helemaal door in de siliconenkit. Dan is vervangen de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:57:
Leverancier vragen?
Neem aan dat je wel een paar jaar garantie hebt op een dergelijk blad bij normaal en goed gebruik.
Ik heb deze gezien toen de garatnie al voorbij was (2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Harbo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Ik heb deze gezien toen de garatnie al voorbij was (2 jaar).
Dat je 2 jaar garantie hebben is niet automatisch dat er helemaal geen verantwoordelijkheid meer ligt bij de fabrikant. Dit is een iets waarvan je kunt verwachten dat het langer dan 2 jaar meegaat.

Dus mail de fabrikant maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BlueKeenan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Dat je 2 jaar garantie hebben is niet automatisch dat er helemaal geen verantwoordelijkheid meer ligt bij de fabrikant. Dit is een iets waarvan je kunt verwachten dat het langer dan 2 jaar meegaat.

Dus mail de fabrikant maar :)
Is het een productfout dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Is het een productfout dan?
Geen idee, is het normaal dat je gele ringen krijgt en het oogt alsof de toplaag los aan het laten is?
Dat is dan toch een mooie zaak om voor te leggen aan de fabrikant.
Pagina: 1