USB Hub / Switch met 3xC & 3xA

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 20:37
Hoi allemaal,

Ik heb mijn PC al geruime tijd in een andere ruimte staan, wat betekent dat ik voor elk extra apparaat een kabel door de muur moet trekken, uiteraard niet ideaal.
Om deze reden heb ik al een paar jaar een Corsair USB100 gebruikt als USB Hub.
Echter heb ik nu al voor de tweede keer dat deze kapot is gegaan, waardoor ik weinig vertrouwen heb in deze hardware.
Ik ben dus op zoek naar een nieuw USB hub met de volgende eisen:
  • Minimaal 6 USB-poorten, waarvan minimaal 2x USB-C (liever 3x)
  • Puur USB: Geen andere typen poorten zoals HDMI, ethernet, SD-kaartlezers, etc
  • Optioneel: switch-functie om tussen twee PCs te wisselen (geen vereiste, maar wel handig)
  • Detachable USB-C Cable voor de verbinding met de PC(s)
Ik ben zelf natuurlijk al even door de pricewatch heen gelopen en op internet rond gaan neuzen
Wat ik tot nu toe vond:
  • Veel hubs met 6+ poorten hebben extra poorten (HDMI, SD, etc)
  • USB switches hebben vaak maar 4 poorten en slechts 1x USB-C
  • De enige USB Hub die lijkt te voldoen is de Corsair die ik liever niet meer wil
Vraag: Weet iemand een pure USB hub/switch die aan mijn eisen voldoet?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:39
Wat is er zo erg aan als er extra poorten op zitten?
Ik denk namelijk dat het best moeilijk wordt om een goede hun te viden zonder hdmi oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
99ruud99 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:27:
Wat is er zo erg aan als er extra poorten op zitten?
Ik denk namelijk dat het best moeilijk wordt om een goede hun te viden zonder hdmi oid
Is inderdaad lastig gebleken
Meer poorten zijn naar mijn idee onnodig
Een pure USB hub zonder extra poorten heeft naar mijn idee wat voordelen

Minder rompslomp in je besturingssysteem
Elke extra poort voegt een device toe aan je OS, wat betekent:
  • Meer drivers die je moet installeren en up-to-date houden
  • Potentiële conflicten met bestaande hardware of software
Daarnaast hoe meer poorten, hoe groter de kans dat iets kapot gaat
Een simpele USB hub heeft minder onderdelen die kunnen uitvallen, geen extra conversiechips voor video of netwerkverkeer, geen complexe stroomverdeling, enzovoort

USB heeft natuurlijk ook beperkte upstream bandbreedte
Als de hub ook HDMI of Ethernet moet afhandelen, concurreert dat om dezelfde throughput
Bij een pure USB hub gaat alle bandbreedte naar de aangesloten apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zaken als HDMI en Ethernet heb je normaal gesproken geen extra drivers nodig. Dat zijn gewoon generieke drivers die in het OS ingebouwd zitten. Hoef je niks voor te doen.

Om bandbreedte hoef je je ook niet echt druk te maken. Als je er niks op aansluit loopt er ook geen data overheen.

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 05-10-2025 11:07 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
spone schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:06:
Voor zaken als HDMI en Ethernet heb je normaal gesproken geen extra drivers nodig. Dat zijn gewoon generieke drivers die in het OS ingebouwd zitten. Hoef je niks voor te doen.

Om bandbreedte hoef je je ook niet echt druk te maken. Als je er niks op aansluit loopt er ook geen data overheen.
Ook zeker waar
Ik zou zeggen, kom maar door met de ideeën!
Heb nog wel even een extra requirement die ik ga toevoegen: detachable USB-C cable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beschrijf eerst je use case maar eens. Wat moet je allemaal aansluiten en waarop dan?
En waarom die detachable usb kabel?

Je denkt in oplossingen maar je probleem is nog niet helder ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
The Eagle schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:21:
Beschrijf eerst je use case maar eens. Wat moet je allemaal aansluiten en waarop dan?
En waarom die detachable usb kabel?

Je denkt in oplossingen maar je probleem is nog niet helder ;)
Ik snap je opmerking, maar de bottomline vraag is eigenlijk heel simpel..
Heb ik ergens een USB Hub over het hoofd gezien die voldoet aan mijn verwachtingen?

Desalniettemin, mocht iemand aan de hand van mijn functionelere eisen een beter idee hebben dan sta ik er graag voor open:

Mijn PC staat in een andere ruimte (ongeveer 2m tussen bureau en PC), ik wil graag zo min mogelijk gedoe hebben met kabels inpluggen
Wat ik het liefst wil, is met één kabel, alle randapparatuur naar mijn bureau ontsluiten
Hierbij heb ik al kabels liggen voor de schermen die ik gebruik, dus die kunnen buiten beschouwing worden gelaten
Ik heb tevens een docking station voor gebruik van een werklaptop, ik zou graag op de meest makkelijke manier al mijn randapparatuur omschakelen van mijn PC naar mijn Dock, en omgekeerd.

De apparaten die ik aangesloten heb via USB:
  • USB-C Keyboard
  • USB-C Muis
  • USB-C Microfoon versterker
  • USB-C Webcam
  • USB-A Speakers
Daarnaast wil ik nog wat "speelruimte" houden voor andere devices, zoals een USB-A USB Stick, een USB-C NVMe enclosure, of zelfs een USB-C smartphone, maar dat hoeft uiteraard niet allemaal tegelijk

Een aantal van bovenstaande devices kunnen gerust met een USB-A naar USB-C verloopje werken, maar voortuitkijkend zou ik liever juist meer native richting USB-C gaan
Ook heb ik al een kwalitatieve USB-C naar USB-C kabel door de muur heer liggen naar de PC, die ik het liefst zou inzetten om de USB Hub met de PC te verbinden (vandaar de detacheable cable)
Omdat de werk dock geen TB ondersteunt zou een simpele USB 3.1 / 3.2 aansluiting naar mijn gevoel het makkelijkst werken
Tevens zou ik het liefst enkel USB aansluitingen op de USB Hub hebben, gezien het anders met de werklaptop misschien niet lekker samenwerkt (een dock in een dock situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 00:41
Koop er gewoon een paar verloopjes bij?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
sig69 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:02:
Koop er gewoon een paar verloopjes bij?
Snap deze niet helemaal
Mijn huidige USB Hub (Corsair USB100) is overleden, ik moet dus iets aanschaffen en ben op zoek naar de best passende optie
Als blijkt dat dit een kwalitatieve 7 Poort USB-A HUB is, dan zal ik er wat verloopjes bij moeten halen
Echter zet ik niet voor niks mijn wensen hier op het forum, als er een beter passend alternatief is dan hoor ik het ook graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Je bent heel specifiek op zoek naar een hub met een x aantal aansluitingen. Als je er een paar verloopjes bij neemt wordt het aanbod ineens veel groter.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
sig69 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:30:
Je bent heel specifiek op zoek naar een hub met een x aantal aansluitingen. Als je er een paar verloopjes bij neemt wordt het aanbod ineens veel groter.
Zou je een paar voorbeelden kunnen noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Google staat er vol mee. Ik probeerde je alleen te helpen door een andere insteek ( >:) ):
Afbeeldingslocatie: https://image.gsmpunt.nl/product/120000/110064/imageview/xq-zh0010-usb-otg-male-to-type-c-female-adapter-usb-to-usb-c-connector-charging-data-transfer-converter-black_2.jpg

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet_dono
sig69 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:41:
Google staat er vol mee. Ik probeerde je alleen te helpen door een andere insteek ( >:) ):
[Afbeelding]
Hahaha, de verloopjes ken ik, ik bedoelde welke hub je dan voorsteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik zou geen specifiek model aan kunnen raden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
Giblet_dono schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:52:
Vraag: Weet iemand een pure USB hub/switch die aan mijn eisen voldoet?
Deze lijkt aan je eisen te voldoen, 4 x USB-A en 3 x USB-C. Lijkt echter niet op veel plekken meer aangeboden te worden dus mogelijk eol: https://www.amazon.nl/UGR...-Switch-OUT/dp/B0FF498RHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH -> CKA

Daar geldt: CKA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen. Je komt zelf niet met een voorstel en spendeert veel meer tijd om te zeggen waarom je vragen van anderen ter verduidelijking niet wilt beantwoorden dan daadwerkelijk beantwoorden ervan. Zo werkt het hier niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.