Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:00

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Twee uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) bieden in huis genoeg dekking. Echter in de schuur, achterin de tuin daalt het signaal naar -85 db of minder. Afstand achtergevel tot en met de schuur is een meter of acht. dichtstbijzijnde AP binnen, een meter of twee vanaf de achterwand. Buurman gesproken, die heeft ook geen bereik achterin de tuin met drie maal de uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack).

Simpele gedachte was de huidige AC Lite op de begane grond te vervangen door iets met meer power dan de huidige AC (en de AC Pro van de buurman). Kijkende naar de specs voor een uitgangspunt:
  • AC Lite: 20 dBm Max. TX Power + 3 dBi antenna gain
  • AC Pro: 22 dBm Max. TX Power + 3 dBi antenna gain
Oog viel op de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Long-Range. Puur door 26/27 dBm Max. TX Power + 4/6 dBi antenna gain. Duurder dan de AP die ik nu heb dus navraag gedaan (verkopende partijen). Bij het horen van triple glas en goed geïsoleerde woning kwam het advies dat ik beter voor een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor kan gaan.

Brengt ons bij vraag 1:
Heb ik echt dit soort devices (prijs) nodig om van -85 db naar een normale -50/-67 dB op genoemde tien meter te gaan?

Als test Unifi uitgeschakeld en WIFI op het modem van de provider ingeschakeld. Modem staat aan de voorzijde van de woning, meter of acht verder dan de AC Lite en tevens twee binnenmuren extra. Desondanks bruikbaar bereik in de schuur. Mobiele telefoon meldde wel dat het hier om WIFI 6 ging.

Komende bij vraag 2:
Ben ik betere af met een WIFI 6 AP dan een AP met meer range? Ziggo doet WIFI 6 op 2,4 en 5 GHz wat ik zou kunnen matchen met een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite. Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker.

Al heeft de U7 Lite geen 6 GHz, idem met de U7 Long Range. Als dit een eis zou zijn dan komt de U7 Pro volgens mij als beste naar voren.

Bomen en bos... Wat is nu de juiste spec voor mijn wens? Zendvermogen? WIFI 6? WIFI 6 op 6 GHz? All of the above?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

lier

MikroTik nerd

FeaR schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:54:
Simpele gedachte was de huidige AC Lite op de begane grond te vervangen door iets met meer power dan de huidige AC (en de AC Pro van de buurman). Kijkende naar de specs voor een uitgangspunt:
Klinkt leuk, is geen optie. Bereik is niet echt verschillend (antenne gain wel) door de beperking van het zendvermogen.
Oog viel op de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Long-Range. Puur door 26/27 dBm Max. TX Power + 4/6 dBi antenna gain. Duurder dan de AP die ik nu heb dus navraag gedaan (verkopende partijen).
Gaat niet helpen.
Bij het horen van triple glas en goed geïsoleerde woning kwam het advies dat ik beter voor een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor kan gaan.
Hulde...top advies.
Brengt ons bij vraag 1:
Heb ik echt dit soort devices (prijs) nodig om van -85 db naar een normale -50/-67 dB op genoemde tien meter te gaan?
Ja (lekker kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer.
Als test Unifi uitgeschakeld en WIFI op het modem van de provider ingeschakeld. Modem staat aan de voorzijde van de woning, meter of acht verder dan de AC Lite en tevens twee binnenmuren extra. Desondanks bruikbaar bereik in de schuur. Mobiele telefoon meldde wel dat het hier om WIFI 6 ging.
Daar een indoor accespoint van Unify plaatsen?
Komende bij vraag 2:
Ben ik betere af met een WIFI 6 AP dan een AP met meer range? Ziggo doet WIFI 6 op 2,4 en 5 GHz wat ik zou kunnen matchen met een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite. Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker.
Ja...en wederom lekker kort door de bocht.
Al heeft de U7 Lite geen 6 GHz, idem met de U7 Long Range. Als dit een eis zou zijn dan komt de U7 Pro volgens mij als beste naar voren.
Prachtig, 6 GHz. Maar daar los je geen bereik problemen mee op. Wat zijn je eisen?
Bomen en bos... Wat is nu de juiste spec voor mijn wens? Zendvermogen? WIFI 6? WIFI 6 op 6 GHz? All of the above?
Zendvermogen is gelimiteerd...daar ga je het nooit uit halen. Beter is een accespoint met betere antennes...die luistert beter.
Met WIFI 6 kan je wellicht iets verbetering krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
lier schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
Klinkt leuk, is geen optie. Bereik is niet echt verschillend (antenne gain wel) door de beperking van het zendvermogen.
Wireless is not my strong point :$ Ik had het idee al dat mijn interpretatie van specs mogelijk niet correct was.
Gaat niet helpen.
Noted :)
Hulde...top advies.
Kijkende naar welke winkel dit advies gaf had ik kunnen weten dat het correct was. Outdoor aanschaffen zal een afweging worden, prijs versus gebruik/gemak (lees: hoe groot probleem is het bereik in de schuur).
Ja (lekker kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer.
Noted :)
Daar een indoor accespoint van Unify plaatsen?
Afstand schuur naar de AC Lite is ongeveer 10 meter. 8 meter buiten, 2 meter binnen.
Het Ziggo modem staat nog zeker 8 meter verder verwijderd van de AC Lite. Vandaar mijn ommezwaai naar WIFI 6: Ziggo modem (met WIFI 6) op 18 meter afstand geeft wel bereik versus geen bereik via de AC Lite op 10 meter.
Ja...en wederom lekker kort door de bocht.
Almost feels like a pattern ;)
Prachtig, 6 GHz. Maar daar los je geen bereik problemen mee op. Wat zijn je eisen?
Mijn eis is tweeledig:
  1. Bruikbare WiFi in de schuur. Geen -85 dB meer zoals nu
  2. Bovenstaande het liefst bereikt door het huidige AP te wisselen
Andere oplossing is bijvoorbeeld een netwerkkabel naar de schuur leggen om daar een AP op te hangen. Of netwerkkabel niet geheel naar de schuur maar net buitenshuis, dat ik een AP buiten kan hangen. Opties die volgens mij (kort door de bocht) het bereik in de schuur ook verbeteren maar het vervangen van een device lijkt het makkelijkst.

Dat ik 6 GHz benoemde kwam puur omdat Google mij vertelde dat het missen van 6 GHz op sommige U7 devices niet door iedereen goed wordt ontvangen. Vandaar dat ik de 6 GHz hier noemde voor als dat in mijn situatie nuttig/nodig is.
Zendvermogen is gelimiteerd...daar ga je het nooit uit halen. Beter is een accespoint met betere antennes...die luistert beter.
Met WIFI 6 kan je wellicht iets verbetering krijgen.
Duidelijk verhaal en duidelijk waar de Outdoor als advies vandaan kwam. Tevens ook duidelijk dat het niet nog duurder hoeft met de Outdoor Pro (6 GHz).

Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mss eens de 2,4 GHz band nemen van u AC lite ipv de 5GHz want je zit met dit probleem:

Een hogere frequentie (GHz), zoals 5 GHz, gaat minder ver door muren dan een lagere frequentie (bv. 2.4 GHz), die een groter bereik heeft en beter door obstakels dringt. De 2.4 GHz band is dus beter voor een groter bereik binnenshuis, maar de 5 GHz band biedt hogere snelheden en minder storing, wat ideaal is voor apparaten die dichter bij de router zijn of voor zware taken zoals gamen en video's kijken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Oog viel op de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Long-Range. Puur door 26/27 dBm Max. TX Power + 4/6 dBi antenna gain. Duurder dan de AP die ik nu heb dus navraag gedaan (verkopende partijen). Bij het horen van triple glas en goed geïsoleerde woning kwam het advies dat ik beter voor een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor kan gaan.

Brengt ons bij vraag 1:
Je wilt 20dB meer ontvangst en komt dan met het idee om een apparaat te kopen wat, in het meest gunstige geval, 6dB meer uitspuugt dan wat je nu hebt. Dat werkt wiskundig al niet. :+
Liever op vier plekken een lite-AP dan ergens een long-range ding. Vooral omdat alle AP's in Europa een maximale output hebben vanuit de geldende regelgeving, zendvermogen dat hoogstens iets efficiënter ingezet kan worden door antenne's in een bepaalde richting te monteren. Met als nadeel dat ze in een andere richting dan weer minder presteren.
Als je binnen bij het raam -60dB scoor en buiten bij hetzelfde raam -80dB dan kan je alleen dezelfde resultaten halen aan beide kanten van het raam als je ook aan beide kanten een AP hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kabel naar de schuur trekken, daar een acces point aan knopen, heb je altijd voldoende bereik daar.
Die kabel kan gewoon in een simpel buisje, langs de schutting of achter de beplanting weggewerkt, die hoef je echt niet in te graven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Twee uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) bieden in huis genoeg dekking. Echter in de schuur, achterin de tuin daalt het signaal naar -85 db of minder.

[...]

Wat je nodig hebt is een outdoor accesspoint. Bijvoorbeeld UK-Ultra of UAP-AC-M, die voldoen prima om met het hele gezin in de tuin te browsen, facebooken, Tiktokken en Youtuben.

Naar keuze hang je die op aan de achtergevel van je huis of aan je schuur: afhankelijk van de WAF en je bereidheid om een kabel door de tuin te graven.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Dyckie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:36:
Mss eens de 2,4 GHz band nemen van u AC lite ipv de 5GHz want je zit met dit probleem:
Ik heb beide actief maar zal eens proberen de 5 uit te schakelen.
jadjong schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Je wilt 20dB meer ontvangst en komt dan met het idee om een apparaat te kopen wat, in het meest gunstige geval, 6dB meer uitspuugt dan wat je nu hebt. Dat werkt wiskundig al niet. :+
As said, wireless is niet mijn sterkste kant :P
Vooral omdat alle AP's in Europa een maximale output hebben vanuit de geldende regelgeving,
Settings staan op USA, dat zou net wat meer vermogen moeten geven. Weet nog wel dat ik dat in heb gesteld. Maar zal het verschil zeker niet maken.
Als je binnen bij het raam -60dB scoor en buiten bij hetzelfde raam -80dB dan kan je alleen dezelfde resultaten halen aan beide kanten van het raam als je ook aan beide kanten een AP hebt.
Nooit getest wat het bereik doet als ik net buiten stap, alleen focussed op de waarde in de schuur. Als het droog is zal ik eens buiten meten.
Yaksa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:10:
Kabel naar de schuur trekken, daar een acces point aan knopen, heb je altijd voldoende bereik daar.
Die kabel kan gewoon in een simpel buisje, langs de schutting of achter de beplanting weggewerkt, die hoef je echt niet in te graven.
WiFi in de schuur is geen noodzaak, het is een nice to have. Acties die ik daarvoor uit wil voeren staan daarmee in verhouding, kabel naar de schuur trekken gaat me net wat te ver. Maar...
FredvZ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Naar keuze hang je die op aan de achtergevel van je huis of aan je schuur: afhankelijk van de WAF en je bereidheid om een kabel door de tuin te graven.
Vanuit de meterkast loopt een loze leiding tot net in de achtertuin. Kabel door die buis zou een AP aan de buitenmuur kunnen betekenen. Minder werk dan kabel tot in de schuur, optie.

Ik dacht dat de Outdoor aan werd geraden door de betere bouw/opzet en dat deze binnen (AC Lite wisselen voor Outdoor) ook beter zou functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08
Bij het horen van triple glas en goed geïsoleerde woning kwam het advies dat ik beter voor een uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Outdoor kan gaan.
Ik neem aan dat die leverancier dan ook bedoelt dat je deze buiten hangt.

Isolatiematerialen kunnen funest zijn voor je signaal, dus zorgen dat het signaal niet door deze isolatiematerialen heen hoeft gaat je sowieso helpen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FeaR schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

WiFi in de schuur is geen noodzaak, het is een nice to have. Acties die ik daarvoor uit wil voeren staan daarmee in verhouding, kabel naar de schuur trekken gaat me net wat te ver. Maar...

[...]

Vanuit de meterkast loopt een loze leiding tot net in de achtertuin. Kabel door die buis zou een AP aan de buitenmuur kunnen betekenen. Minder werk dan kabel tot in de schuur, optie.

Ik dacht dat de Outdoor aan werd geraden door de betere bouw/opzet en dat deze binnen (AC Lite wisselen voor Outdoor) ook beter zou functioneren.
Hij functioneert exact even goed, verschil is dat hij ook buiten kan hangen. Een ander AP binnen hangen gaat exact niets uitmaken voor situatie. Zonder al te diep op MIMO- en antennetechniek in te duiken: die paar dB verschil op papier gaan in deze practische situatie niets uitmaken, al helemaal niet de 20dB die je nodig hebt om fatsoelijke dekking in de schuur te hebben.

Mogelijk is een AP aan buitengevel genoeg om voldoende dekking in de schuur te krijgen, aangezien demping van je muur/ramen waarschijnlijk het probleem is - je noemt meermaals afstanden in meters, maar WiFi kan rustig honderden meters ver reiken over veld zonder obstakels. Uitdaging is alleen dat je niet woont in een veld zonder obstakels ;) - kortom, afstand boeit veel minder dan welke voorwerpen (muren, ramen etc) tussen A en B zitten. Maar goed, meten is weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 00:37:
[...]
Hij functioneert exact even goed, verschil is dat hij ook buiten kan hangen. Een ander AP binnen hangen gaat exact niets uitmaken voor situatie.
Duidelijke taal, thnx :)
Mogelijk is een AP aan buitengevel genoeg om voldoende dekking in de schuur te krijgen...
Houten schuur en niet volledig geïsoleerd, niet te vergelijken met de muur van de woning. Denk dat vanaf de buitenmuur moet lukken.
...je noemt meermaals afstanden in meters, maar WiFi kan rustig honderden meters ver reiken over veld zonder obstakels.
Vandaar dat ik mijn "enkele" meters noemde, verschil voelde te groot versus theorie. Duidelijk dat ik mijn buitengevel qua demping aanzienlijk onderschat.

Plus de verassing dat WiFi uit mijn provider modem verder komt dan ik had verwacht. Eigenlijk meer een vooroordeel... Nieuwsgierigheid mijn kant jouw werk wetende: wat is je mening over het Ziggo Sagemcom F3896LG modem?

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 05-10-2025 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
FeaR schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:53:

Er bestaan inderdaad (Long Range/outdoor) AP's die met meer vermogen zenden, al is mijn ervaringen dat ook nog moeite hebben om het signaal door Nederlandse buitenmuren heen te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb 't opgelost met powerline naar de schuur (omdat de ingegraven UTP kabel kennelijk beschadigd is) en in die schuur een access point gehangen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FeaR schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 04:32:
[...]

Houten schuur en niet volledig geïsoleerd, niet te vergelijken met de muur van de woning. Denk dat vanaf de buitenmuur moet lukken.
Hoogstwaarschijnlijk wel. Maar dit kun je makkelijk zelf nagaan voor je iets koopt: neem een van je huidige AP's en hou die buitenhuis tegen de muur waar je een outdoor AP overweegt. Laat dan iemand signaalsterkte daarvandaan meten in de schuur. Hiervoor heb je niet eens een netwerkverbinding nodig, zolang de AP stroom krijgt en WiFi-signalen uitzendt is het voldoende.

Je wilt voor goede verbinding minimaal -67dBm hebben en het is verstandig om fade margin (marge om omstandigheden op te vangen) van minimaal 5dB erbij te nemen. Kortom, als je zo -62dBm of hoger meet in de schuur gaat dit plan vliegen.
[...]

Vandaar dat ik mijn "enkele" meters noemde, verschil voelde te groot versus theorie. Duidelijk dat ik mijn buitengevel qua demping aanzienlijk onderschat.

Plus de verassing dat WiFi uit mijn provider modem verder komt dan ik had verwacht. Eigenlijk meer een vooroordeel... Nieuwsgierigheid mijn kant jouw werk wetende: wat is je mening over het Ziggo Sagemcom F3896LG modem?
Zoals al eerder gezegd is, alle WiFi-apparatuur is gebonden aan zelfde regelgeving qua zendvermogen, dus voor dekking maakt het specifieke kastje weinig uit. Enige wat wel verschilt is richtingsgevoeligheid. Voor outdoor-toepassingen kan dat een pre zijn (meer signaal in jouw tuin, minder in die van de buren ;) ) maar binnenhuis wil je in de regel zo min mogelijk richtingsgevoelig zijn (lees: zo laag mogelijke gain op je antennes). De F3896LG zendt nagenoeg perfect bolvormig uit, dus is wat dat betreft prima. En als je dekking hebt, is de performance ook goed: het heeft 4x4 MIMO in de 5GHz en komt daarmee qua specs in de buurt van bijvoorbeeld de UniFi AP 6 Pro (sterker nog, het heeft een antenne extra in de 2.4GHz, maar dat boeit verder weinig).

Dat gezegd, managed WiFi moet je niet mixen. Als je een UniFi systeem wilt gebruiken zou ik aanraden om alleen UniFi WiFi te gebruiken, dus om de WiFi in de F3896LG uit te zetten - of om het systeem van Ziggo te gebruiken en hun Sagemcom F266v2 extenders te nemen ipv UniFi. Die hebben exact zelfde specs als de AP 6 Pro. Maar Ziggo heeft geen outdoor-apparatuur, dus dat gaat in jouw situatie niet de beste keuze zijn.

Komt bij: die 4x4 MIMO is eigenlijk alleen van toegevoegde waarde bij draadloos backhaul ("mesh") waar je APs ophangt zonder netwerkkabel eraan. Als je bedrade backhaul hebt voegt het erg weinig toe bovenop 2x2 MIMO apparaten aangezien clients nagenoeg nooit meer dan 2x2 kunnen doen en zaken als MU-MIMO en TxBF zijn in praktijk grotendeels wassen neus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kan ook zijn dat de 2,4GHz en 5GHz wifi band van u modem dezelfde naam hebben waardoor je in u tuinhuis op de 2,4GHz band verbinding maakt wat ook verder geraakt dan de 5GHz band.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:30:
Ik heb 't opgelost met powerline naar de schuur (omdat de ingegraven UTP kabel kennelijk beschadigd is) en in die schuur een access point gehangen.
Die optie zetten we ook op de lijst. Eens zien of in de schuur een goedkopere AP mogelijk is of dat ik ook in de schuur aan een outdoor/weerbestendig model zit.
dion_b schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Kortom, als je zo -62dBm of hoger meet in de schuur gaat dit plan vliegen.
Noted. WiFi in de schuur begon als een brain fart, comments hier lezende (lees: impact) maakte het meer twijfel maar ik zit nu (weer) op het punt dat het mogelijk moet zijn :P
De F3896LG zendt nagenoeg perfect bolvormig uit, dus is wat dat betreft prima. En als je dekking hebt, is de performance ook goed: het heeft 4x4 MIMO in de 5GHz en komt daarmee qua specs in de buurt van bijvoorbeeld de UniFi AP 6 Pro (sterker nog, het heeft een antenne extra in de 2.4GHz, maar dat boeit verder weinig).
Mijn beeld bij provider modems is mogelijk ook wat te negatief. Of, kijkende naar mijn kennis, onwetendheid.
...dus om de WiFi in de F3896LG uit te zetten..
WiFi op Ziggo modem staat normaal uit. Ik bedacht dat ik het modem vanuit de meterkast (voorzijde woning) kan plaatsen waar de AC Lite nu staat (achterzijde woning). Wederom puur om te wisselen en te testen. Enige andere keer dat WiFi op Ziggo aan gaat is als Ziggo mijn verbinding controleert en als service de WiFi weer aan zet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

franssie

Save the albatross

Ik heb iets soortgelijks gehad, en heb nu bij mijn schuur een https://www.wifishop.nl/p...utdoor-access-point-83968

Werkt prima voor de dekking buiten. Hangt via een POE switch van Unifi via een UTP butenkabel (losjes weggewerkt) aan een houten plantenbak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1