Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-11 12:03
Hi allemaal,

Ik heb een Iiyama G-Master GCB3486WQSCP-B1 gekocht om zo met de ingebouwde KVM switch mijn gaming desktop alsook werklaptop te kunnen gebruiken, en mijn toetsenbord en muis aan de KVM te hangen.

Ik heb de monitor verbonden met stroom.
De displayport kabel gaat naar mijn desktop.
Mijn muis (Logitech G502 bedraad) via de USB van de muis in de monitor's USB port.
Mijn toetsenbord (Logitech G915, bedraad) ook via de eigen USB in de overgebleven USB port van de monitor.
Vervolgens de meegeleverde USB A-B van de monitor naar de desktop.

Ik krijg beeld, maar de muis en het toetsenbord worden niet herkend. Wanneer ik de muis en toetsenbord direct in de desktop steek doen ze het wel als verwacht, maar niet wanneer in de monitor geplugt.

Ik probeerde voor de beeldvorming ook mijn werklaptop door die met de USB C-C kabel te verbinden, maar die gaf ook zelfs geen beeld, werd niet geladen, en de keyboard & muis niet herkend.

Zie hieronder mijn prachtige illustratie.

Ik hoop dat ik gewoon iets doms over het hoofd zie, haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyGUIwI-WHvoM21mkaU8-HPs-pg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YEwbRD9x41kElMYgkGrAj21j.png?f=user_large

Wat zie ik over het hoofd? Ik heb voor mijn gevoel al alle USB opties geprobeerd (had ook nog een 2 to 4 USB hubje liggen) maar ik krijg het gevoel alsof de KVM in de monitor mijn toetsenbord en muis niet kan of wil herkennen?

Alle reacties

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 17:17

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Kun/moet je in het menu van de KVM instellingen nog iets koppelen?

Soms moet je nadrukkelijk aangeven welke input je koppelt. Dan is er bijv. standaard wel e.e.a. ingesteld voor de HDMI poort (lust daar de USB door) maar nog niets voor DP (geen USB doorgifte).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-11 12:45
Staat de instelling goed in het OSD? zie pagina 23 van de gebruikershandleiding.
Er valt niet heel veel in te stellen overigens.
https://share.google/hbwTT1uRRTWGZONIH

[ Voor 36% gewijzigd door Arjant2 op 07-10-2025 12:06 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je moet waarschijnlijk instellen dat de USB poorten naar de USB-B UP poort sckalen bij displayport, ipv de USB-C UP plug.

• keverjeroen
  • Laatst online: 08:53
Heb je ook de bijhorende (nogal gare) software en drivers geinstalleerd? Als je je scherm op de juiste manier hebt aangesloten via USB, zie je in 'Deze pc' een virtuele diskdrive staan (KVM2.0 Driver). Als je die opent kan je een setup uitvoeren. Die installeert drivers en een applicatie (KMFU). Daarna zou de KVM moeten werken. Op die zelfde schijf staat een dpf met wat help (begint Aziatisch, onderaan Engels). PDF is erg beperkt. Helaas heeft de website van iiyama helemaal geen info over hoe de KVM werkt.

Ben benieuwd of je het aan de praat krijgt. Bij mij werkte het namelijk, maar nu krijg ik die KMFU applicatie niet meer aan de praat in Windows 11. Blijft zeggen dat KMFU already running is.

[ Voor 16% gewijzigd door keverjeroen op 29-10-2025 15:47 ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• Reucht
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:47
@TacticalRooster Heb jij dit ooit aan de praat gekregen?

@keverjeroen Kan je die summiere PDF eventueel delen? Ik overweeg dit scherm ook aan te kopen :)

• keverjeroen
Reucht schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:41:

@keverjeroen Kan je die summiere PDF eventueel delen? Ik overweeg dit scherm ook aan te kopen :)
Hoi, hierbij de PDF:

https://limewire.com/d/Oo9sq#JM4rgiHdEs

Vanaf pagina 11 is het Engels.

[ Voor 5% gewijzigd door keverjeroen op 14-11-2025 09:13 ]

• Reucht
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:47
Heb het scherm ook gekocht, leek simpel genoeg...

Keyboard/muis --> USB-A --> Scherm
Scherm --> DP --> Desktop
Scherm --> USB-B --> Desktop
Scherm --> USB-C --> Laptop (Latitude 5520)

Desktop is min of meer ok, heb beeld/keyboard/muis.
Wel irritant dat keyboard/muis soms connectie verliest als ik alt-tab of als scherm uit stand-by komt (zelfs met standby power aan in scherm settings). Kan ook geen settings aanpassen in KMFU programma, want "already running" in win11.

Reden dat ik dit scherm wou was uiteraard om de KVM-switch te gebruiken, maar...

Laptop werkt niet zoals het hoort.
Laptop via enkel USB-C (zoals de handleiding voorschrijft) werkt niet, geen beeld/keyboard/muis.
Als ik het scherm via HDMI aansluit op mijn oude dock en die dock enkel via USB-C aansluit op laptop, heb ik beeld, maar geen keyboard/muis.
Als ik het scherm via USB-C aansluit op mijn oude dock en die dock enkel via USB-C aansluit op laptop, heb ik geen beeld/keyboard/muis.
Alle mogelijke combinaties van USB-B/USB-C getest in OSD settings, andere USB-C kabel gebruikt, USB-C poort op laptop werkt zeker (gezien de testen), maar ik begin te twijfelen of de USB-C poort op het scherm wel werkt.

Zeer teleurstellend. Alle tips welkom...

• keverjeroen
Reucht schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:36:
Heb het scherm ook gekocht, leek simpel genoeg...

Keyboard/muis --> USB-A --> Scherm
Scherm --> DP --> Desktop
Scherm --> USB-B --> Desktop
Scherm --> USB-C --> Laptop (Latitude 5520)

Desktop is min of meer ok, heb beeld/keyboard/muis.
Wel irritant dat keyboard/muis soms connectie verliest als ik alt-tab of als scherm uit stand-by komt (zelfs met standby power aan in scherm settings). Kan ook geen settings aanpassen in KMFU programma, want "already running" in win11.

Reden dat ik dit scherm wou was uiteraard om de KVM-switch te gebruiken, maar...

Laptop werkt niet zoals het hoort.
Laptop via enkel USB-C (zoals de handleiding voorschrijft) werkt niet, geen beeld/keyboard/muis.
Als ik het scherm via HDMI aansluit op mijn oude dock en die dock enkel via USB-C aansluit op laptop, heb ik beeld, maar geen keyboard/muis.
Als ik het scherm via USB-C aansluit op mijn oude dock en die dock enkel via USB-C aansluit op laptop, heb ik geen beeld/keyboard/muis.
Alle mogelijke combinaties van USB-B/USB-C getest in OSD settings, andere USB-C kabel gebruikt, USB-C poort op laptop werkt zeker (gezien de testen), maar ik begin te twijfelen of de USB-C poort op het scherm wel werkt.

Zeer teleurstellend. Alle tips welkom...
Hoi,

Wat tips:

Check of je de juiste USB-c hebt aangesloten. Maak even foto van alle poorten en vraag ChatGPT welke waarvoor is. Ik had eerst de verkeerde usb C aangesloten, die geen beeld geeft inderdaad. Gebruik ook de meegeleverde USB-C kabel. O en check ook op je laptop of je daar niet verschillende USB-poorten hebt en je per ongeluk de verkeerde hebt gebruikt.

Sluit 2 apparaten tegelijk aan, dan zie je rechtsonder in Windows bij je klokje de KMFU software en kan je de instellingen wel openen.

Ik heb Giogabyte muis en toetsenbord en bij mij duurt het lang voordat de GHUB software snapt dat het scherm uit standby is. Weet niet of je ook zulk soort software voor muist/toetsenbord hebt draaien?

Pagina: 1