Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:03
Mijn vraag

BIOS updaten is toch altijd een vrij spannende aangelegenheid, want als het fout gaat......
Voor mijn systeem (linux os) loop ik flink achter qua BIOS updates. Kan het updaten van het BIOS een probleem opleveren als de CPU al ouder is, of zijn BIOS updates doorgaans altijd backwards compatible? Zo niet, waar kan ik naar zoeken in de documentatie van mijn MB om dit te achterhalen?

En maakt het doorgaans nog uit hoe groot de stap is tussen huidige en nieuwe BIOS?

Relevante software en hardware die ik gebruik

betreft een gigabyte Aorus x570 pro rev 1.0 en een AMD Ryzen 7 3700X
Huidige BIOS versie F33h (juni 2021)
Meest recente BIOS F39i (sep 2025)

Beste antwoord (via Niph82 op 04-10-2025 14:58)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zover ik weet wordt bij lancering van een moederbord een rij processors ondersteunt. Daar kan met een Bios update ondersteuning bij komen voor nieuwere, maar oudere verdwijnen niet. Dus het zou compatibel moeten zijn.

Meestal doe je een Bios update om een bepaalde reden. Heb je die reden niet, dan is updaten niet perse nodig. Tenzij je bijvoorbeeld last hebt van stabiliteitsissues of dat er security lekken gefixt worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kans dat het fout gaat is tegenwoordig niet heel groot en vaak hebben moederborden 2 bios chips aan boord, dus dan kan je meestal wel schakelen tussen de ene of de andere.

Over het algemeen hoef je niet een bios te updaten om 'het updaten', als je dus nergens last van hebt, hoef je dus ook niet per se te updaten, ik zou het bios enkel updaten als er reden toe is, zoals een CPU dat wel supported kan worden (zoals bij AMD) wanneer je naar die CPU upgraden wilt.

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met 'backwards compatible', het is niet alsof een bios update opeens ervoor kan zorgen dat een oudere CPU niet meer ondersteund is of zo. Maar nogmaals, ik zou de bios enkel updaten als je het ergens voor nodig hebt omdat je er anders last van hebt, zoals met een CPU upgrade.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Zover ik weet wordt bij lancering van een moederbord een rij processors ondersteunt. Daar kan met een Bios update ondersteuning bij komen voor nieuwere, maar oudere verdwijnen niet. Dus het zou compatibel moeten zijn.

Meestal doe je een Bios update om een bepaalde reden. Heb je die reden niet, dan is updaten niet perse nodig. Tenzij je bijvoorbeeld last hebt van stabiliteitsissues of dat er security lekken gefixt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijkende naar de changelog (zie https://www.gigabyte.com/...RUS-PRO-rev-10/support#dl) zitten er wel wat security fixes bij, maar het meeste van wat er tussen de lijst staat, zegt mij niet zoveel. Ja, ook support voor nieuwere CPUs is erbij gekomen, maar als je die niet gaat gebruiken, voegt dat ook niet heel veel toe. De enige reden zouden dan dus de security fixes kunnen zijn op UEFI/TPM vlak, maar dat is het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:22
Bios updaten doe je zoals ook boven genoemd eigenlijk alleen als het nodig is.
BV een nieuwe cpu, geheugen compatibiliteit, specifieke issues waar jij precies last van hebt of security updates.
De bios zal altijd backward compatible zijn en zo niet dan zal dat expliciet genoemd zijn in de release notes.

Daarbij voor jou specifiek; dit moederbord heeft de DualBIOS én QFLASH Plus.
Met DualBios heb je een backup bios.
Met Qflash Plus kun je bios flashen zelfs zonder cpu, dus in die hele kleine kans dát het fout gaat kun je gewoon een andere bios versie flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:03
Dank voor jullie snelle reacties!

Ik zag inderdaad die veiligheidsupdate (F35). Maar ik heb momenteel ook issues met mijn RAM. Het meest waarschijnlijk is dat deze toch al end of life zijn na 5 jaar..... maar een bios update wordt ook wel genoemd als mogelijke fix, zij het minder waarschijnlijk.

Ik ga het dan toch maar doen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niph82 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:02:
Maar ik heb momenteel ook issues met mijn RAM. Het meest waarschijnlijk is dat deze toch al end of life zijn na 5 jaar..... maar een bios update wordt ook wel genoemd als mogelijke fix, zij het minder waarschijnlijk
Controleer dan wel de changelog even of het voor het geheugen dat je hebt verbeterd is, anders is de kans dat het verbeterd voor je gewoon klein..
Ik ga het dan toch maar doen straks.
Succes! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

kdekker schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:46:

Dat is niet altijd zo, soms maakt de fabrikant toch een beslissing waardoor er oudere cpu support uit word gehaald (Ryzen 1 naar Ryzen 3, bios chip te klein om alles op te slaan).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Dat is niet altijd zo, soms maakt de fabrikant toch een beslissing waardoor er oudere cpu support uit word gehaald (Ryzen 1 naar Ryzen 3, bios chip te klein om alles op te slaan).
Klopt, maar dat gebeurt zover ik weet uiterst zelden. En de reden is dan een praktische.
Wat veel vaker gebeurt: na een paar jaar komen er geen bios updates meer voor je moederbord. Soms is dat al na 2 jaar. En dan heeft de fabrikant dit 'probleem' ook niet. Voor een oud systeem van mezelf (2013), is de laatste BIOS update van 2017. Dat is dan zelfs 4 jaar.
Pagina: 1