Cat 6 kables op slechts 100 mbit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:38
Heb een paar geleden in mijn nieuwbouwhuis UTP kabels aangelegd. Model Cat 6. De langste kabels zijn rond de 15 meter lang. Nu kom ik er achter dat sommige kabels op slechts 100 mbit connecten. Dit heb ik zelfs met een kabel die parallel loopt. Iemand tips wat ik kan doen om de oorzaak te achterhalen?

Situatie is dus:
Kamer 1 met een dubbele UTP contactdoos. Twee kabels sluiten aan op dezelfde 1 gbps network switch. Als ik de ene kabel UTP uitgang met CAT 5e kabel met mijn computer verbind krijg ik 100 mbps. Op de andere 1000 mbps.

De signaaltester die ik heb gebruikt gaf destijds 8 groene lampjes bij het testen van de connectie....

Wat kan ik het beste doen?

Mijn opties:
* Signaal opnieuw testen.
* Connectoren opnieuw aansluiten

Andere ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:12

Vliegvlug

Flight Simple

Beginnen met opnieuw de tester er aan hangen inderdaad en op basis daarvan kijken of de kabels opnieuw op de contactdoos moeten worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Meten is weten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De tester er opnieuw aanhangen kan je altijd proberen natuurlijk, maar ik verwacht niet echt een ander resultaat. Ik neem aan dat ze ook in de juiste volgorde aan gingen?

Dus dan kom je snel uit op de connector opnieuw aansluiten. Goed checken dat je de juiste volgorde pakt aan beide kanten, en dan hopen dat hij nu wel op 1gbps uitkomt.

Ik heb een totaal van één keer een kabel van connectoren voorzien. Resultaat: 100mbps. Uiteindelijk aan beide kanten opnieuw de connector erop moeten doen (of nou ja, de keystone), en nu al vele jaren werkt hij prima op 1gbps. En de kabel tester? Die vond elke keer dat alles goed was. Die standaard kabeltesters van een tientje zijn zeker niet nutteloos, maar het is beperkt wat ze kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Thanks voor de feedback. Ik ga het inderdaad proberen. Was een kabeltester van een tientje inderdaad. Ik laat weten of het lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Heb zelf tijdje terug de Noyafa NF-8209 gekocht via Ali Express ter vervanging van zo’n lampjes ding van een tientje en vind ik veel fijner werken.
Veel meer info ook zoals kabellengte en PoE.
Die toon generator is niet heel sterk trouwens, op kabels in de muur werkt het niet (goed).

Niet dat ik met die lampjes meter heb gehad dat de lampjes aangaven dat het wel goed aangesloten was maar het alsnog niet goed werkte trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een bloedhekel aan chinese troe uhh spullen, maar die noyafa is echt prima voor thuis/kleinzakelijk..
Mijne komt van Amazon ik had wat haast ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 04-10-2025 15:07 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat het ook Cat5/6 WCD zijn en niet een verdwaalde ISDN-variant die de bouwmarkt veelvuldig verkocht?

Een kabeltester met enkel lampjes heb je niet veel aan, wanneer je aan beide kanten dezelfde fout maakt vindt de tester het goed maar fatsoenlijke data vloeit er niet door de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
jadjong schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:24:
Weet je zeker dat het ook Cat5/6 WCD zijn en niet een verdwaalde ISDN-variant die de bouwmarkt veelvuldig verkocht?

Een kabeltester met enkel lampjes heb je niet veel aan, wanneer je aan beide kanten dezelfde fout maakt vindt de tester het goed maar fatsoenlijke data vloeit er niet door de lijn.
Ja, kabels zijn niet van de bouwmarkt, maar van Danicom:
DANICOM CAT6 UTP 50m kabel op rol stug - LSZH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

lier

MikroTik nerd

En je dubbele UTP contactdozen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
lier schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:01:
En je dubbele UTP contactdozen?
Die zijn wel van Hornbach geloof ik. Want die moest ik speciaal van Peha hebben... Maar het vreemde is dat de kabels in een dubbele wandcontactdoos de ene well 1000 mbit is en de andere niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
filipy23 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Ja, kabels zijn niet van de bouwmarkt, maar van Danicom:
DANICOM CAT6 UTP 50m kabel op rol stug - LSZH
ChatGPT geeft trouwens aan dat Danicom ook niet het betrouwebaarste merk is, maar chatGPT dus kan ook onzin zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
En waar wat verder. Heb een reserve netgear 108 gigabit switch gepakt. Twee cat5e kabels erin gedaan om snel te testen, en... de poort die 100 mbit draaide doet het gewoon op 1gbit. Stop ik mijn Deco m9 plus erin, valt ie weer terug naar 100 mbit... Maak mij de klomp maar nat.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de netgear 108 switch net wat meer signaalversterking doet dan de deco waarom het wel werkt. Wat wel slordig van mij is: De meeste kabels van de switch in de meterkast zijn cat6 (Danicom), maar het laatste stukje van de wandcontactdoos doe ik met een patchkabel die nog 5e zijn (want die had ik ooit eens liggen) zou ik daardoor net wat signaalsterkte verliezen zodat de M9 het niet meer doet, maar de netgear gigabit switch nog wel?

Anyways dit is de opstelling
Netgear GS308P gigabit switch met POE in de meterkast
<=>
Parrelel uitgevoerd (dus 2 kabels): Danicom CAT6UTP Kabel van circa 15m, aangesloten via RJ45 connectors (zelf gedaan) en..
<=>
Rutenbeck UTP6 2-voudige wandcontactdoos
<=>
CAT 5e Patch kabel
<=>
Deco M9 Plus (ik meet 100 mbit op 1 kabel, 1000 mbit op de andere), of Netgear G108 gigabit switch (ik meet 1000 mbit op beide kabels).

Wat wordt de volgende stap?

1. Even een set patchkabels voor CAT6 kopen om uit te sluiten dat Cat 5e de boosdoener is. Had die CAT 5e patchkabels nog liggen en maar gebruikt want toch niet sneller dan 1gbit en voor de vaste kabels in het huis gelijk maar CAT6 gedaan. Misschien geen goede combinatie.
2. Toch dat meetapparaat kopen dat signaalsterkte meegeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het klinkt gewoon allemaal als een connector die net wel net geen verbinding maakt, goed genoeg voor je kabeltester en je netgear switch, net niet goed genoeg voor je Deco. Ik zou iig eerst gewoon opnieuw ze erop doen voor je meetapparatuur gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

filipy23 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:35:
[...]

Die zijn wel van Hornbach geloof ik. Want die moest ik speciaal van Peha hebben...
Ik heb ook Peha schakelmateriaal thuis, van de Badora serie, en daar heb ik keystone houders van Rutenbeck voor gebruikt die compatibel zijn en vroeger ook op de peha website stonden.
Zie ze nog wel op bij sandervunderink: PEHA schakelmateriaal Multimedia. Die zijn compatibel met verschillende andere merken ook.
Tegenwoordig wordt je als je naar peha.de gaat naar de Honeywell site doorgestuurd en blijken ze nu ook eigen keystone houders te hebben.

Maar je hebt ook generieke LSA netwerk doosjes van Rutenbeck die ook met Peha compatibel zijn: PEHA schakelmateriaal CAI en RJ45 elementen.
Dat is waarschijnlijk wat je nu ook al hebt van de hornbach, deze niet afgeschermde Rutenbeck Netwerk / Telefoon basiselement DUBBEL Cat.6 gezien het feit dat je UTP kabel hebt.
Pagina: 1