Amazon annuleert bestelling vanwege verdachte activiteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:05
Op de duitse Amazon de Tamron 70-180 G2 voor 1050 euro gezien. Ik dacht, dan bestel ik hem daar maar. Wordt deze na een kwartier gecanceld, met als reden 'verdachte activiteiten'. Zou op te lossen zijn door mijn Id door te sturen naar Amazon. Dat gaan we dus echt niet doen. Lekker dan... kan nu 3-5 werkdagen wachten op mijn geld terug. Iemand anders dit ook ooit gehad?

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FVH -> SF

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruik je je eigen Nederlandse IP of een ander IP (VPN, proxy, etc.)? Gebruik je je eigen bezorgadres?

Ik zou eerst de bestelling annuleren.

>24 uur later dit proberen:
- eigen ip gebruiken
- start een private window in de browser
- login op amazon.de en geeft je telefoonnummer voor 2FA (aanzetten)
- log uit, sluit browser
- start een nieuwe private window in de browser
- login met 2FA (tweetrapsauthenticatie)
- selecteer item en laat het bezorgen op je thuisadres (geen doorstuurservice)
- probeer via credit card te betalen (dan ga je door een authenticatie van de bank/provider)

Als het dan weer geweigerd wordt zit je misschien op het verdachtenbankje. Kleinere bestellingen lukken waarschijnlijk wel. Er is vermoedelijk een grensbedrag, grote bestellingen zijn kennelijk al snel verdacht. Je bent niet de enige.

Uiteraard niet zomaar op een link klikken waar men vraagt in te loggen. Dat kan een phishingmail zijn. Het moet 100% zeker van amazon.de afkomstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15
mrmrmr schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:31:
Gebruik je je eigen Nederlandse IP of een ander IP (VPN, proxy, etc.)? Gebruik je je eigen bezorgadres?

- eigen ip gebruiken
- log uit, sluit browser
- probeer via credit card te betalen (dan ga je door een authenticatie van de bank/provider)

Als het dan weer geweigerd wordt zit je misschien op het verdachtenbankje. Kleinere bestellingen lukken waarschijnlijk wel. Er is vermoedelijk een grensbedrag, grote bestellingen zijn kennelijk al snel verdacht. Je bent niet de enige.

Uiteraard niet zomaar op een link klikken waar men vraagt in te loggen. Dat kan een phishingmail zijn. Het moet 100% zeker van amazon.de afkomstig zijn.
De bestelling is al geannuleerd, door de winkel. En de winkel vraagt nu om de ID van TS, anders willen ze geen zaken met 'm doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:41:
En de winkel vraagt nu om de ID van TS, anders willen ze geen zaken met 'm doen.
Dat staat er niet. De ID gaat over de gecancelde bestelling.

TS schrijft dat het gecancelled is, maar de bestelling kan nog in een bepaalde status staan. Als dat zo is, is annuleren door de koper de eerste stap.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
mrmrmr schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Dat staat er niet. De ID gaat over de gecancelde bestelling.

TS schrijft dat het gecancelled is, maar de bestelling kan nog in een bepaalde status staan. Als dat zo is, is annuleren door de koper de eerste stap.
Wut :? TS geeft aan dat zijn bestelling geannuleerd is. Jij zegt: 'annuleer de bestelling'... die al geannuleerd is. Vervolgens zeg je dat het in een bepaalde status kan staan. Ja, die status heet 'geannuleerd'.

Of hoe zie jij het voor je dat TS zijn geannuleerde bestelling moet annuleren..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:51
Een soortgelijk verhaal, gisteren geannuleerd.

Aanvullende info:
Ik heb .nl Prime, bestel alsnog af en toe op .de.
Ik heb besteld vanaf en laat bezorgen op mijn eigen adres, dus zonder gebruik van proxies en/of doorstuurservices.
2fa staat aan (yubikey).
Ik heb een creditcard gekoppeld aan .de en .nl.

In mijn geval zou het objectief (canon ef 70-200L f4 ii) tussen 28 oktober en 2 december bezorgd worden voor 999 (1028 met nl btw en bezorgkosten).
Nu kom ik net terug van een weekje weg en had ik net niet voldoende bestedingslimiet op de kaart, kan gebeuren. Aangevuld, opnieuw betaald met (positieve) verificatie via mijn bank. Dit werd echter niet verwerkt door Amazon (en dat is eerder gebeurd), na nog een keer proberen heb ik met Ideal betaald.

Minuten later is m'n bestelling geannuleerd en mag ik ook door hoepels gaan springen.

Ik baal een beetje, want het objectief is nu bijna 600 duurder op de Nederlandse versie en de actie in Duitsland is ook afgelopen waardoor 'ie daar nu ook 300 meer kost.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:10

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ooit een koelkast proberen te bestellen op de Duitse Amazon. Die was daar ook veel goedkoper dan hier. Maar dat ging hem ook niet worden.

Overigens geen gedoe over geld gehad want met de creditcard betaald , zoals ik alles online met de creditcard betaal…. Ik snap persoonlijk sowieso niet dat mensen nog met iDeal betalen…

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:15
De issue lijkt niet zozeer de betaalwijze te zijn maar de annulering. De mogelijkheid om iets voordeliger in te kopen gaat verloren.

Zelf heb ik in het verleden een TV proberen te kopen in DL. Eerste keer betaald en vervolgens zonder opgaaf van reden geannuleerd. Tweede keer nogmaals geprobeerd en weer hetzelfde. Derde keer stond het product op niet bezorgbaar in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@FreakNL Ik heb nooit gedoe met geld gehad bij Amazon bestellingen. Het komt altijd netjes terug, en zolang je enkel bij Amazon zelf koopt gebeurt dat binnen een (voor mij) acceptabele tijd.
Bij grote shops heb ik sowieso geen angst om met Ideal te betalen.

Maw het geld komt wel terug, maar ik had dus liever het product gewoon gehad. ;)
Begin dit jaar overigens nog een camera body via .de besteld (+/- -300 met .nl), en dat kwam gewoon aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 05-10-2025 10:04 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Misschien denk ik te ver door, maar het lukt ze niet om alle .de klanten uit Nederland naar .nl te lokken en velen trappen ook niet in de trucjes om te forceren. Zou dit niet gewoon een extra manier zijn om het gebruik van een 'buitenlandse' Amazon te ontmoedigen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Gonadan Voorheen was het voordelig om bij ".de" te bestellen, maar nu wordt er standaard een bedrag bijgeteld voor verzending waardoor ".nl" meestal goedkoper is.

Amazon is een Amerikaans bedrijf, iDEAL is totaal onbekend voor de gemiddelde Amerikaan, terwijl credit card voor hen heel normaal is. Ze snappen niet dat iDEAL veilig is in Nederland en vaak veiliger dan credit card.
Grote bedrijven gebruiken vaak tamelijk domme metrics om te bepalen of iets verdacht is.

Dus nee, ik denk niet dat dit kwaadaardig is, maar gewoon een transplantatie van Amerikaanse code naar Europa waar het niet goed uitpakt. Vandaar dat ik dus (contra-intuïtief voor securitymensen) aanraadde om credit card te gebruiken. Een van de voorwaarden voor de trigger is een hoog (bestel-)bedrag. Gebruik van een credit card en geen cookies-historie zou misschien kunnen helpen. Ja, dat is allemaal nogal dom. Maar misschien helpt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Gonadan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:07:
Misschien denk ik te ver door, maar het lukt ze niet om alle .de klanten uit Nederland naar .nl te lokken en velen trappen ook niet in de trucjes om te forceren. Zou dit niet gewoon een extra manier zijn om het gebruik van een 'buitenlandse' Amazon te ontmoedigen?
Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity." ;)

Als Amazon mensen echt wil forceren, dan zouden ze de bezorgkosten nog wel meer opjagen. Door bestellingen te annuleren en het onmogelijk te maken om te bestellen, jaag je alleen maar klanten weg, dus het lijkt me sterk dat ze dat doen met het idee om mensen naar .nl te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Is volgens mij probleempje bij Amazon.

Krijg nu net op een nl amazon account dezelfde melding bij betaling van 0,01 cent voor Prime bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@mrmrmr @Hahn ik redeneerde met Prime in het hoofd, dan heb je nog steeds aardig voordeel bij .de. Zowel qua prijzen als qua aanbod. Maar het is uit de TS niet duidelijk of hij dat heeft, en eigenlijk ook niet of iDeal gebruikt is. We missen nogal wat informatie zo.

@Hahn 'malice' is wel wat zwaar. Strengere controles voor niet lokaal is op zich niet gek, en kan voordelen naast beveiliging bieden. Maar ik geef toe, het is nogal speculatief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-10 10:57
Ik vermoed eerder dat ze de lens te goedkoop hebben aangeboden en op deze manier er onder uit kunnen komen.
Ik heb het gehad met blikjes katten voer die plotseling "niet meer beschikbaar waren" met daar onder de tekst dat ze terug gestuurd waren naar Italië ??.
Het bleek toen ook dat de prijs niet klopte maar nooit excuses gehad.
Maar soms kan je beter zelf de grens overgaan als je wat nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@audb Dat lijkt mij niet. Amazon's business model is om goedkoper te zijn dan de rest, zonodig met verlies, totdat de rest kapot geconcurreerd is.

In Nederland (en België) is fotogear gewoon extraduur zodat er cashback en kortingen gegeven kan worden want dat wilt de Nederlander.
Netto komt dat ongeveer op hetzelfde neer, al is het in .de dan alsnog iets goedkoper (btw).
Iig voor mijn exemplaar, dat een al wat ouder model is, was het een duidelijke price match op andere winkels.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:07
mrmrmr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:22:

Ze snappen niet dat iDEAL veilig is in Nederland en vaak veiliger dan credit card.
Ben wel benieuwd waar dit op gebaseerd is, Ideal is immers bewezen onveilig voor de consument wanneer er iets mis is bij de verkopende partij. Of dat nu bewuste oplichting is of een faillissement. Ideal is echter makkelijk en laagdrempelig en daardoor wordt het veel gebruikt, maar vergis je niet, voor de consument biedt het geen enkele veiligheid wat een creditcard juist over het algemeen wel biedt.

Ideal is echter voor de verkoper dan wel een heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Dennism Het gaat hier om waarom Amazon iets doet.

iDEAL is voor een leverancier een veiligere soort betaling dan een creditcard omdat er multifactorauthenticatie is bij de Nederlandse bank. Zoals ik heb beschreven gebruikt Amazon mogelijk code die is gericht op de Amerikaanse markt. Dat zouden ze natuurlijk niet moeten doen bij een iDEAL betaling, waar er weinig of geen risico is op terugboeking voor de leverancier en er authenticatie door de bank heeft plaatsgevonden.

Amazon creditcardbetalingen kunnen worden gedaan zonder 2FA na inloggen bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09
Heb een tijd geleden iets vergelijkbaars gehad. Ook bestelling geannuleerd na aanschaf van een lens op de duitse Amazon website. Vervolgens werden nieuwe bestellingen automatisch geannuleerd.

Ik heb de verificatie doorlopen en daarna contact opgenomen met de klantenservice. Zij gaven aan dat ik alsnog gebruik kon maken van de gemiste korting (op basis van het bedrag van de oorspronkelijke bestelling) als ik daar tzt contact over met hun opnam.

Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat de lens 2e hands nog veel goedkoper langskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
mrmrmr schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:31:

- eigen ip gebruiken
- log uit, sluit browser

Zoals anderen al hadden gezegd, de bestelling staat op 'Cancelled', wellicht dat Amazon deze weer kan heractiveren o.i.d., maar voor nu wacht ik eerst af tot ik mijn geld terug heb. Ik heb geen proxy gebruikt en gewoon mijn eigen adres. 2FA staat ook aan. Ik heb alleen wel via iDeal betaald.
Gonadan schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:07:
Ik heb zo ook mijn vermoeden...
audb schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:31:
Ik vermoed eerder dat ze de lens te goedkoop hebben aangeboden en op deze manier er onder uit kunnen komen.
Ik heb het gehad met blikjes katten voer die plotseling "niet meer beschikbaar waren" met daar onder de tekst dat ze terug gestuurd waren naar Italië ??.
Het bleek toen ook dat de prijs niet klopte maar nooit excuses gehad.
Maar soms kan je beter zelf de grens overgaan als je wat nodig hebt.
Dit zal hier niet het geval zijn, de Nederlandse Amazon heeft de lens een tijdje voor 1150 aangeboden, maar daar is de korting nu niet meer aanwezig. Op de Duitze Amazon was de standaard prijs al lager en door de huidige korting nu 1050. Ik heb overigens de rest van mijn camera spullen bij Foto-Erhardt gehaald in Essen, erg goed geholpen daar met goede aanbiedingen. Helaas hebben ze deze lens niet in de aanbieding.
Raymond P schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:54:
@audb Dat lijkt mij niet. Amazon's business model is om goedkoper te zijn dan de rest, zonodig met verlies, totdat de rest kapot geconcurreerd is.

In Nederland (en België) is fotogear gewoon extraduur zodat er cashback en kortingen gegeven kan worden want dat wilt de Nederlander.
Netto komt dat ongeveer op hetzelfde neer, al is het in .de dan alsnog iets goedkoper (btw).
Iig voor mijn exemplaar, dat een al wat ouder model is, was het een duidelijke price match op andere winkels.
De prijzen in Duitsland van lenzen komen vrij overeen met die in Nederland. Het zijn vooral alle accessoires die duurder zijn in Nederland.

Ik denk dat ik mijn verlies pak en wacht tot de lens in Nederland een keer in de aanbieding komt.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ImLegenJerry Op het moment van korting scheelt het vaak niet veel.
Maareh als je voor een 'ouder' model shopt kan je korting en cashback vergeten in NL. En dan zit er op dit moment nog steeds 400 euro verschil tussen nl/de op wat ik had besteld.

Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met voor welke mount je shopt hoe groot het voordeel is.

Edit: fwiw ik heb het geld al weer op de bankrekening staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 06-10-2025 10:55 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Raymond P schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:53:
@ImLegenJerry Op het moment van korting scheelt het vaak niet veel.
Maareh als je voor een 'ouder' model shopt kan je korting en cashback vergeten in NL. En dan zit er op dit moment nog steeds 400 euro verschil tussen nl/de op wat ik had besteld.

Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met voor welke mount je shopt hoe groot het voordeel is.

Edit: fwiw ik heb het geld al weer op de bankrekening staan.
Door je edit ook maar even gekeken, heb inderdaad het geld ook al teruggestort gekregen. Ik ga dan misschien toch nog een keer proberen met creditcard. Blijkbaar kan je naast de sms controle ook nog een dedicated 2FA kiezen. Dit heb ik dan ook maar ingesteld. Misschien dat het dit keer wel lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Inmiddels ook reactie van Amazon's online fraude management:
Oeps foutje.
Ik zal een nieuwe order moeten plaatsen. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b48D6UEkyTKwwTRC3FbwJwDW-zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8hBo0PQuLFXllunYAvZoqbY.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
mrmrmr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:57:
@Dennism Het gaat hier om waarom Amazon iets doet.

iDEAL is voor een leverancier een veiligere soort betaling dan een creditcard omdat er multifactorauthenticatie is bij de Nederlandse bank. Zoals ik heb beschreven gebruikt Amazon mogelijk code die is gericht op de Amerikaanse markt. Dat zouden ze natuurlijk niet moeten doen bij een iDEAL betaling, waar er weinig of geen risico is op terugboeking voor de leverancier en er authenticatie door de bank heeft plaatsgevonden.

Amazon creditcardbetalingen kunnen worden gedaan zonder 2FA na inloggen bij Amazon.
Ik heb het ditmaal met 2FA en creditcard geprobeerd. Ik kreeg zelfs nog een extra verificatie verzoek voor mijn creditcard binnen van Amazon na de betaling. Na een paar minuten helaas weer geannuleerd. Ik ga geen ID naar Amazon sturen, dus hier houdt het op. Wel jammer, hopelijk vind ik ergens nog een goede deal.

Ik heb dit keer wel direct mijn geld teruggestort gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:14:
[...]

Ben wel benieuwd waar dit op gebaseerd is, Ideal is immers bewezen onveilig voor de consument wanneer er iets mis is bij de verkopende partij. Of dat nu bewuste oplichting is of een faillissement. Ideal is echter makkelijk en laagdrempelig en daardoor wordt het veel gebruikt, maar vergis je niet, voor de consument biedt het geen enkele veiligheid wat een creditcard juist over het algemeen wel biedt.

Ideal is echter voor de verkoper dan wel een heel makkelijk.
Even los ervan dat hij uiteraard bedoelde daar veiliger voor Amazon, maar imo is het voor de consument ook niet zo zwart wit. Ja als je nu iets koopt bij een webshop, ze leveren niet, en weigeren terug te betalen, dan is een CC veiliger want je kan een chargeback aanmaken. Dat lijkt mij overigens bij een webshop als Amazon niet direct een gevaar, maar goed, de optie heb je inderdaad.

Maar als jij nu iets koopt bij een twijfelachtige webshop voor €10, is bij Ideal je maximale schade die je kan lijden €10. Bij een CC kunnen ze over een jaar je gegevens nog misbruiken. En ja, als je het in de gaten hebt dan kan je je daar weer chargebacks op gaan doen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij jezelf. Met die drie betalingen die ik met mijn CC doe zou mij dat ook wel opvallen. Maar doe je alles met je CC (of straks met een Mastercard debitcard), dan wordt het een stuk lastiger om tussen alle betalingen een frauduleuze te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

Maar als jij nu iets koopt bij een twijfelachtige webshop voor €10, is bij Ideal je maximale schade die je kan lijden €10. Bij een CC kunnen ze over een jaar je gegevens nog misbruiken. En ja, als je het in de gaten hebt dan kan je je daar weer chargebacks op gaan doen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij jezelf. Met die drie betalingen die ik met mijn CC doe zou mij dat ook wel opvallen. Maar doe je alles met je CC (of straks met een Mastercard debitcard), dan wordt het een stuk lastiger om tussen alle betalingen een frauduleuze te kunnen zien.
Ben precies om bovenstaande reden overgestapt naar Revolut. Gratis en je kunt onbeperkt credit card nummers laten genereren voor bv eenmalig gebruik. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 14:33
Ik heb al een hele tijd een account op de de site en gebruik die nog regelmatig nog nooit gezeik gehad betaal gewoon met ideal of paypal.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
Ik denk in mijn geval dat het komt doordat de laatste aankoop op de Duitse Amazon blijkbaar in 2020 is geweest, en dit waren toen in-ear oortjes van +- 50 euro. Nu koop ik 5 jaar later ineens iets van 1000+. Ik heb nog maar een mailtje gestuurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De discussie over betaalmethoden en welke het meest veilig is, mag stoppen hier. Die gaat te ver offtopic en helpt TS niet met zijn probleem.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1