Vloerverwarming aanvoertemperatuur blijft laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aiko464
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-10 12:09
Het begint kouder te worden dus we zijn er eindelijk aan begonnen om de nieuwe vloerverwarming in gebruik te nemen in onze nieuwe woning. Echter is er na een paar dagen nog niks veranderd qua temperatuur van de invoer en uitvoer van de vloerverwarming, beiden rond de 16 graden. Het lijkt erop dat het warme water niet voorbij de aanvoerkraan komt. Maar ik weet er te weining van daarom hoop ik dat 1 van jullie misschien een idee heeft wat het probleem is.
Heb ook 2 plaatjes van de installatie toegevoegd en aangegeven welke leidingen wel warm zijn of koud zijn.
Het lijkt erop dat het warme water de pomp niet ingaat en dan wordt het dus ook niet warm. Maar hoe zorg ik ervoor dat dit het wel gaat doen? Of misschien is er iets heel anders aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFO_nCntJITh9FU2WPr_Vm_ID7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeqjRPuY2x0tTHYR4DeCHhlI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M6kztczd3LKOMn4-Z0b-lr4w8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Yje4BmJfeOOkdwIpZFJdUoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante hardware die ik gebruik
CV: Intergas HReco 30 aanvoertemperatuur 60 graden
Vloerverwarming pomp: Wilo para met VTE verdeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ben begonnen met ontluchten(wat niet nodig was) en langzaam de aanvoerkraan elke dag 5 graden omhoog gedraaid om alles langzaam op temperatuur te brengen. De druk van het systeem is ongeveer 1.8.
CV-ketel instellingen lijken ook ok te zijn. En de thermostaat staat 4 graden hoger dan dat het daadwerkelijk in huis is.

Iemand een idee waarom mijn vloerverwarming niet warm wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Draait de pomp van je verdeler?
Knietjes bovenop de verdeler ook ontlucht?
Waar staat de thermostaatknop op?

Je water gaat nu gewoon direct via de bypass terug de retour in. Dus of je hebt lucht in de leiding tussen bypass en verdeler, of je thermostatische beveiliging werkt niet of zit dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 10:59

Illusion

(the art of)

Staat het voetventiel (in de buis links van de thermostaatkraan) wel open?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05:23
Ik lees nieuwe vloerverwarming en nieuwe woning, lijkt ok te zijn. Wie heeft dit geïnstalleerd? Want dat lijkt mij stap 1 om eens te vragen waarom het niet werkt.

Ps 60 graden is erg hoog, mijn aanvoer van de ketel is 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-10 17:21
Het zou wel eens kunnen dat het kraanhuis achter de regelknop vast zit als deze een poos heeft dichtgezeten. Zet de knop eens op 60 graden (vol open) en draai dan de knop los. hierna komt er een pin in het zicht op het kraanhuis, kan je deze indrukken en veert die dan weer terug? (indrukken zal niet aan met je vingers gebruik hiervoor iets plats van metaal bijv.) Als deze niet beweegt kan je deze voorzichtig proberen weer gangbaar te krijgen door voorzichtig met een een tang het pinnetje in en uit proberen te bewegen. Wanneer je het pinnetje kan indrukken en deze vanzelf weer naar buiten komt kan je de knop terug monteren en weer op 35 á 40 graden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:51:
Ik lees nieuwe vloerverwarming en nieuwe woning, lijkt ok te zijn. Wie heeft dit geïnstalleerd? Want dat lijkt mij stap 1 om eens te vragen waarom het niet werkt.

Ps 60 graden is erg hoog, mijn aanvoer van de ketel is 40 graden.
Waarom zou een aanvoertemp van 60graden te hoog zijn? Er zit niet voor niks een mengverdeler op met temp beveiliging. Waarschijnlijk heeft TS dus ook gewoon radiatoren (meestal boven) in de kamers zitten, dus 60graden op de ketel is gewoon ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05:23
Enforcer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Waarom zou een aanvoertemp van 60graden te hoog zijn? Er zit niet voor niks een mengverdeler op met temp beveiliging. Waarschijnlijk heeft TS dus ook gewoon radiatoren (meestal boven) in de kamers zitten, dus 60graden op de ketel is gewoon ok.
Ik heb boven ook gewoon normale radiatoren en hou het hele huis prima warm met 40 graden aanvoer.

Bespaar er een hoop gas mee (ketel stond eerder wel op 60)

Maar het inregelen voor TS komt wel als het probleem eerst is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-10 10:20

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Nieuwe installatie dus:
- zet retour ventiel open (dat is een klein schroefje in de retour leiding. Vlak naast de thermostaatknop)
- draai elke groep open. Dat zijn de witte knopen boven elke groep.
- begin opnieuw met opstookprotocol...

Lukt dit niet dan:
- wordt de aanvoerleiding wel warm?
- draait de pomp? Zet die anders tijdelijk op stand maximaal
- vloerverwarming ontluchten (kan hardnekkig zijn bij vvw)
Pagina: 1