Welke Krimptang? Kant en klare kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoToad
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:31
Hallo,

Ik zit nu op de wifi en wil graag overstappen op bekabeld.

Er loopt nu al een kabel van de vaste telefoon, die is oud en kan weg.
Zou hier ook een normale ethernetkabel (zonder stekker) doorheen moeten passen?

Ik heb nog verschillende kant-en-klare Cat6- en Cat5e-kabels liggen met de stekkertjes er al op.
Kan ik deze gewoon afknippen, door de gaten halen en dan opnieuw een ander stekkertje erop zetten?

Ik heb gezocht naar een krimptang en lees (te) veel negatieve reviews.
Wat is een goede (en niet te dure) krimptang?

Hier in onze straat ligt een Praxis en zij hebben bijv. keus uit de volgende:
Zijn dit allemaal goede keuzes, op die van 3 sterren na?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wGksQs_2WNyAwuh0g5G2OjBD-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lyz1MT5srHcIhqTeiQIsDFy.png?f=fotoalbum_large

Ergens anders bestellen (bol.com) kan natuurlijk ook.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het liefst gebruik je in de muur solide kabels, die je op een Keystone laat eindigen.
Als je toch graag flexibele kabels wilt gebruiken omdat je ze al hebt, zou ik zelf kijken of ze niet met stekker en al erdoorheen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
Als het maar 1 plug is die je moet knijpen zou ik lekker een RJ45 field connector / plug kopen dan kun je hem zonder gereedschap monteren. Die liggen ook wel in de bouwmarkt. Met de nodige ervaring zou het niet veel uitmaken wat voor kwaliteit de tang is, het gaat immers maar om 1 stekker. Moet ik er 100 aanknijpen wordt het een ander verhaal.

En iets wat vroeger nog wel eens gebeurde op GoT: Wellicht is er een tweaker in de buurt die er 1 bij je kan/wil aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Koop een stukje stugge netwerkkabel en monter het netjes af op een wcd en sluit de boel aan met een kant en klare patchkabel.
Rj45'a aanknijpen is altijd prutswerk.
Vaste bekabeling wil je 100% om kunnen vertrouwen.

En die field connector waar @Erwin het over heeft zijn alleen geschikt voor kabels met stugge aders en niet voor patchkabels met soepele aders.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is dat zo? Gewoon echt een vraag, gezien ik toevallig zelf op een kabeltje met lage eisen twee connectoren wil stoppen, en dan leek het mij net zo handig om zo'n toolless ding te pakken, en veel geven in de omschrijving aan dat ze ook met soepele aders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NeoToad schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:38:
Hallo,

Ik zit nu op de wifi en wil graag overstappen op bekabeld.

Er loopt nu al een kabel van de vaste telefoon, die is oud en kan weg.
Zou hier ook een normale ethernetkabel (zonder stekker) doorheen moeten passen?

Ik heb nog verschillende kant-en-klare Cat6- en Cat5e-kabels liggen met de stekkertjes er al op.
Kan ik deze gewoon afknippen, door de gaten halen en dan opnieuw een ander stekkertje erop zetten?

Ik heb gezocht naar een krimptang en lees (te) veel negatieve reviews.
Wat is een goede (en niet te dure) krimptang?

Hier in onze straat ligt een Praxis en zij hebben bijv. keus uit de volgende:
[Afbeelding]

Ergens anders bestellen (bol.com) kan natuurlijk ook.
Ik heb laatst deze toolless stekkertjes gebruikt voor 10Gbit en werkt perfect op een flexibele cat5e kabel van 15 meter tussen mijn KPN aansluitpunt en mijn router.
https://www.elektramat.nl...k1lN98Hl4UrRoCH7YQAvD_BwE

Het zit natuurlijk niet zo goed als massieve kabel met een keystone, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die nedis krimptang (blauw) is prima. Ik heb die helemaal aan de rechterkant maar als je niet vaak connectoren krimpt heeft dat geen meerwaarde.

Zolang 't ding niet van plastic is, is er niet heel veel wat er fout aan kan zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Dido

heforshe

Sissors schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:55:
Is dat zo? Gewoon echt een vraag, gezien ik toevallig zelf op een kabeltje met lage eisen twee connectoren wil stoppen, en dan leek het mij net zo handig om zo'n toolless ding te pakken, en veel geven in de omschrijving aan dat ze ook met soepele aders werken.
Ik heb op die manier ook een kabel "gesplit" vanaf de meterkast naar de woonkamer, maar wel aan allebei de kanten gwoon netje op een dubbele keystone afgemonteerd. Ziet er niet aleen mooier uit, maar ik vind het ook wel heel fijn dat ik een normale patchkabel in de muur kan prikken.
Die kabel is overigens wel een stugge kabel (ooit gewoon 100 meter op rol besteld, tot op heden nog niet bij hoeven kopen), aan de bestaande coax geknoopt en door de buis getrokken ter varvanging van die coax.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:51:
Rj45'a aanknijpen is altijd prutswerk.
Heb er tientallen aangeknepen en wanneer je netjes en secuur werkt is hoeft het helemaal geen prutswerk te zijn. Maar ja, netjes en secuur werken kost tijd dus geld. En niet iedereen heeft het geduld of de fijne motoriek om netjes en secuur te willen/kunnen werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Het feit dat jij het doet maakt het geen goede methode.

Rj45's duwen enkel een pinnetje tussen de draadjes van een soepele ader en maken enkel oppervlakte contact waar op den duur corrosie tussen kan komen.
Een wcd of keystone heeft een lsa waarbij de stugge ader tussen een vorkje geduwd wordt en zo de ader insnijd waarbij een echt las ontstaat waar geen corrosie tussen kan komen.

En een lsa is veel simpeler te monteren dan de aders op de juiste volgorde in een RJ45 te moeten prutsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben(V) schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:27:
Rj45's duwen enkel een pinnetje tussen de draadjes van een soepele ader en maken enkel oppervlakte contact waar op den duur corrosie tussen kan komen.
Ik zou toch verwachten dat jij weet dat er meerdere soorten 8p8c's zijn (en dat RJ45 iets heel anders is), en dat één ervan inderdaad doet wat jij beschrijft maar de andere, veel voorkomendere, effectief gelijk is aan wat een LSA doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:55:
Zoals bij alle verbindingen is het belangrijk dat je de aderdikte weet en wat de stekker aan dikte kan verwerken. De tool-less field connector dingen zijn niets anders dan een keystone of LSA-strip waar de mesjes in de ader snijden. Meestal geschikt voor AWG26 (dun) tot AWG22 (dik). Is de ader te dun dan snijdt er weinig en heb je geen werkende stekker. Een vaste kern kabel snijdt makkelijker omdat de ader niet vervormd, een soepele ader vervormd wel doordat de losse draadjes zich vormen naar de V-vorm van het mesje in de connector, wil je een goede connectie maken met een soepele draad in zo'n connector dan heb je de dikste variant nodig. Waar AWG25 vaste kern prima past, heb je bij soepel minimaal AWG23 nodig. En dan nog is het kantklossen met spul wat er niet voor gemaakt is.
Aangezien er een aantal mitsen en maren zitten bij het knijpen van stekkers of het afmonteren van een WCD kan je bij twijfel het beste uit gaan van 'vaste kabel = patch/wcd' & 'soepele kabel = stekker knijpen met tang'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
Kom ik weer even raar doen.. maar als je een UTP kabel door een pijp doorheen wil trekken, trek er dan gelijk 2

je krijgt gemakkelijk 2x Cat6 U/Utp (bv Draka UC400 oid) door een 16mm pijpje

meerprijs is quasi hetzelfde als een extra switch kopen... gelijk een dubbele aansluiting maken is mijn advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:27:
Het feit dat jij het doet maakt het geen goede methode.

[...]

En een lsa is veel simpeler te monteren dan de aders op de juiste volgorde in een RJ45 te moeten prutsen.
Het feit dat jij het simpeler vind, maakt het nog niet voor iedereen simpel ;)

Ondanks 25+ jaar ervaring met UTP-kabels zijn mijn LSA-connecties nog steeds beroerd, terwijl ik bijna blindelings een RJ45 stekker knijp die met 99,99% zekerheid een werkende connectie oplevert. Ongeacht een soepele of solide kern.

Ik kom nu nog regelmatig kabels tegen die ik 20 jaar geleden heb gemaakt en ze werken allemaal nog prima.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
NeoToad schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:38:
[Afbeelding][/i]
Tang 1,2,5,9&10 zijn imho allemaal goede tangen, zolang je ze alleen gebruikt voor de laatste stap: het vastknijpen van de RJ-45 connectoren.
1&5 en 9&10 lijken verdacht veel op elkaar.

Voor het strippen raad ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMholfyVnDzMT7qn76qiHyzmqwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKHQDPVEevmAMPG7yW21JCLL.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het op maat knippen van kabel/aders voldoet imho een zijkniptang.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1