Advies in verwarming aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schadefurdich
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04:16
Mijn vraag
Ik zou graag mijn verwarming situatie willen verbeteren. Dit om geld te besparen en beter vraag gestuurd verwarmen. Dit gaat om een 2 onder 1 kap woning. Begane grond keuken en woonkamer.

Ik zal hieronder de situatie uitleggen.
Cv installatie Bosch Nefit 2018.
Cv ketel word aangestuurd door een thermostaat hangend aan de muur in keuken.
1 radiator in woonkamer
Vloerverwarming in keuken (ouderwets met warm water +- bouwjaar 2005).

Om de keuken warm te krijgen duurt het heel lang voordat de vloerverwarming warm is. En radiator in de woonkamer blijft maar stoken ook al is het erg warm in deze kamer.

Leef je veel in de keuken dan moet ik lang wachten voor er resultaat is en de woonkamer wordt onnodig erg warm.

Mijn idee is om een thermostaat evt met Tado op de radiator te plaatsen in woonkamer. Vraag: dat gaat pas werken wanneer de thermostaat in de keuken omhoog gedraaid wordt??? Heeft iemand van jullie antwoord hierop?

Dan de vloerverwarming in keuken apart/constante temperatuur te houden. Maar dan zal hier ook wel een aparte thermostaat op moeten?

Sinds afgelopen zomer een airco Daikin 5kw laten installeren. Dit is wel makkelijk om te koelen en snel te verwarmen maar niet mijn hoofddoel.

Kan iemand mij zijn advies of kijk op deze situatie geven? Dank jullie wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 20:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je bent heel erg over de installatie aan het nadenken.

Maar stap 1 is isolatie.
-wat is de isolatiewaarde van je muren
-wat is de isolatiewaarde van plat dak
-ligt er tempex onder de vloer?

Als je geld wil besparen, en meer comfort. begint het daar.

Verder: als een radiator in een te warme ruimte staat te stoken, kun je dat oplossen met een thermostaatknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schadefurdich
Er zit tempex onder de vloer inderdaad. De thermostaatknop is ook wat ik wil aanschaffen. Ik zat even verder te denken aan hoe de vloerverwarming dan zou gaan werken in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schadefurdich
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW_8PuH-MIvWDO-6iSQ2fS54yWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6awbUtqVCOCPtXz4gwT7r5rf.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking. Geel is radiator, rood thermostaat van cv en blauw vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:02
Wat je voorstelt gaat werken, maar je kans dat je vloerverwarming door blijft stoken zodra je woonkamer warm is (en dat die ruimte dus weer te warm wordt).

Je wil eigenlijk dat je de vloerwarming in de keuken en de radiator in de woonkamer onafhankelijk van elkaar regelen. Bij een systeem zoals Tado moet je dan ook een extra radiator tado knop (naast de reeds aanwezige radiatorknop) of klep bij verdeler plaatsen.

Maar je zou het dus eerst kunnen proberen om de woonkamer radiatorknop en thermostaat keuken te vervangen voor tado en te kijken hoe het loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Of gewoon een domme ouderwetse thermostaatknop op verwarming in woonkamer. Werkt prima, enkel als keuken geen warmtevraag heeft en woonkamer wel heb je probleem - maar hoe vaak komt dat voor?
Het is duidelijk dat je enkel stookt als je thuis bent, en vloerverwarming is altijd trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CV temperatuur verlagen kan ook een optie zijn.

Voor de VV maakt het niets/weinig uit, daar zal toch een meng-verdeler tussen zitten.
Maar de radiator in de woonkamer zal minder snel warm worden dus de CV zal langer draaien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schadefurdich
99ruud99 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:10:
Of gewoon een domme ouderwetse thermostaatknop op verwarming in woonkamer. Werkt prima, enkel als keuken geen warmtevraag heeft en woonkamer wel heb je probleem - maar hoe vaak komt dat voor?
Het is duidelijk dat je enkel stookt als je thuis bent, en vloerverwarming is altijd trager.
Inderdaad. Dit ga ik proberen. Thermostaat is ook maar een aanschaf van +- 30 euro.

Hebben jullie ervaring met Tado? Of bijv Bosch smart home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05
99ruud99 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:10:
Dit is, als de thermostaat ook in de woonkamer hangt, slecht advies. De radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt moeten gewoon helemaal open staan. Anders gaan je thermostaatknoppen en de thermostaat wedijveren om het regelen van de temperatuur, met pendelen en inefficiëntie tot gevolg. Of zelfs het uitvallen van de installatie als hierdoor alle kranen dicht zitten, en er geen doorstroom is.

Met tado e.d. heb je dat probleem niet vanwege de extra te installeren bypass. Plus, dat die niet vraagt als er geen enkele radiator warmte wil.

Maar voor TS, check ook dit topic even:

Gas besparen door middel van CV tuning deel IV - met 4000 posts, en 3 eerdere delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Thermostaat hangt in keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Hoe zit het met de waterzijdige inregeling? Dat kan énorm schelen in comfort, en kan meestal gratis. Combineer dat met intelligent gebruik van thermostatische kranen, en je hebt in de meeste gevallen geen zoneregeling nodig (al moet je dat uiteraard gewoon doen als je dat leuk vind).

Een veel voorkomend probleem is dat de leiding naar de vloerverwarmingsverdeler dun en lang is, waardoor er veel meer water naar de radiatoren stroomt. Als je dan nog een badkamerradiator als bypass gebruikt (slechtste idee ooit, je bespaart 30€voor een bypassventiel maar dat kost je jaarlijks 300€ extra stookkosten en je krijgt je huis niet confortabel) dan is het helemaal problematisch.

Check dus eerst of je een bypassventiel hebt, zo niet plaats je er een.
Met voetventielen (of een voorinstelling in de thermostaatkraan) kan je de flow naar de radiatoren wat beperken waardoor je een betere verdeling van het warm water krijgt; je kan bijvoorbeeld die in de woonkamer wat dichter zetten want daar wordt het te snel warm. Je wil bekomen dat het overal gelijkmatig warm wordt (zonder de flow teveel te beperken), je kan nog wat finetunen om de ene plek wat meer capaciteit te geven dan de andere. Dat zorgt er al voor dat je met de bestaande regeling overal een redelijk goeie temperatuur krijgt.

Als je dan ook nog thermostaatkranen correct gebruikt (het nummertje komt overeen met een temperatuur, hoger nummer zal niet sneller verwarmen) dan worden de kamers die geen thermostaat hebben niet te warm. Doorgaans zet je in de slaapkamer standje 2, in leefruimtes (bureau bijvoorbeeld) standje 3, badkamer kan je voor je relatie best de koukleum laten beslissen :+ . In de ruimte waar de thermostaat hangt, kan je beter geen thermostaatkraan gebruiken (of die volledig open zetten).

Bij TS is er vloerverwarming waar de thermostaat hangt, daar heb je een mengverdeler met een thermostaatkraan die de watertemperatuur van de verdeler instelt (knijpt warmwatertoevoer af als de vloer warm genoeg is), daar kan je wat mee spelen als de ruimte te snel warm wordt (in het tussenseizoen bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1