Lekkage door geveldoorvoer screen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollectionMan
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-10 16:52
Beste allemaal,

Gisteren tijdens hevige regenval en wind recht op de gevel merkte ik op dat er water uit mijn kozijn komt. Dit komt uit een gat waar de stroomkabel voor de screens door de gevel gaat (zie foto). Deze constructie zit er al sinds ik mijn appartement heb.

Vanochtend bij daglicht heb ik dit gat nader bekeken. Door het gat heen is aan de andere kant licht te zien en het lijkt vlak van binnen naar buiten te lopen (dus geen helling).

Mij lijkt het aannemelijk dat dit de bron is van de lekkage. Wat denken jullie? Wat kan ik hier het beste aan doen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9AkZ9ZBsdIHyNt-yUM2H4K09C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJWTR00oPniJZgUeViEaFd7C.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via CollectionMan op 04-10-2025 13:04)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Gat zo diep mogelijk schilderen met een grondlak. Laten drogen en dan afdichten met beglazingskit zoals deze. Die is speciaal voor dit soort karweitjes gemaakt, iets wat de installateur van de screens eigenlijk al had moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:41

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een eerste stap is om preciezer er achter te komen waar het water vandaan komt. Strategisch keukenpapier plaatsen kan helpen, daaraan kun je zien of het nat geweest is.

Loopt de kabel van buiten schuin af naar binnen? Dan kan het helpen als je de kabel buiten een lusje kunt geven zodat het laagste punt lager ligt dan het gat naar binnen. Op die manier zal vocht dat langs de kabel komt eraf druppelen op het laagste punt in plaats van met de kabel naar binnen lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassettebandje op 04-10-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:05
Lijkt er wel op.
Maar niks wat een beetje grijze silliconenkit niet kan oplossen. Het is een houten kozijn zie ik, dus je kunt het ook met een 2k filler of acrylaatkit doen, zodat je het eventueel nog kunt overschilderen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Gat zo diep mogelijk schilderen met een grondlak. Laten drogen en dan afdichten met beglazingskit zoals deze. Die is speciaal voor dit soort karweitjes gemaakt, iets wat de installateur van de screens eigenlijk al had moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Geen siliconenkit als er (periodiek) geverfd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
en vooral van buitenaf dichtkitten anders blijft er water instaan en dan gaat je kozijn wel snel achteruit

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:02
Yaksa schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:21:
Dit is denk ik de netste oplossing. En het gat eerst proberen schoon te maken en licht op te schuren. Doekje en schuurpapier op iets duns om in het gat te komen

Als je niet wil schilderen kun je als alternatief zou je nog een prop compriband of plastic er in kunnen doen. Maar dat is dan meer de "beun" oplossing of voor tijdelijk :)
Pagina: 1