Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn vrouw en ik vinden het handig om incidenteel van elkaar te kunnen zien waar we zijn. In het geval er wat aan de hand is, maar ook zodat zij kan zien wanneer ik uit mijn werk kom en omgekeerd.

Voor de kinderen hebben we Family Link. Locatie gebruiken we in het geval ze ergens heen gaan (zoals naar opa en oma) maar we geen seintje krijgen als ze daar aankomen, voor de veiligheid dus, maar ook als ze het ding in huis kwijt zijn om hem op te piepen of om ze te bereiken als ze weg zijn en het ding staat weer op stil. Helaas kan je met family link alleen je kinderen volgen, maar niet elkaar.

Mijn vrouw en ik gebruikten hiervoor Home Assistant, maar ik ben overgestapt op Homey Pro en heb de HomeAssistant eruit gedaan.

We hebben er beiden geen bezwaar tegen dat we van elkaar kunnen zien waar we zijn als dat nodig is (geen geheimen voor elkaar).

Nu zijn er wel apps zoals Live360 maar daar lees je ook allerlei enge verhalen over dat het wordt gebruikt voor minder zuivere zaken (is logisch) maar ook bekendstaat om de verkoop van jouw locatie-informatie en om veel reclame e.d.

Ik wil graag weten of men hier ervaring heeft met dergelijke apps en mij kan aanraden welke het best te gebruiken.

Telefoons die we gebruiken zijn Galaxy S25 Ultra en Galaxy A55.

PS. ik ben géén stalker, gelukkig getrouwd en heb niets te verbergen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:08
Out of the box idee: snapchat? Je kunt daar je locatie delen voor vrienden en die wordt live bijgewerkt op de map. Niet super nauwkeurig, maar wel globaal een overzicht.... anders kom je al gauw uit op de app die je noemt verwacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:45:
Out of the box idee: snapchat? Je kunt daar je locatie delen voor vrienden en die wordt live bijgewerkt op de map. Niet super nauwkeurig, maar wel globaal een overzicht.... anders kom je al gauw uit op de app die je noemt verwacht ik...
Dank, maar ik zoek toch echt een app die je aan de andere kant niet hoeft aan te zetten. Met Whatsapp kan je ook 8 uur lang je locatie delen, maar dat is daardoor ook heel beperkt.

Het hoeft overigens ook niet onzichtbaar te zijn, ze mag gerust een notificatie krijgen als ik haar 'ping' en omgekeerd. Het is niet om te bespieden zeg maar, hoewel dat in feite wel het geval is natuurlijk, maar dan consensueel zeg maar.

Doordat het gelijktijdig ook een soort grijs gebied is, zijn die apps naar mijn idee meteen al een beetje sketchy, vandaar dat ik jullie ervaringen vraag naar de beste oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 04-10-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:08
Fairy schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:52:
[...]

Dank, maar ik zoek toch echt een app die je aan de andere kant niet hoeft aan te zetten. Met Whatsapp kan je ook 8 uur lang je locatie delen, maar dat is daardoor ook heel beperkt.

Het hoeft overigens ook niet onzichtbaar te zijn, ze mag gerust een notificatie krijgen als ik haar 'ping' en omgekeerd. Het is niet om te bespieden zeg maar, hoewel dat in feite wel het geval is natuurlijk, maar dan consensueel zeg maar.

Doordat het gelijktijdig ook een soort grijs gebied is, zijn die apps naar mijn idee meteen al een beetje sketchy, vandaar dat ik jullie ervaringen vraag naar de beste oplossing.
Hoe bedoel je aan moet zetten? Snapchat kan je locatie live delen met geselecteerde mensen. Je moet in de instellingen alleen aanzetten dat snapchat je locatie mag delen als deze op de achtergrond draait.

Op een iPhone heb je zoek mijn vrienden, maar een soorgelijke functie kent Android volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht zoiets?
Heb d'r zelf green ervaring mee, maar het is open source end ze beweren end2end encryptie.

Find Family (Find Family is an end-to-end encrypted location sharing app)

https://f-droid.org/packages/cc.findfamily.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:58:
Wellicht zoiets?
Heb d'r zelf green ervaring mee, maar het is open source end ze beweren end2end encryptie.

Find Family (Find Family is an end-to-end encrypted location sharing app)

https://f-droid.org/packages/cc.findfamily.app/
Dat kan zomaar precies zijn wat ik zoek! Dank je wel, ik ga me er in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Hoe bedoel je aan moet zetten? Snapchat kan je locatie live delen met geselecteerde mensen. Je moet in de instellingen alleen aanzetten dat snapchat je locatie mag delen als deze op de achtergrond draait.

Op een iPhone heb je zoek mijn vrienden, maar een soorgelijke functie kent Android volgens mij niet.
Sorry, ik nam zomaar aan dat het vergelijkbaar zou zijn met Whatsapp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Waarom niet Google locatie delen? Via Google Maps zet je het aan en daarna kan ik met Google Find, net zoals mijn apparaten, ook personen vinden. Doe dit al tijden met mijn vrouw. En permanent, dus werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Palthe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:05:
Waarom niet Google locatie delen? Via Google Maps zet je het aan en daarna kan ik met Google Find, net zoals mijn apparaten, ook personen vinden. Doe dit al tijden met mijn vrouw. En permanent, dus werkt altijd.
Werkt alleen met Google Play Services en dan wordt al je data naar Google verstuurd.

Toegegeven, bij opensource android zijn de alternatieven die ik gevonden heb ook afhankelijk van een extern beheerde server, maar je voorkomt dat je alles op een hoopje serveert bij Google.

Ideale situatie zou natuurlijk zijn om zelf een server te hosten die de laatst vermelde locatie bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42
Accretion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:19:
Werkt alleen met Google Play Services en dan wordt al je data naar Google verstuurd.
TS gebruikt al Family Link, ik denk niet dat dat een probleem voor hem zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:27
Mijn vrouw en ik gebruiken locatie delen in Google Maps.
Tegenwoordig kun je met de "Vind-plek" app dan elkaars locatie direct bekijken.
Werkt helemaal perfect en dit blijft aanstaan totdat je dit weer uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-10 00:38
Wij gebruiken al jaren life360 met het hele gezin. De reclame voor hun eugen product is de laatste tijd inderdaad behoorlijk toegenomen, maar ik kan er nig mee omgaan. Ook een kwestie van meldingen uit zetten, zeker als je de app alleen gebruikt als je zelf actief op zoek bent naar de locatie van iemand anders.

Ik geloof best dat locatiegegevens “handel” zijn. Of life360 dan erger of minder erg is dan Google weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat het gebruik van life360 voorij oo dat gebied nadelig is.

[ Voor 82% gewijzigd door PinokkioTV op 12-10-2025 22:52 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1