Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-10 17:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu een oudere Synology met daarop best wat dockers. Die lopen tegen hun limieten aan.
Ik heb nu: homeassistant, vaultwarden, photoprism, mariadb en nog wat andere zaken. Ik zou hier graag ook ollama aan toevoegen maar op de syno heeft die +5 minuten nodig voor elk antwoord en photoprism is 10 a 30 seconden per foto dat ik wil taggen.
Daarnaast heb ik een extra mini pc als minecraft-server voor mijn kinderen en max 5 vrienden.

ik zou graag één homeserver hebben waarop ik dit alles kan zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben gierig, dus hoe goedkoper hoe beter. Ik verwacht geen killer systeem of een minecraft server waar je superver kan zien.
Maar ik wil wel kijken of ik alles van homeassistant voice en LLM kan installeren. Het moet dus mee kunnen maar ook niet top of the show zijn.

Op basis van opzoekwerk lijkt een hoge limiet 800 te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2x 8TB schijven uit een WD-book 'gechuckt' voor nas functionaliteit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
niet veel. Geen wifi wel ethernet, 1 SSD voor OS, 2 SATA poorten voor mijn bestaande disks.
geen videokaart (maar mogelijks koop ik er een tweedehandse voor palworld server?)
Het lukt me niet om megekko winkelmand te delen; maar ik heb hier de onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 263,39€ 263,39
1MoederbordenASRock B650M-H/M.2€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine 23€ 6,94€ 6,94
1VentilatorsDeepCool XFAN-80 Quiet Fan , 80mm€ 3,50€ 3,50
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 130,22€ 130,22
1VoedingenSeasonic G12 GC-650€ 68,99€ 68,99
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 104,32€ 104,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,26
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen.
ik koos am5 en ddr5 om 'modern' te zijn, misschien is dat niet nodig?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
energie zit wel in mijn achterhoofd: het systeem gaat 24/7 draaien. Ik wil me niet blauw betalen aan electriciteit voor een hobby project.
ik wil geen tower, het komt ergens in een hokje achter mijn bureau op een legplank.

Ga je overklokken?
neen

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb eigenlijk nog nooit een pc gebouwd. Ik heb wel een vriend die er meer ervaring mee heeft die komt helpen. Ik ben vertrokken vanuit het moederbord waarop ik de aansluiting heb die ik wens.
ik wil echter vragen of:
  • past dat allemaal fysiek? die case lijkt geen 'trays' te hebben voor HDD's? ga ik nog aansluitmateriaal, kabels, vijzen, ... nodig heben?
  • zijn er betere of goedkopere alternatieven componenten die ook goed genoeg zijn?
  • het hoort hier niet thuis, maar: besturingssysteem? proxmox? truenas? of een volledige debian?
  • kan ik voor hetzelfde budget iets helemaal anders doen, bv een minisforum nas?
  • PC Part picker zegt dat deze config 215W verbruikt. Is mijn PSU dan overdreven? kan ik dan beter een van 250/300W pakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:05
ik ben op t moment ook aan t kijken voor een nieuwe homelab server. heb nu een homelab met een i3-9100 uit 2019 en is inmiddels 6 jaar oud. kom ook op een zelfbouw setup van rond de 800 euro. asrock barebone x600 deskmeet is ook een optie. zit nu echter te kijken naar een beelink EQi12. met een hdd in een externe luchtgekoelde behuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door HopNotch op 05-10-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:44
Ik zou naar een mini PC als deze Minisforum UM890 Pro kijken. De CPU daarin presteert vergelijkbaar met die uit jouw lijst, en gebruikt daarbij minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56
Met de gekozen hardware ga je niet een LLM snel kunnen draaien. Daar heb je een dikke videokaart voor nodig en die zie ik niet in je lijstje staan.

Vraag is natuurlijk ook of je een dikke, energieslurpende videokaart in een apparaat moet stoppen dat je 24/7 gaat draaien, dat rijmt niet met je wens voor zuinigheid.

Ik zou dan kijken naar 2 apparaten, 1 zuinige nas voor 24/7 gebruik en een zelfbouw met de dikke videokaart erin die je aanzet wanneer je hem wilt gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor jouw gebruik is de CPU veel te sterk en energieslurpend. Ik zou in jouw geval sowieso naar een GMKTec, Minisforum of Beelink mini pc kijken. Dat is perfect voor een homeserver, begint al bij €300.

Wil je echt met AI aan de slag dan kun je kijken naar zo'n mini pc met Ryzen AI processor. Die beginnen overigens al snel bij €1000 of meer, en je moet je echt afvragen of je er blij van wordt. AI draait niet serieus op een PC in deze prijscategorie zonder een grafische kaart. De Ryzen AI processors maken mogelijk dat je je RAM kan gebruiken om LLM's in te laden, maar je zit dan nog steeds wel aan de tragere snelheid van dat ramgeheugen t.o.v. videoram geheugen én gebrek aan de snelle chipsets die een GPU heeft. Het draait dus, maar is wel trager dan op een GPU in een vergelijkbare prijscategorie. Kortom, het is ook marketing om op de AI hype mee te kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-10-2025 08:32 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:51
Als ik zo kijk naar wat je nu draaien hebt op je synology, dan zou ik toch geld spenderen aan ECC RAM en specifieke voor NAS ontworpen HDD's...

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1