Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb al 14 jaar een Qnap TS-212 met 2 TB schijven:
uitvoering: QNAP TS-212 Turbo NAS
uitvoering: Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB

Destijds ingesteld als JBOD (dus totaal 4TB) opslag. Misschien niet slim, maar destijds had ik minder kennis hierover en had ik er vooral films/TV-series op staan. Toen er meer belangrijke bestanden opkwamen heb ik een Seagate 4TB externe schijf gekocht. Met de ingebouwde backup instellingen van de Qnap maakte ik daar geregeld backups naar toe (feitelijk een complete kopie naar de Seagate).
Al een tijd werd schijf 2 minder dus maakte ik de backups vaker; helaas is de laatste backup wel weer een tijd geleden (half jaar o.i.d.).

Afgelopen week kon ik de NAS niet meer via de verkenner bereiken. Na een herstart kon ik nog even bij de bestanden, dus had ik direct de Seagate gekoppeld en de backup programma begon te lopen maar al snel viel de schijf en dus de bestanden weg en stopte de backup met backup maken.

Inloggen op de web interface toonde dat de NAS schijf 2 niet meer ziet. Ook na een herstart o.i.d. niet.
De schijf begint wel te draaien.
Online lees ik dat Qnap hardware soms nog wel eens kuren wil geven (https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=134212&hilit=swap) maar heb tijdelijk een andere schijf op positie 2 gezet; en die zag de NAS wel; dus dat lijkt het probleem niet te zijn.
Omdat schijf 2 niet wordt gezien/werkt; is geen enkele share/bestanden bereikbaar.

Maar wat nu? Sinds de laatste backup heb ik wel wat bestanden op de NAS gezet die ik graag terug zou willen hebben. Ik heb een HDD dock besteld die hopelijk morgen wordt bezorgd.
Online lees ik 2 verhalen wat betreft JBOD:
- Vanwege JBOD kun je de bestanden niet bereiken; omdat ze over beide schijven worden verdeeld.
- Of aangesloten op een Linux PC (of een programma als Linux Reader) zou je nog kans hebben dat je iets kunt veiligstellen.

Ik weet het; achteraf was JBOD dom en ik had vaker backups moeten maken (ik deed het al vaker, maar laatste is helaas toch een tijdje geleden), maar is er op dit moment nog iets van te redden?
Het zijn niet de meest belangrijke bestanden die sindsdien op de NAS zijn opgeslagen (en nog niet als backup naar de Seagate), maar ik had ze toch erg graag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
Als het losse Linux volumes zijn zou je ze gewoon kunnen mounten en lezen met Linux file system tools.
In zoverre de HDD's nog normaal werken natuurlijk.
Zie ook topics met Linux EXT NAS schijven lezen:

WD My Book World Edition 1TB ter ziele, hoe lees ik HD's uit
WD Red via SATA > USB krijgt geen schijf
Openmediavault schijven komen niet in beeld ook niet in Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JBOD is niet echt een standaard, maar voor zover ik weet is het in de meeste gevallen 'linear raid', oftewel, de schijven zijn virtueel achter elkaar geplakt. Als de bestanden niet gefragmenteerd zijn, staan ze dus in hun geheel op 1 schijf. (Mogelijk op 1 file 'in het midden' na, die aan het eind van de eerste, en het begin van de tweede schijf staat.)
Dus je zou je ene goede schijf kunnen bekijken of je files erop staan (50% kans per file). Probleem is dat er geen bruikbaar filesysteem is. PhotoRec zou de files kunnen vinden, maar vertelt je alleen het type en de grootte. De naam en timestamp zit in het (onbruikbare) filesysteem. Dus dat wordt een hoop handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

sus

is druk :+

Ik lees dat je hem met een nieuwe HDD terug aan hebt gezet. Was dat samen met de andere schijf er ook nog in, of puur een schijf alleen in het 2e slot.

Als je het samen met de andere schijf hebt gedaan, heb je kans dat de NAS de JBOD "raid" opnieuw heeft opgebouwd en dat dus de data op de andere schijf nu ook "weg" is, en je een lege grote nieuwe JBOD-schijf hebt.

Wat ik je zou adviseren is de schijven alle 2 aansluiten op een normale PC, via sata-kabels. Geen gedoe met USB-docks, dat gaat niet werken. Alle 2 aansluiten, en dan opstarten van een Linux USB-stick. Mogelijk dat tijdens de boot je JBOD herkend wordt en je er langs die kant data af kan krijgen. Het kan zijn dat je eerst nog wat stappen moet doorlopen om e.e.a. aan de gang te krijgen met dmraid (https://www.google.com/se...datarecovery+linux+dmraid)

Gewoon 1 schijf uitlezen geef ik je weinig kans op dat dat iets gaat doen, dat zou ik echt pas al last effort gaan proberen.

Voor windows kan je kijken naar https://www.ufsexplorer.com/ - deze gebruik ik zelf regelmatig in de winkel om data van een defecte NAS oid terug te halen als het met mijn Linux bak niet meer wil werken. Deze is in staat om ook data van een schijf te trekken waar het bestandssysteem beschadigd is, maar heb er geen ervaring mee op een JBOD-set. Ook daar beginnen met alle 2 de schijven aangesloten voor het beste resultaat

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@The_Doman , @Mijzelf en @sus Bedankt voor jullie tips en suggesties, een aantal van de tools die jullie aandragen ben ik vandaag ook al tegengekomen. Ik zal er eens naar kijken.

@sus De nieuwe HDD had ik inderdaad gelijktijdig met de originele 'disk 1' erin gezet.
Achteraf misschien niet zo slim dus. Overigens; daarvoor waren de bestanden ook onbereikbaar omdat disk 2 was weggevallen.

Helaas heb ik hier geen desktop PC dus dat wordt lastig. Soms gaan een aantal van de aangedragen manieren/oplossingen die je hiervoor op internet vind mij ook een beetje boven de pet.

Met die dock eens kijken of er überhaupt iets zichtbaar is o.i.d. maar langzaam denk ik toch wel dat ik weinig ga uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik ben me momenteel vooral aan het richten om een backup van de backup (Seagate) te maken.
Want ik besef me wel; dat als de Seagate nu zou falen, ik sowieso álles kwijt ben.

De ext4 format van de Seagate geeft wel problemen als ik 'm aansluit op de PC (zelfs met aparte drivers; hij wil niet alles kopiëren; lijkt vooral te spelen als ik heel veel bestanden/mappen tegelijk wil kopiëren) dus heb de Seagate nu aan de NAS hangen en een 2e externe schijf.
M.b.v. Qnap's ingebouwde bestandsbeheer, nu bezig met de belangrijkste data (foto's e.d.) aan het kopiëren van de Seagate naar de 2e externe schijf.

Heb nog contact gehad met een familielid of die z'n oude PC nog had liggen (die heb ik onlangs voor hun vervangen) maar die had hij helaas al weggedaan. Anders had ik de suggestie van @sus geprobeerd.

EDIT: Van zover de belangrijkste foto's een kopie gemaakt op een 2e schijf. Die staat dus nu op fysiek 2 aparte schuiven. Geeft toch iets van geruststelling.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 04-10-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Een kleine update. De HDD-behuizing is bezorgd en ik heb beide NAS schijven na elkaar erin gestopt en aan de laptop gekoppeld.
O.a. met Linux file system tools en Ext2 Volume Manager proberen te koppelen.

Dit is HDD1 (de nog 'werkende' schijf) met Ext2 Volume Manager (Disk 0 is SSD van mijn laptop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDJfGixc20hRX-BeH35BWkstCyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8pisJcVhHIjKu2A8Zaj9QCeM.png?f=user_large

HDD2 (de kapotte schijf) met Ext2 Volume Manager (Disk 0 is SSD van mijn laptop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-uqn3zBsLsKz26xVyUKdCjGtsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NtqpQUBui8IWx42OWlkOkxbo.png?f=user_large

Wanneer gekoppeld zit Windows Schijfbeheer ze zo (beide gelijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcbM3D9NR0ZRg2JqumE2nCZuu30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hd5rbuYbCto3afdD2BmfwjW7.png?f=user_large

Linux File Systems kan ik niet zoveel mee, die geeft bij beide schijven dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EatcjRs0iElxbo9JW0oczDMkBRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KC9qTt6YbxUYUOUDyXolRgyA.png?f=user_large

Linux Reader ook geprobeerd; die zag de schijven ook, maar daar kwam ik ook niet verder (weet niet meer wat daar uiteindelijk niet werkte).

Als ze vervolgens hierdoor in Windows verkenner verschijnen kan ik de gewenste partitie niet openen; verkenner vraagt mij of ik deze wil formatteren en bij annuleren (uiteraard) geeft deze aan dat het onbekend bestandsformaat (ten minste; ik geloof dat er bestandsformaat stond).

Observaties van mijn ongetrainde kant:
- HDD2 is dus nog niet écht helemaal kapot.
- Het is mij nog niet duidelijk of er überhaupt nog iets qua bestanden opstaan; daar ben ik dus nog niet gerust op; en ook dan nog de suggestie van @sus van een eventuele nieuwe JBOD.

Dus nu; kijken hoe ik deze schijven wél kan uitlezen en heeeeeel erg hopen dat er nog iets op staat.
Maar misschien eerst even paar dagen laten rusten zodat ik er met een fris hoofd naar kan kijken.
De NAS staat uit en de schijven zijn er ook uit; dus kan er ook niets wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 04-10-2025 22:05 ]

Pagina: 1