TV voor vader met dementie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21
Ik zoek een?
55 inch smart tv

Wat is je budget?
€500 a €700

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Netflix, YouTube en linieare TV

Wat heb je zelf al gevonden?
SAMSUNG 55" Neo QLED 4K QN74F Mini LED

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zoek een TV die gemakkelijk te bedienen is, de QN74F lijkt me een tikketje overkill. Gezien de dementie zoek ik eigenlijk een TV met zo min mogelijk poespas.

Vraag mij ook af of een 100hz tv niet overkill is, zeker gun ik mijn vader het beste. Maar goed is goed

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:03
ik kan je 1 ding vertellen over dementie, zappen tussen aanbieders is er niet bij, aanzetten en er moet tv zijn.
Zelfs kiezen tussen input kanaal levert een telefoontje op, de tv doet het niet
100Hertz dat zal die oude man niet merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
MijnCommentaar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:34:
ik kan je 1 ding vertellen over dementie, zappen tussen aanbieders is er niet bij, aanzetten en er moet tv zijn.
Zelfs kiezen tussen input kanaal levert een telefoontje op, de tv doet het niet
100Hertz dat zal die oude man niet merken
"Oud" hij is pas 64😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
Hoe kijkt je vader momenteel TV, (merk, model, beeldformaat, kijkafstand, afstandsbediening) en kan hij de Netflix en YouTube app openen? Welke provider en zit hier een setup box bij?

Zit hij vaak recht voor de TV of wordt er juist vanuit een hoek gekeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 03-10-2025 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11

m-vw

Dus?

Vergeet die apps maar, dat gaat hem niet worden.
Tv maakt eigenlijk niet uit, je moet gewoon een speciale afstandbediening aanschaffen met een beperkt aantal knoppen. (Zenders en volume)

(Advies gebaseerd op eigen ervaringen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Freshouttheoven schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:09:
Hoe kijkt je vader momenteel TV, (merk, model, beeldformaat, kijkafstand, afstandsbediening) en kan hij de Netflix en YouTube app openen? Welke provider en zit hier een setup box bij?

Zit hij vaak recht voor de TV of wordt er juist vanuit een hoek gekeken?
Een Philips 55PFL4308K/12 (55inch model) + standaard afstandbediening
De ene keer zit hij er voor in zijn luie stoel de andere keer vanuit bed, redelijk recht er voor. Het is geen smart tv, hij kijkt tv rechtstreeks uit de muur zonder kasje of CI module via ziggo zakelijk. (Dat bied de zorginstelling standaard aan)

Hij klaagt dat er "niks" op tv is en dat kan ook goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

targaryanwolf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:30:
[...]

De ene keer zit hij er voor in zijn luie stoel de andere keer vanuit bed, redelijk recht er voor. Het is geen smart tv, hij kijkt tv rechtstreeks uit de muur zonder kasje of CI module via ziggo zakelijk. (Dat bied de zorginstelling standaard aan)

Dat 'Niks op TV' is waarschijnlijk meer een probleem van de aanbieders van content. Als je een dag 'zapped' dan heb je alles wel gezien voor de komende week UIT de afgelopen week, en dan maakt het niet uit of je dat op een oudere 55" óf op een gloednieuwe 55" TV bekijkt (De dagelijkse herhaling van 'Tommy Teleshop Commercials' over meerdere zenders ben je ook vrij snel beu op een nieuwe TV.....).

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je hebt geen tv nodig maar een Chromecast. Als je vader nog zo helder is dat hij apps op zijn telefoon kan bedienen en Netflix kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Will_M schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Dat 'Niks op TV' is waarschijnlijk meer een probleem van de aanbieders van content. Als je een dag 'zapped' dan heb je alles wel gezien voor de komende week UIT de afgelopen week, en dan maakt het niet uit of je dat op een oudere 55" óf op een gloednieuwe 55" TV bekijkt (De dagelijkse herhaling van 'Tommy Teleshop Commercials' over meerdere zenders ben je ook vrij snel beu op een nieuwe TV.....).

:9
Geen idee, ikzelf heb lineaire tv 3 jaar terug al opgezegd en mis het ook niet.

Tevens heb ik de verpleging gesproken, ze gaven aan dat ze de moeilijkste niet zijn om hem te helpen met af en toe een Netflix film uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
99ruud99 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:49:
Je hebt geen tv nodig maar een Chromecast. Als je vader nog zo helder is dat hij apps op zijn telefoon kan bedienen en Netflix kan kiezen.
Al over nagedacht. Alleen dan heeft die twee afstandsbedieningen, krijgt die error van. Maar het is het proberen waard, maar ik weet nu al dat het dan foutgaat met de HDMI-input aanpassen.

Zijn smartphone hebben we een maandje terug afgenomen, hij kon 'm niet meer goed bedienen en ging mensen om 4uur snachts wakker bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ho wacht, ik bedoel de oude Chromecast.
Dus degene zonder de afstandsbediening.

Of, als je de nieuwe wilt, leg de afstandsbediening van de tv weg, en gebruik enkel die van Chromecast.

Smartphone teruggeven zonder sim werkt ook goed.

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 03-10-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
99ruud99 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:55:
Ho wacht, ik bedoel de oude Chromecast.
Dus degene zonder de afstandsbediening.

Of, als je de nieuwe wilt, leg de afstandsbediening van de tv weg, en gebruik enkel die van Chromecast.
Ohnee, dat wordt al helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:43
Misschien kun je even een MediaMarkt of iets dergelijks bezoeken om te kijken hoe die interface werkt. Op die Samsung-afstandsbedieningen zitten doorgaans wel aparte knoppen voor YouTube en Netflix, maar geen numerieke toetsen en ook weet ik niet direct hoe eenvoudig het is om vanuit deze apps terug te gaan naar lineaire televisie. Wisselen van input is zelfs voor mijn niet-demente ouders (70+) soms al lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
Ik zou je aanraden om niet zozeer naar de specs te kijken, een tv is een tv, maar vooral naar de afstandsbediening. Zo heb ik voor mijn oma (niet dementerend maar wel digibeet) een Sony televisie gekocht waar heel duidelijke knoppen voor kanalen, volume, Netflix, Disney, etc op zaten. Zij had een Netflix account en wist dat ze alleen maar op de Netflix knop hoef te te drukken en de tv ging aan en Netflix werd opgestart.

Dat heeft mij veel telefoontjes bespaard en bracht haar ook wat rust dat ze dit zelf kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

TeeDee

CQB 241

Niet om als een hork over te komen, maar dementie kan snel gaan (spreek uit ervaring). Dan is een TV die "aanstaat" meestal al voldoende.

Verder eens met de rest hier. Geen gekkigheid introduceren.
Misschien een brainfart, maar "vroegah" had je van die remotes, van logitech dacht ik, die je kon voor-programmeren. Geen idee of die er nog zijn, maar dat zal een wereld van verschil maken. En ja, dan kan je elke TV in je prijsklasse ophangen.

En even over de TV: als je nu al denkt dat t teveel poespas is, waarom dan niet een andere (kleinere) TV met smart functionaliteit? Heb je echt een 55inch nodig? Ik lees verpleging, dus een zorginstelling? Doorgaans zijn die kamers niet zo groot om een 55 inch te legitimeren. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TeeDee op 03-10-2025 23:23 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TeeDee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:19:
Niet om als een hork over te komen, maar dementie kan snel gaan (spreek uit ervaring). Dan is een TV die "aanstaat" meestal al voldoende.

Misschien een brainfart, maar "vroegah" had je van die remotes, van logitech dacht ik, die je kon voor-programmeren. Geen idee of die er nog zijn, maar dat zal een wereld van verschil maken. En ja, dan kan je elke TV in je prijsklasse ophangen.
Tegenwoordig heb je daar TV zenders zoals 'BBC First' (tegenwoordig BBC-NL) voor. Worden ook gewoon als 'lineaire TV' aangeboden door de diverse providers.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
TeeDee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:19:

Zal al te denken om een Chromecast met Google TV ergens op de kop te tikken.

Anyways, TCL maakt vrij betaalbare televisies met een vrij duidelijke afstandbediening. Maar ik denk dat ik 'm even parkeer kijken of hij er vaker over zijn TV gaat zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

TeeDee

CQB 241

Will_M schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Tegenwoordig heb je daar TV zenders zoals 'BBC First' (tegenwoordig BBC-NL) voor. Worden ook gewoon als 'lineaire TV' aangeboden door de diverse providers.
Hoe bedoel je dat? Het feit dat het vaak al voldoende is dat de TV "aanstaat"? Zo ja, dan is History Channel ook een goede optie ;) Val er regelmatig door in slaap.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er bestaat een seniorenafstandsbediening voor LG-televisies. De televisie zal op zo'n afstandsbediening reageren door de smart-delen van de gebruikersinterface uit het zicht te halen, het home-scherm verdwijnt volledig.

Neem een televisieabonnement via DVB. de ingebouwde tuner van een televisie werkt veel vertrouwder voor de meeste mensen dan apps voor IPTV of externe IPTV-kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
targaryanwolf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:30:
[...]

Koop of leen een simpele mediaspeler met GoogleTV en vraag aan de verzorging of ze dagelijks een film/ serie of natuur docu op willen zetten, evenals dat ze de afstandbediening van de mediaspeler wegleggen. Kijk het een paar weken aan hoe dit gaat en of de verzorging ook hierin actief meehelpt, mocht dit niet zo zijn kun je de mediaspeler terugsturen en zal onderstaande optie ook weinig uithalen.

Afhankelijk van in welke dementie stadium jouw vader zit zou je eventueel een nieuwe TV kunnen kopen met een simpele afstandbediening zoals bijv een Sony 55X75L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:39
targaryanwolf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:23:
[...]

Zal al te denken om een Chromecast met Google TV ergens op de kop te tikken.

Anyways, TCL maakt vrij betaalbare televisies met een vrij duidelijke afstandbediening. Maar ik denk dat ik 'm even parkeer kijken of hij er vaker over zijn TV gaat zeuren.
Chromecast TV dan heb je de originele remote niet meer nodig.
Maar een paar knoppen en je kan alles bedienen.
Weet je niet meer wat je hebt gedaan de Home toets en je bent in het begin scherm.
Zet de apps vooraan die je wil hebben en haal voor de rest zoveel mogelijk weg.
Heb je geen nieuwe tv nodig.

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1