Alternatieven voor Bigtech

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_BIGTECH
  • Registratie: Oktober 2025
  • Niet online
Ik wilde graag reageren in het topic “Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten”, maar ik kon nergens vinden hoe dat moet. Blijkbaar kun je daar geen reacties meer plaatsen. Dit is trouwens de eerste keer dat ik überhaupt iets post op een forum 😅

Ik heb met veel interesse het hele topic gelezen. Het onderwerp sluit goed aan bij iets waar ik zelf ook al mee bezig was. Sinds Trump voor de tweede keer het Witte Huis is binnengewandeld, heb ik mijn overstap weg van Big Tech een stuk serieuzer opgepakt.

Wat me opvalt, is dat veel mensen om me heen aanvankelijk ook weg wilden van de grote techbedrijven, maar uiteindelijk toch weer terugvallen in oude gewoontes — vooral vanwege het gebruiksgemak en omdat veel diensten “gratis” zijn.

Hieronder deel ik mijn voortgang tot nu toe. Feedback, tips en aanvullingen zijn meer dan welkom 👇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfbD4P03IfHL3xM3yAdITEe4wfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5GgdiU6GNkUsffnXTWzus6r.jpg?f=fotoalbum_large

✅ Doel: minder afhankelijk van Big Tech, meer controle over data, privacy en flexibiliteit.
🧪 Sommige alternatieven zitten nog in de testfase — ik probeer telkens wat totdat ik vastloop of tevreden ben.

Vragen aan de community:
Welke alternatieven gebruiken jullie zelf die écht goed werken, hebben jullie tips voor mij?
Zijn er combinaties die ik over het hoofd zie (bijv. self-host of privacy vriendelijke diensten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:45
Maar je belangrijkste device, je telefoon neem ik aan, draait nog steeds op Android. Dus Google Account. Dat doet toch bijna alle andere die je hebt gedaan aanpassingen teniet?

En waarom moet een vertaaldienst weg van Big Tech? Stop je daar zoveel informatie in?

En om nu Torrents als alternatief te noemen voor “Big Tech”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
mjax schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:27:
Maar je belangrijkste device, je telefoon neem ik aan, draait nog steeds op Android. Dus Google Account. Dat doet toch bijna alle andere die je hebt gedaan aanpassingen teniet?
Je kunt er voor kiezen om een privacy-vriendelijke custom rom te draaien als je telefoon ondersteunt wordt.

CalyxOS, e/os en GrapheneOS zijn volgens mij de 3 grootste.

Verder ben ik fan van de proton-producten. Ik betaal 75 euro per jaar voor mijn account. Daarmee krijg je toegang tot al hun diensten en kun je een custom domein koppelen voor je e-mail. Met Fastmail zelf geen ervaring.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik doe dit topic dicht, want dit is eigenlijk vergelijkbaar met Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten :). Daar dus verder!

Dit topic is gesloten.