Aankoopadvies stationwagon ~25k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 21:28

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Wens:
Ruime auto, betrouwbaar, zuinig maar toch niet al te saai.
Ik rij circa 25k per jaar. PHEV is eventueel mooi meegenomen gezien de dagelijkse woon-werk ongeveer 50km per dag is. Geen volledig elektrisch i.v.m. in de winter naar Polen op vakantie waarbij we graag de nacht door rijden. In de zomervakantie waarschijnlijk 3~4 weken met de auto op pad dus dan is een goede stoel / langdurig comfort belangrijk. Ik verwacht de auto toch wel een jaar of 5 te houden dus zoek naar modellen <100k km zodat er nog iets van verkoopwaarde overblijft na die 5 jaar.

Budget:
20~30k. Heel erg afhankelijk van de leeftijd en km-stand.

Huidige short-list:
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 - Betrouwbaar, zuinig, geen PHEV. Twijfel alleen over de CVT bak of ik daar aan kan wennen.

Mazda 6 Sportbreak (2.0 of 2.5) - Zeer betrouwbaar, wel minder zuinig. Vind het vooral een van de mooiste stationwagons.

Skoda Octavia 1.4 PHEV - Voldoet denk ik aan alle wensen, voelt wat saai?

Volvo V60 Recharge - Prachtig. Alleen wellicht niet heel zuinig en bovenkant budget.

Bijzonderheden;
Geen Hyundai i.v.m. slecht ervaringen in het verleden. SUV's (Kuga / RAV4?) of vergelijkbare modellen vind ik ook prima, maar gevoelsmatig is dat toch minder waar voor je geld en vooral looks.

Gebruikerservaringen, tips, alternatieven ik hoor het graag :)

Beeromaniac

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Uit dit rijtje moet je ze gewoon proefrijden. Toyota voelt waarschijnlijk wat saai en gedateerd interieur. Skoda iets sportiever en wat moderner. Volvo krijg je of import of hogere km tov de andere.

Maar ga vooral paar keer in de autos zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Passat, al dan niet GTE, meenemen in je lijstje. Stuk meer premium dan de Octavia aan voelt, net zoveel of meer laadruimte. En aanbod zat. Veel meer ruimte dan in de V60 of Corolla, zeker met de ritten naar Polen heerlijke reis auto van alle gemakken voorzien.
Skoda superb kan evt ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:18
BMW 330e 530e? Via de bekende Duitse import site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 20:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Is PHEV aantrekkelijk in NL? in België zijn die dingen fiscaal totaal niet aantrekkelijk en komen nooit goedkoper uit dan een klassieke verbrandingsmotor.

De Corolla is geen PHEV, maar een klassieke Hybrid. Maar wel de meest betrouwbare, denk ik.
Samen met de Octavia kunnen die als wat saai geïnterpreteerd worden.
Maar voor mij ging het wel tussen die twee bij aanschaf. Ik rij uiteindelijk woon-werk en geen circuit.
Uiteindelijk een klassieke Octavia geworden hier. Rijdt heel comfortabel en is idd wat saai. Maar ik zie dat niet zo. Ik zie gewoon gebruiksgemak/comfort.
Grootste verschil tussen die twee is de ruimte binnenin. De Octavia is véél groter dan de Corolla, voorin, achterbank en kofferbak.

Wij rijden nu met een Yaris en Octavia. CVT vs DSG, eerlijk, het kan me gestolen worden.
Zo lang ik niet meer manueel moet gaan schakelen is het me al gelijk. Enige verschil bij de CVT is dat die soms wat luider is bij het versnellen. Laat het type automaat aub 0,0 reden zijn om wel of niet voor een wagen te kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Joindry op 03-10-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
@Slechdt Dat ben ik inderdaad zeker van plan. Aanschaf zal waarschijnlijk pas ergens in de loop van volgend jaar zijn dus alle tijd voor.

@The Eagle Dank, goede suggestie. Lijkt heel erg op de octavia denk ik, moet ik een keer in de autoweek car base vergelijker gooien.

@Technofreakz Idem voor de 330e, mooie wagen. Alleen vrees ik bij BMW een beetje voor standaard veel hogere onderhoudskosten, maar ik weet niet of dat terecht is.

@Joindry Dank voor je input, goed om te horen dat de CVT niet tegenvalt.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:29
https://www.autoscout24.n...d5-4081-a1e2-59c98fb244c4

Zo saai is een Skoda toch niet? Volgens mij genoeg 1.4 PHEV aanbod te vinden in wat je zoekt.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 21:22
Technofreakz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:55:
BMW 330e 530e? Via de bekende Duitse import site.
3-serie is wel een touring, maar zeker geen ruimtewonder. Die van ons rijden we al enkele jaren met veel plezier (maar da's misschien ook vanwege de B58 in het vooronder), maar de ruimte is echt karig, niet alleen in de kofferbak, maar ook op de achterbank als ik met mijn 1m93 voorin zit.
Ik zou naar de Superb of Passat kijken, dat zijn in mijn ogen echt ruimtemonsters.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stap eerste in een Octavia voor een proefrit en dan in de Passat. Als ze gelijkwaardig geprijsd zijn laat je de Octavia staan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:25
Joindry schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:12:
Is PHEV aantrekkelijk in NL? in België zijn die dingen fiscaal totaal niet aantrekkelijk en komen nooit goedkoper uit dan een klassieke verbrandingsmotor.
In België betaal je MRB op basis van motorinhoud toch? Hebben PHEV’s niet vaak een kleine motorinhoud? (i.i.g. relatief ten opzichte van het vermogen van de auto)
Ik vind de Belgische berekeningen online nooit super duidelijk, maar ik wil er wel ooit heen verhuizen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:18
Thompson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:09:
@Slechdt Dat ben ik inderdaad zeker van plan. Aanschaf zal waarschijnlijk pas ergens in de loop van volgend jaar zijn dus alle tijd voor.

@The Eagle Dank, goede suggestie. Lijkt heel erg op de octavia denk ik, moet ik een keer in de autoweek car base vergelijker gooien.

@Technofreakz Idem voor de 330e, mooie wagen. Alleen vrees ik bij BMW een beetje voor standaard veel hogere onderhoudskosten, maar ik weet niet of dat terecht is.

@Joindry Dank voor je input, goed om te horen dat de CVT niet tegenvalt.
Goedkoop onderhoud bestaat tegenwoordig niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:24
Thompson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:21:
Huidige short-list:
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 - Betrouwbaar, zuinig, geen PHEV. Twijfel alleen over de CVT bak of ik daar aan kan wennen.
Ik heb de voorganger gereden. Super betrouwbaar en dat mag eigenlijk ook wel meetellen. Na een paar jaar was ik pas gewend aan de CVT bak en ik ben wel oprecht blij dat ik met mijn huidige auto van dat geluid af ben.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:21:
Wens:
Ruime auto, betrouwbaar, zuinig maar toch niet al te saai.
Ik rij circa 25k per jaar. PHEV is eventueel mooi meegenomen gezien de dagelijkse woon-werk ongeveer 50km per dag is. Geen volledig elektrisch i.v.m. in de winter naar Polen op vakantie waarbij we graag de nacht door rijden. In de zomervakantie waarschijnlijk 3~4 weken met de auto op pad dus dan is een goede stoel / langdurig comfort belangrijk. Ik verwacht de auto toch wel een jaar of 5 te houden dus zoek naar modellen <100k km zodat er nog iets van verkoopwaarde overblijft na die 5 jaar.

Budget:
20~30k. Heel erg afhankelijk van de leeftijd en km-stand.

Huidige short-list:

Mazda 6 Sportbreak (2.0 of 2.5) - Zeer betrouwbaar, wel minder zuinig. Vind het vooral een van de mooiste stationwagons.

Skoda Octavia 1.4 PHEV - Voldoet denk ik aan alle wensen, voelt wat saai?

Volvo V60 Recharge - Prachtig. Alleen wellicht niet heel zuinig en bovenkant budget.

Bijzonderheden;
Geen Hyundai i.v.m. slecht ervaringen in het verleden. SUV's (Kuga / RAV4?) of vergelijkbare modellen vind ik ook prima, maar gevoelsmatig is dat toch minder waar voor je geld en vooral looks.

Gebruikerservaringen, tips, alternatieven ik hoor het graag :)
De Volvo V60 is er ook als Mild Hybrides, en dan zowel met benzine als diesel motor. Misschien is dat nog een optie?

Een andere optie zou nog een Opel Insignia kunnen zijn, als het maar niet met dieselmotor is, daar heb ik slechte ervaringen mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54

SeatRider

Hips don't lie

The Eagle schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:27:
Stap eerste in een Octavia voor een proefrit en dan in de Passat. Als ze gelijkwaardig geprijsd zijn laat je de Octavia staan ;)
De huidige Passat is toch daadwerkelijk een gerebadgde Skoda?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:23
Als ruimte echt een ding is, dan is er ook nog de Skoda Superb als PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003

SeatRider

Hips don't lie

RobbieT schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:46:
Als ruimte echt een ding is, dan is er ook nog de Skoda Superb als PHEV.
PHEV maakt een auto meestal niet ruimer, twee aandrijflijnen en een accu + benzinetank.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Als je naar een Octavia PHEV kijkt, en dat is één van de genoemde auto's in dit topic, dan is een Superb een flinke maat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
De Superb heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar had het idee dat een Octavia groot genoeg is en die schelen doorgaans toch wel enkele 1000'en euro's voor vergelijkbare km-stand/uitrusting. Maar als ik een mooie voor een goede prijs kan vinden is dat zeker ook een optie.

@StevenK Dank voor de input, een 5 serie wordt me dan weer wat te duur dus dan valt BMW toch af.
@wodkabuikje Duidelijk ik moet die CVT dus echt eens zelf ervaren of ik die juist wel of niet storend vind.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Thompson 'dat geluid' is er alleen als je de hele tijd het gas gebruikt. Denk dat als je gewoon in de cruise je km's aflegt het nooit een probleem kan zijn, dat bestaat alleen bij acceleratie. Heb zelf een RAV4, alleen met een 2.5L motor gaat die al nooit echt in de hoge toeren bij normaal gebruik en het geluid is subtieler. Maar das een andere prijsklasse denk ik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 08:45

Cheezus

Luiaard

Renault Talisman.
Ruim, comfortabel, zuinig, mooi is subjectief maar in ieder geval niet saai en met jouw budget kun je een versie met zo'n beetje alle opties krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Hmm renault had ik niet perse op het lijstje staan maar het is inderdaad wel een mooie ruime auto. Ik had eigenlijk alle Franse merken meteen geschrapt omdat betrouwbaarheid een van mijn belangrijkste vereisten is.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:54
Thompson schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:41:
Hmm renault had ik niet perse op het lijstje staan maar het is inderdaad wel een mooie ruime auto. Ik had eigenlijk alle Franse merken meteen geschrapt omdat betrouwbaarheid een van mijn belangrijkste vereisten is.
Het is onzin om te veronderstellen dat elke Franse auto onbetrouwbaar is en elke Japanse auto betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Los van betrouwbaarheid: als jij jaarlijks richting oosten rijdt, is in DE en PL een VAG makkelijker te fixen en een garage makkelijker te vinden dan voor een Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Naafkap schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Het is onzin om te veronderstellen dat elke Franse auto onbetrouwbaar is en elke Japanse auto betrouwbaar.
Klopt, gewoon per specifiek model kijken wat de gevoelige punten zijn. Voor bijvoorbeeld de Talisman is daar niks bijzonders bij qua betrouwbaarheid.
Qua garages in het buitenland zou ik nou ook niet echt een auto op uitzoeken, bij een auto van 5 tot 10 jaar oud verwacht ik toch niet regelmatig (ongepland) bij de garage langs te moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:17
Ford Focus ST (ja de echte ST) wagon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Als je kijkt naar de Octavia PHEV kun je ook kijken naar een Seat of Cupra Leon PHEV. Heb er zelf een en die bevalt wat dat betreft erg goed. Is dezelfde aandrijflijn als de Octavia en wellicht zijn ze net wat gunstiger geprijsd.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Ik zou voor de Mazda gaan. Jarenlang de 6 (2015) gereden tot 4ton op de teller en eigenlijk alleen standaard onderhoud. Motor rijd wel anders dan de andere auto's in je lijstje want geen hybride en turbo.
Ik reed er over het algemeen tussen de 1:17 1:18 mee. Enige reden dat hij weg moest is dat er een auto moest komen die 2 ton kon trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Passat is dan ook een segment groter. Je kan hem beter vergelijken met de Superb. Of de Octavia met de Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je een PHEV kiest neem dan een recente versie die ~100km haalt.
Ik heb een Kuga, ontzettend leuke auto (zeker de Vignale), maar heel eerlijk is het bereik van max 60km voor woon werkverkeer wat karig. Hoewel hij ondanks zijn gewicht en formaat wel ontzettend zuinig is op de motor, zelfs zuiniger dan de Focus Wagon die we hiervoor hadden! Opladen op eigen oprit is geen enkele moeite. Dat doe ik ook met de BEV dagelijks om op zonnepanelen te laden.

Voor vakanties wel een heerlijke auto en dan ben ik blij dat we niet om de paar uur hoeven te laden met 3 kinderen achterin (nb de BEV rijden we alles behalve voor vakanties ondanks dat dat een leaseauto is).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 23:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:15
Bij ons op de zaak zijn de phev's die <100km doen niet echt een succes.

Ze moeten dagelijks laden, en dat is gewoon teveel gedoe, en daarom worden ze gewoon op de motor gereden.

Prive zou ik dus geen phev kopen of aanraden.
Je hebt 2 aandrijflijnen in een auto dus dubbel kans op ellende. De auto is zwaarder en dus hogere belasting.

Lekker een goede benzine auto kopen, en tegen de tijd dat je het interessant genoeg vindt op een EV overstappen.

Zelf enorm tevreden met mijn Volvos die ik gereden heb. Rijd nu in een V90. Echt fijne autos voor langere afstanden. Ook de oudere modellen zijn gewoon erg comfortabel en degelijk gebouwd.
Ik heb eigenlijk nooit gekke dingen, dus op een grote beurt en af en toe remmen/banden na heb ik geen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:09
Zoals andere al aangeven...

PHEV alleen doen indien:
- Eigen oprit met laadmogelijkheid en liefst indien je ook voldoende zonnepanelen hebt met overschot.

Die mogelijkheid had ik niet waardoor het dagelijks laden van een PHEV echt mijn strot uitkwam. Uiteindelijk, zelfs prive gewoon niet meer opgeladen omdat het niet eens meer opwoog tegen sommige tarieven bij laadpalen (elke laadpaal hanteert ander tarief en niet vooraf altijd duidelijk).

Daarnaast klopt het ook dat je met 2 systemen te maken hebt die beide storingen kunnen geven. Gewoon zo simpel als een defect laadklepsensor kan ervoor zorgen dat je niet meer weg kan rijden... (en dat soort ongein). Hiervoor 6 jaar in een Toyota Prius gereden en die heeft mij in de 6 jaar tijd (en met 270.000 op de teller) niets meer gekost dan reguliere onderhoud. De hybrides van Toyota zijn ijzersterk en als je een betrouwbaar auto zoekt, zie je met Toyota echt goed. Die Prius had ik echt mishandeld. Altijd volgas optrekken en altijd +10/+15 op max toegestane snelheid gereden en gem. 1 op 18 gereden. Met klein beetje moeite doen haalde je daar makkelijk 1 op 23.

Om die reden rijd ik nu ook Lexus. Die zie je niet vaak voorkomen als voorgestelde auto's. Die hebben helaas geen station modellen maar wel SUV die ruimte bieden. Als je dan iets spannend zoekt, de 6 cilinder RX 450h F-Sport modellen hebben 300+ pk en veel luxe en enorme stil van binnen. Maar dan moet je lief hebben dat je 1 op 10 rijdt gem.

Die CVT... tja... persoonlijk vind ik mensen daar autoreviewsites echt te veel nadruk op leggen. Ja als je echt van 'asociaal sportief geluid en gevoel' wilt... dan stelt het wel teleur. Maar voor dagelijks gebruik is het echt prima. Voor iemand die echt houdt van luxe en sportieve auto's, heb ik mij absoluut niet gestoord aan CVT-bak. Geen enkel automaat rijdt fijner (lees comfortabeler) dan die CVT van Toyota. Mijn vergelijking is dan ook met VAG en Mercedes automaatbakken.

Succes met keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Wat hier genoemd wordt zie ik op het werk ook, de laadpalen zijn altijd in hoofdzaak bezet door de PHEV's.
Die moeten laden om weer elektrisch rijdend thuis te komen.

Nadeel is ook dat ze meestal niet zo zuinig zijn met elektriciteit.

De BEV's staan op het werk bijna nooit op de lader, want thuis laden is goedkoper.

Wat dat betreft is het misschien beter om te kiezen, BEV, of conventioneel met alleen een verbrandingsmotor.
Minder complex en lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-10 23:29
met 25k per jaar mag zuinigheid toch wel meetellen. Waarom geen hybride? Ik had vorige week als leenauto een corolla station van 2024 hybride. Is een kleine stationcar. reed 1/20.
Maar de 1,4 1,5 motoren van VAG zijn ook best zuinig, Mijn Leon 1.4 met 150pk rijd ook 1/18 En in de 8 jaar dat ik hem heb helemaal niets mee gehad buiten gewoon onderhoud.
Een octavia is heel ruim. Kijk ook naar gewichten van auto's. hoe zwaarder hoe meer gebruik en belasting.
De hierboven aangeraden auto's vallen in verschillende klassen.
Wat ik zelf doe bij de keuze van een auto, ik kijk hoe lang ik ermee wil rijden en schat in hoeveel ie afschrijft in die tijd, dan kan je per auto een afschrijving per jaar vergelijken. Auto's mogen van mij niet meer dan 2000 euro afschrijven per jaar. Een V70 had ik 10 jaar en koste ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:09
Tweedehands VW ID3 of een Corsa-e ofzoiets voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Wou je eigenlijk een Hyundai Ioniq Electric adviseren maar je wil helaas geen Hyundai. Anyhow, voor 15k is er tegenwoordig behoorlijk wat keuze voor een B of C segment EV waarmee je heel prima je woon-werk kilometers kan afleggen tegen zeer lage kosten, mits je thuis kan laden.

Houd je 10k over voor een ruime station. En dan is het echt leuk zoeken, want zuinigheid doet er een stuk minder toe, afschrijving boeit ook niet (want die auto ga je gewoon oprijden natuurlijk). Idealiter een 'vergeten' model wat niet te zwaar is, maar wel ruimte biedt. Je kan dan net wat ouder en hogere kilometrages accepteren waardoor je echt wel wat leuks uit kan zoeken voor de vakanties.

Ik zou het serieus eens gaan uitrekenen, mits je thuis kan laden, gezien je dagelijkse woon-werk kilometers 90% van je jaarkilometrage bepalen. Ik verwacht dat je benzinebesparing hoger zal zijn, dan de extra MRB en verzekering van een tweede auto. In feite gaat het daar immers om.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 04-10-2025 23:22 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:19:
Tweedehands VW ID3 of een Corsa-e ofzoiets voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Wou je eigenlijk een Hyundai Ioniq Electric adviseren maar je wil helaas geen Hyundai. Anyhow, voor 15k is er tegenwoordig behoorlijk wat keuze voor een B of C segment EV waarmee je heel prima je woon-werk kilometers kan afleggen tegen zeer lage kosten, mits je thuis kan laden.

Houd je 10k over voor een ruime station. En dan is het echt leuk zoeken, want zuinigheid doet er een stuk minder toe, afschrijving boeit ook niet (want die auto ga je gewoon oprijden natuurlijk). Idealiter een 'vergeten' model wat niet te zwaar is, maar wel ruimte biedt. Je kan dan net wat ouder en hogere kilometrages accepteren waardoor je echt wel wat leuks uit kan zoeken voor de vakanties.

Ik zou het serieus eens gaan uitrekenen, mits je thuis kan laden, gezien je dagelijkse woon-werk kilometers 90% van je jaarkilometrage bepalen. Ik verwacht dat je benzinebesparing hoger zal zijn, dan de extra MRB en verzekering van een tweede auto. In feite gaat het daar immers om.
Als het om zuinigheid gaat is 2 auto's natuurlijk niet zo'n goed advies. 2x afschrijving, verzekering, onderhoud, mrb, etc ga je natuurlijk nooit compenseren met de besparing op benzine van een (tweede) BEV.

Heb zelf een ID.3 , heel leuk als tweede auto maar ook best prijzig in verzekering, mrb etc voor een veredelde Golf :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Kia cee'd valt zeker om dezelfde reden af als Hyundai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:31:
[...]

Als het om zuinigheid gaat is 2 auto's natuurlijk niet zo'n goed advies. 2x afschrijving, verzekering, onderhoud, mrb, etc ga je natuurlijk nooit compenseren met de besparing op benzine van een (tweede) BEV.
Dat waag ik dus wel degelijk te betwijfelen :) maar ja, het ligt er wel aan hoe je er naar kijkt en hoe je het echt gebruikt.

De ruime station afschrijving is laag, want de aanschafprijs is al relatief laag en ga je 'oprijden' dus gaat nog jaren mee. Het onderhoud van de EV is erg laag. En EV's zijn al aanzienlijk afgeschreven dus logischerwijs zal de resterende afschrijving minder hoog zijn. Dus die 'dubbele kosten' zijn eigenlijk niet dubbel tov het alternatief (een jonge populaire auto met eveneens twee aandrijflijnen).

Resteert MRB, verzekering... Maar als je de juiste modellen uitzoekt, hoeft een EV niet duur te zijn en het tarief is de komende 5 jaar verlaagd. De verzekering geldt ook voor dat je een EV moet uitzoeken met een lage motorisering omdat het anders duurt wordt, maar zeker als je al wat jaren ervaring hebt, kost je dat ook de kop niet.

Met 25k km per jaar, laten we zeggen 20k woonwerk, ben je met 1 op 20 in een hybride zou zo'n 1000 liter benzine nodig, zeker op termijn gemiddeld €2000 op jaarbasis. Elektrisch 15kwh/100km = 3000kwh a €0,25 (en dat kan veel lager nog!) = €750. Dat is dus €1250/jaar oftwel meer dan €100/maand. Daar kan je makkelijk de MRB en verzekering van een EV van betalen, mits je een niet te zware uitzoekt met 120-150pk.

Hoe dan ook wil ik TS vooral aan het denken zetten. Want het kan ook voor praktisch hetzelfde geld. Wellicht is een tweede auto juist soms ook praktisch, wellicht zijn er zonnepanelen / minder terugleverboete / meer eigen verbruik na afschaffing salderen, kan ook om veel geld gaan afhankelijk van de persoonlijke situatie. Wellicht is er al een auto en wil TS deze inruilen maar hoeft dat niet op deze wijze, en houd je zo eigenlijk meer euro's op zak.

Misschien past het ook helemaal niet natuurlijk, misschien kan ie helemaal niet thuis laden of moet er dan een tweede dure parkeervergunning komen. Het is heel persoonlijk. Maar ik zou het iig overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
Een ID4 vervult alle wensen zou ik denken, En in Duitsland koop je die tussen de 20 en 30 k, Ook met grote accu en wat opties. En geen bpm bij import volgens mij dus prijs die je betaalt is wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:55:
[...]

Met 25k km per jaar, laten we zeggen 20k woonwerk, ben je met 1 op 20 in een hybride zou zo'n 1000 liter benzine nodig, zeker op termijn gemiddeld €2000 op jaarbasis. Elektrisch 15kwh/100km = 3000kwh a €0,25 (en dat kan veel lager nog!) = €750. Dat is dus €1250/jaar oftwel meer dan €100/maand. Daar kan je makkelijk de MRB en verzekering van een EV van betalen, mits je een niet te zware uitzoekt met 120-150pk.
Je vergeet de afschrijving en onderhoud (BEV moet ook af en toe nieuwe bandjes en remblokken).

Een occasion van 25k is niet te vergelijken met een occasion van 10k (naast een ID3 van 15k).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2025 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 00:08:
[...]

Je vergeet de afschrijving en onderhoud (BEV moet ook af en toe nieuwe bandjes en remblokken).
Afschrijving had ik al toegelicht en onderhoud aan de remblokken heb je de eerste jaren niet als je voldoende recupereert.

De banden kosten wel geld, maar laten we niet vergeten dat menig hybrid ook serieus wat weegt en met wat vermogen, ga je dan ook al dure bandjes hebben ;) en sowieso behoorlijk afhankelijk van je rijstijl.

Het is sowieso allemaal geen harde wiskunde omdat je aannames moet doen over wat de afschrijving zal zijn, en in feite weet niemand dat zeker. Punt is dat €100 per maand besparing door volledig elektrisch te rijden, wel degelijk serieus geld is, waardoor het maar zo dichter bij elkaar komt te staan dan je zou denken.
Een occasion van 25k is niet te vergelijken met een occasion van 10k (naast een ID3 van 15k).
De vraag is of dat erg is voor een ruimte auto die je praktisch alleen gebruikt op vakantie. De een vind dat misschien helemaal niks, dat snap ik heel goed :P de ander vind het misschien juist wel fijn om alledaags het comfort van elektrisch te hebben, maar op vakantie te kunnen schakelen, om maar wat te noemen.

De tweede auto is iig dan een heel andere auto. Is een persoonlijke voorkeur die TS imho wel mag overwegen.

[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 05-10-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
Eens! Ik vond een ritje in de Octavia tegen vallen. Veel te slappe vering waardoor ik zelf bijna wagenziek werd. Vriend van me heeft laatst ook een Passat gekozen om dezelfde reden na een proefrit. En na even mee gereden te hebben zou ik ook dezelfde keuze maken.

Ik heb zelf ervaring met de Corolla. Moet je ook zeker eerst proefrijden, ik vond de CVT een acceptabel offer omdat het verder een goede auto is en relatief veel auto in de lease voor het geld. En nooit problemen mee gehad. Vond in de Passat de stoelen wel veel beter, meer op de lange mens gemaakt dus ik ga de volgende keer ook meer die richting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Wow veel reacties, ik probeer zo goed mogelijk te reageren.

Met betrekking tot PHEV; Enkele rit werk is voor mij 19km. Ik kan thuis redelijk makkelijk laden en op werk erg makkelijk á 40ct/kwh. Maar als je het doorrekent scheelt dat inderdaad niet bijzonder veel met benzine, zeker niet als je meerekent dat een PHEV doorgaans zwaarder is dan een vergelijkbare auto zonder electromotor. Ik verwacht van geen van de auto's die ik koop veel problemen, daar heb ik een hekel aan en daarom zet ik betrouwbaarheid ook zo hoog. Maar het feit is, meer ingewikkelde systemen is meer kans op problemen.
Ik woon ook nog eens dicht bij de grens met België dus tank eigenlijk altijd goedkoper. Nu is het goedkoopste tankstation hier in de buurt bijvoorbeeld €1,87 maar net over de grens in Essen €1,64.

@Louwke Dank ga ik zeker eens naar kijken.

@squashedraven Dank voor de feedback, ik hoopte op zo'n reactie want de Mazda trekt me nog steeds heel erg. Als ik voor een volledig brandstofmotor ga is dit denk ik de nummer 1 keus.

@pauldaytona Die is er toch alleen full electric? Dat zie ik niet zitten.

@Southern Sun Dank, zeker de Passat dus eens kijken als ik toch PHEV overweeg. Ik ben overigens eerder breed dan lang, maar een comfortabele stoel hecht ik wel veel waarde aan. Dat is naast het rijgedrag /geluid immers hetgeen waar je in praktijk het meeste van merkt.

@Wilke Had ik nog niet echt naar gekeken, maar vind ik wat saai. +punt van Kia vind ik wel de 7 jaar garantie, maargoed ik verwacht dus van een auto van <10 jaar oud eigenlijk sowieso weinig problemen.

Een kleine full electric voor woon-werk en dan een goedkopere station voor vakantie gaat niet gebeuren. Dat voelt voor mij als op beide vlakken een compromis sluiten en ik wil nu juist een mooie complete wagen. Ik heb geen PV-installatie en ga die waarschijnlijk ook niet aanschaffen. Daarnaast heeft mijn vriendin ook een auto en 3 auto's voor de deur vind ik onzin. Ook al zou het kostentechnisch wellicht dekkend zijn, ik vind het gewoon onhandig/onnodig.

Als ik de neiging richting PHEV loslaat, omdat dat financieel toch minder interessant is dan ik in eerste instantie dacht. Dan zou de keus momenteel wat meer worden tussen de Mazda 6; mooi en oerdegelijk. Of de Toyota Corolla Sports Tourer hybride; Ook mooi, bewezen degelijk en wat zuiniger. Maar de CVT moet ik echt eens proberen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:55
Ik zou zelf niet zo snel voor een PHEV gaan. Wat velen betreft het beste van twee werelden, maar wat mij betreft het slechtste van twee werelden. Er kan ook heel veel aan kapot.

De Renault Talisman zoals al eerder aangedragen vind ik een hele goede suggestie. Ruim, betaalbaar, genoeg vermogen, luxe. En ik vind het zelf ook een hele mooie auto, maar dat is subjectief. Qua betrouwbaarheid is er ook weinig spannends aan, het is geen Laguna II.

Het is jammer dat je echt geen EV wilt, anders zou ik een private lease ID7 aanraden. En de ~2 uur extra reistijd op je winterse Polen trip voor lief nemen.

https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:37:
Ik zou zelf niet zo snel voor een PHEV gaan. Wat velen betreft het beste van twee werelden, maar wat mij betreft het slechtste van twee werelden. Er kan ook heel veel aan kapot.

De Renault Talisman zoals al eerder aangedragen vind ik een hele goede suggestie. Ruim, betaalbaar, genoeg vermogen, luxe. En ik vind het zelf ook een hele mooie auto, maar dat is subjectief. Qua betrouwbaarheid is er ook weinig spannends aan, het is geen Laguna II.

Het is jammer dat je echt geen EV wilt, anders zou ik een private lease ID7 aanraden. En de ~2 uur extra reistijd op je winterse Polen trip voor lief nemen.

https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share
Dat er veel kapot kan is tegenwoordig bij alle auto's zo met die minimale motoren met turbo en alles. Heb ik liever een natuurlijk ademende 2 liter of groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
squashedraven schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Dat er veel kapot kan is tegenwoordig bij alle auto's zo met die minimale motoren met turbo en alles. Heb ik liever een natuurlijk ademende 2 liter of groter
Ja van de oude stempel, lekker 1:10 bijven rijden. Mijn 1.4 liter 150pk motortje met automaat doet het al 10 jaar prima. En verbruikt 1:18. Op de grote weg 1:20 bij 100km//u. In Seat Leon Stationcar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Nu online
pauldaytona schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Ja van de oude stempel, lekker 1:10 bijven rijden. Mijn 1.4 liter 150pk motortje met automaat doet het al 10 jaar prima. En verbruikt 1:18. Op de grote weg 1:20 bij 100km//u. In Seat Leon Stationcar.
Met mijn vorige auto (Mazda 6 uit 2015) reed ik gemiddeld 1:17/1:18 dus dat 1:10 slaat natuurlijk nergens op gezien de Mazda een natuurlijk geblazen 2 liter heeft. Een auto met grotere cilinderinhoud hoeft over het algemeen minder hard te werken en verbruikt dan relatief ook minder. Beetje het idee van een prius vs bmw m3 op een circuit waar de m3 de prius bij moest houden en uiteindelijk de prius een hoger verbruik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

In de stad / bij lage snelheden merk je wel dat zo'n kleine turbo motor zuiniger is, op de snelweg (zeker bij 120+) merk je daar niks meer van.

Aan de andere kant is de betrouwbaarheid van een turbo motor tegenwoordig ook gewoon prima dus daar hoef je het niet voor te laten.

Ik heb nu de voorgestelde Talisman, daarvoor reed ik de Mazda 6 (2009 model), grotendeels dezelfde wensen als TS.
Voordeel van de Mazda was lager gewicht, nadeel is veel meer toeren (lawaai) op de snelweg, minder comfortabel en ruim. Of dat bij een recentere Mazda ook nog geldt weer ik niet, het zijn in ieder geval wel mooiere auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Iets van de VAG groep met een 1.5 TSI of 1.5 e-TSI erin?
Die zijn lichter dan de PHEV’s.

En die e-TSI variant is zo te zien wat ze noemen een mild-hybrid, zo’n ding met een startmotor bij wijze van spreken die een beetje meehelpt.
Dus niet een volledig hybride systeem.

Van Volkswagen, Seat (Cupra) en Skoda zijn er opties, allemaal met dezelfde motor.

https://www.gaspedaal.nl/...100000&trefw=1.5&srt=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
RobbieT schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:42:
Iets van de VAG groep met een 1.5 TSI of 1.5 e-TSI erin?
Die zijn lichter dan de PHEV’s.

En die e-TSI variant is zo te zien wat ze noemen een mild-hybrid, zo’n ding met een startmotor bij wijze van spreken die een beetje meehelpt.
Dus niet een volledig hybride systeem.

Van Volkswagen, Seat (Cupra) en Skoda zijn er opties, allemaal met dezelfde motor.

https://www.gaspedaal.nl/...100000&trefw=1.5&srt=df-a
Als je 20-25k gaat uitgeven aan een auto zou ik misschien ook eens kijken naar private lease want dikke kans dat je dan onderaan de streep voordeliger uit bent. Stel je koopt iets voor 25k schrijf je er nog best wel wat op af namelijk.

Zie bijvoorbeeld deze aanbieding. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83561074

Die Leon sportstourer voldoet aan je specificaties en dan heb je wel een hybride van de laatste generatie ipv èèn na laatste generatie (als je tweedehands wat koopt).

[ Voor 6% gewijzigd door MuisM4t op 05-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
MuisM4t schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Als je 20-25k gaat uitgeven aan een auto zou ik misschien ook eens kijken naar private lease want dikke kans dat je dan onderaan de streep voordeliger uit bent. Stel je koopt iets voor 25k schrijf je er nog best wel wat op af namelijk.

Zie bijvoorbeeld deze aanbieding. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83561074

Die Leon sportstourer voldoet aan je specificaties en dan heb je wel een hybride van de laatste generatie ipv èèn na laatste generatie (als je tweedehands wat koopt).
Maar dit is PL met 2 jaar, dus 5148 per jaar. Ik koop een auto voor 10 jaar. dus schrijf zo'n 2000 per jaar af, dan is 3000 per jaar voor wegenbelasting, onderhoud en verzekering best veel toch? Bovendien gaat TS 25 per jaar rijden, dan liggen de kosten vast hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ts geeft aan 5 jaar te willen rijden.
Als ik bijvoorbeeld een tweedehands Leon sportstourer (aankoopprijs 22 000 euro) invul voor 5 jaar op de anwb kosten calculator tegen 25 000 km per jaar krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHKnSw0XMGGM3PQb70Ff-P4pXKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZAS90LIKRuFF5Ygb0yMD8wZu.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dat voor andere modellen zoals de Skoda Octavia, Mazda 6 etc heel anders ligt maar zit er wel dik in dat je in die 5 jaar gewoon veel aan afschrijving en rente kwijt bent.

[ Voor 15% gewijzigd door MuisM4t op 06-10-2025 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
De 5 jaar was maar een indicatie dat ik in ieder geval "langer" met de auto wil doen. Als de auto echt goed bevalt kan dat zomaar 10+ jaar worden. Ik heb niet het idee dat er het laatste decennium nog techniek aan auto's is toegevoegd die ik mis en verwacht ook niet perse dat er nog veel bij komt. Met adaptieve cruise control, airco en stoelverwarming heb ik alles wat ik nodig heb.

Ik denk dat wanneer je voor een echte premium uitvoering gaat, wat ik dus graag wil, en 25k km per jaar het qua private lease al stukken duurder wordt. Ik kan dat zo gauw bij die Leon voor €429 niet vinden waar ik dan qua prijs op uit zou komen.
Daarnaast behouden luxe uitvoeringen doorgaans ook wat beter hun restwaarde dan instapmodellen. Gevoelsmatig heb ik het ook liever niet, ik heb liever dat de auto echt van mij is. Aanschaffen is ook voordelig omdat dat wat drukt op de vermogensbelasting, private lease mag je dacht ik niet als schuld in box 3 opgeven?

Wat ik eventueel wel zou kunnen overwegen is tijdelijk private lease overnemen (www.privateleaseovernemen.nl) om zo een bepaalde wagen een jaartje te proberen. Maar dan is de kans weer zeer klein dat er iets voorbij komt wat voor mij interessant is.

@Cheezus Dank voor de feedback. Rijgeluid is geloof ik iets wat ze bij de Mazda 6 richting het 2019 model wel hebben aangepakt, dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Goed op letten dus. Als je nog meer 1:1 vergelijk met de Talisman hebt waar ik op moet letten zeker welkom.

@VidaR-9 Private lease zoals hier boven aangegeven sowieso liever niet. En ons ritje Polen is 19:00 vertrekken en eigenlijk aan 1 stuk door met 140km/h (vriendin en ik wisselen als chauffeur) 1320km naar het oosten van Polen. Ik kan me niet indenken dat dat maar 2 uur scheelt met een elektrische auto. Laden in Polen is ook verre van zo gemakkelijk als hier in Nederland. Bij het geboortedorp van mijn vriendin moeten we überhaupt al 10km rijden om bij een laadpunt te komen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Thompson schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:29:
@Cheezus Dank voor de feedback. Rijgeluid is geloof ik iets wat ze bij de Mazda 6 richting het 2019 model wel hebben aangepakt, dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Goed op letten dus. Als je nog meer 1:1 vergelijk met de Talisman hebt waar ik op moet letten zeker welkom.
Mijn ervaring is met het 2009 model van de Mazda 6, veel zal dus niet relevant zijn bij een recent model.
De Mazda zal nog steeds meer toeren maken aangezien het een atmosferische motor is, of dat storend is zal voor iedereen verschillen (proefritje maken dus).
Gewicht is flink toegenomen bij de mazda, dat zal vast ten goede zijn gekomen van geluidsisolatie.
Een leuke/unieke eigenschap van de Talisman is nog de 4-wiel sturing, dat maakt hem extra stabiel op hoge snelheid of juist extra wendbaar in krappe plekken. Dat eerste merk je bij normaal rijden niet zoveel van, dat laatste zeker wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Cheezus schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Mijn ervaring is met het 2009 model van de Mazda 6, veel zal dus niet relevant zijn bij een recent model.
De Mazda zal nog steeds meer toeren maken aangezien het een atmosferische motor is, of dat storend is zal voor iedereen verschillen (proefritje maken dus).
Gewicht is flink toegenomen bij de mazda, dat zal vast ten goede zijn gekomen van geluidsisolatie.
Een leuke/unieke eigenschap van de Talisman is nog de 4-wiel sturing, dat maakt hem extra stabiel op hoge snelheid of juist extra wendbaar in krappe plekken. Dat eerste merk je bij normaal rijden niet zoveel van, dat laatste zeker wel :)
Dat systeem leek mij juist een nadeel; iets wat ik niet gewend ben en dus niet zal missen maar wel weer een extra iets wat kapot kan? Maar toch zeker wel een merkbaar fijne toevoeging dus?
Zie nu wel dat deze ook massagestoelen kan hebben, dat vind ik dan nog wel een leuke bonus.
Damn misschien toch die Talisman ook maar op de shortlist.
Al lees ik wel de nodige bekende kwaaltjes bij de 1.6 TCe en de 7-traps EDC is soms zelfs volledig vervangen vanwege aanhoudende klachten? Ik _haat_ het als mijn auto onverwachte kosten heeft / langer dan een dag bij de garage moet zijn. Dat is me gerust 5000€ meer aanschaf of 1000€ meer benzine per jaar waard om dat risico niet te hebben.

Lastig; hij biedt echt heel veel waar voor je geld alleen met betrouwbaarheid als belangrijkste eis vind ik het moeilijk te verantwoorden.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Tja, alles kan kapot. Bij elke auto ga je vergelijkbare gevallen vinden van individuele problemen. Bij mij doen de 1.6 TCe met de 7-traps automaat het in ieder geval prima ;)
Als je naar veel voorkomende issues zoekt lijkt er een probleem met de diesel motoren te zijn, slecht afgestelde achterklep (vooral een issue voor de eerste eigenaren) en storingen met de massagestoelen. Voor dat laatste hoef je in ieder geval niet je reis te onderbreken voor een garagebezoek :)
Bij de Mazda hebben ze het dan weer over vaker voorkomende problemen bij het rem-systeem, airco, elektronica en de versnellingsbak. Als ik mocht kiezen doe me dan maar kapotte massage stoelen :P

Ik denk dat beide auto's gewoon betrouwbaar zijn, je hoeft geen drama te verwachten zoals bepaalde oude PSA of VAG motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:55
Thompson schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:29:

@VidaR-9 Private lease zoals hier boven aangegeven sowieso liever niet. En ons ritje Polen is 19:00 vertrekken en eigenlijk aan 1 stuk door met 140km/h (vriendin en ik wisselen als chauffeur) 1320km naar het oosten van Polen. Ik kan me niet indenken dat dat maar 2 uur scheelt met een elektrische auto. Laden in Polen is ook verre van zo gemakkelijk als hier in Nederland. Bij het geboortedorp van mijn vriendin moeten we überhaupt al 10km rijden om bij een laadpunt te komen.
Ah dat is wel heel diep Polen in inderdaad. Dan ga je het met 2 uur laden niet redden nee.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 08:50
Thompson schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
Ik _haat_ het als mijn auto onverwachte kosten heeft / langer dan een dag bij de garage moet zijn. Dat is me gerust 5000€ meer aanschaf of 1000€ meer benzine per jaar waard om dat risico niet te hebben.
Dan koop je het beste gewoon een Toyota Corolla Touring Sports. Dat is zo'n beetje de meest betrouwbare auto die je kunt krijgen en de 10 jaar (of 200.000km) garantie is een extra zekerheid.
Bovendien is de restwaarde nog heel goed als er een flinke kilometerstand op staat, zijn ze zuinig en ruim.

Heb je al eens een proefrit gemaakt in een Corolla Touring Sports? De 2.0 is wat krachtiger dan de 1.8 en dan heb je minder snel geloei van de motor omdat de CVT veel toeren vraagt. De gefacelifte versie van de 1.8 (die vanaf de facelift '140' heet) heeft een wat krachtigere elektromotor en zou dus ook wat minder dat klassieke CVT geloei hebben, maar die zijn schaars onder de 25k.

Deze is niet gek: https://www.autotrack.nl/...lla-benzine-2021-57620123
Overigens lijken ze net over de grens (Belgie of Duitsland) nog iets goedkoper.
Thompson schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:29:
Met betrekking tot PHEV; Enkele rit werk is voor mij 19km. Ik kan thuis redelijk makkelijk laden en op werk erg makkelijk á 40ct/kwh. Maar als je het doorrekent scheelt dat inderdaad niet bijzonder veel met benzine, zeker niet als je meerekent dat een PHEV doorgaans zwaarder is dan een vergelijkbare auto zonder electromotor. Ik verwacht van geen van de auto's die ik koop veel problemen, daar heb ik een hekel aan en daarom zet ik betrouwbaarheid ook zo hoog. Maar het feit is, meer ingewikkelde systemen is meer kans op problemen.
Ik woon ook nog eens dicht bij de grens met België dus tank eigenlijk altijd goedkoper. Nu is het goedkoopste tankstation hier in de buurt bijvoorbeeld €1,87 maar net over de grens in Essen €1,64.
Wat is 'redelijk makkelijk laden'? Ik ben normaal voorstander van een PHEV als je energie overschot hebt, een eigen oprit en korte dagelijkse afstanden, maar als je stroom niet zo goedkoop is (overschot aan zonnestroom), laden niet super makkelijk en en de benzine jusit goedkoop - dan lijkt de business case er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
En als je niets in te ruilen hebt, kijk eens in Duitsland, daar zijn vaak auto's luxer uitgerust. Ik heb m'n Leon ook in DE gekocht. Particulier. De website om te zoeken, mobile.de
Pagina: 1