Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-10 14:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Hallo Tweakers,
Ik zit met een lastig probleem om opgelost te krijgen.

M'n thuisnetwerk valt steeds even weg (voor zo'n minuut of 5, dan herstelt het zich automatisch, of als ik manueel reboot herstelt het ook)

M'n thuisnetwerk wordt geregeld door de standaard-modem van Telenet (Vlaanderen) dit is een CH7465LG-TN
Technische info:
Eurodocsis 3.0 modem
4 ethernet-aansluitingen (Gigabit)
2 RJ11-telefoonaansluitingen
WPS-ondersteuning via MyTelenet
Ondersteuning van 2,4 en 5GHz frequentiebanden
Ondersteuning van IPv4 en IPv6
802.11ac wifi-standaard
Downloadsnelheid tot 600 Mbit/s
Standaardverbruik: 12 W

Wanneer doet de storing het zich voor: Alleen op thuiswerkdagen, dat is 3x per week, dus ik werk een ganse dag thuis op m'n zolderverdiep dat ingericht is als thuiwerk kantoor, daar zit ik met alle apparaten behalve eentje, op 1 van m'n 2 Access-points (TP-Link RE450), het ding is ingesteld als AP en heeft een Vast IP, DHCP server uitgeschakeld.

Dus ik werk een ganse dag op dat moment is m'n werklaptop bekabeld aangesloten (dit is het enige apparaat dat niet met die AP is verbonden wegens dat die bekabeld met een UTP muuraansluiting is verbonden), andere apparaten -m'n smartphone, m'n tablet (voor muziek) en vaak nog m'n eigen privé-laptop- via het WiFi van het AP

Alles gaat goed, totdat ik stop met werken, ik schakel werklaptop en m'n tablet uit en ik ga naar beneden, daar schakelt mijn smartphone over naar het AP van beneden: ook een TP-Link RE450 ingesteld als AP, vast IP en géén DHCP server. (DHCP wordt geregeld door mijn hoofdrouter)

Ik denk dat het probleem te maken heeft met die TP-Links vermits het pas begonnen is als ik die dingen in huis heb gehaald. maar niet onmiddellijk, ze werkten een tijdje goed, zo in de loop van dit voorjaar is het begonnen.

Update: ik heb ondertussen kunnen uitzoeken dat het met de specifieke UTP-muuraansluiting te maken heeft waarop die laptop is aangesloten (storing doet zich telkens voor bij het uitschakelen of ontkoppelen van elk apparaat dat aan dié specifieke UTP-aansluiting is aangesloten)

Beide AP's heb ik een vast IP gegeven binnen de range van 192.168.0.1 tot 99 zoals het hoort.

De storing doet zich uitsluitend voor télkens wanneer ik boven alles afsluit en ik beneden kom met het énige apparaat dat ik van boven meebreng naar beneden, nl. m'n smartphone.

...ik denk niet dat het aan de smartphone ligt vermits ik gedurende andere dagen ook vaak boven connecteer, (bvb. als ik in bad zit, of als ik in slaapkamer ben), en vervolgens weer connecteer met het WiFi beneden, dan is er geen probleem, het gebeurt uitsluitend wanneer ik een ganse dag boven heb gezeten.

dan valt overal de WiFi even uit: televisie zegt dan "oeps, u heeft geen verbindint", op elk mobiel apparaat staat dan een uitroeptekentje naast het WiFi-icoontje, en alles is even verbinding kwijt... 5 minuten wachten: alles terug normaal... Ik word er wat gek van want dit is zo'n typisch probleem dat wanneer je het in Google opzoekt, je van die standaard 'numbnut' oplossing-lijstjes krijgt van

- zorg dat je modem aan staat 8)7
- zorg dat je het juiste paswoord van je WiFi hebt ingegeven |:(

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat het met die 2 RE450's te maken heeft maar ik weet niet wàt juist.

Ik heb ondertussen al 3x van vast IP veranderd maar dat is het niet.

DHCP wordt verdeeld door hoofdmodem, niet door AP's, dat hoort zo, dacht ik toch?

An wat kan dit dan liggen? help!

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 09-10-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Trek alles los na de modem.
En gebruik de wifi van de modem en een laptop op die wifi voor een langdurige ping test..

Gedraagt de wifi zich dan goed dan accesspoints met kabel aansluiten en bekijken of dat het probleem oplost.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:48
Zijn die re450 bedraad of draadloos verbonden?

Sowieso vind ik een netwerk met 2x een re450 wel beetje matige setup maar het kan natuurlijk prima werken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:10:
Zijn die re450 bedraad of draadloos verbonden?

Sowieso vind ik een netwerk met 2x een re450 wel beetje matige setup maar het kan natuurlijk prima werken
Bedraad, want in AP-modus, anders waren het gewoon repeaters.

Tuurlijk is het een matige setup, maar dat is de issue niet.
Het is voldoende voor nu, upgraden doe ik van zodra ik naar fiber ben overgestapt en die zit nog maar net in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
PinusRigida schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Bedraad, want in AP-modus, anders waren het gewoon repeaters.

Tuurlijk is het een matige setup, maar dat is de issue niet.
Het is voldoende voor nu, upgraden doe ik van zodra ik naar fiber ben overgestapt en die zit nog maar net in huis.
Snap ik

Maar je probleem is zo magisch dat ik het ook niet zou weten.

Je zegt eigk: zodra apparaat x met accesspoint y verbonden is, vallen apparaten uit.
Valt alles uit?
- bedraad en draadloos?
- alle apparaten of alleen apparaten verbonden met acceespoint beneden?
- altijd als je tel beneden verbonden raak of sporadisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik ga even in je quote hieronder antwoorden
laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Snap ik

Maar je probleem is zo magisch dat ik het ook niet zou weten. jidd! :D

Je zegt eigk: zodra apparaat x met accesspoint y verbonden is, vallen apparaten uit. nja niet echt, apparaten vallen niet uit, alleen de WiFi verbinding valt weg op alle apparaten die op dat moment met WiFi verbonden zijn... het gebeurt wel vaker per dag dat apparaten met 1 van beide AP's verbonden zijn, en wisselen van AP al naargelang dat apparaat mee naar boven of beneden gaat, dan geeft het geen enkel probleem wisselen van AP gaat naadloos het is echt héél specifiek wanneer ik boven afsluit... 5 minuten later is de WiFi down voor zo'n 5 à 10 minuten maximum

Valt alles uit?
Alleen de WiFi ligt er even uit, dat is dan wel algemeen voor héél het thuisnetwerk, dus ook de apparaten die op het hoofdmodem zijn verbonden, krijgen dan even geen signaal. (bvb, m'n HW P1 meter zit dan rood te knipperen en die is niét met één van de AP's verbonden) buitencamera's geen verbinding, digi-tv weg, alles dat met WiFi werkt, heeft geen signaal

- bedraad en draadloos? nog niet getest vermits het énige apparaat dat bedraad aangesloten is (buiten die 2 AP's, die op dat moment ook niet bereikbaar zijn wegens die storing), op dat moment afgesloten werd = mijn werk-laptop (kan het eventueel aan een netwerkinstelling van die laptop liggen?!

- alle apparaten of alleen apparaten verbonden met acceespoint beneden? alle apparaten, ook diegene verbonden met het hoofdmodem, en telkens voor tussen 5 à 10 minuten, in het begin startte ik steeds terug op, nu draai ik met m'n ogen, zucht ik eens, maak me een koffietje, en tegen dat ik m'n koffie omroer, is het netwerk vanzelf terug in orde, maar het irriteert me wel elke keer dat het gebeurt.

- altijd als je tel beneden verbonden raak of sporadisch Neen, die telefoon verbindt wel meermaals met beide AP's afwisselend, dan gebeurt er niks..., het is echt specifiek na een dag gethuiswerkt te hebben... De telefoon is toevallig het enige apparaat dat dan ook meekomt naar beneden, vandaar dat ik het vernoem, maar als het aan m'n telefoon zou liggen, zou het bvb. ook gebeuren wanneer ik in het weekend naar beneden kom en connecteer met het AP van beneden, maar dan blijft alles verbonden en ok..., maar ik heb meer de indruk dat het ligt aan het afsluiten van die laptop van het werk? die is wel steeds met een WerkVPN verbonden én bedraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Pfoe!
Het beste waar ik op kom is toeval icm een algeheel instabiel netwerk :p
Maar ik snap dat je daar niet zoveel aan hebt.

Ik zou het advies van @jack zomer opvolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik heb even iets geprobeerd, vermits ik er nu actief over aan het converseren ben, en ik meer en meer met dichtgenepen beschuldigende ogen naar die werklaptop van me aan het kijken was...

Die zit aan een USB-C-dock... dàt dock zit aangesloten via UTP (in een wandcontact-doos).

Ik heb 's getest: ik heb nu gewoon het UTP uitgetrokken en wat raad je?

WiFi lag er weer uit, overal, inclusief beneden...

Ik heb het dus genarrowed-down naar:

- de laptop van het werk
- de UTP- kabelverbinding met het dock waarin die latpop zit.

Die laptop is nu verbonden met het WiFi...

Ik ga nu eens testen door die af te sluiten zoals ik ook doe wanneer m'n werkdag erop zit en 's zien wat het doet.

Ik laat nog wat weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:20:
Pfoe!
Het beste waar ik op kom is toeval icm een algeheel instabiel netwerk :p
Maar ik snap dat je daar niet zoveel aan hebt.

Ik zou het advies van @jack zomer opvolgen
Ja, het is idd. algeheel instabiel geworden, maar dat was het niet altijd...
Used to be zonder de minste issues, jarenlang... en nu 3x per week zonder uitzondering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ok dus dat is nu toch wel héél bizar.

Dus ik trek die UTP kabel uit laptop van het werk (ttz, uit USB C dock waarmee die laptop verbonden is)

WiFi netwerk down -weer over heel m'n huis, inclusief beneden-

Nu is laptop verbonden over 5Ghz WiFi... als ik die nu uitschakel zoals ik doe op het einde van een werkdag... geen probleem...

Kan het probleem dat ik heb, liggen aan een slechte UTP-kabel? of UTP wandcontactdoos??
Of aan een conflict dat die geeft wanneer die bedraad is aangesloten?

Ik heb hier te weinig kennis over maar misschien zijn hier netwerk-experts die hier iets mee kunnen?

Als dit écht het probleem is zal ik die laptop uiteraard vanaf nu steeds alleen nog op WiFi gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Losse vraag: zitten die paaltjes nog in een switch of zitten ze direct in je modem? Want direct in je modem is een nono met die dingen. Er moet een switch tussen de tplinks en je modem.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Jelle Brolnir schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:56:
Losse vraag: zitten die paaltjes nog in een switch of zitten ze direct in je modem? Want direct in je modem is een nono met die dingen. Er moet een switch tussen de tplinks en je modem.
Paaltjes?

I.i.g. die TP-links zitten in een stopcontact, maar toen ik m'n huis bouwde heb ik UTP naar de kamers laten leggen, die aansluitingen zitten naast (de meeste) stopcontacten.

Dus die TP-links zitten in een stopcontact en vervolgens met een UTP-kabeltje verbonden met die aansluiting die er enkele Centimeter naast in de muur zit.

Zo is er eentje in de woonkamer aangesloten en eentje op m'n thuiswerkbureau boven.

Ps: ik haal dit even uit ChatGPT:

"Nee, een switch is niet noodzakelijk; je kunt een access point (AP) direct op de router of (in het geval van een gecombineerd modem/router apparaat) op het modem aansluiten, aangezien beide apparaten poorten hebben voor netwerkverbindingen. Je hebt een switch alleen nodig als je meer bekabelde apparaten wilt aansluiten dan dat je router of modem aan poorten heeft."

...en dat is het geval niet; m'n modem heeft 4 UTP poorten en in totaal zijn waren er 3 apparaten bedraad aangesloten, nu dat ik die laptop op de WiFi gezet heb, maar 2 meer, nl. die 2 AP's.

[ Voor 29% gewijzigd door PinusRigida op 03-10-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
PinusRigida schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Paaltjes?

I.i.g. die TP-links zitten in een stopcontact, maar toen ik m'n huis bouwde heb ik UTP naar de kamers laten leggen, die aansluitingen zitten naast (de meeste) stopcontacten.

Dus die TP-links zitten in een stopcontact en vervolgens met een UTP-kabeltje verbonden met die aansluiting die er enkele Centimeter naast in de muur zit.

Zo is er eentje in de woonkamer aangesloten en eentje op m'n thuiswerkbureau boven.
Ja ik noem de tp link mesh apparaten paaltjes :9

Maar zitten die utp aansluitingen uiteindelijk direct in je modem of zit er eerst nog een switch voor? Zou denken van wel gezien het potentieel aantal utp aansluitingen die je hebt maar je weet het nooit.

Edit: uiteraard kan ik dat artikel momenteel niet vinden die dit uitlegt...zucht

[ Voor 4% gewijzigd door Jelle Brolnir op 03-10-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Jelle Brolnir schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Ja ik noem de tp link mesh apparaten paaltjes :9

Maar zitten die utp aansluitingen uiteindelijk direct in je modem of zit er eerst nog een switch voor? Zou denken van wel gezien het potentieel aantal utp aansluitingen die je hebt maar je weet het nooit.
ah neen, ik snap je, in totaal zijn er in m'n huis 4 UTP wandaansluitingen (mja, met "naast de meeste stopcontacten" bedoel ik de "meest courante voor UTP", uiteraard niet in WC, badkamer, garage, zelfs niet in slaapkamers)

Dus 4 UTP poorten op modem/router, en 4 UTP-aansluitingen verdeeld in m'n huis (waarvan nu slechts 2 in gebruik)

Dus ook geen switch, die kabels gaan rechtstreeks naar het modem... tenzij de installateur in 2016 een switch achter een muur heeft verstopt maar dat lijkt me ongebruikelijk. :D

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 03-10-2025 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

AP's direct in je modem zou moeten werken, want aan die kant is dat gewoon een ingebouwde switch functionaliteit.
Dat gezegd hebbende, wel apart dat het modem internet verliest (ik neem aan dat het WiFi niet uitvalt) als je een UTP verbinding verwijderd. De vaste IP adressen worden neem ik verder aan als vast in de DHCP gezet en niet handmatig in de AP's ?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
PinusRigida schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

ah neen, ik snap je, in totaal zijn er in m'n huis 4 UTP wandaansluitingen (mja, met "naast de meeste stopcontacten" bedoel ik de "meest courante voor UTP", uiteraard niet in WC, badkamer, garage, zelfs niet in slaapkamers)

Dus 4 UTP poorten op modem/router, en 4 UTP-aansluitingen verdeeld in m'n huis (waarvan nu slechts 2 in gebruik)

Dus ook geen switch, die kabels gaan rechtstreeks naar het modem... tenzij de installateur in 2016 een switch achter een muur heeft verstopt maar dat lijkt me ongebruikelijk. :D
Voorbeeld artikel gevonden. Ik heb nl. thuis 3 tplink decos staan, m4 model. Switchde van mode en toen had ik gedoe. Switch tussen deco en modem gezet, probleem opgelost.

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:16:
AP's direct in je modem zou moeten werken, want aan die kant is dat gewoon een ingebouwde switch functionaliteit.
Dat gezegd hebbende, wel apart dat het modem internet verliest (ik neem aan dat het WiFi niet uitvalt) als je een UTP verbinding verwijderd. De vaste IP adressen worden neem ik verder aan als vast in de DHCP gezet en niet handmatig in de AP's ?
Hmmmm... dat kan eventueel ook een issue zijn: ik heb die twee TP-Link RE450's een vast IP gegeven via de TP-link Tether app... verder heb ik de instellingen van m'n hoofdmodem gewoon gerust gelaten... (wél de boel manueel herstart van zodra ik vast IP aan die AP's had toegekend)

En vaak werkt alles perfect, bvb. deze vakantie een maand lang niet gewerkt: geen issues.
Ik start de eerste thuiswerkdag m'n werklaptop op: ook geen issues
Maar van zodra ik die laptop afsluit: ligt de boel plat.*

(en die werklaptop is niét verbonden met een AP, maar via UTP-wandaansluiting rechtstreeks in het hoofdmodem)

* Geen connectie dus met geen enkel WiFi-apparaat, dit voor zo'n 5 minuten en dan krijgen alle apparaten weer verbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 03-10-2025 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 15:12
PinusRigida schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Paaltjes?

Zou de aansluiting in de muur, bij je thuiswerkbureau gaar zijn?
Daar zit een TP-link en je docking op begrijp ik?
Als je laptop met WIFI werkt, is er geen probleem.

Probeer eens aan die kabel te "rommelen" dus flink heen en weer bewegen of er dan wat gebeurt.
En anders 1 kabel vanaf de muur naar een switchje (Action bijvoorbeeld, paar euro) en daar je TP-link en je dock op.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor een tientje excl patch kabeltje kan je inderdaad wel kijken of een switch wat oplost.
De post van @Jelle Brolnir lijkt toch op wat voodoo in het modem te wijzen.

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

edit: Dus echt het hele wifi netwerk gaat plat als in uit de lucht (niet zichtbaar) - het wordt steeds vreemder.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 03-10-2025 16:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ora et Labora schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Zou de aansluiting in de muur, bij je thuiswerkbureau gaar zijn?
Daar zit een TP-link en je docking op begrijp ik?
Als je laptop met WIFI werkt, is er geen probleem.

Probeer eens aan die kabel te "rommelen" dus flink heen en weer bewegen of er dan wat gebeurt.
En anders 1 kabel vanaf de muur naar een switchje (Action bijvoorbeeld, paar euro) en daar je TP-link en je dock op.
Ja idd, daar lijkt het wel op, zoals je zegt: als die laptop met WiFi werkt: geen probleem, plug ik die in: ook geen probleem, pas bij het uitpluggen OF uitschakelen van die laptop, indien bekabeld, ligt het weer plat...

misschien handig om te weten: die laptop zit niet verbonden met die TP-link, is eigenlijk het enige apparaat boven dat niet met die TP-link is verbonden vermits die laptop in een UTP muuraansluiting zit. (en de TP-link aan de andere kant van de ruimte in een àndere UTP muuraansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Jelle Brolnir schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Voorbeeld artikel gevonden. Ik heb nl. thuis 3 tplink decos staan, m4 model. Switchde van mode en toen had ik gedoe. Switch tussen deco en modem gezet, probleem opgelost.

Link
Dat is inderdaad een bekend probleem bij de deco reeks. Die gebruikt IEEE1905.1 om een neighbour Discovery te doen om andere deco's te vinden en te bepalen of het 1 groot netwerk is.

die repeaters van de TS zijn geloof ik veel platter en kunnen dat niet, je moet ze geloof ik ook afzonderlijk van elkaar configureren. desalniettemin zou de ts het inderdaad kunnen testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
laurens0619 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:31:
[...]

Dat is inderdaad een bekend probleem bij de deco reeks. Die gebruikt IEEE1905.1 om een neighbour Discovery te doen om andere deco's te vinden en te bepalen of het 1 groot netwerk is.

die repeaters van de TS zijn geloof ik veel platter en kunnen dat niet, je moet ze geloof ik ook afzonderlijk van elkaar configureren. desalniettemin zou de ts het inderdaad kunnen testen
Ahh, ja, lijken in het geheel wel andere apparaten inderdaad. Naja, dan is het inderdaad slechts iets om te testen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het enige technische wat ik kan verzinnen is dat je laptop dhcp server is en gateway/dns voor internet.

Zodra die laptop uit gaat isdie weg en valt internet overal weg tot er een dhcp renew is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@laurens0619 lol, dan zou het uiteindelijk gewoon een DNS probleem kunnen zijn :P
Dat is natuurlijk makkelijk te controleren door even een IPCONFIG /ALL te doen op een draadloos apparaat met de laptop aan.

Maar ik zou niet weten hoe ik dat gedrag voor elkaar zou kunnen krijgen op een netwerk, maar ik weet ook niet weer zo heel veel van netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Inderdaad, of dns :) its always dns!

Ts die bv pihole op zn laptop heeft gezet, dat is vergeten maar wel uitdeelt in de dns naast een secondary.

Of gare werklaptop die iets met dhcp doet

Ipconfig nalopen lijlt mij goede

Ik zet mn geld nog steeds in op toeval+algehele instabiliteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat ik begreep is dat TS het prima kan reproduceren dus dat sluit wel wat toeval uit.

Wel intrigerend dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:58
PinusRigida schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:52:
Ok dus dat is nu toch wel héél bizar.

Dus ik trek die UTP kabel uit laptop van het werk (ttz, uit USB C dock waarmee die laptop verbonden is)

WiFi netwerk down -weer over heel m'n huis, inclusief beneden-

Nu is laptop verbonden over 5Ghz WiFi... als ik die nu uitschakel zoals ik doe op het einde van een werkdag... geen probleem...

Kan het probleem dat ik heb, liggen aan een slechte UTP-kabel? of UTP wandcontactdoos??
Of aan een conflict dat die geeft wanneer die bedraad is aangesloten?

Ik heb hier te weinig kennis over maar misschien zijn hier netwerk-experts die hier iets mee kunnen?

Als dit écht het probleem is zal ik die laptop uiteraard vanaf nu steeds alleen nog op WiFi gebruiken...
Dit euvel heb ik gehad met een Dell dock. Die veroorzaakte broadcast storms. Sinds updaten van dock firmware geen last meer van gehad.

Wikipedia: Broadcast storm

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon93 op 03-10-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik ben dit weekend niet thuis (uitstapje voor 12'de verjaardag dochter), maar begin volgende week test ik wat dingen uit, ik zet hier zeker een update.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Falcon93 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Dit euvel heb ik gehad met een Dell dock. Die veroorzaakte broadcast storms. Sinds updaten van dock firmware geen last meer van gehad.

Wikipedia: Broadcast storm
...daar lijkt het idd. wel wat op, maar dan weer niet volledig. (want het gebeurt ook als de UTP kabel rechtstreeks in laptop zit en dus het dock omzeilt)

[ Voor 82% gewijzigd door PinusRigida op 06-10-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik heb het wel al kunnen euhm... "versmallen"? (to narrow down) naar die UTP verbinding; het ligt vermoedelijk aan de UTP aansluiting van laptop of de configuratie hiervan, die muuraansluiting, of de kabel zélf, en welke kabel dan, de kabel in de muur, of het kabeltje vanuit muuraansluiting naar laptop. (ik kan het even niet testen want ik heb geen extra kabeltje liggen)

Nu wat heb ik gedaan (vrijdag al, vandaag nog wat extra getest) Gewoon kabel uit laptop -metéén op dit moment ging weer het netwerk plat!- (dus overal WiFi verbinding weg, uitroeptekentje naast icoontje.
SSID's blijven in de lijst staan, maar geen enkel apparaat kan dan connecteren ("geen internetverbinding") komt er dan als melding op bvb. smartphone of tablet als ik met SSID wil verbinden.
Hetzelfde gebeurt als ik kabel in laptop laat zitten, maar die laptop gewoon uitschakel. (raar maar waar nooit bij het inschakelen van de laptop)...
...ook bij het gewoon inpluggen van het UTP kabeltje in een werkende laptop, dan gebeurt er niks, ik kan dit kabeltje nu inpluggen: geen probleem, laptop herkent vaste verbinding en is vanaf dan verbonden via UTP, de rest van het netwerk blijft normaal werken... Het is alléén bij het uitpluggen, of uitschakelen van de laptop...

Dit wegvallen verbinding op alle apparaten duurt een minuut of 5, soms wat langer, dan is weer alles ok, en alle apparaten die met m'n SSID's verbinden (hetzij boven, hetzij beneden, hetzij 2,4Ghz, hetzij 5Ghz), connecteren terug automatisch.

Dus: die kabel uit gelaten, werklaptop op WiFi gezet en einde van de werkdag meermaals gesimuleerd deze ochtend...
...nu kan ik dat ding aanzetten en afsluiten zo vaak ik wil, het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Het moet iets met die UTP te maken hebben...
Het zal misschien een mysterie blijven maar als dit het oplost, dan blijft die laptop voortaan gewoon met WiFi verbonden....

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 06-10-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je al eens een andere (prive) laptop in dezelfde poort gebruikt om te valideren of het poort of laptop is die het issue creert? idem met werklaptop op ander poortje in huis inprikken en kijken of je daar gelijkwaardig issue krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Sander schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:38:
Heb je al eens een andere (prive) laptop in dezelfde poort gebruikt om te valideren of het poort of laptop is die het issue creert? idem met werklaptop op ander poortje in huis inprikken en kijken of je daar gelijkwaardig issue krijgt?
Da's een goeie tip, kan ik zeker doen, zal ik deze namiddag testen, ik laat nog iets weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 12:25
Als het hele wifi netwerk eruit ligt als je een device overschakelt (van draad naar wifi of van ap naar ap) ga ik meteen aan een loop denken.
Of aan twee dhcp servers die dezelfde iprange uitdelen en zo een ip conflict veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2025 12:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:06:
Als het hele wifi netwerk eruit ligt als je een device overschakelt (van draad naar wifi of van ap naar ap) ga ik meteen aan een loop denken.
Of aan twee dhcp servers die dezelfde iprange uitdelen en zo een ip conflict veroorzaken.
Dat laatste heb ik van in het begin onmogelijk gemaakt, DHCP staat uit op beide AP's, enige DHCP server is m'n hoofdmodem.

En dat eerste, mja, dan wel heel specifiek met 1 apparaat en het schakelt eigenlijk niet over, het gaat gewoon van netwerk af.

Het is telkens bij het afsluiten van die laptop, dus op het moment van het probleem gaat dat toestel "uit". Ik gebruik die (behalve op kantoor natuurlijk) ook uitsluitend en zonder uitzondering op 1 plek in m'n huis = bureel boven, bedraad in UTP muuraansluiting. (dus ook niet op AP vermits die AP in een àndere UTP-muuraansluiting zit.)
Het gebeurt ook als ik die UTP kabel uit de laptop trek terwijl die nog aan staat.

Gewoon van AP wisselen -met andere apparaten, OF met diezelfde latpop wanneer op WiFi- geeft geen enkel probleem...
...maar van zodra het ding bedraad is aangesloten en ik hem afsluit : doei netwerk ;w

Case-in-point: heel augustus in verlof, 1 weekje weg (dichter bij jullie trouwens :*) ) en 3 weken thuis geweest, werklaptop niet aangeraakt: 3 weken = 0 problemen.

...eerste werkdag terug de boel plat op het einde van de dag, exàct bij het afsluiten van die werklaptop... -O-

Ik ga straks nog 's een privé-laptop op die UTP muuraansluiting verbinden, én uitschakelen, 's zien wat dat geeft...

...we komen dichterbij, dankzij jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-10 13:26
Ik zou ook nog je werklaptop met dezelfde kabel op de andere UTP muuraansluitingen aansluiten en zien wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
flam schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:41:
Ik zou ook nog je werklaptop met dezelfde kabel op de andere UTP muuraansluitingen aansluiten en zien wat er dan gebeurt.
Noted, doe ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Had je al een ipconfig/ping naar dns/ip gedaan op een andere laptop:
- voor de werklaptop verbonden
- tijdens laptop verbonden
- na laptop verbonden (geen verbinding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 12:25
Heb je al eens gekeken wat ipadres die werklaptop heeft als hij draait, heeft die een ipadres van je dhcp server gekregen?
Of houd hij misschien gewoon zijn ipadres dat hij op het werk gebruikt heeft?

Denk niet dat het er iets mee te maken heeft maar een vast ip adres instellen is meestal niet handig, je loopt het risico dat de hdcp server hetzelfde adres gaat uitgeven.
Beter is in de dhcp server een koppeling te maken tussen het macadres van je AP's en een ipadres.
De dhcp server zorgt er dan voor dat die AP's altijd hetzelfde IP adres krijgen.
Op die manier heb je ook op een centrale plaats controle over je ipadressen.

Overigens is het niet echt noodzakelijk dat AP's altijd hetzelfde ipadres krijgen, maar wel handig met het oog op beheer van die dingen.

[ Voor 72% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2025 15:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ok, heb heel wat zitten testen, dus even een samenvattend antwoord:

Heeft niks met werklaptop te maken, ondanks dat het daar wel erg op leek.

Ik heb ook nog 's goed gezocht en heb maar liefst 2 ongebruikte (zaten nog in verpakking) UTP-kabels gevonden (CAT E5)

Dus wat ik heb kunnen vinden of uitsluiten:

- Het gebeurt ook wanneer een privé-laptop aangesloten zit op die UTP-muuraansluiting, op het moment van unpluggen OF afsluiten van die laptop, gebeurt het.
- Het gebeurt ook wanneer Werklaptop met een andere 'nieuwe' kabel zit aangesloten (op diezelfde UTP muuraansluiting)
- Het gebeurt ook wanneer Privé-laptop met een andere 'nieuwe' kabel zit aangesloten (op diezelfde UTP muuraansluiting)
- Het gebeurt niét wanneer Werklaptop OF privé-laptop met -eender welke kabel- op een ànder UTP -punt zit aangesloten.

Kan het zijn dat de kabel -die die door de muren heen werd getrokken, dus van die UTP-muuraansluiting tot aan het modem in garage- beschadigd is?!
...en wat verklaart dan dat het allemaal perfect werkt wanneer ik kabel inplug... ganse dag op dat toestel bezig ben... en het pas foutloopt wanneer ik het toestel afsluit of de kabel unplug?

Ik behandel die éne UTP muuraansluiting dus als een gezonde salade of een AA biertje = afblijven! :D

Ik snap er i.i.g. niks van...

...maar zo te zien helpt het als ik gewoon m'n werklaptop en privé-laptop over WiFi verbind en niet meer vast... dus dat doe ik dan maar

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 06-10-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:47:
Had je al een ipconfig/ping naar dns/ip gedaan op een andere laptop:
- voor de werklaptop verbonden
- tijdens laptop verbonden
- na laptop verbonden (geen verbinding)
Neen, welke taal spreek je? :D
sorry, maar ik heb een tooltje van TP-link op smartphone waarmee ik een netwerkdiagnose kan doen, daar is alles groen. (die test WiFi sterkte, snelheid down -en upload, ping, beveiliging, etc...) en ik heb WiFi Analyzer dat ik gebruik om om de zoveel tijd de drukte van de kanalen te bekijken en -indien nodig- m'n SSID's op een ander (vrijer) kanaal te zetten.
Verder is netwerk voor mij Chinees. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
PinusRigida schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Neen, welke taal spreek je? :D
sorry, maar ik heb een tooltje van TP-link op smartphone waarmee ik een netwerkdiagnose kan doen, daar is alles groen. (die test WiFi sterkte, snelheid down -en upload, ping, beveiliging, etc...) en ik heb WiFi Analyzer dat ik gebruik om om de zoveel tijd de drukte van de kanalen te bekijken en -indien nodig- m'n SSID's op een ander (vrijer) kanaal te zetten.
Verder is netwerk voor mij Chinees. :D
Je kan beginnen met een pingtest.
Pak je prive laptop, verbind deze met wifi en doe het volgende:
1.Start>cmd openen (command prompt)
2. Ping 8.8.8.8 -t
3. Doe je truukje met de kabel
4. Kijk naar de output van stap 2

Als het goed is begint het met een reply en na je
Truukje een timeout of general failure

Mbt je utp outlet:
Wat voor soort utp zit erin? Gewoon utp of shielded met extra aarding?

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 06-10-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Je kan beginnen met een pingtest.
Pak je prive laptop, verbind deze met wifi en doe het volgende:
1.Start>cmd openen (command prompt)
2. Ping 8.8.8.8 -t
3. Doe je truukje met de kabel
4. Kijk naar de output van stap 2

Als het goed is begint het met een reply en na je
Truukje een timeout of general failure

Mbt je utp outlet:
Wat voor soort utp zit erin? Gewoon utp of shielded met extra aarding?
Ok dus: "Ping 8.8.8.8 -t geeft dit:
"not recognized as an external or internal command, operable program, or batch file"

idem met:
8.8.8.8
8.8.8.8-t
8.8.8.8 -t

gewoon "ping" geeft dit:

To stop - type Control-C.
-a Resolve addresses to hostnames.
-n count Number of echo requests to send.
-l size Send buffer size.
-f Set Don't Fragment flag in packet (IPv4-only).
-i TTL Time To Live.
-v TOS Type Of Service (IPv4-only. This setting has been deprecated
and has no effect on the type of service field in the IP
Header).
-r count Record route for count hops (IPv4-only).
-s count Timestamp for count hops (IPv4-only).
-j host-list Loose source route along host-list (IPv4-only).
-k host-list Strict source route along host-list (IPv4-only).
-w timeout Timeout in milliseconds to wait for each reply.
-R Use routing header to test reverse route also (IPv6-only).
Per RFC 5095 the use of this routing header has been
deprecated. Some systems may drop echo requests if
this header is used.
-S srcaddr Source address to use.
-c compartment Routing compartment identifier.
-p Ping a Hyper-V Network Virtualization provider address.
-4 Force using IPv4.
-6 Force using IPv6.

Wat betreft je vraag over het soort UTP, shielded of extra aarding: het is dit soort: CAT E5, nog een stel kabels die nog in de doos zaten van toen Telenet hier in 2016 de boel kwamen installeren. :D

En over wat in de muur zit qua kabel en aansluitingen zou ik het moeten gaan opzoeken in de documenten ten tijde van de bouw in 2015, àls ik dat nog terug vind. (en als dat daarop staat) het is ook (nét) meer dan 10 jaar geleden dus denk niet dat ik het nog aan architect kan vragen.

Weet je: voorlopig ga ik gewoon even die laptop (en de andere laptop) draadloos laten. het betreffende UTP-poortje behandelen als onbestaande. Dat lijkt te werken.

Versta me niet verkeerd: ik apprecieer je tijd en meedenken zeker en vast! Mijn netwerk-kennis is alleen blijven steken in het 'rooksignalen-tijdperk'. :D

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 06-10-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10 17:27
Heb je misschien iets van logging op je router of op access points wat je kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Fox3214 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:42:
Heb je misschien iets van logging op je router of op access points wat je kan zien?
Op m'n routerinstellingen vind ik niet meteen logging, het kan zijn dat ik er naast kijk, maar het zou me niet verbazen als Telenet (instellingen benader ik via MijnTelenet) dit niet aan de gebruiker toont. ook niet in geavanceerde instellingen.

Op die AP's heb ik wel een systeemlogboek als ik die via de browser benader, echter gaat dat log niet verder dan een tiental regels waarop ik niks mis zie.

Ik denk trouwens ook niet dat het erg relevant is vermits die UTP-aansluitng het AP omzeilt.
(AP zit in een àndere UTP muuraansluiting als de UTP muuraansluiting waarmee ik problemen ondervind)

Ik zal het log 'redacted' hieronder zetten:

##########################################################################
# RE450 System Log
# Time = 2025-10-07 9:39:56
# H-Ver = RE450 4.0 : S-Ver = 1.0.20 Build 230213 Rel.55420n
0days, 00:00:03, [lan]LAN: Set interface br-lan0 ip=xxx.xxx.x.xx netmask xxx.xxx.xxx.x.
0days, 00:00:03, [dhcps]DHCPS: Dhcps start
0days, 00:00:03, [lan]LAN: Set interface br-lan0 ip=xxx.xxx.x.xx netmask xxx.xxx.xxx.x.
0days, 00:00:04, [dhcps]DHCPS: Dhcps stop
0days, 00:00:14, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:14, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:19, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:19, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:20, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:20, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:20, [httpd]HTTPD: Http server start!
0days, 00:00:21, [sntpc]Get Time From Internet [2023-01-01 0:00.02d]

Sowieso; het is nu dag 3 dat ik die éne UTP aansluiting niet meer aanraak, alles hierboven gaat nu over WiFi, en dit lijkt het toch op te lossen.

Ga nog wat wachten om te juichen, maar het lijkt erop dat zolang ik die éne UTP muuraansluiting niet gebruik, dat het ok is.
Geen probleem... Da's dan gewoon een aansluitinkje minder in m'n huis... is geen ramp. Het is niet dat ik de snelheid nódig heb voor m'n werk, ik draai geen LLM's of iets anders waarvoor ik de hogere bandbreedte van bekabeld t.o.v. draadloos nodig heb. WiFi is zat voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door PinusRigida op 07-10-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
PinusRigida schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Op m'n routerinstellingen vind ik niet meteen logging, het kan zijn dat ik er naast kijk, maar het zou me niet verbazen als Telenet (instellingen benader ik via MijnTelenet) dit niet aan de gebruiker toont. ook niet in geavanceerde instellingen.

Op die AP's heb ik wel een systeemlogboek als ik die via de browser benader, echter gaat dat log niet verder dan een tiental regels waarop ik niks mis zie.

Ik denk trouwens ook niet dat het erg relevant is vermits die UTP-aansluitng het AP omzeilt.
(AP zit in een àndere UTP muuraansluiting als de UTP muuraansluiting waarmee ik problemen ondervind)

Ik zal het log 'redacted' hieronder zetten:

# RE450 System Log
# Time = 2025-10-07 9:39:56
# H-Ver = RE450 4.0 : S-Ver = 1.0.20 Build 230213 Rel.55420n
0days, 00:00:03, [dhcps]DHCPS: Dhcps start
0days, 00:00:04, [dhcps]DHCPS: Dhcps stop
0days, 00:00:14, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:14, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:19, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:19, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:20, [behav]ACCESS CONTROL: [ACL]Reading black list...
0days, 00:00:20, [behav]ACCESS CONTROL: Behavior manage module start successed.
0days, 00:00:20, [httpd]HTTPD: Http server start!
0days, 00:00:21, [sntpc]Get Time From Internet [2023-01-01 0:00.02d]

Sowieso; het is nu dag 3 dat ik die éne UTP aansluiting niet meer aanraak, alles hierboven gaat nu over WiFi, en dit lijkt het toch op te lossen.

Ga nog wat wachten om te juichen, maar het lijkt erop dat zolang ik die éne UTP muuraansluiting niet gebruik, dat het ok is.
Geen probleem... Da's dan gewoon een aansluitinkje minder in m'n huis... is geen ramp. Het is niet dat ik de snelheid nódig heb voor m'n werk, ik draai geen LLM's of iets anders waarvoor ik de hogere bandbreedte van bekabeld t.o.v. draadloos nodig heb. WiFi is zat voldoende.
Wordt inderdaad niet veel wijzer van je log.

Een aantal vragen die ik zou stellen bij het troubleshooten hiervan.
Wat gaat er precies down?
Is het je router die connectiviteit verliest?
Is het je WiFi signaal wordt dropt?
Is het de WAN/Uplink van je router naar de provider die down gaat?
Is het DNS werkt niet meer werkt?

Misschien dat je ergens op een machine wat monitoring kan fixen om dit te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Ik antwoord even in je quote hieronder.
Fox3214 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Wordt inderdaad niet veel wijzer van je log.

Een aantal vragen die ik zou stellen bij het troubleshooten hiervan.
Wat gaat er precies down?
WiFi-verbindingen op alle toestellen, ongeacht of die verbonden zijn met één van de AP's, of met hoofdrouter. (SSID's zijn ook een paar minuten lang niet meer te vinden in de lijst van WiFi-netwerken)

Is het je router die connectiviteit verliest?
Geen idee wàt hij juist verliest en of die iets verliest, kan alleen zeggen dat àlle apparaten die via WiFi verbonden zijn, kortstondig hun verbinding verliezen

Is het je WiFi signaal wordt dropt?
Dat is wat ik hierboven uitleg idd. het WiFi signaal dropt/valt weg.

Is het de WAN/Uplink van je router naar de provider die down gaat?
Geen idee
Is het DNS werkt niet meer werkt?
Geen idee

Misschien dat je ergens op een machine wat monitoring kan fixen om dit te monitoren.
Kan zijn maar ik ben hier niet genoeg in onderlegd om dit te doen
Sowieso blijft het probleem blijkbaar weg als ik die UTP-aansluiting als onbestaand behandel, dus dat doe ik dan ook maar... voor mij is dat een oplossing. 1 UTP-aansluiting minder in m'n huis kan ik perfect mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verbindt die laptop eens rechtstreeks met het modem, zonder de bekabeling in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:10:
Verbindt die laptop eens rechtstreeks met het modem, zonder de bekabeling in de muur.
Als ik nog 's zin heb doe ik dat wel 's.

Voorlopig heb ik de oplossing dus gevonden. (lees hierboven)

...het probleem heeft zich deze week niet meer voorgedaan. Kabel is uit UTP muuraansluiting en klepje is dicht. Werklaptop op WiFi en alles loopt al een week stabiel zonder uitval.

Wàt de oorzaak is van die UTP-aansluiting die m'n netwerk overhoop haalt telkens een apparaat dat erop aangesloten is ontkoppeld of uitgeschakeld wordt zal ik wellicht nooit weten, maar het belangrijkste is dat ik nu weet waaraan het ligt en het kan voorkomen.

Ik wens iedereen te danken om mee te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Nog even voor de fun:

Uit ChatGPT:

Als uw thuisnetwerk telkens wegvalt bij het ontkoppelen van een UTP-kabel, is het waarschijnlijk omdat de netwerkverbinding op dat moment wordt onderbroken, wat normaal is. Als het netwerk vervolgens niet meer terugkomt of continu wegvalt, kan dit duiden op een defecte UTP-kabel, een slechte verbinding in de connector, interferentie, te lange kabels, een probleem met de netwerkpoort of de netwerkkaart, of een softwareprobleem in uw computer.
Mogelijke Oorzaken en Oplossingen
Fysieke onderbreking: Als u een UTP-kabel fysiek ontkoppelt, wordt de verbinding met het netwerk verbroken. Het netwerk komt weer terug als de kabel weer correct is aangesloten.
Defecte kabel of connector:
Controleren: Controleer of de connector van de UTP-kabel goed vastzit in de netwerkpoort op uw computer of router.
Beschadiging: Inspecteer de kabel op zichtbare schade, zoals een geknikte of gebroken connector of kabel.
Kabel testen: Gebruik een UTP-kabeltester om te controleren of de kabel correct is bedraad en of alle 8 aders werken.
Interferentie: Als de kabel te dicht bij andere elektrische apparaten of stroomkabels ligt, kan dit storingen veroorzaken die het signaal verzwakken. Probeer de kabel ergens anders neer te leggen.
Kabel te lang: Een UTP-kabel mag niet langer zijn dan 100 meter. Controleer of u de limiet niet overschrijdt.
Problemen met de netwerkpoort of -kaart:
Poort testen: Probeer de kabel in een andere netwerkpoort op uw router of computer te steken.
Netwerkkaart opnieuw opstarten: Soms kan het herstarten van de netwerkkaart in uw computer de verbinding herstellen.
Softwareprobleem:
Probleemoplosser: Voer de netwerkprobleemoplosser van uw besturingssysteem (bijv. in Windows via de app "Hulp vragen") uit om automatische diagnose en oplossing van problemen te proberen.
Stuurprogramma's: Zorg ervoor dat de stuurprogramma's voor uw netwerkkaart up-to-date zijn.
Wat te Doen:
Test de kabel: Ontkoppel en sluit de kabel opnieuw aan om te zien of de verbinding terugkomt.
Probeer een andere kabel: Vervang de UTP-kabel door een andere om te zien of de originele kabel defect is.
Test de poorten: Sluit de kabel aan op een andere netwerkpoort op uw router of computer.
Controleer de lengte en omgeving: Zorg ervoor dat de kabel niet te lang is en niet in de buurt ligt van andere elektrische kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
PinusRigida schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:24:
Ik antwoord even in je quote hieronder.

[...]

Sowieso blijft het probleem blijkbaar weg als ik die UTP-aansluiting als onbestaand behandel, dus dat doe ik dan ook maar... voor mij is dat een oplossing. 1 UTP-aansluiting minder in m'n huis kan ik perfect mee leven.
Als de SSD's van je access point verdwijnen dat is het echt probleem op WiFi niveau Hoe manage je de access point? Is dat via een stukje software of via een controller?

Zijn ze toevallig via POE aangesloten? Zo ja, wellicht dat het PoE signaal onderbroken wordt?
Zie je dat de uptime van je access points bij nul minuten begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Fox3214 de telenet modem heeft geen poe ingebouwd en als ik zo kan lezen zijn de ap's met 230V verbonden :).

@PinusRigida je zou ook een RE450 op die lan poort kunnen zetten volledig laten verbinden en dan de lan uittrekken en naar beneden gaan om te kijken of je wifi netwerk volledig plat ligt.

In principe zou de switch niet plat mogen gaan als je een kortsluiting in een netwerk kabel hebt, er zitten nl per paar een mini transformator tussen om dat te beveiligingen.
The black components you see in a network switch between the controller and the RJ45 ports are typically **magnetics**, or **transformers**. Here's a closer look at their functions and importance:

## Purpose of Magnetics

### Signal Isolation
- **Electromagnetic Interference (EMI) Shielding**: Magnetics help isolate the data signals within the switch from potential noise and interference.

### Signal Conditioning
- **Impedance Matching**: They ensure proper impedance matching between the controller and the RJ45 ports, which is crucial for maintaining signal integrity.

### Protection
- **Surge Protection**: These components help protect the switch's internal circuitry from voltage spikes and electrical surges.

### Data Transmission
- **Differential Signaling**: Magnetics assist in managing the differential signaling used in Ethernet, allowing for better data transmission rates and performance.

## Typical Design
- **Integrated Circuits**: Often found as an integrated part of the RJ45 connector, which means they are physically situated close to the ports for optimal performance.

Overall, magnetics are essential for ensuring effective and reliable communication through Ethernet switches. If you have more questions about networking technology, feel free to ask!

>>>do they protect agains short circuits cable?

Magnetics in network switches do provide some **protection against short circuits**, but they are not specifically designed to prevent them entirely. Here are the details:

## Short Circuit Protection Features

### Current Limiting
- **Inherent Resistance**: Magnetics can limit the amount of current flowing through them, which may help to mitigate damage in case of a short circuit.

### Fuse Functionality
- **Internal Fuses or Circuit Breakers**: Many network switches have built-in fuses or circuit protection that can trip in the event of a short circuit, disconnecting the power supply to prevent damage. Magnetics can work in conjunction with these protective devices.

### Signal Isolation
- **Isolation from Damage**: They help provide a level of isolation that can prevent the short circuit effects from propagating through the switch's internal components.

## Limitations
- **Not a Complete Solution**: While the magnetics can offer some degree of protection, they are not foolproof. A severe short circuit may still cause damage to the switch or connected devices.

### Additional Safety Measures
- Using **proper cabling** and conducting regular inspections can greatly reduce the risk of short circuits. Also, installing surge protectors on the power lines feeding the switch can enhance protection.

In summary, while magnetics provide some level of protection against short circuits, relying solely on them is not advisable. Implementing a comprehensive strategy for cabling and electrical protection is crucial for maintaining network integrity.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Fox3214 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Als de SSD's van je access point verdwijnen dat is het echt probleem op WiFi niveau Hoe manage je de access point? Is dat via een stukje software of via een controller?

Zijn ze toevallig via POE aangesloten? Zo ja, wellicht dat het PoE signaal onderbroken wordt?
Zie je dat de uptime van je access points bij nul minuten begint?
Ik manage de AP's zowel via de app van TP-Link (Tether) als via de browser vermits ik ze een vast IP heb toegekend. Voor zover ik kan zien werken ze beiden nominaal.

Ze zijn verbonden via stekker, het zijn stekker-AP's, ttz: worden verkocht als Repeater maar zijn ook gewoon bedraad als AP te gebruiken. Ik zocht specifiek stekker AP's én ze werken wel goed in mijn ondervinding. (Mijn maximum downloadsnelheid bij Telenet -ik ben nog niet over op fiber- is 500Mbps en ik haal ruim de 400, vaak hoger, gisterenavond 467Mbps)

Die RE450's zijn AC1750 dual-band wifi – gelijktijdig 450 Mbps op de 2.4GHz-band + 1300 Mbps op de 5GHz-band
Dus eens ik over ben op fiber kunnen ze nog even blijven hangen.

Ik heb dan ook mijn OP aangepast in die zin dat ik toen het gevoel had dat de problematiek begonnen is rond de tijd dat ik die AP's in gebruik heb genomen maar dat bleek niet te kloppen, ik heb het probleem sinds de start van dit topic kunnen herleiden naar 1 specifieke UTP aansluiting in de muur... eentje die niet eens in gebruik is door die AP's

Neen, geen POE.
Damic schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:35:
@Fox3214 de telenet modem heeft geen poe ingebouwd en als ik zo kan lezen zijn de ap's met 230V verbonden :).

@PinusRigida je zou ook een RE450 op die lan poort kunnen zetten volledig laten verbinden en dan de lan uittrekken en naar beneden gaan om te kijken of je wifi netwerk volledig plat ligt.

In principe zou de switch niet plat mogen gaan als je een kortsluiting in een netwerk kabel hebt, er zitten nl per paar een mini transformator tussen om dat te beveiligingen.

[...]
Thanx voor de tip, ik zou het 's kunnen doen...

... maar zoals ik het hier al een paar keer aangaf is het probleem voor mij eigenlijk opgelost, het was leuk meegenomen als ik de oorzaak van naaldje tot draadje wist, maar het is niet ZO belangrijk dat ik ga blijven testen. (en ook elke keer de WiFi weer down voor m'n gezin).

Ik leg me erbij neer dat ik de exàcte oorzaak misschien nooit zal weten, maar ik weet genoeg om die éne UTP-aansluiting gewoon als onbestaande te beschouwen en nooit meer te gebruiken. Het is er ook ééntje die niet door anderen in m'n gezin gebruikt wordt, het ding zit in de muur, onder m'n thuiswerkbureel en werd uitsluitend door m'n werklaptop gebruikt, voor mij bestaat het al niet meer.

Het probleem is niet meer voorgekomen dus voor mij = opgelost. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 13-10-2025 10:25 ]

Pagina: 1