Lan en Wifi vervangen ivm KPN 4Gbit verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:17
Ik krijg over een maand 4Gbit glasvezel via KPN. Ik heb nu 1.1 Gbit Ziggo. Mijn huidige netwerk setup is nogal een zooitje geworden. Ik ben een nerd, maar met netwerken doe ik eigenlijk vrij weinig. Enige eis is dat het snel gaat. Ik hoef geen managed swtichen etc. Vlan hoeft ook niet.

Ik heb veel spullen van Apple (allemaal vrij nieuw), maar ook nog oude meuk die niet de laatste wifi standaarden ondersteunen.

Ik heb een eengezinswoning met een tuin (16 meter diep), waar mijn auto aan de straat kant staat die ik via Wifi wil updaten.

Dit is mijn huidige setup:

Ziggo modem in bridge gekoppeld aan een Asus RT-A86U router. Ik heb een mesh gemaakt met een andere Asus node. Wifi 6 draait via deze setup. Verder draait er nog een 2.4 netwerk voor oude apparaten.

Verder heb ik een tp-link deco 4 (3 stuks) die wifi 5 ondersteunen en op elke etage staan.

Met power over ethernet heb ik een verbinding naar mijn schuur waar nog een simpel accesspoint staat waar mijn auto aangekoppeld is.

Ik heb verder diverse 1 gbit switches

Mijn synology nas draait via lan en ik heb nog een proxmox server.

Ik hoef niet overal 4gbit te hebben, alleen op mijn kantoor (waar ik vaak thuis werk) en beneden naast de router, waar ik vaak op de bank met mijn laptop zit (msi titan 2025 model plus macbook pro m1 max)

ik denk dat ik 2 switches nodig heb die 10 gbit ondersteunen, zodat ik beneden bij de bank en op kantoor de volle snelheid heb. De rest kan ik dan laten.

Ik weet alleen niet wat handig is wbt wifi 7.

kan ik deze switches gebruiken? 200 euro en volgens mij ok? uitvoering: TP-Link TL-SX105

Verder heeft mijn titan slechts 2.5 gbit lan, dus moet ik een thunderbolt 5 dongle kopen. Dat zou dan goed moeten gaan om 4gbit te ondersteunen. idem voor macbook (die ondersteunt tb 4).

Wat kan ik het beste doen? Ik wil best investeren en eea vervangen. Nu heb ik teveel wifi AP's.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je je laptops toch al met een kabel aansluit, dan zou ik wifi laten voor wat het is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
FredvZ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:19:
Als je je laptops toch al met een kabel aansluit, dan zou ik wifi laten voor wat het is.
ja mss wel een idee en dan alleen 2 10 gbit switches kopen. Zoveel verschil ga ik denk niet merken en nu haal ik al 800 mbit met mijn iphone.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst even een reality check: leuk dat je 4Gbps gaat krijgen van je nieuwe ISP, maar heb je daadwerkelijk meer nodig dan de 1Gbps die nu beschikbaar is?

Als Speedtest de enige toepassing is waar je meerwaarde gaat ervaren is het nogal weggegooid geld om de boel overhoop te gooien alleen om te kunnen patsen met een hogere speedtestscore...

Even een rekensom: een 4k HDR video stream gebruikt ~15Mbps down, een Teams/Zoom gesprek ~5Mbps up en down tegelijk. Stel je woont met 5 mensen in huis die allemaal tegelijkertijd een 4k HDR film kijken terwijl ze doen alsof ze werk/school doen in Teams, dan heb je over 100Mbps down, 25Mbps up. Stel vervolgens dat iemand daarnaast tegelijkertijd online aan het gamen is, dan komt daar nog 2Mbps up en down bij. Diegene streamt ook nog eens alles wat ze doen, ook in 4k HEVC, dus 25Mbps up. En diegene bereikt een nieuwe level en kan die met 250Mbps downloaden. Dan heb je op dat moment van absolute piekgebruik welgeteld 352Mbps down, 52Mbps up nodig...

Maar goed, verondersteld dat je wel een toepassing hebt die dit vergt cq je hebt geld te over en wilt lekker met e-geslachtsdeel zwaaien...

Dan is de vraag wat je doet met die bitrates, vooral hoe betrouwbaar en secure de verbinding moet zijn en in hoeverre alles managed moet zijn of niet.

Als je geen managed switches (voor VLANs, 802.1X en/of mirroring) wilt en geen staats/bedrijfsgeheimen bewerkt (want het gaat alleen om die speedtestscore) kun je een switch met 2x 10Gbps SFP+ en 4x 2.5Gbe voor minder dan EUR 30 op AliExpress vinden. Moet het managed dan kan het voor minder dan EUR 60. Ik heb zelf een paar van die dingen gehaald en over een week monitoring hebben ze nul info richting internet zien versturen. Dan nog: als je bij de MIVD werkt en ze je toestonden thuis te werken yeah right... zou ik andere keuzes maken. Maar puur voor het halen van 4Gbps voldoet dit prima. Je moet daar wel de kosten van SFP+ modules bij rekenen en wat je er tussen hangt. Ik zou indien mogelijk aanraden om ipv koper te kijken naar single mode glas en dan BiDi 10GbE SFP+ nemen. Dan hoef je maar een enkele vezel te trekken door een buis, wat met connector erop moet lukken. Maar (duurdere) koper 10GBase-T SFP+ kan ook icm CAT6.

WiFi-7 noem je, maar wat wil je ermee? WiFi-7 biedt grote voordelen voor apparaten met meer dan een radio dmv MLO. Je kunt dan tegelijk de bandbreedte van meerdere banden gebruiken en de latency verlagen door frames te zenden in eerste band dat vrij is. Maar er bestaan anno 2025 exact nul client devices (ook niet PCIe adapters) die dat kunnen. DIt is alleen voor mesh backhaul relevant en die heb je met bedrade AP's niet nodig. Daarnaast heb je bij extreem goed signaal (pal naast AP) bij WiFi-7 hogere modulatie dan met WiFi-6, maar dat is uitgerekend de plek waar oudere standaarden ook al voldoen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dion_b schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:05:
Eerst even een reality check: leuk dat je 4Gbps gaat krijgen van je nieuwe ISP, maar heb je daadwerkelijk meer nodig dan de 1Gbps die nu beschikbaar is?

Als Speedtest de enige toepassing is waar je meerwaarde gaat ervaren is het nogal weggegooid geld om de boel overhoop te gooien alleen om te kunnen patsen met een hogere speedtestscore...

Even een rekensom: een 4k HDR video stream gebruikt ~15Mbps down, een Teams/Zoom gesprek ~5Mbps up en down tegelijk. Stel je woont met 5 mensen in huis die allemaal tegelijkertijd een 4k HDR film kijken terwijl ze doen alsof ze werk/school doen in Teams, dan heb je over 100Mbps down, 25Mbps up. Stel vervolgens dat iemand daarnaast tegelijkertijd online aan het gamen is, dan komt daar nog 2Mbps up en down bij. Diegene streamt ook nog eens alles wat ze doen, ook in 4k HEVC, dus 25Mbps up. En diegene bereikt een nieuwe level en kan die met 250Mbps downloaden. Dan heb je op dat moment van absolute piekgebruik welgeteld 352Mbps down, 52Mbps up nodig...

Maar goed, verondersteld dat je wel een toepassing hebt die dit vergt cq je hebt geld te over en wilt lekker met e-geslachtsdeel zwaaien...

Dan is de vraag wat je doet met die bitrates, vooral hoe betrouwbaar en secure de verbinding moet zijn en in hoeverre alles managed moet zijn of niet.

Als je geen managed switches (voor VLANs, 802.1X en/of mirroring) wilt en geen staats/bedrijfsgeheimen bewerkt (want het gaat alleen om die speedtestscore) kun je een switch met 2x 10Gbps SFP+ en 4x 2.5Gbe voor minder dan EUR 30 op AliExpress vinden. Moet het managed dan kan het voor minder dan EUR 60. Ik heb zelf een paar van die dingen gehaald en over een week monitoring hebben ze nul info richting internet zien versturen. Dan nog: als je bij de MIVD werkt en ze je toestonden thuis te werken yeah right... zou ik andere keuzes maken. Maar puur voor het halen van 4Gbps voldoet dit prima. Je moet daar wel de kosten van SFP+ modules bij rekenen en wat je er tussen hangt. Ik zou indien mogelijk aanraden om ipv koper te kijken naar single mode glas en dan BiDi 10GbE SFP+ nemen. Dan hoef je maar een enkele vezel te trekken door een buis, wat met connector erop moet lukken. Maar (duurdere) koper 10GBase-T SFP+ kan ook icm CAT6.

WiFi-7 noem je, maar wat wil je ermee? WiFi-7 biedt grote voordelen voor apparaten met meer dan een radio dmv MLO. Je kunt dan tegelijk de bandbreedte van meerdere banden gebruiken en de latency verlagen door frames te zenden in eerste band dat vrij is. Maar er bestaan anno 2025 exact nul client devices (ook niet PCIe adapters) die dat kunnen. DIt is alleen voor mesh backhaul relevant en die heb je met bedrade AP's niet nodig. Daarnaast heb je bij extreem goed signaal (pal naast AP) bij WiFi-7 hogere modulatie dan met WiFi-6, maar dat is uitgerekend de plek waar oudere standaarden ook al voldoen.
Ik begrijp dat voor daily use ik niet meer dan 1gbit of zelfs lager nodig heb. Ik vind het handig om bij grote downloads en bij uploaden ik maximale snelheid heb. Bv games via steam of uploaden/downloaden tijdens mijn werk.

Ik denk idd dat wifi 7 niks toevoegt en houd dan mijn huidige wifi 6 setup. Daar haal ik nu 800mbit met mijn iphone en dat is prima.

Dus dan heb ik alleen 2 switches nodig plus usbc lan adapters om 4gbit te halen voor mijn werk laptop en prive laptop.

Dan is een simpele cat 6e kabel toch ook prima? Die ligt er al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Heb je wel een device die meer dan 1Gbps aankan?
Want als alleen je bekabelde netwerk dat kan en verder niets dan gooi je echt een boel geld weg voor niks.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CAT 6e? Volgens mij bestaat die standaard niet eens.
Belangrijk is dat je vol koper (dus geen CCA) kabel gebruikt voor een snelle overdracht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:18:
Heb je wel een device die meer dan 1Gbps aankan?
Want als alleen je bekabelde netwerk dat kan en verder niets dan gooi je echt een boel geld weg voor niks.
Ja 2 laptops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:06

Vidra

Vragen?

TweakerVincent schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Ik begrijp dat voor daily use ik niet meer dan 1gbit of zelfs lager nodig heb. Ik vind het handig om bij grote downloads en bij uploaden ik maximale snelheid heb. Bv games via steam of uploaden/downloaden tijdens mijn werk.

Ik denk idd dat wifi 7 niks toevoegt en houd dan mijn huidige wifi 6 setup. Daar haal ik nu 800mbit met mijn iphone en dat is prima.

Dus dan heb ik alleen 2 switches nodig plus usbc lan adapters om 4gbit te halen voor mijn werk laptop en prive laptop.

CAT 6E??, Ik denk dat CAT 5E, CAT6 of CAT6A bedoeld :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke router ga je nou precies gebruiken?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vidra schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

CAT 6E??, Ik denk dat CAT 5E, CAT6 of CAT6A bedoeld :P
Waarbij je over GOEDE CAT5E bekabeling ook daadwerkelijk 10Gbps snelheden kunt halen binnen de meeste situaties waar je als particulier in een woning mee te maken krijgt (~ 40 Meter is dan vaak de Max. lengte).

UTP kabels worden gecertificeerd op 100 Meter maar daar kom je in een normaal woonhuis bijna nooit aan....

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou een 5 port 2,5Gbps nemen bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG105-M2 want die Asus router kan ook gewoon niet sneller.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
DukeBox schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:37:
Welke router ga je nou precies gebruiken?
ben ik nog niet uit, is de standaard modem/router van kpn ok? Ik hoef eigenlijk alleen port forwarding en wireguard te gebruiken.
Ben(V) schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:29:
Ik zou een 5 port 2,5Gbps nemen bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG105-M2 want die Asus router kan ook gewoon niet sneller.
dan kan ik geen 4gbit aan, die router ga ik een wifi 6 accespoint van maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt nog steeds niet gereageerd op de vele vragen over je netwerkkabel. "Cat6E" bestaat niet. Heb je Cat5E, dan zul je andere kabels moeten trekken om >2.5Gbps aan te kunnen. Is het Cat6 of Cat6A, dan hoeft dat - mits kabel en aansluitmateriaal daadwerkelijk aan standaard voldoet - niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dion_b schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:43:
Je hebt nog steeds niet gereageerd op de vele vragen over je netwerkkabel. "Cat6E" bestaat niet. Heb je Cat5E, dan zul je andere kabels moeten trekken om >2.5Gbps aan te kunnen. Is het Cat6 of Cat6A, dan hoeft dat - mits kabel en aansluitmateriaal daadwerkelijk aan standaard voldoet - niet.
Sorry tikfoutje idd. Ik heb cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:54
[...]
Je bent altijd afhankelijk van de andere kant (server) en de tussenliggende schakels of je 4Gbit/s haalt. Dat zal bijna nooit het geval zijn. Naast het netwerk is ook belangrijk om te weten of het apparaat wat moet verzenden of ontvangen de datastroom wel kan bijhouden c.q. verwerken. Dat is ook een mooi dingetje.
[...]
Waarom wil je dan de boel ombouwen naar nog sneller netwerk? Met Wifi6 haal je de 4 Gbit/s niet. Daarvoor zal je toch met andere dingen van huis komen. Als je de huidige wifi-netwerk houdt zal je voor je laptop vanaf de bank werken andere zaken moeten regelen. De snelheid van 4 Gbit/s zal dan alleen met een kabeltje gehaald kunnen worden. Dan mag je de laptop dus voorzien van een juist kaartje / usb-stick voor de juiste netwerksnelheid. Want zodra je over de Wifi begint te werken wordt de Wifi gedeeld door alle apparaten die met het AP zijn verbonden. Je hebt bijna nooit de volle "bandbreedte" voor één apparaat ter beschikking. Een kabel is tot de eerst volgende knoop voor één machine dus de volledige bandbreedte ter beschikking. Wat er na de knoop gebeurt is de vraag.

Ook voor je werk laptop zal je via een kabeltje mogen gaan werken. Ook die mag je aanpassen naar het "nieuwe netwerk". Dus een ander netwerkkaartje of een USB-oplossing. Vervang je ook je NAS-server? Kan die al 4 Gbit/s aan? Of is dat nog een 1 Gbit/s uitvoering? Als je dan echt goed bezig wil zijn zal je die ook mogen vervangen. Zeggen dat het niet nodig is dan moet je toch echt afvragen waarom je de rest wel wil vervangen.
[...]
De kabel kan dan wel CAT6 of CAT6A zijn maar of je aansluitingen ook netjes zijn uitgevoerd dat ze de hogere snelheid aan kunnen is de vraag. Dat is een kwestie van testen en controleren.

Ik zou echt nadenken waarom je het een en ander wil. Je trapt ontzettend in de reclames van de providers dat alles sneller moet. Je hebt meer aan een stabiel netwerk dat overal een goede snelheid heeft dan "het snelste".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ts heeft echt niks aan 4Gb. De enige argumentie is: ik moet soms wat downloaden…. Flinterdun…

Dat gezegd hebbende, hij heeft al aangegeven dat de laptops altijd bekabeld zullen zijn. Maar of daar überhaupt 10Gb NICs inzitten? Ik betwijfel het….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:22
Gevalletje FOMO?

Misschien moet de reclame code commissie een waarschuwingssticker, zoals bekend van beleggingsproducten, verplicht stellen:
"Je kunt een 2/4/8 Gbps abonnement afsluiten, maar de kans is 99,999% dat je er niks aan hebt"

Je gooit imho het geld dat het meer kost dan een 1 Gbps abonnement weg. Plus de apparatuur die je zelf ook nog denkt te moeten aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
FreakNL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:26:
Dat gezegd hebbende, hij heeft al aangegeven dat de laptops altijd bekabeld zullen zijn. Maar of daar überhaupt 10Gb NICs inzitten? Ik betwijfel het….
TS zegt veel Apple spullen te hebben.

Er zijn geen MacBooks meer met een ethernet aansluiting; daarvoor is een dock of een USB-C naar 10 Gbps ethernet adapter nodig.

De Mac Pro, Mac Studio en de duurdere uitvoeringen van de Mac Mini hebben 10 Gbps ethernet. De instap Mac Mini en de iMac met ethernet hebben1 Gbps ethernet.

Ik gok dat je met de gemiddelde werklaptop (in ieder geval bij ons op het werk) je net zo'n hub of adapter nodig hebt als bij een MacBook.

Tip aan TS: zit je nog in de 14 dagen bedenktijd? Maak dan je 4 Gbps bestelling ongedaan en "ga terug" (geloof me, je merkt het echt niet, dus er is eigenlijk geen sprake van teruggang) naar 1 Gbps!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ikweethetbeter schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:36:
Gevalletje FOMO?

Misschien moet de reclame code commissie een waarschuwingssticker, zoals bekend van beleggingsproducten, verplicht stellen:
"Je kunt een 2/4/8 Gbps abonnement afsluiten, maar de kans is 99,999% dat je er niks aan hebt"

Je gooit imho het geld dat het meer kost dan een 1 Gbps abonnement weg. Plus de apparatuur die je zelf ook nog denkt te moeten aanschaffen...
Keerzijde: wie heeft echt een dikke gamePC nodig? Voor alle practische toepassingen van 99% van mensen voldoet een APU'tje ook prima.

Ja, het is geld over de balk smijten zonder duidelijk practisch nut, maar als iemand het geld heeft en aan de slag wil, dan is het niet minder zinnig dan een snelle auto, een snelle PC of een racefiets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
ikweethetbeter schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

TS zegt veel Apple spullen te hebben.

Er zijn geen MacBooks meer met een ethernet aansluiting; daarvoor is een dock of een USB-C naar 10 Gbps ethernet adapter nodig.

De Mac Pro, Mac Studio en de duurdere uitvoeringen van de Mac Mini hebben 10 Gbps ethernet. De instap Mac Mini en de iMac met ethernet hebben1 Gbps ethernet.

Ik gok dat je met de gemiddelde werklaptop (in ieder geval bij ons op het werk) je net zo'n hub of adapter nodig hebt als bij een MacBook.

Tip aan TS: zit je nog in de 14 dagen bedenktijd? Maak dan je 4 Gbps bestelling ongedaan en "ga terug" (geloof me, je merkt het echt niet, dus er is eigenlijk geen sprake van teruggang) naar 1 Gbps!
ik koop gewoon 2 adapters usb-c om 4gbit te halen, dat is geen probleem.

Ik wil gewoon het snelste hebben voor LAN. Scheelt 2 tientjes p maand, dat is echt het probleem niet. Wifi hebben jullie mij wel overtuigd, dat laat ik gewoon zo :). Ik vind snelle download snelheden bij bv Steam binnentrekken game handig. En ook gewoon omdat het kan. Ik heb genoeg geld dus dat is het probleem niet. Ja mss geld over de balk smijten, maar dan had ik ook gewoon 100mbit kunnen nemen (want dat is ook snel genoeg voor wat ik nodig heb, alleen moet ik dan langer wachten bij grote downloads).
dion_b schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Keerzijde: wie heeft echt een dikke gamePC nodig? Voor alle practische toepassingen van 99% van mensen voldoet een APU'tje ook prima.

Ja, het is geld over de balk smijten zonder duidelijk practisch nut, maar als iemand het geld heeft en aan de slag wil, dan is het niet minder zinnig dan een snelle auto, een snelle PC of een racefiets.
Ja precies, ik heb nu een game laptop gekocht die veel te duur is (MSI Titan dragon). Ik had net zo goed een laptop van 3k oid kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
TweakerVincent schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:43:
Ik wil gewoon het snelste hebben voor LAN. Scheelt 2 tientjes p maand, dat is echt het probleem niet. Wifi hebben jullie mij wel overtuigd, dat laat ik gewoon zo :). Ik vind snelle download snelheden bij bv Steam binnentrekken game handig.
Helemaal prima!
Nu maar hopen dat je de download snelheid haalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
ikweethetbeter schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Helemaal prima!
Nu maar hopen dat je de download snelheid haalt!
Met 2.5 gbit ben ik ook tevreden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@TweakerVincent Bedenk wel dat al die hele snelle netwerk apparatuur ook wat extra stroom lusten. Anders gezegd die 2 tientjes kunnen er makkelijk 4 worden met de stroom rekening erbij. Nog even los van alle investeringen. Zou eerder in een koffie machine investeren zodat als je wacht op je download een lekker bakkie koffie kan drinken. Een 4 Gb verbinding is echt mogelijk boeiend bij een groot gezin van gamers en downloaders, het is vooral bij veel gelijktijdige verbindingen die veel bandbreedte vragen. Zelfs dan kan je je afvragen hoe vaak die gelijktijdigheid voorkomt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Typisch gevalletje "Niet omdat het zinvol is, maar omdat het kan". O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben(V) schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:10:
Typisch gevalletje "Niet omdat het zinvol is, maar omdat het kan". O-)
Precies :-).
Pagina: 1